Gå til innhold

Fjerne rust


Kristian Nafstad

Recommended Posts

Kristian Nafstad

Hei og hopp!

Har en peugeot 206cc som skal selges. Den har stått her en stund nå, men må snart få satt i gang. Har sett litt på finn, og det er ikke mange som har rust, men denne har det siden den er blitt vinterkjørt. Er dette noe jeg kunne klart å fikset selv, eller ville det blitt et elendig resultat?

Venstre side:

IMG_1207.jpg

Høyre side (værste). Her jeg er litt i tvil.

IMG_1208.jpg

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å fikse det der selv. Eneste problemet er å få en bra finish og farge på lakken etterpå (og sølv er vel notorisk vanskelig å få fargematch på). Anbefaler punktsandblåsing, hvis du har tilgang på denslags. Hvis ikke kan du prøve noe kjemisk rustfjerning.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Fargen jeg også er redd for, men det kan ikke bli så enormt stor forskjell?

Jeg har muligens tilgang til sandblåsingsutstyr. Har du forslag til kjemisk rustfjerning? Vet lite om det. Hva burde jeg grunne med forresten?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FerroBet Rustfjerner spiser rust til frokost. Hadde en runde med det i går faktisk. Det funket så bra at jeg egentlig vil anbefale det også hvis du sandblåser, spesielt i slike kriker og kroker som du har her, som et siste angrep på de 2 kreftcellene som klarte å gjemme seg vekk ;)

Til grunning har jeg brukt Biltema sin rustbeskyttelsesprimer på spray: http://biltema.no/no...ustbeskyttelse/

Om den er bra eller dårlig skal jeg ikke uttale meg for bastant om, men den ser da ut til å gjøre jobben der jeg har brukt den og hatt godt for- og etterarbeid. De sier at den kun er beregnet til bruk med Biltema sin lakk, så det kan jo kanskje være verdt å vurdere hvis du vil lakke med original flekklakk f.eks.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Tenkte å prøve original flekklakk ja.

Blir det å pusse ned først, også kjøre på med den, deretter grunne også flekklakke?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pretty much, ja. Bare bruk en kniv først til å skrape vekk lakken i området. Skrap vekk så mye at du kommer noen millimeter inn på stål som er helt fritt for rust (sannsynligvis vil du slite med å få kniven under lakken der stålet er uskadet, så det er et tegn på at du er på "trygg grunn")

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Pretty much, ja. Bare bruk en kniv først til å skrape vekk lakken i området. Skrap vekk så mye at du kommer noen millimeter inn på stål som er helt fritt for rust (sannsynligvis vil du slite med å få kniven under lakken der stålet er uskadet, så det er et tegn på at du er på "trygg grunn")

Hørtes greit ut! jeg får gi det et forsøk en dag. Ta ferdig innvendig først :) Takk for gode tips, Espen!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv god erfaring med Brunox. Torshov selger bla dette..

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=108100

Kan også kjøpes i større flasker.

Alt porøst rust må alltid skrapes bort. På det panseret som man ser at lakken er sluppet, så må dette tas bort.

Man kommer langt med skraping og vask, grunning(f.eks brunox) og lakk (sprayboks). Spørs bare hvor bra finishen skal bli.

Tid og pris spiller ofte en rolle her...

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Hei NeDD!

Torshov er ikke så langt unna, så kan ta en tur innom dem og se om jeg finner Brunox dersom du har god erfaring med det produktet. Det er snakk om å bruke god tid på denne jobben, og få vekk all rust :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Bedre å dra på fargerike enn mekonomen. mekonomen er overpriced, hehe.

Men jeg tenkte å dra idag, og trenger noe pussepapir. Hvordan papir skal jeg velge?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Skal få gjort det når jeg er ferdig. :)

Huff... maskere overalt .. hater lakkstøv osv .. Nå driver grunninga å tørker

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

La inn "progressjonen" på bilpleieloggen istedenfor, så jeg får brukt den litt, hehe.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...