Gå til innhold

Ett par nybegynnerspørsmål ang. polering


Skulebollen

Recommended Posts

Skulebollen

Har søkt litt rundt dette men klarte ikke finne noe bra svar..

Polerte igår halve bilen og tok på voks, når jeg tok på voks var det begynt å bli bra mørkt, så idag ser jeg at sideskjørtet helt nederst var voldsomt hvitt.. Lurer på om jeg ikke har fått tørket vekk skjikkelig der, eller om jeg evt. skulle gått over med poleringsmaskin en runde til og gått litt grovere til verks.. Hva tror dere?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver selvfølgelig tørking først og ser. Har du polert skikkelig skal det jo ikke være hvitt, så da må det jo være voksen. Har bilen stått ute må du sørge for at den er helt ren først. Hvis voksen er vanskelig å få av, kan du prøve en QD sammen med mf'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen

Prøvde først med tørking, skal sies at dette er framme på sideskjørtet og virker til og vere ekstremt sliten lakk, men såg forferdelig ut nå :unsure: Lurer også på om man skal vaske bilen med avfetting før voks? bare spraye på og spyle av? Gjor ikke dette på panseret igår og der er 100vis av hvite prikker nå.. ( Sliten bil ) polerer med p1 nanotechniq polish og voksen er collinite 845.. Trenger evt. denne voksen herdetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er masse prikker så er nok dette fra poleringen, og da fungerer det å dynke bilen i 1:5 Surfex, da blir dette lett borte.

Collinite 845 trenger ikke noe mer enn en halvtime (hvertfall hos meg) med herding. Det er ca den tiden det tar å vokse bilen, så når jeg er ferdig, begynner jeg å buffe der jeg startet å vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Jeg gjør det iallefall. Peiser på med litt sterk avfetting (med dertil virketid) som f.eks Surfex HD 1:5 eller 1:10, for så å spyle av og tørke godt igjen. Deretter legges det voks på og lar det ligge på en stund (haze) før det buffes av. 30 til 60min hazing.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen

Skal den ligge på så lenge :shocking2: Lot den ligge på i 5-10 min til den var begynt å få antydning til hard overflate, så tok jeg av med MF, tok halve bilen igår.. Polert resten nå, så da tar jeg og spyler av bilen med HT og prickbort, deretter tørk, også tar jeg på voksen og lar den ligge i 30 min, så begynner jeg å polere vekk dette med en MF? Bør jeg gå over der jeg allerede har vokset siden den ble fjernet etter 5-10 min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Det varierer fra vokstype og temperatur også, selvsagt. Det tar jo rundt 20-30min å legge voks på en bil med normal størrelse, så om man legger på hele bilen og tester der man startet finner man ut av det. Er man usikker om det er for tidlig å buffe av kan man ta "fingertesten". Altså dra fingeren litt over der du har lagt voks. Virker den "bløt" fortsatt, har den ikke ligget lenge nok. Husk også at det skal legges et tynt lag.

MF til å buffe av voksen med, ja. Flere lag voks har heller aldri skadet, så å gå over et område to ganger går bra. :) Gjør ofte det på nedre deler av dører, samt frontfanger og panser.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen

nå tok jeg på prickbort og lot det stå på en stund før jeg spylte av med HT, dette tok litt på panser men lite på sideskjørt.. Prickbort er kanskje litt for svak til dette? Har ikke surfex HD tilgjengelig, men dette kan vel bare utsettes så lenge man ønsker? bare vokse over der jeg har tatt surfex en annen gang?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er laget for å ta asfalt og tjære, derfor vil du ikke få av stort med PB på polishrester. Bor du i nærheten av en Thorshov Bilrekvisita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen

gjør nok ikke det, men bestiller bare dette også vokser jeg oppigjen der jeg sprayer :)

Nå over til ett sikkert veldig dumt spørsmål.. Har jo vokset hele bilen nå, og har begynt og gå over med p1 tyre and trim. tar på litt på en påføringspute og går over gummien, men dette renner litt på lakken og blir litt gris, går vel fint å berre tørke av det med en våt MF.. Eller burde jeg vaske hele bilen når jeg er 100% ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri prøvd den du referer til, men det skal nok gå helt fint å bare tørke det av med en ren MF. Dersom det blir klissete kan du bruke en QD, det burde hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

gjør nok ikke det, men bestiller bare dette også vokser jeg oppigjen der jeg sprayer :)

Nå over til ett sikkert veldig dumt spørsmål.. Har jo vokset hele bilen nå, og har begynt og gå over med p1 tyre and trim. tar på litt på en påføringspute og går over gummien, men dette renner litt på lakken og blir litt gris, går vel fint å berre tørke av det med en våt MF.. Eller burde jeg vaske hele bilen når jeg er 100% ferdig?

Regner med du mener T1 Tyre & Trim. Den skal ikke være så veldig tynn, min er som en tynn gel - flytende, men ikke rennende. Du trenger heller ikke bruke mye produkt, siden påføringsputen suger til seg veldig mye.

Hvis det renner har du brukt altfor mye :)

Jeg primer puten med en strek på tvers og deretter etpar ertestore derter ved behov. På fire dekk samt litt småplukk her og der har jeg brukt en strek og 3 erter og har sittet med følelsen av at mesteparten havnet i påføringsputen. Tror kanskje en pute av annet materiale enn skum kan være bedre egnet.

Overskytende produkt fjerner du med Surfex HD 1:15 og mikrofiberklut før det tørker, og så dusjer du lett over med vann, tørker med klut og dusjer over med QD eller en sprayvoks og buffer til slutt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen

Brukte nok altfor mye p1 tyre and trim ja :P men min er rennende..

Har tatt Bmwen min nå med oransje puter, å tok ikke så mye riper som forventet men ble veldig blank å fin. Har akkurat satt igang med Nissanen min, med grønne puter. Dette føler jeg knapt hjelper mot riper.. Så spørsmålet er om jeg kan bruke de oransje putene som jeg brukte på Bmwen på Nissanen.. Trenger dette evt. vask? og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...