Gå til innhold

første s&s av min første bil


bayersk-mach-werk

Recommended Posts

bayersk-mach-werk

da var tiden inne for en skikkelig utvendig shine av bilen min, dette er min første show and shine og dette er også min første bil og 2 gangen jeg polerer den. forrige gang jeg polerte den så brukte jeg noen produkter fra meguiars en sånn 3 step håndpolering de har, men ble overhode ikke fornøyd over resultatet så , så prøvde jeg samme produktene med en wurth roterende poleringsmaskin, visste ikke helt hva jeg drev med da og trodde pad var pad til maskinen og startet og polere bli og fornøyd denne gangen også uten noe hell. tvert imot så ble tilstanden på lakken bare værre bortsett fra at den ble lett å vaske da , og at vannet perlte mye kjappere av en før jeg polerte ;)

bilen fikk et hav av holos etter denne poleringen med roterende og etterhvert så gikk jeg lei, kom meg innpå sida her og begynte og lese og se på bilder av biler med utrolige resultater og bruk av forskjellige produkter, da jeg følte jeg hadde lest meg opp litt kompetanse og sett litt av hvilke polish produkter som faktisk funker bestilte jeg meg en nybegynner poleringspakke fra scandicshine og satte igang med poleringen straks jeg fikk ferie. må si etter bare en runde med ordentlige produkter og maskin på egen bil er jeg virkelig blitt bitt av basillen :thumbup:

nokk snakk her kommer bildene :fun:

her er pakka med produkter som ble brukt på lakken.

post-3322-0-38788800-1344346580_thumb.jppost-3322-0-84168400-1344346633_thumb.jppost-3322-0-43016700-1344346648_thumb.jppost-3322-0-44877700-1344346663_thumb.jppost-3322-0-44489900-1344346686_thumb.jppost-3322-0-57192900-1344346745_thumb.jppost-3322-0-08429900-1344346760_thumb.jppost-3322-0-88774200-1344346775_thumb.jppost-3322-0-02405300-1344346815_thumb.jp

det eneste jeg hadde å utsette på denne pakka fra scandicshine er at de burde hatt minimum 2 pads av samme farge, grunnen til dette er varmeutviklingen som oppstår når man polerer den ene padden min ble vell mere eller mindre ødelagt pga dette, så neste gang blir det å bestille seg 2 av hver så jeg kan bytte på litt slik at padsa får kjølt seg ned litt.

var også en tur innom parts and retards i ås og kjøpte inn litt småtterier, som scholl inspection spray, prickbort,ironx. det var dette som ble brukt til vasken , til håndvasken brukte cg glossworks.

bilder av bilen etter avspyling av prickbort. og nei bilen sto ikke ute i solsteika under påføringen av prickbort.

felger fikk litt ironx, disse var egentlig ikke særlig skittne.

post-3322-0-93121300-1344346849_thumb.jppost-3322-0-59955000-1344346865_thumb.jppost-3322-0-33707000-1344346879_thumb.jp

post-3322-0-65503000-1344346979_thumb.jppost-3322-0-08530100-1344346996_thumb.jppost-3322-0-84844900-1344347009_thumb.jppost-3322-0-34457100-1344347022_thumb.jppost-3322-0-06286100-1344347036_thumb.jppost-3322-0-59087700-1344347050_thumb.jppost-3322-0-81130400-1344347067_thumb.jppost-3322-0-77247500-1344347079_thumb.jppost-3322-0-49723900-1344347137_thumb.jppost-3322-0-18267700-1344347149_thumb.jppost-3322-0-80267800-1344347161_thumb.jppost-3322-0-26269500-1344347215_thumb.jp

081.jpg

084.jpg

087.jpg

086.jpg

noen inspeksjonsbilder av tilstanden til lakken.

post-3322-0-55917200-1344347203_thumb.jppost-3322-0-35823800-1344347262_thumb.jppost-3322-0-63554600-1344347296_thumb.jppost-3322-0-86500500-1344347306_thumb.jppost-3322-0-56772000-1344347319_thumb.jppost-3322-0-26272800-1344347345_thumb.jppost-3322-0-03992600-1344347438_thumb.jppost-3322-0-77762600-1344347459_thumb.jppost-3322-0-72970100-1344347500_thumb.jp

091.jpg

094.jpg

103.jpg

så starta jeg korrigeringen med krauss da900w og scholl s17+ lilla scholl pad.

jeg spredde polishen på hakk 1 på maksina og så videre rett opp på 4,5 eller hakk 6(max) ved grøvere riper. syntes dette fungerte greit, men klarte ikke å ta alle de groveste ripene mulig jeg må ha meg noe grovere som som scholl s03 gold ? men det tok alt av vaskeriper og litt til. :thumbs:

her er noen bilder 50/50 osv.

post-3322-0-07180200-1344347537_thumb.jppost-3322-0-57898000-1344347548_thumb.jp

097.jpg

098.jpg

099.jpg

102.jpg

104.jpg

105.jpg

106.jpg

107.jpg

109.jpg

110.jpg

111.jpg

112.jpg

113.jpg

114.jpg

115.jpg

116.jpg

117.jpg

118.jpg

119.jpg

120.jpg

121.jpg

122.jpg

123.jpg

124.jpg

125.jpg

126.jpg

127.jpg

128.jpg

129.jpg

130.jpg

131.jpg

wooops litt for ivrig og litt for mye varme på padden der gitt

132.jpg

133.jpg

134.jpg

135.jpg

136.jpg

139.jpg

141.jpg

142.jpg

143.jpg

144.jpg

145.jpg

146.jpg

147.jpg

148.jpg

149.jpg

150.jpg

sliter fortsatt med varm pad sånn blir det når man bare har en pad å ta hele bilen med

151.jpg

152.jpg

153.jpg

154.jpg

155.jpg

156.jpg

157.jpg

158.jpg

159.jpg

160.jpg

161.jpg

162.jpg

voks lagt på bilen

163.jpg

164.jpg

voks buffet av og bilen står i sola og herder

165.jpg

166.jpg

167.jpg

168.jpg

så var det tid for å friske opp plasten litt og til det ble det brukt autoglyms bumper shine, syntes denne er grei og har langvarig effekt.

169.jpg

170.jpg

171.jpg

172.jpg

173.jpg

174.jpg

175.jpg

176.jpg

177.jpg

178.jpg

179.jpg

180.jpg

181.jpg

motoren før shine

182.jpg

183.jpg

ahhh da kom regnet da fikk jeg se ossen voksen funka beada greit ja

184.jpg

185.jpg

186.jpg

187.jpg

188.jpg

189.jpg

190.jpg

191.jpg

192.jpg

193.jpg

195.jpg

194.jpg

196.jpg

197.jpg

198.jpg

199.jpg

200.jpg

205.jpg

plastfornyer

206.jpg

ikke plastfornyer

207.jpg

begynner og komme seg i motorommet nå

208.jpg

209.jpg

210.jpg

211.jpg

212.jpg

møkk...

213.jpg

214.jpg

ikke møkkete lenger :thumbs:

215.jpg

216.jpg

helt ferdig shina ;)

217.jpg

218.jpg

219.jpg

220.jpg

det var alt for denne gang tar gjerne imot tips og triks til ting jeg kan gjøre bedre og hyggelig om du legger igjen en kommentar ^_^

post-3322-0-33945200-1344347175_thumb.jp

  • DCN Poeng 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Bratt læringskurve og veldig fint resultat. Tydelig av du har lært mye siden første "herping" med roterende og forbrukerprodukter. Dette har du begynt å få taket på kjapt. Fine 50/50 bilder også. Helt klart credverdig og mer enn godkjent som første S&S :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det var veldig bra! Hvordan kom du til under håndtaket så du fikk fjernet alle ripene? Trenger noen tips på det, hehe.

Hvor lang tid tok hele jobben? Creds gitt :thumbup:

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Ble bra dette, men neste gang så bør du skrubbe plastlistene med en stivhåret børste, og f.eks surfex hd, for å få bort gamle voksrester før du legger plastfornyer på dem.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

øhn: bratt læringskurve ja, men hjelper litt å kunne titte innom noen av trådene til de erfarne gutta før man begynner selv. så har man hvertfall en liten pekepinn på hvordan man skal gjøre det, men er ikke all kunnskap man kan lese seg til noe må man ut å prøve selv og feile og finne ut av for å lære seg. takker for cred alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. :)

meringdal: takker. jo regnet med det men syntes scandicshine som helt klart vet dette burde hatt en pakke med flere en 1 pad, men da hadde nokk sikkert pakka blitt noe dyr også for en nybegynner. blir å handle inn litt mere produkter å gå løs på broderns bmw 5 e60 i nærmeste fremtid tenker jeg.

kristian_: jeg brukte en håndpad for å komme til under dårhåndtakene kom ikke til med maskina der nei dessverre , men fikk ett brukbart resultat der også med s17+ og håndpolering. tidsforbruket tror jeg ble noe som 15 effektive arbeidstimer fordelt på 4 dager, har jo trossalt ferie så har ikke giddi å stressa akkurat.

tommy: hmm... nei det hadde jeg ikke tenkt på skal huske på det til neste gang, hadde heller ingen børste denne gangen, men flere produkter blir bestillt så da får jeg vell legge til det på handlelista tenker jeg ^_^

rune90: takker :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb og flott resultat, til tross for smeltet pad. :P Cred i massevis!

Min tråd ang smeltet pad med litt tips: http://www.detailers...-i-pad-smeltet/

Og forklaring på varmgang i pad:

Stemmer godt det du sier her, er nok ikke padene som er problemet, alle maskinene i DAS6 utførelse ser ut til å ha samme designfeil på gearoverføringene, dette kombinert med dårlig designet bakplate gjør bakplata gloheit.

Jeg løste problemet sånn halvveis ved å kjøpe med Lake Country bakplater, tar litt lengre tid for varmen å komme igjennom disse :P

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

hmsilset: takker ble storfornøyd selv også , tok og shina opp noen lykter idag for en kompis var matte og jævlige våtslipte og polerte opp igjen gode som nye . kommer nokk fort flere s&s fra meg i nærmeste fremtid skal blandt annet hjelpe en kompis med 2 biler osv.

klykken: aha ikke dumt , kjekt når man kan dele erfaringer å tips her inne så man slipper å gå i samma fella igjen da blir det å prøve uber eller lakecounty pads neste gang da og bestille minimum 2 av hver farge ;) så får jeg teste en annen bakplate også.

lærte meg noe nytt idag også ved poleringen av lyktene til en kompis, jeg har jo 2 maskiner en wurth roterende og en krauss da, og merka fort når jeg prøvde først med kraussen at den tok liiite iforhold til det wurth sin roterende , men fy det blei skikkelig varmt med wurth roterende så skal vell ha lavt turtall og være litt forsiktig om en bruker dette på lakk. siden den tok riper osv myyyee bedre en da så blir det vell og bruke den på grovkorrigeringen fremover.

men lurer på en ting er det sånn at med en roterende så er det veldig vanskelig og unngå skjolder i lakken :unsure: , har prøvd litt på bilen til onkelen min med roterende og wurth men så fort jeg skulle ut å sole den litt for å se resultatet så var det holos-producer deluxe. ser mange går over med DA etter en runde med roterende regner med det er pga holos :unsure:

hyggelig med alle tilbakemeldingene på min første s&s og alle dere som tatt ett taste trykk på rykte-knappen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærte meg noe nytt idag også ved poleringen av lyktene til en kompis, jeg har jo 2 maskiner en wurth roterende og en krauss da, og merka fort når jeg prøvde først med kraussen at den tok liiite iforhold til det wurth sin roterende , men fy det blei skikkelig varmt med wurth roterende så skal vell ha lavt turtall og være litt forsiktig om en bruker dette på lakk. siden den tok riper osv myyyee bedre en da så blir det vell og bruke den på grovkorrigeringen fremover.

men lurer på en ting er det sånn at med en roterende så er det veldig vanskelig og unngå skjolder i lakken :unsure: , har prøvd litt på bilen til onkelen min med roterende og wurth men så fort jeg skulle ut å sole den litt for å se resultatet så var det holos-producer deluxe. ser mange går over med DA etter en runde med roterende regner med det er pga holos :unsure:

Roterende klarer å korrigere mer og fortere enn DA, mye pga fart = varme antar jeg. Og på en DA uten tvungen rotasjon er det heller ikke mye press man kan få lagt på før plata slutter å rotere og bare viberer i stedet, så der ligger det også endel mer futt i en roterende. Noen klarer å få til en teknikk der de ikke får hologrammer selv om de bare bruker roterende, men jeg må fram med DA hver gang..

Roterende har derfor også et mye større potensiale for å lage feil du ikke klarer å rette opp, gå gjennom lakken på profiler/knekk i panelet og steder der du polerer inntil uten å maskere (hvis et panel lager en bratt vinkel mot et annet panel blir varmgangen og slitasjen fra kanten av puta ganske intens, selv om du bare tror du toucher innat. I knows).

Jeg vil ikke si at lakken blir skjoldete av roterende, skjolder og matthet har mer med grovhet på puter og produkt å gjøre. Og lakken. En bil kan være utrolig blank og tilsynelatende fin selv med hologrammer, for de synes jo oftest bare i skarpt lys. Og noen lakktyper er mye mer følsom for varme og skjolder lettere. Avensisen min var utrolig varmesensitiv, den så ut som melk hadde tørket på den hvis jeg ikke gikk over med noe mildt som S30 eller S40 til slutt (måtte bruke S40 på oransje pute på DA for å få den holofri på salgsstrekken). På BMWen har jeg brukt oransje vaffel med S2o på roterende uten at det gikk utover blankhet, litt hologrammer ble det riktignok men utrolig lite med tanke på hvor grov kombo det var (gråfarget bil, det hjelper jo litt..)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

stifens og challenger : takker ^_^

gry: aha takk for et utfyllende svar, føler jeg ble en hel del klokere på det nå ^_^ så er det bare å fortsette å prøve seg frem litt forsiktig med roterende fremover tenker jeg men som du nevner virker som det er mye kjappere å utrette skade med en sånn kontra en DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Ble ett bra løft på denne:) Cred gitt.

Eg som sikkert er like uerfaren som deg bruker roterende på korrigering bare å gå forsiktig frem,prøver å få det til hele veien men får det ikke holofritt uten DA.

Skal bli kjækt når koden blir knekt,for det er så mye enklere å jobbe med roterende kontra DA.

Kule felger som kler Bmw veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...