Gå til innhold
ChristerM

Lakkering av interiørlister

Recommended Posts

ChristerM    2
ChristerM

Hei Hei.

Startet et aldri så lite prosjekt med lakkering av "Wussbaum" interiørlister i min E39.

Dette er i all hovedsak et prøve og feileprosjekt for å se hvordan resultatet egentlig blir.

Fargen jeg lakket opp igjen i ble sølv med klarlakk på toppen :)

Det jeg stusser litt på er at jeg føler listene ble forholdsvis grove, og antar at det er noe jeg har gjort noenlunde feil.

Produktene som ble brukt var av den rimelige sort (Biltema)

Jeg pusset ned listene med forholdsvis grovt papir for å få lakken til å få bedre feste. La på tre-fire tynne lag(uten å pusse i mellom!) pusset med fint sandpapir og la på to lag med klarlakk.

Listene bak ble veldig bra, og slik jeg vil ha dem. Men jeg føler listene forran ble litt for grov.

Hva er riktig fremgangsmåte på her? Lakke - pusse ned med grovt papir - lakke - litt finere papir - lakke - FINT papir - også klarlakk? :)

.

Ikke så lett å se, men det er antydninger til skjolder på listene etter lakk. Er dette et tegn på at det er for mye lakk eller for lite lakk, eller rett og slett ujevnt fordelt?

Er ikke aktuelt å gå til innkjøp av lakksprøyte. Dette er et rent tidsfordriv. Blir det knall så beholder jeg dem, hvis ikke får jeg de lakkert hos lakkerer.

IMAG0952.jpg

Endret av ChristerM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Ville i utgangspunktet tro at noe som helst pussing på lakk var en dårlig ide. Hvor fint/grovt papir brukte du før og etter fargelakken?

Jeg fikk en veldig tilfredsstillende finish når jeg lakket skiltholder og hjulkryss (jepp! :P) med Biltemaspray. Da startet jeg med en kjapp runde 180p pussing, 2 tynne lag grunning, 4ish lag fargelakk og 2ish lag klarlakk. Mulig grunningen har hatt en finger med i spillet, så det kan jo være verdt å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ChristerM    2
ChristerM

Jeg brukte 240p når jeg pusset før jeg la på lakk. :)

Jeg tenker, dersom jeg tar å pusser ned listene nå med fint papir vil jeg jo fjerne ujevnheter og jevne ut den lakken som ligger der, også legge på et nytt lag med klarlakk.

Vil ikke det fungere? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Det kan funke, men da bør det nok være fiiinth. Jeg tenker 1500+ våtsliping. Mistenker at du vil miste endel glans også, selv med klarlakk oppå.

Her er et litt dårlig bilde av finishen jeg endte opp med. Du kan se en viss grovhet i gjenskinnet fra taklampen:

1245866.jpeg

Er det ca. sånn grovhet du også har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ChristerM    2
ChristerM

Mja, det er litt grovere enn det der. Får ikke tatt noe skikkelig bilde av det heller.

Jeg tenker litt at dersom jeg går over med 800p og pusser litt ned, for å legge på klarlakk at det gjerne vil hjelpe ?

Listene skal ikke være super glossy, men uten klarlakk føler jeg de blir for matte. Ser ikke for meg et 100% resultat her. Det er såpass mørkt inne i kupeen at selv nå med det resultatet som er merker jeg fint lite til hvor ujevnt det er. Men detalj nivået må opp et par hakk!

Endret av ChristerM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
andrepedersen    0
andrepedersen

Grunnen til at overflaten føles matt/ for grov er pga at det er for lite lakk på listene, og at du har brukt for grovt papir. Topcoaten(klarlakk) skal du bare være tolmodig med, for den skal legges i mange tynne, men fyldige strøk. Du trenger egentligikke å mellomslipe som du har gjort, men du kan godt polere listene etter en stund. De som vanligvis gjøres er å matte ned overflaten som skal lakkes, men en matteklut/ p800 våtslip - grunning - lakk - klarlakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ChristerM    2
ChristerM

Kjørte i gang slik jeg trodde ville bli bra som jeg skrev over her igår, og kan ikke annet å si enn at resultatet ble over all forventning!

