Are G

Tungstartet bil, noen tips?

36 innlegg i emnet

Ikke direkte detailingsproblem, men likefullt et problem med bilen.

Min 2,5 TDI har vist seg å være vanskelig å starte en stund nå.

Har vært på verksted ugg mange ganger for å bli fikset og de fikser alltid noe, så kommer det et nytt problem, fellesnevneren er at bilen fortsatt er kranglete å starte.

Tidligere var det et problem med masse masse hvit røyk, dette er feil feil dieselblanding.

Har fått skiftet matepumpe, dieselfilter og dieselslanger da disse ofte lekker luft.

Til slutt måtte jeg bite i det sure eple og skifte dieselpumpa.

Til min store skrekk og frykt ble ikke bilen bedre av dette.

Nå ryker det ikke lenger når jeg stater, men den må likefullt tenne i ca 8 sekunder før den fyrer.

I vagcom er det ingen feilmeldinger som jeg tror kan gi noen pekepinn på hva som er feil.

Det kan bemerkes at bilen er like vanskelig å starte uansett om motoren er kald etter å ha stått i to dager eller varm etter å ha blitt kjørt 8 timer i forveien...

Jeg hørte med verkstedet som skiftet pumpa når jeg hentet bilen, han jeg snakket med mente det var batteriet som var dårlig, koblet til jumpstarter og vips, bilen fyra med en gang.

Dette tok jeg da som god fisk sånn umiddelbart, mens jeg tenkte surt og hardt på de enorme summene jeg har lagt ut for å få jævelskapet til å starte ordentlig.

Vel tilbake til feriebasen kjøpte jeg meg en jumpstarter selv, så jeg kunne prøve dette og samtidig ikke blåse av mange tusen til nytt batteri om det var en tilfeldighet at den startet der.

Kobler til og prøver å starte, ikke mye hell der nei..

Har senere funnet ut at bilen fyrer med en gang om den akkurat har vært stoppet, slik at jumpstarteren som verkstedet koblet til har ikke hatt en dritt å si, annet enn å lure meg.

Spørsmålet er da hva kan det være som er feil ?

Det virker for meg som den ikke starter fortsatt på grunn av mangel på dieseltilførsel.

Har lagt merke til at glødelampa ikke lyser mer enn 1 sekund ca men samtidig er det veldig varmt her (30-40 grader) så burde ikke ha så mye å si ville jeg tro? Prøvde uansett å koble ut temperatursensoren til kjølevæska og da gløder bilen i 13 sekunder, dette gjorde ingen forskjell til oppstarten. Lot bilen så gå 10 minutterish for å prøve igjen (for å forsikre meg om at motoren var varm), og den var fortsatt vanskelig å starte.

Jeg lurer på om det fortsatt er luft i dieselsystemet, la merke til at det var noen små bobler i slangen når jeg hadde koblet ut tempsensoren. Dette virker å kunne forklare en del av problemet, men alt skal være skiftet ut og problemene vedvarer. Ser også at boblene holdt seg på samme sted og det kom ikke flere mens bilen gikk, tok en rask video men den viser kanskje ikke så veldig mye, ser bedre ut på min maskin enn youtube.. Det er kanskje et titalls små bobler som ligger inne i slangen.

Om det var problem med luft ville ikke dette bli dratt igjennom systemet og så forsvinne?

Setter pris på alle svar, skal ut på 1500 km kjøretur med to små unger og da må vi jo stoppe en gang hver andre time, for så å grille starteren i lang tid før bilen går igjen.. skummelt.. Og starter er ikke mer enn ca 6 mnd..

Setter stor pris på synsing, meninger, tips ol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo begynne med å fortelle hvilken bil du har :)

Men uansett, luft er jo en feilkilde ja.

Men som du sier så skal jo luften forsvinne av seg selv med tiden, OM ikke motoren selv produserer luft eller suger falskluft en plass.

Så det du bør sjekke er om alt av slanger er hel, koblinger skrudd til, slik at ikke dieselen renner tilbake etter man har stoppet motoren.

Endret av Stig-Arne Haukebøe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den i signaturen :)

1998 A8 2,5 TDI Quattro med tiptronic.

Om det har noe å si kan jeg supplere litt mer praktisk info:

Bilen har gått 270 000 km, motor og girkasse er overhalt etter passering 200'.

Olje og oljefilter på bilen har vel gått ca 10 000 km.

Ellers tror jeg at bilen skal være greit i god stand, påkostet betydelige summer siste åra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft er vel egentlig den største feilkilden din tenker jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødeplugger

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødeplugger ?

Edit: Litt for treg der gitt !

