Gå til innhold

Fjerne striper etter skuresvamp


havfjo

Recommended Posts

På 3-4 (relativt små områder) på bilen min har det blitt brukt skuresvamp for å fjerne skit, noko som naturlegnok har gitt riper. Eg kan ikkje kjenne ripene med neglen.

Eit par bilder som viser problemet:

post-3906-0-60557500-1342694886_thumb.jp

post-3906-0-27436100-1342694988_thumb.jp

Nokon som har tips på korleis gå fram for å få fjerna desse? Må eg bruke maskin på dette? Om det er Scholl compound, kva nummer skal eg gå for?

Har prøvd litt med Meguiar's ScratchX 2, som fungerer ei stund, men som ser ut til å forsvinne etter neste vask.

EDIT: Bilen er ein 2006mod BMW 320d (E90), sølvgrå (titansilver metallic).

Endret av havfjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Litt kjapt å si at man kun klarer dette med maskin, vel? Tar da mye for hånd også. Iallefall om det er små striper i klarlakken. Går jo fint i f.eks dørhåndtak o.l. for hånd. Det er såklart mye mer arbeid, men når det er snakk om to små felt med ikke så veldig dype striper ser jeg for meg at det skal helt greit for hånd.

Med mindre TS har tenkt å skaffe seg maskin i nærmeste fremtid, ville jeg prøvd litt for hånd først. Sørg for å bruke middel med litt slipemiddel i seg, og ikke noe som bare dekker over.

  • DCN Poeng 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt å si at man kun klarer dette med maskin, vel? Tar da mye for hånd også. Iallefall om det er små striper i klarlakken. Går jo fint i f.eks dørhåndtak o.l. for hånd. Det er såklart mye mer arbeid, men når det er snakk om to små felt med ikke så veldig dype striper ser jeg for meg at det skal helt greit for hånd.

Med mindre TS har tenkt å skaffe seg maskin i nærmeste fremtid, ville jeg prøvd litt for hånd først. Sørg for å bruke middel med litt slipemiddel i seg, og ikke noe som bare dekker over.

Du klarer å polere en hel bil med masse swirls og RDS for hånd også, du må bare sette av de neste månedene til jobben......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Jo, men når TS sier det er tre-fire små felt, burde det altså ikke være verre enn bak fire dørhåndtak.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg klarer å se på bildene, og mtp att lakken er grå og ripene vises så godt tipper jeg de ripene der en del dypere enn lette riper/swirls. Jeg hadde i hvertfall tatt frem maskinen med en gang. Men det er hver sin smak, lykke til!

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Godt mulig. Vanskelig å se på bildene, men jeg ville uansett ikke dømt håndarbeid nord og ned med det første. :P

Men har TS maskin fra før, så er det selvfølgelig ingen tvil!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer på om dette er en vaskeprosedyre TS pleier å bruke på bilen sin?

Var vel heller et desperat forsøk på fjerning av asfaltlim en gang i tida... Stripene er ikkje så veldig synlige, men eg anbefaler dog ikkje bruk av skuresvamp. :)

Takker for raske svar. :)

Maskin, ja... Eg har faktisk roterande maskin tilgjengelig, men eg må innrømme at eg er litt skeptisk til å bruke dette som nybegynner...

Eg får tenke meg litt om, og lese meg opp litt videre. Har ganske greit for meg kva eg treng av utstyr, men det koster då dette også. Kanskje eg heller innhenter tilbud her inne og får ein meir erfaren til å ta jobben for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke roterende maskin må du også ha produktet laget for bruk med roterende. Det får du de fleste steder ikke kjøpt over disk. Slipende polish må du uansett ha for å fjerne riper, men det er anbefalt å starte med DA maskin :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er å bruke minst mulig tid og penger kan du jo starte med en flaske Ultimate Compound og appl.pad for hånd, funker ikke det kan du oppgradere til 300.- DA maskin og sonax pads.

Godt mulig. Vanskelig å se på bildene, men jeg ville uansett ikke dømt håndarbeid nord og ned med det første. :P

De fleste av oss har startet med håndarbeid, og det er en god grunn til at vi dømmer det nord og ned... :P

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...