Gå til innhold

Letteste måten å få vekk stearin


Høydal

Recommended Posts

Ei på jobben har greid å fått noe stearin i sete på bilen. Hva er lettest å få fjerna dette med?

Har en liten skvett CG Green Clean igjen samt en dunk med APC fra Meguiars samt en Turtle gul/svart sprayboks med sånn kost på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Aller først: Du vil trenge en våtstøvsuger.

Dernest: Det finnes forskjellige fremgangsmåter for dette problemet, men uansett: Skrap av så mye du klarer først med en kniv eller tilsvarende.

Forslag 1 går ut på at siden stearin er en voks, så kan det løses opp. Vegetabilsk olje skal visstnok fungere til å løse opp voksen i stearinen og gjøre den flytende og dermed mulig å trekke ut av setet. Papirhåndklær vil være bra til dette siden det blir et jævlig søl og kommer til å se helt grufullt ut. Når du har fått ut all stearinen har du en stor oljeflekk igjen i setet, denne fjerner du med f.eks. Green Clean, børste, vann og våtsuger.

Forslag 2, som jeg synes høres risky ut, men som veldig mange sier funker 100%:

Skrap av så mye du klarer med kniv eller tilsvarende. Deretter finner du et strykejern og papirhåndklær med god absorberingsevne og etpar bomullshåndklær. Varm opp strykejernet, legg papirhåndklærne mot setet og stearinen og bomullshåndkleet over der igjen. Stryk over for å varme opp stearinen; når denne blir varm nok blir den flytende og trekkes inn i papirhåndklærne. Gjenta til all stearinen er borte.

Forslag 3: Skrap av så mye du klarer med en kniv eller tilsvarende, og pirk ut restene med nål og pinsett. Du vil ikke få alle restene ut av setet på denne måten, men det kan kombineres med forslag 1.

Lykke til!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje skrap. Her et trikset (brukt det sjøl på dress bukse).

1. legg et bakepapir eller en tynn fille over.

2. finn strykejernet

3. Legg fillen/papiret over og stryk forsiktig til searinet smelter lett.

4. la searinet tørke igjen.

5. tra papiret/fillen forsiktig av.

6. Da skal searinet være borte, kun fettet igjen, dette kan du jo bruke Creen Clean eller lignende på, og våt suger :)

Dette gjorde eg på en dress bukse etter at eg tråkka på et sånt stort te-lys på en fest engang, funka fjell :) Bare litt tålmodighet og forsiktighet ;)

  • DCN Poeng 2

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepair? Ekke det impregnert med no greier nettopp for at ting ikke skal feste seg til det da? Sist jeg leste om kjærring råd for dette så var det strykejern og trekkpapir (men det ble jo brukt i attenhundreåmatmangel da de skrev med fjær og blekk) så jeg ville nå tro at "papirhåndklær med god absorberingsevne" som Christer sier vil funke bedre.

Men jeg synser. Flink til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar. Litt skeptisk til å bruke strykejern når det ikke er min egen bil, men får kanskje gi det et forsøk. Satser på lite folk på jobb i morra så får tatt flekken. Gudane vet åssen folk greier å søler stearin i bilen, men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykejern har funket bra for meg. Både på sofa, tepper, klær og duker.

Er du i tvil har du kanskje en gammel bukse eller noe du kan "søle" stearin på og så finne frem til metoden som funker best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...