LilleBelle

Fargeforskjeller etter omlakkering

Hei!

Jeg har nylig kjøpt drømmebilen min. En "ny(2002)" bil som etter ca 2 sekunder ble min baby.

Jeg er stolt av å kunne si at hun ALDRI har vært maskinvasket, og kun har stått innendørs i alle sine 10 leveår:)

En gammel tulling rygget på meg og jeg måtte lakkere støtfanger bak + ene bakskjerm.

Jeg ser nå når farge etterhvert har satt seg at det er mikroskopisk forskjell mellom den gamle og nye lakken. En del ville ikke brydd seg om dette, men det tar nattesøvnen min.

Hvilken type hva-for-noe kan man bruke for å ordne på dette?

Videre har bilen noen små riper her og der, spesielt rundt nøkkelhull, finnes det noe magisk som vil kunne "fylle igjen" små riper og steinsprutskader?

Bilen er dyp rød metallic.

Jeg foretrekker å ordne alt uten maskin, da den deilige følelsen av uendelig vondt i armene etter en god vask og polering rett og slett er ubetalelig. Likevel vil jeg at det skal være mulig å gjennomføre det uten at det krever allverden med kunnskap.

Jeg har minimalt med peiling på dette, og har polert henne med noe turtle-greier jeg fant i garasjen, noe jeg ser at kanskje ikke er det lureste:P

Jeg holder til litt utenfor Bergen og tar veldig gjerne i mot alle tips og råd jeg kan få (dersom de er gode:D)

Håper dere har tålmodighet med meg:)

-- Ingrid

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... jeg måtte lakkere støtfanger bak + ene bakskjerm.

Jeg ser nå når farge etterhvert har satt seg at det er mikroskopisk forskjell mellom den gamle og nye lakken. En del ville ikke brydd seg om dette, men det tar nattesøvnen min.

Hvilken type hva-for-noe kan man bruke for å ordne på dette?

Videre har bilen noen små riper her og der, spesielt rundt nøkkelhull, finnes det noe magisk som vil kunne "fylle igjen" små riper og steinsprutskader?

Hei og velkommen! :)

Jeg kjenner best til Mercedes-Benz, men samme prinsippet gjelder de fleste biler.

Det finnes minst 7 ulike fargenyanser av enkelte lakkoder til Mercedes. I tillegg blir levering av lakk jevnlig lagt ut på anbud, så det behøver ikke være samme produsent fra år til år på samme farge og modell. Det er en av grunnene til at det er vanskelig å treffe med akkurat riktig fargenyanse når en omlakkerer i ettertid.

Det er ingen polering/produkter som kan fikse dette, det må lakkeres på nytt.

I tillegg vil måten det lakkeres på og hvordan flakes legger seg ha noe å si. Hvis man ikke skal hellakkere blir resultatet best på biler der den nye lakken er blendet inn/delvis sprøytet på nabopaneler for at kontrasten mellom ny og gammel lakk ikke skal bli så synlig.

Når det gjelder steinsprutskader kan det ofte fikses ganske bra ved å f. eks kjøpe originallakk hos merkeforhandler, fylle igjen skaden og våtslipe ned "lakkboblen" før en polerer opp igjen. Hvis fargen treffer kan det bli ganske usynlig. Krever litt arbeid pr steinsprut, så hvis det er helt pepret med hakk i lakken kan det være like greit å omlakkere hele panelet ;)

Mange forbrukerprodukter som f. eks Autoglym Super Resin Polish, Bilt-Hamber Auto Balm eller Meguiar's NXT Tech Wax 2.0 har filler i seg som skjuler lettere riper en del til det vaskes av etter noen uker.

Den varige løsningen er å permanent polere bort ripene med maskin og polish beregnet på dette. Det er det de fleste her inne driver med, og snakker om når det gjelder polering/rubbing/korrigering av lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, både for velkomsthilsen og raskt svar!

Var redd for at det ikke fantes noe lurt å gjøre med fargeforskjellen ja, så må vel inn med henne i morgen.

Vel, da får jeg sette i gang med polering og våtsliping:)

Gleder meg virkelig til å få bilen fullstendig feilfri!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til Detailersclub!

Nå kan vi si mye om mangt, og de fleste her inne har nok startet karrieren med å jobbe for hånd med Turtlewax og Autoglym. Men hvis det er verk du er ute etter så kan jeg love deg at du vil kjenne en god omgang med maskinpolering også i ledd, sener og muskler. Med den ubetalelige bieffekten av å få en bil som faktisk er blank og ikke bare ser blank ut til du har fått vasket den noen ganger og produktet du smurte på har blitt borte..

Fargeforskjell på ny og gammel lakk.. Det er ikke noe man kan fikse med polering og vask dessverre. Det skjer svært ofte (er det ikke fargeforskjell er det kanskje forskjell i flakesmengden istedet), og ofte også med påfølgende appelsinlakk, lakksig, lakkstøv, bobler, utflytende lakk, dårlig grunnarbeid og ujevn sparkling... Vanskelig å si hva man faktisk kan kreve av en lakkerer som fikser en bil som eieren er svært glad i å holde i strekk! Jeg vet at jeg skal poengtere hvor mye tid jeg faktisk bruker på å stelle bilen min når den skal inn til lakkering, slik at lakkereren vet at jeg kommer til å klage hvis han prøver seg på noen snarveier.

Steinsprutskader fikser du best med lakkstift i fargen som hører til, kjøp hos forhandler. (Etterpåklokskap: Lakkereren kunne kanskje blandet opp en liten krukke til deg når han var i gang). Å fikse steinsprut så det blir pent er en egen vitenskap. Passe på at det ikke er rust i såret først, legge tynt nedi med farge, legge forsiktig over med klarlakk til man får en liten topp, la det hele herde og så våtslipe og polere blankt igjen.. Viktig å være forsiktig og nøye, penselen som hører med i slike lakkstiftsett er best egnet til å lakke negler, de har ingenting å gjøre med steinsprutskader som er bare 1mm store. En tannpirker er bedre egnet til lakkpåføring på slikt.

Vel så viktig som å få bilen blank er å holde bilen blank. Riktig vask er et stikkord, så hvis du ikke allerede har vært innom den anbefales http://www.detailersclub.no/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14. Den er et godt startsted.

Å få bilen blank krever at du polerer lakken og sliper bort de ripene som allerede er der og etterlater en plettfri overflate. Polering innebærer altså at noe av lakken blir borte, så det er greit å være litt forsiktig med maskin i starten. Eller få hjelp av noen som føler de har peil. Uforsiktig omgang med en roterende slipemaskin kan fort føre til ny runde hos lakkerer..

Maskinpolering har mange fasetter, da det finnes så utrolig mange typer lakk der ute. Noen (spesielt japanske) lakktyper er myke og kan nesten poleres for hånd og få ok resultat, mens noen keramiske lakktyper må korrigeres hardt og lenge med maskin og det groveste som finnes.

Hvis du søker på forumet kanskje du finner en som har jobbet med samme type bil som din egen? Sikkert noen tips å hente der

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive