Gå til innhold

Fortsatt "nupper" i lakken etter storvask


Torjac

Recommended Posts

Jeg polerte bilen i april. Den ble renset helt, med IronX, clay, cleaner fluid og SV voks.

Bilen blir vasket stort sett hver helg. Prosedyren er lik;

- Prickbort, 5 min, avspyling

- Surfex 1:10, 5 min, avspyling

- Skumkanon, Builthammer autofoam, 10 min, avspyling

- Håndvask med SV Car bath, ullmitt, og avspyling

- Håndtørking med MF håndkle

Bilen ser ren ut, men om jeg stryker fingrene langs panseret, så kjenner jeg en masse nupper. Det virker også som om de blir flere etterhvert som bilen står.

Spm;

- Jeg har vært redd for å bruke IronXi vask, pga. frykt for at voksen forsvinner helt. Er dette riktig? Vil det hjelpe med en runde IronX også, før såpen?

- Er det her Shield kommer inn? Bør jeg ha noe over voksen etter polering?

Jeg kan gjerne polere bilen på nytt for denne gangs skyld, men ønsker ikke å måtte polere bilen hver 3-4 måned. Det er derfor viktig for meg å finne en metode som varer minst 7-8 måneder.

_______________________________________________________
Torgeir Jacobsen
Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det er noe voks igjen? Vil tro at Prickbort + surfex 1:10 hver vask vil fjerne mye av voksen over tid. Kjenner ikke til autofoam'en, men kan det være denne også er blandet litt sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg har nupper på taket. Prickbort fjernet mye av det, men kom litt tilbake. Jeg måtte bare teste med prickbort, så har ikke polert på taket igjen, men må ta det så jeg ikke "ødelegger alt".

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at prikker på taket ikke egentlig er Prickbort-mat, den foretrekker tjære og asfalt. Det er det ofte lite av på taket. Bjørkesevje derimot! (Fem schwææære bjørk på tunet så jeg vet hva jeg snakker om)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Hei Torgeir. ;)

Det sies at Iron-x halverer vokslaget om du bruker det. så en gang eller to etter en stund vil tære bra på voksen.

vaske oppskriften din ser ikke så dum ut, evhenger litt av bruken på bilen det.

hvordan ser vannet ut når det ligger på bilen vil si mye om det er noe igjen av voksen.

mange mil går bilen din i året?

Etter at du har lagt voks er det ikke noe du skal ha på etterpå, da er dette voks beskyttelsen.

Men du kan ved fordel og hell bruke en QD e.l ved tørk av bilen som f.eks swissvax quick finnish

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Torgeir (Flott og sjeldent navn :D) og dere andre som har svart.

Alle nupper forsvinner ved bruk av full pakke, og clay. Dessverre gjør voksen det også. Jeg har skjønt at jeg må ta en skikkelig runde med voks og alt, men ønsket nå å gjøre det "varig". Vann på bilen beader godt ennå, og lakken skinner godt etter vask, så jeg regner med at det fortsatt er litt voks på bilen. Dette er kosebilen min. Den går ikke så langt i året, men den må være strøken når den går :unsure:. Jeg har en bil til, og den har samme problemet, faktisk enda værre, for med den hender det jeg slurver med håndvasken etterpå :eek:

Når det gjelder blandingsforhold, så har jeg startet med mildere blanding, men har gjort den sterkere etterhvert. Pga. nuppene vurderer jeg å prøve en enda sterkere Surfex.

Den mest tankevekkende kommentaren var den om sevje fra Bjørk. Jeg har 9(!) bjørketrær på tomten, og alle står 5-25m fra bilen. Tanken har slått meg, men jeg tenkte på pollenstøvet, som man blir gal av i den perioden, ikke lager nupper. Det er nok den sansynlige årsaken...men hva er da løsningen?

_______________________________________________________
Torgeir Jacobsen
Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Desverre finnes det ingen god løsning annen en å holde bilen unna eller å kappe ned trærne..

Bjørk og furu kan være seige fæle saker. Mulig at sterkere blandinger tar mer men da også mer av voksen.

En grei måte å kontrolere om det er nedfall so gjør det er å se/kjenne om det er mere på vannrette flater en på vertikale på bilen.

Så hvis det er mindre nede på dørene f.eks er det med stor sansynlighet nedfall fra trær eller annet.

Lykke til!

Skulle det være noe spessielt, må du bare ta kontakt eller stikke innom for tips/triks

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant svaret her på forumet, men under denne tråden;

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3547-fjerning-av-sevje-fra-bjoerketre/page__hl__+bj%F8rk%20+sevje#entry73992

Nå har jeg testet;

  • Det var klart mest på horisontale flater, og knapt noe på vertikale, ergo nedfall fra trær.
  • En bøtte med rent og varmt vann, og en god klut gjorde jobben perfekt. Alle nupper er borte. Ingen kjemikalier i bruk!
  • Swissvax sin Quick Finish fjernet også alle nuppene enkelt og greit. Bare å spraye på, og tørke av.

Takk for all hjelp. Jeg setter STOR pris på dette forumet, og medlemmenes villighet til å bidra med sin kompetanse.

_______________________________________________________
Torgeir Jacobsen
Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kupper tråden jeg, da den er over ett år gammel :) Jeg har akkurat tatt forvask på bilen, med denne oppskriften:

- Surfex HD 1:20

- Skum (BT Autofoam))

- Spyl (Høytrykk)

Skal nå til å ta berøringsvasken, men da oppdager jeg at jeg kan kjenne bittesmå "sandkorn" på flatene på bilen. Når jeg drar hånden forsiktig over døra (eller taket for den saks skyld...) så kjenner jeg at det er disse "sandkornene" som sitter på lakken. De sitter ikke fast, men følger med hånden når jeg fører den langs f,eks. døra. Hva er dette?? Hvorfor forsvinner det ikke under forvask, siden de er løse? Ser for meg at dette vil lage kjempeswirls når jeg klasker mitten på lakken og begynner å "gnukke".

KAn dette ha sammenheng med at jeg også har oppdaget at vannet ikke lenger beader fra lakken? Smurte på AG HD Wax i mai, og virker nå som om det ikke er et fnugg av voks igjen. (Ingen beading) Er dette normalt? Har aldri vasker med annet enn Surfex 1:20 og CG Mr. Pink siden voksing.

Håper på svar fra kloke detailere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Er vel stor sjanse for at er igjen lite/ingen voks etter 4mnd..

nå kjenner ikke jeg til Autoglym noe særlig men vil ikke tro den sitter stort lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stor sjanse for at er igjen lite/ingen voks etter 4mnd..

nå kjenner ikke jeg til Autoglym noe særlig men vil ikke tro den sitter stort lenger?

Takk for svar. Vil dette si at, om det stemmer at det er ingen voks igjen, at jeg må polere/vokse hver 3/4 mnd? Eller trenger jeg kun å klaske på litt voks et par ganger mellom hver polering? (Hadde ikke tenkt polere mer enn maks 2 ganger pr år, med maskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Takk for svar. Vil dette si at, om det stemmer at det er ingen voks igjen, at jeg må polere/vokse hver 3/4 mnd? Eller trenger jeg kun å klaske på litt voks et par ganger mellom hver polering? (Hadde ikke tenkt polere mer enn maks 2 ganger pr år, med maskin)

Dette er vanskelig å svare på det alt avhenger av hvilken voks du bruker, samtidig som hvor ofte du vasker/været ellers i året osv.

selv så polerer jeg skikkelig på våren, så på sluttsommeren som nå pleier jeg å ta en nytt lag med voks (uten å polere bare god vask) så ny polering igjen til høsten før vinteren.

Som jeg sa aner jeg ikke hva AG voksen har for ca antatt holdbarhet kontra andre vokser.