Endret av TrulsMoen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett bilen til en kompis vedsiden av din, med motoren igang, og startkabler, prøv da å starte når du vet at din bil ikke starter., etter 10minutterish var det ikke?

da får bilen høyere spenning ved start, mulig elektronikk feil.

verd et forsøk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødeplugger er min første tanke også. På den andre siden så er problemet med luft i slanger under trykk at luft lar seg komprimere, mens væske ikke gjør det. Long shot, men det kan kanskje gjøre utslag på trykket i dieseltilførselen. Jeg ville forsøkt å blø ut lufta aller først, enklere og biiligere enn å bytte pluggene =)

(Jada det ble litt knotete skrevet, men jeg tror jeg fikk fram poenget :rolleyes: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvilsomt det er glødeplugger. Da skulle den startet lett når den er varm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sett bilen til en kompis vedsiden av din, med motoren igang, og startkabler, prøv da å starte når du vet at din bil ikke starter., etter 10minutterish var det ikke?

da får bilen høyere spenning ved start, mulig elektronikk feil.

verd et forsøk

Vil ikke dette i praksis være det samme som jumpstarter ?

Fordi der har jeg nå prøvd snart 10 ganger uten hell, og ja, det er nok strøm på jumperen :D

Er det noen grei måte å teste gløderene på uten å skru de ut ?

Er vel både dyrt og stress å skifte disse har jeg forstått..

Og burde det ikke komme opp noen feilkode om de er dårlige ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke dette i praksis være det samme som jumpstarter ?

Fordi der har jeg nå prøvd snart 10 ganger uten hell, og ja, det er nok strøm på jumperen :D

Er det noen grei måte å teste gløderene på uten å skru de ut ?

Er vel både dyrt og stress å skifte disse har jeg forstått..

Og burde det ikke komme opp noen feilkode om de er dårlige ?

Ingen feilkoder ved dårlige glødeplugger nei.

Kan være knok å skifte dem, om de sitter trangt til.

Kan måle strømtrekket over batteriet når du gløder, men den beste måten er å måle plugg for plugg om den har rett ohm verdi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

glødeplugger kan ohmes, dyser kan testes i benk, det som ikke er så tøft at det gjør de ikke på verkstedene, eller vil ikke gjøre, de vil heller bytte masse deler først som koster skjorta, nemlig sånn som fødepumper ol.

jumpstarter har nok ikke høyere spenning, bare ekstra amp til start.

men hvis du prøver å lufte, og du får start enkelt etterpå, da er det luft, det er garanti fra verkstedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..

Dumt spørsmål: hvordan lufter jeg ?

Er ikke overbevist om at det er batteriet som er problemet, hadde spenninga vært lav ville vel lyset i dasjen dimmet når jeg starter ?

Vil det komme røyk av eksosen ved dårlige plugger? All røyken er som sagt burde etter bytte av pumpe.

Jeg føler at det er luft som er problemet, har hatt dårlig gløderele på en annen bil og problemene var langt mindre der..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker bilen bare ved start eller vedvarer det? Lukter det eksos ifra ekspansjonstanken når motor går?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ryker ikke i det hele tatt etter jeg skiftet dieselpumpa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å huske at verkstedet engang sa at det var et helvete å få luftet ut røra på bilen min når de hadde skifta den lille pumpa..

Kanskje det er en sammenheng her....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis sin A3 har samme problem, men her er det luftmengdemåleren som lager kødd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg tenkt på en gang tidligere faktisk..

Trooooor jeg har plugget den ut for å teste med mindre det var slik at jeg ikke kunne finne noen plugg på bilen :D

Får sjekke i mora tidlig..

Mercedesen ble jo som en ny bil med ny LMM :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går turtallet jevnt på tomgang? Gjør det ikke det, så ville jeg sjekket LMM :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle pluggene dine ryker ikke samme dag, , bilen skal vel starte med en eller 2 dårlige plugger, såfremt ikke det er en som har kortsluttet hele systemet ditt, men det må da vel verkstedet ha sjekket eller?

sannsynlighvis ikke feil med elektronikk, men på en A8 tror jeg er avhengig av en viss minimumsspenning på dysene mener jeg noen snakket om. men litt kjeft får du av meg, hvis du har/hadde hatt dårlig batteri, så kjøper du ikke en jumpstarter.

du har nok ikke dårlig batterier når du kan kinne så mye som du sier. :) men fortsatt for lav spenning på slitne dyser???

det mest trøblete luftinga som finnes er når du har luft i rørenen ved dysene,etter høytrykkspumpa. da må du løsne rørene ved dysene, og stramme igjen mens du kinner og lufta er borte. dvs ren diesel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive