Gå til innhold

Spørsmål fra en nybegynner som skal kjøpe ny bil


FJS

Recommended Posts

Hei!

Har vært innom dette forumet fra tid til annen i et par år nå og det har nok vært med på å trigge min lyst til å ta hånd om lakkbehandling/-vedlikehold på bilen selv. Synes dere har et flott forum hvor det i all hovedsak gis gode og seriøse tilbakemeldinger og masse flott veiledning :thumbup:

Jeg er nok av den typen som liker å ta godt vare på det jeg har og da selvfølgelig også bilen. Jeg har i noen år fått Ditec-behandlet bilene mine av den enkle grunn at tiden ikke helt har strukket til og kanskje viktigst at jeg ikke har noen erfaring med å gjøre en slik jobb selv og derfor må innrømme å ha ”feiget ut” for en mer lettvint løsning.

Jeg står nå i ferd med å kjøpe meg ny bil og det kunne jo vært morsomt å tatt tak i dette med lakkbehandling selv helt fra starten av. Har lest en del på forumet om hva man trenger osv. men jeg kommer helt sikkert til å lure på mye mer den dagen det nærmer seg og satser da på at dere her på forumet kan gi gode råd og vink.

Jeg har i flere år kjørt Toyota Land Cruiser og kommer nok til å kjøpe en ny slik denne gangen også. Nå har jeg en i grå metallic (ikke sølv, mener den heter Stone grey). Det er jo en praktisk farge med tanke på at den ikke så raskt blir synlig skitten, men er litt i tvil om jeg vil ha en bil med tilsvarende farge på nytt. Det er jo moro med ny farge på ny bil. Har egentlig mest lyst på en svart (Astral black) men er litt skeptisk med hensyn til at det vil sannsynligvis vil kreve veldig mye vedlikehold. Min erfaring er at ”alt” vises på denne lakken som heller ikke er metallic. Har hatt en svart Land Cruiser tidilgere, dog var den brukt og den hadde en del striper og sår i lakken etter at forrige eier sannsynligvis hadde gjort et forsøk på å polere men helt klart ikke hatt peiling på hva han drev med. Fikk bilen polert opp av et firma som gjorde en god jobb men det ble jo aldri helt ”bling”.

Etter å ha lest en del her inne på forumet ser jeg at det tydeligvis er slik at Toyota har en heller dårlig lakkvalitet og det gjør meg svært usikker på om svart er et riktig valg. Alternativet for meg blir da Satin silver (sølv) eller Pearl white (hvit perlemor) hvor småstriper og slikt ikke vises så godt og som vel kanskje er lettere å få bra for en nybegynner. Nå er det bare meg som bruker bilen men man kan jo ikke forhindre at passasjerer er mindre nøye enn meg med tanke på at mange har null forhold til hvor de klepper tak når de f.eks. skal lukke en skitten dør eller lener seg mot bilen :-/

Så derfor går mitt første spørsmål her på forumet til de av dere som har erfaring med detailing av Toyota. Har jeg forstått det riktig når jeg tolker det slik at lakkbehandling av Toyota er en utfordring, og at deres lakk er omtrent verst i klassen? Kjekt å vite før endelig fargevalg gjøres slik at jeg slipper å irritere meg for mye i etterkant.

Det ble et langt innlegg men dere får ha overbærenhet med en nybegynner med mye på hjertet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan spare deg mye irritasjon ved å velge en lys farge. (Forøvrig har jeg fått inntrykk av at sort Lexus-lakk er enda verre når det gjelder korrigering enn mye annet).

Jeg har god erfaring med blå og sorte biler og begge fargene viser fort at de skitne. Synes BMWen min (sparkling graphite, medium grå med litt lillaskjær) er litt mer tilgivende, spesielt når det gjelder bomkjøring med maskin og hologrammer (kremt :blush: ) men skitten blir den den og. Men når det gjelder å holde sin egen bil i strekk så er det ikke like utfordrende som når man skal fikse opp andres biler med et tidsskjema å forholde seg til. Har du tid og lyst til å stelle egen bil så er ikke farge egentlig noe problem, du lærer deg noen triks på egen bil.

Men lite er så stilig som en ren og blank bil! Om den er rød, blå eller lime B)

Jeg er omgitt av sølvgrå Toyotaer på jobb så av den grunn ville jeg personlig gått for Pearl White. Er så lei av sølvfargede biler!!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Anders Olsen

Har hatt svart Nissan S14A og har nå en sølv farget Nissan Navara D40 om disse kan sammen lignes i lakk kvalitet mtp 10år i mellom veit jeg ikke, men takke f.. for sølv farge, nå synes ingenting av disse små tingene som irriterte meg på den svarte bilen, mye enklere for en novice med ett bein i vaske bøtta som meg å holde blank å pen =) Dog kjøper man like mye produkter å utstyr som ved svart bil..

Endret av Per Anders Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar :)

Skal ikke bestemme farge for deg, men har hatt svart bil før og på svart lakk vises ALLT. Men ingen ting er så pent som en sort strøken bil.

Ja jeg har også hatt svart bil før som du ser Terje77, og det er derfor jeg er så skeptisk...

Jeg tror du kan spare deg mye irritasjon ved å velge en lys farge. (Forøvrig har jeg fått inntrykk av at sort Lexus-lakk er enda verre når det gjelder korrigering enn mye annet).

Jeg har god erfaring med blå og sorte biler og begge fargene viser fort at de skitne. Synes BMWen min (sparkling graphite, medium grå med litt lillaskjær) er litt mer tilgivende, spesielt når det gjelder bomkjøring med maskin og hologrammer (kremt :blush: ) men skitten blir den den og. Men når det gjelder å holde sin egen bil i strekk så er det ikke like utfordrende som når man skal fikse opp andres biler med et tidsskjema å forholde seg til. Har du tid og lyst til å stelle egen bil så er ikke farge egentlig noe problem, du lærer deg noen triks på egen bil.

Men lite er så stilig som en ren og blank bil! Om den er rød, blå eller lime B)

Jeg er omgitt av sølvgrå Toyotaer på jobb så av den grunn ville jeg personlig gått for Pearl White. Er så lei av sølvfargede biler!!

Enig med deg Gry med hensyn til sølv, det virker som om "alle" skal ha sølvfarget bil. Personlig er jeg veldig svak for blanke sorte biler men det er liksom litt mer pes, fremstår jo ikke som ren lenger en til man kommer ut garasjeporten...

Grunnen til at jeg ser på perlehvit og sølv er at de er mer "lettstelte" og tilgivende som du sier.Samtidig blir det litt kontrast om man f.eks. setter på sorte felger og litt andre sorte detaljer. Og så er det jo ikke et uendelig utvalg av farger til Cruiser'n :(

Har hatt svart Nissan S14A og har nå en sølv farget Nissan Navara D40 om disse kan sammen lignes i lakk kvalitet mtp 10år i mellom veit jeg ikke, men takke f.. for sølv farge, nå synes ingenting av disse små tingene som irriterte meg på den svarte bilen, mye enklere for en novice med ett bein i vaske bøtta som meg å holde blank å pen =) Dog kjøper man like mye produkter å utstyr som ved svart bil..

Hehe, tviler ikke på at man kjøper like mye produkter nei :D

Tror nok jeg også kommer til å velge lys bil, blir nok sølv eller perlehvit. En sølvfarget bil kamuflerer selvsagt skitten mye bedre enn en hvit, men har sett et par Land Cruisere i perlehvit med en del sorte detaljer (felger, panserbeskytte m.v) og den så jammen ikke dum ut den heller ^_^ Valgets kval, men stort sett hyggelige kvaler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom dette for noen måneder siden, lå våken om nettene og grublet på farger.. Jeg valgte svart (igjen) og kommer nok til å gjøre det med neste bil også..

Ja du ser møkka, steinspruten og ripene bedre, men når den er blank og nyvasket :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nystriglet hvit perlemor er jo heller ikke feil...

Enig :)

Var gjennom dette for noen måneder siden, lå våken om nettene og grublet på farger.. Jeg valgte svart (igjen) og kommer nok til å gjøre det med neste bil også..

Ja du ser møkka, steinspruten og ripene bedre, men når den er blank og nyvasket :wub:

Er bare redd at jeg blir liggende flere netter våken å gruble og irritere meg over alt som dukker opp på en sort bil :P Men det er som sagt ingenting som er så flott som en ren og blank sort bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit perlemor er skikkelig pent! Jeg tror jeg liker nesten alle perlemor-fargene! bling :fun:

(Litt på siden har en på jobb en stor Ford av noe slag som er ekstremt lysblå perlemor, jeg så ikke den var blå før det kom snø på den.. Den er jeg ikke så begeistret for)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit perlemor er skikkelig pent! Jeg tror jeg liker nesten alle perlemor-fargene! bling :fun:

(Litt på siden har en på jobb en stor Ford av noe slag som er ekstremt lysblå perlemor, jeg så ikke den var blå før det kom snø på den.. Den er jeg ikke så begeistret for)

Ja perlemor er stort sett flott, der er vi helt enige :-) Og så finnes det jo masse sølvgrå biler og litt færre i hvit perlemor :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...