SV concorso som jeg bruker holder ihvertfall ca et halv år før jeg velger å legge på ny igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå til å ta berøringsvasken, men da oppdager jeg at jeg kan kjenne bittesmå "sandkorn" på flatene på bilen. Når jeg drar hånden forsiktig over døra (eller taket for den saks skyld...) så kjenner jeg at det er disse "sandkornene" som sitter på lakken. De sitter ikke fast, men følger med hånden når jeg fører den langs f,eks. døra. Hva er dette?? Hvorfor forsvinner det ikke under forvask, siden de er løse? Ser for meg at dette vil lage kjempeswirls når jeg klasker mitten på lakken og begynner å "gnukke".

Jeg trur handa di lager mer merker der du skurer rundt sandkornene, heller enn en såpe-og-vann fylt vaskehanske hvis oppgave her i livet er å sluke og skylle bort små forurensinger uten å lage merke ;)

Det er mye på lakken som ikke forsvinner ved forvask, i hvertfall har ikke jeg klart å få til rein lakk uten å ta på bilen med svamp eller hanske.

AG HD Wax har mange på forumet god erfaring med, både når det gjelder holdbarhet og utseende (perling og avrenning). Jeg sliter personlig litt med å få overskuddet av lakken igjen (aka buffing), så jeg er ikke så sinnsykt begeistra for den <_<

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur handa di lager mer merker der du skurer rundt sandkornene, heller enn en såpe-og-vann fylt vaskehanske hvis oppgave her i livet er å sluke og skylle bort små forurensinger uten å lage merke ;)

Det er mye på lakken som ikke forsvinner ved forvask, i hvertfall har ikke jeg klart å få til rein lakk uten å ta på bilen med svamp eller hanske.

AG HD Wax har mange på forumet god erfaring med, både når det gjelder holdbarhet og utseende (perling og avrenning). Jeg sliter personlig litt med å få overskuddet av lakken igjen (aka buffing), så jeg er ikke så sinnsykt begeistra for den <_<

Takker for svar :) Buffinga synes jeg gikk veldig lett. Nå har jeg riktignok ingenting å sammenligne med, men gikk veldig lett. Synes det er litt merkelig at det er NULL perling av vannet etter 3 mnd, når jeg kun har brukt Surfex og skum, og håndvask. Hva slags voks anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mild surfex til dagligvasken. Dvs 1:20 på det sterkeste, helst 1:30-1:40. Collinites vokser er jeg fan av. #845 eller 476s er god. Lukter parafin, men.. Swissvax er også knallgod. Mye å velge i!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både HD Wax og Shield er vokser som generelt får veldig gode skussmål på varighet, og MG#16 også (men den kan i likhet med HD wax være litt tricky å få lagt tynt nok, vanskelig å buffe om det kommer for mye voks på lakken). Jeg har selvfølgelig alle tre :lol: Shield er den jeg sjeldnest har trøbbel med, men jeg er en av dem som ganske ofte sliter med vokssvetting (til og med fra kjemiske lakkforseglinger :rolleyes: ) så ikke hør på meg..

Men du har først forvask med surfex, og deretter skummer med Auto-foam. Som begge er Bilt-Hamber produkter, og det er endel surfex-virkemiddel i Auto-foamen. Kanskje du rett og slett har overdosert ved å bruke begge? Om bilen bare er litt støvete tror jeg du kommer langt bare med å legge skum når du allikevel har Autofoam, det blir jo noe a la å bruke 1:40 som forvask (hva er utblandingsforholdet til Autofoam i kanon? Jeg er på ferie og langt unna dunken min) og deretter skumlegge (jeg bruker ofte Jif bilshampo til skumlegging, siden jeg kjøpte nesten 10 liter, har Autofoam og Magi-foam også, som er dedikerte skumprodukter. Ikke noe i veien for å ha vanlig bilshampo i kanonen, skum vil jo forlenge forvasken uansett, bløtlegging)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...