Pusset alle listene ned med 800 papir, og lakket opp igjen på nytt, og pusset ned igjen med 1200 papir og lakket opp, og la en tre-fire lag med klarlakk over. Dette ble gjort på samtlige lister inkl. midtkonsoll. Denne er rimelig stor på E39'ene.

Man skal virkelig gå nøye etter i sømmene for å se at dette ikke er gjort av et lakkeringsfirma. Stor fornøyd! Kostnad totalt tror jeg jeg landet på en 350,- kr.

IMAG0963.jpg

Ser betraktelig bedre ut enn de gode gamle "Wussbaum" listene.

Jeg brukte ingen grunning på listene nå. Hvilken hensikt og fordel ville hatt om jeg gjorde det?

Endret av ChristerM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
inDesign    86
inDesign

Jeg kan si deg min metode, altså den måten jeg hadde gjort det.

Først pusset ned til alt var rett, med p240.

Så gått over med p360. Deretter p500, for igjen våtslipt P800. Da er det fint nok.

Neste steg er da grunning, PLASTgrunning da de listene er i plastikk, så slipper du å tenke på heft og. Det sitter som søren. Et meget tynt lag på det hele. Latt det tørke skikkelig. Første lag lar du være meget tynt, trenger ikke å dekke alt engang. Cluet er å sprøyte mange små lag med ca 10 min mellomrom (Kommer an på romtemp, men jeg antar helst 20grader og opp).

Så gått løs med vanlig sølv, på boks siden du skriver at du ikke vil gå til innkjøp av lakksprøyte.

Prøv å gjøre det et sted så støvfritt som mulig, (eks. hvis du er i garasjen å dusje hele garasjen md vann slik at støv legger sg før du sprøyter.

Så hadde jeg gått løs på klarlakk, samme metode som vanlig lakk.. Men flere lag av denne da du legger farge uten lakkboks.. Altså ikke helt støvfri område.. Grunnen til dette er at du da kan ta og våtslipe støvkorn med p2000 før du evnt polerer opp ;)

Husk at sånn lakk på boks IKKE herder, men er tørkelakk. ALler beste er om du driter i å bruke dårlig klarlakk men får tak i 2k klarlakk.

Glemte å legge til total kostnad hadde vært kanskje 200,- mer enn det du har valgt..

Sandpapir koster jo ikke mer enn 10-20kr pr ark, og du trenger jo kun 2 ark av hver korning.

Så en boks grunning, en boks lakk og en boks klarlakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg lakkerte midtkonsollen i Galanten min for etpar år siden. Brukte 18 måneder fra begynnelse til slutt, men det var hovedsaklig på grunn at egen latskap, frustrasjon, dårlig vær og egentlig ingen steder jeg kunne stå og jobbe...

Uansett, etter å ha trålt eBay etter et ekstra sett midtkonsolldeksler, var min fremgangsmåte som følger:

- Pusse med 400-grit, deretter 800-grit

- Skylle med vann og deretter vaske med white spirit

- Grunne med plastgrunning fra Biltema

- Lakke med hobbylakk fra Biltema, 5 lag

- Våtslipe med 1200-grit

- Lakke med klar hobbylakk fra Biltema, 5 lag

Jeg fikk beskjed om å legge tynne lag, noe jeg begynte med, men da ble det veldig tørr og prikkete finish på lakkeringen, så jeg ignorerte beskjeden og la på tykke, våte lag, noe som gav en mye blankere og våtere finish. Det brukte ikke forferdelig mye lenger tid på å tørke heller, så jeg fortsatte på den måten. Samme fremgangsmåte ble brukt for klarlakken.

Våtslipingen mellom farge og klarlakk ble gjort fordi jeg hadde fått noe støv i lakken som måtte bort.

Alt i alt ble jeg fornøyd når jeg omsider fikk det til, men jeg har lagt merke til at finishen har blitt litt boblete og ru etterhvert, så noe har reagert negativt med noe annet, og alt må egentlig gjøres på nytt. Dette er da ca to år etter at jeg var ferdig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig