Gå til innhold

S&S/HowTo: Skinnfarging, E46 Skinninteriør


Kim

Recommended Posts

Etter request så lager jeg en liten guide som viser hvordan man enkelt kan friske opp slitt skinn.

Produktene som ble brukt på dette interiøret:

IMG_1421Kopier.jpg

Swissvax Leather Cleaner

Swissvax Børste

Zippo Lighter Bensin

Swissvax Leather Healer (farge)

Swissvax Leather Milk

Slik så setene ut da jeg startet.

IMG_1413Kopier.jpg

Inspeksjon

IMG_1414Kopier.jpg

IMG_1416Kopier.jpg

IMG_1417Kopier.jpg

IMG_1418Kopier.jpg

IMG_1419Kopier.jpg

Litt dypere riper og sår får gjerne det vi kaller for "topper". Disse slipes med f.eks P1000. Slip til imperfeksjonene ikke er mulige å føle med fingertuppene.

Så starter vasken. Her børstes Swissvax Leather Cleaner i sirkulære bevegelser og tørkes av. Om du ikke har dette produktet, så er Scholl SPAM en sikker vinner og en verdig erstatter.

IMG_1424Kopier.jpg

IMG_1423Kopier.jpg

Gjenta denne prosessen til tørkekluten slutter å vise tegn til møkk.

Når du har renset hele objektet systematisk, er det klart for Lighter Bensin.

Vask setet med en bommullspad påført Lighter bensin. Denne prosessen sørger for at fett og annet smuss fjernes fra overflaten, slik at fargen kan få best mulig heft.

IMG_1427Kopier.jpg

Forskjellen vises godt allerede. Setet på høyresiden er vasket, mens venstresiden er urørt.

IMG_1429Kopier.jpg

Slitasjemerkene er fortsatt synlige. Men vil i de aller fleste tilfellene dempes av en riktig vask.

IMG_1434Kopier.jpg

Sitteputen bak. Her vises spor av P1000, disse forsvinner etter vask og lighter fluid.

IMG_1447Kopier.jpg

Skinnfarge,

Om du ikke har en veldig standard farge som denne, så kan man sende en sample på minimim 1x1 cm til Swissvax. Overflødig lær er ofte å finne under sitteputen bak eller stolene foran.

Sittepute påført 1 lag Leather Healer.

IMG_1451Kopier.jpg

Påføringen gjøres fra søm til søm, sirkulære bevegelser. Vanlig applikator for en slik jobb er en medfølgende svamp.

La strøkene tørke, før du eventuelt legger flere runder. Jeg ble fornøyd med resultatet etter 2 runder. Eventuelle skjolder forsvinner når setet har tørket.

Førerstol:

IMG_1457Kopier.jpg

IMG_1458Kopier.jpg

IMG_1468Kopier.jpg

Baksetene under tørking

IMG_1474Kopier.jpg

Skitt etter 114000km:

IMG_1475Kopier.jpg

Resultat, før Leather Milk

IMG_1476Kopier.jpg

Leather Milk kan påføres 3-4 timer etter behandlingen, men jeg valgte å vente til neste dag. Ferdigbildene er derfor før Leather Milk, men tråden vil bli oppdatert med ferdigbilder ETTER Leather Milk.

IMG_1481Kopier.jpg

IMG_1482Kopier.jpg

Leather Milk påføres på samme vis som Leather Healer om noen måtte lure :)

IMG_1483Kopier.jpg

IMG_1485Kopier.jpg

Avsluttningsvis, før/etter passasjerstol.

IMG_1486Kopier.jpg

Takk for titten :)

  • Liker 1
  • DCN Poeng 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Bj

Flott guide! Cred gitt. :-)

Kjetil Bjørløw Løvold

2006 Audi A6 avant 2.0TDI S-line, 1998 Honda Civic EJ9 1,4iS (X), 1990 Mazda RX7 Cab (X), 1996 Caddilac SLS 4,6L V8 Northstar (X), 1995 Volkswagen Golf CL 1,8 (X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein H

Igjen en nyttig guide fra dere, tusen takk :-)

Men har et spørsmål angående kluter. Jeg bestilte Leather care kit fra Swissvax og fikk det etter to dager i posten (kjapt levert).

Der fulgte det med en hvit klut til å tørke etter Leather cleaneren, holder det med en klut, eller burde jeg hatt flere. I så fall, kan man bruke vanlige microfiberkluter?

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg anbefaler deg å bruke en annen "teknikk" en sirkulert bevegelser når du legger på skinnfargen.. Da er det fort gjort å få skjolder, og du må bruke øynene litt for å se de.. Du kommer til å få en aha opplevelse om du gjør tilsvarende på lyst skinn hvor det er meget enkelt å få skjolder.

Det beste er å trykke fargen på med svampen, da reduserer du risiko for skjolder.

Og Leather Milk legges for hånd uten påføringspad ;)

Du kan fint bruke vanlige microfiberkluter på skinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Ble bra dette, men som Bernhard sier, så er det ikke like lett å få bra på lyst skinn. En annen ting du har glemt, er mellom rensing, og lighter fluid, så skal det gåes over skinnet med SV healer pad, for å gjøre skinnet mindre glatt, slik at fargen hefter bedre.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg anbefaler deg å bruke en annen "teknikk" en sirkulert bevegelser når du legger på skinnfargen.. Da er det fort gjort å få skjolder, og du må bruke øynene litt for å se de.. Du kommer til å få en aha opplevelse om du gjør tilsvarende på lyst skinn hvor det er meget enkelt å få skjolder.

Det beste er å trykke fargen på med svampen, da reduserer du risiko for skjolder.

Og Leather Milk legges for hånd uten påføringspad ;)

Du kan fint bruke vanlige microfiberkluter på skinn :)

Tenkte det samme.. Jeg har brukt å "kakke" svampen med farge på plassen det trengs. Opp og ned i raskt tempo.

Har ikke testa sirkulerende bevegelser dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Flott gode. Nå vet jeg hvordan jeg skal behandle skinnseter i kunder sine biler (skulle ønske jeg hadde skinn selv).

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Flott guide:D

Noen som vet hvor man får tak i leather healer til blått skinn(VW CC)?

Man trenger vel ikke å vente med å legge på leather milk dersom man bare bruker leather cleaner på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • Forhandlere
Bernhard

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...