Gå til innhold

Riper i bakruta


ErlingK

Recommended Posts

Hei, da jeg kjøpte a4'en min så jeg noen riper i bakruta som knapt syntes.

Så ut som forrige eier har kjørt i noe, eller mistet noe fra taket.

For noen uker siden fikk jeg sotet rutene og ripene ble veldig synlige

i den svarte glansen fra sotfilmen.

Noen som kjenner til et slipemiddel jeg kan bruke for å bli kvitt disse?

Og som jeg kan få kjøpt i norge?

- Audi A6 2014 Allroad 3.0 Tdi

- Audi A4 2008 Q S-line 2.0 Tdi

- Audi TT 2000 Q 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting ang disse dype ripene.. Jeg er den eneste som bruker bilen, jeg bruker aldri viskeren på bakruta, nettopp pga ripefare, og enda så dukker det opp nye svære riper :blink:

Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette dukker opp? Jeg forstår ikke ett kvidder av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skraper aldri is :) Børster bort det helt øvreste snølaget og varmer opp bilen så alt smelter og renner av.

En annen ting som er rart er at det har dukket opp mer ila sommeren! Er det noe dyr som har prøvd å sette seg på bakruta som kan ha skyld i det tro? Fryktelig irriterende å ikke vite hva det kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke riper som følger viskerbevegelsen men helt tilfeldige riper loddrett og vannrett andre steder? Eller bare øverst?

Glass skal jo ikke ta merker av fugleklør? Og hvis en hund hoppet på bilen din med sand under potene og laget merker i vinduene tror jeg kanskje du hadde sett andre merker også. Ingenting som slår nedi der du åpner bakluka?

De to siste bilene mine har begge to skikkelig stygge riper i bakvindu, helt loddrette og ganske høyt oppe mot spoiler. Aner ikke hva de kommer fra. Polerte ganske lenge på de på Avensisen (i regnværet under en paraply.. det var denne seansen som tok livet av bakplata mi, filtputa blei merkelig nok helt gjennombløt og dro med seg borrelåsen da jeg ville ha den løs) uten at det så ut til å hjelpe det kvidder. Har polert bort viskermerker på en BMW med hell, men ikke disse andre ripene. De er jo mye dypere enn rene slitasjemerker, de på toyotaen kunne jeg kjenne med neglen. Men også viskermerker føler man når man drar neglen over glasset..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en av tingene som gjør at jeg ikke forstår noe. De er i forskjellige vinkler, helt ulogiske iforhold til hvordan viskeren beveger seg. De er også veldig dype (kjenner de godt med neglen).

Tror ikke at det er en hund eller noe, da hadde jeg sett mer merker på resten av bakluka også. Jeg fatter ikke hvordan de har dukket opp! Hva skal til for at det kan bli slike dype riper? Det må jo være en virkelig spiss gjenstand eller noe som har laget ripen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv laget små riper i glasset når jeg har skrapet is, hørte selv at noe la seg mellom skrapa og glasset men da er det ofte litt seint. Men de er hårfine og tynne.

De ripene på bakluka er skikkelig fæle, på Avensisen var jeg aldri i tvil om at det var merker etter at bakluka hadde slått oppi noen, resten av luka var nemlig full av merker som pekte samme retning. hmmmm lete i galleriet

Det ser faktisk ut til jeg på utstudert vis har latt vær å ta bilde av akkurat dette. Til tross for at det irriterer meg hver gang jeg vasker rutene :huh: Kanskje fordi det irriterer meg slik

Dette ser ut som iskrapemerker, litt halvveis random, men definitivt ikke viskermerker

_DSC6542.jpg

Ninjaedit: den lyse stripa som går horisontalt, 1/5-del opp fra bunnen, tror jeg er en av de grove merkene i denne ruta

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å se om jeg får tatt noen bilder av ripene i morgen, det er litt lettere å se hva jeg mener :)

De der ser ut som isskrape ja, fortsatt drittkjipt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltids noen unger eller folk som aldri klarer å holde fingrene borte fra en ren og blank bil. Her om dagen, når jeg skulle til å dra hjem fra jobb, så jeg noen som hadde gått forbi bilen og dratt fingrene bortover hele siden fra sideskjermen frem til fangeren bak. Hvorfor må gudene vite, men slik er nå folk. Er ofte i vinduet på jobb og titter på bilen for å kanskje ha flaks og ferske noen i gjerningsøyeblikket!

Poenget er i alle fall at du altså ikke kan se bort ifra at noen har hatt det moro med å ripe opp ruta di med noe..

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår bil ble hele frontruta ripet opp da den stod gateparkert i Oslo over natta. Den er full av bølger bortover hele vinduet, i flere rekker. Tydelig at noen har gjort det med vilje.

Bakruta klarte jeg selv, da en sykkel jeg hadde på hengerfestet hoppet av og spratt inn på vinduet. På mirakuløst vis knuste ikke ruta, men lagde en lang, flott ripe nedover ruta.

Edit. Glemte jo hele poenget her. Du skal ikke se bort ifra Jac, at noen kanskje har gjort dette med vilje. Nå aner jo ikke jeg hvordan du parkerer, men kanskje er det noen som har gått forbi som ville gi deg en ''gave''

Endret av jalmar

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, tror jeg skal prøve 3M Glasspolish, noen harde pads og das-6'en.

Har ikke roterende poleringsmaskin. Ripene er litt dype, men trenger ikke å få de bort,

bare redusere synligheten på de.

- Audi A6 2014 Allroad 3.0 Tdi

- Audi A4 2008 Q S-line 2.0 Tdi

- Audi TT 2000 Q 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...