Cube

Har jeg alt nødvendig utstyr til polering?

28 innlegg i emnet

Hei,

Trenger hjelp til valg av nødnvendig utstyr og midler for å sette i gang med polering ved bruk av maskin.

Skal man ha en lakkforsegling før voksing eller er ikke dette nødvendig?

Ser jeg ikke har valgt noen lakkrens? Hva kan jeg bruke av lakkrens produkter?

Har kommet fram til følgende utstyr er det noe mer jeg trenger eller må endre på så tar jeg i mot tips :)

Kestrel DAS-6 Pro Oscillerende

3M Maskeringstape 233+ 18mm

3M Maskeringstape 233+ 36mm

GTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth

Eurow Shag Weave Microfiber Towel

Prickbort MAC

Kwazar Venus Super Pro+ 2 liter

Uber 140mm poleringsputer

Uber 160mm poleringsputer

Menzerna Fast Gloss FG500

Menzerna Power Finish PF2500

Menzerna Super Finish SF4000

Collinite Marque D'Elegance 915

Meguiers NXT

Meguiars Clay kit

Meguiars Wash mitt - Vaskehanske

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex, iron-x og mindre pads + bakplate kan være greit å ha. Har du skumcannon/høytrykkspyler?

Edit: og IPA/kontrollspray.

Endret av Johnchr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ha en lakkforsegling før voksing eller er ikke dette nødvendig?

Ser jeg ikke har valgt noen lakkrens? Hva kan jeg bruke av lakkrens produkter?

Menzerna Fast Gloss FG500

Menzerna Power Finish PF2500

Menzerna Super Finish SF4000

Hvis du skal korrigere lakken med maskin trenger du ikke noen kjemisk lakkrens, de tre Menzerna-produktene vil gjøre jobben.

Når det gjelder lakkforsegling før voks eller ikke er det mange meninger om, men inntrykket mitt er at langt på vei velger folk enten lakkforsegling eller voks. Hvis man absolutt skal ha begge deler, skal lakkforseglingen på først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal korrigere lakken med maskin trenger du ikke noen kjemisk lakkrens, de tre Menzerna-produktene vil gjøre jobben.

Når det gjelder lakkforsegling før voks eller ikke er det mange meninger om, men inntrykket mitt er at langt på vei velger folk enten lakkforsegling eller voks. Hvis man absolutt skal ha begge deler, skal lakkforseglingen på først.

Vil det si at det er smør på flesk med lakkforsegling og voks? Da går jeg kun for voks hvis det er vanlig :)

Surfex, iron-x og mindre pads + bakplate kan være greit å ha. Har du skumcannon/høytrykkspyler?

Edit: og IPA/kontrollspray.

Takk takk. Så Surfex, Iron-x og Prickbort MAC? blir det ikke mye av det samme?

Passer alle bakplater på alle poleringsmaskiner?

Jeg har en høyttrykkspyler fra før av men det er dårlig med skumcannon. (Var en sånn beholder med denne til å fylle såpe i men dette blir vell ikke det samme)

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er laget for å ta forskjellige ting. Prickbort skal ta asfalt og iron-x skal ta metallpartikler.

Jeg kjøpte liten bakplate for 4" pads til min kestel das6 pro hos shinearama. Nyttig på dørstolper osv.

Til forvask bruker jeg kärchers orginale skumlegger. Den er billig og helt grei. Liten beholder m/ dyse som festes på HT-pistolen. Vurderer å oppgradere til en slik: http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_28_50

Til berøringsvask er det lurt å ha 2 bøtter. Hvis du er usikker på vask finner du nok en tråd med hva du trenger av utstyr og fremgangsmåte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt standard vaskebøtter (10 liters) tidligere hvor den ene brukes til skylling av vaskehanske. Skulle egentlig hatt en slik 19 liters med grit guard :)

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enhver må jo se an sitt eget behov/lommebok, men med den utstyrslista du la ut i første innlegg synes jeg du burde ha større bøtter med gritguard.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enhver må jo se an sitt eget behov/lommebok, men med den utstyrslista du la ut i første innlegg synes jeg du burde ha større bøtter med gritguard.

En slik swissvax bøtte med gritguard eller lignende må jeg nok skaffe meg skjønner jeg!

Må få lagt inn en bestilling på søndag tenker jeg. Skal gå over å se om det ikke er noe jeg har glemt! Takk for svar. Si gjerne fra om noen ser noe som kan være fint og ha eller som jeg "MÅ" ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal man bruke for å smøre ut voksen etter man har polert?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk clay :)

edit: så du hadde det på listen ;)

Endret av -Kristian-
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Så langt :)

Jeg lurer på hvor jeg kan få tak i en DAS 6 Pro maskin? Bilnerden var akkurat gått tom for disse så jeg hadde håpet å få dette snarest. Er det noen andre som selger bare maskinen i norge evt. utlandet som er stabile på levering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blank Bil har Kestrel DAS-6 Pro på lager til 1695,-. Han er kjent for rask levering og knall service, og selv om han har ferie nå klarer han jo ikke holde seg unna og kommer nok til å få sendt maskinen fortløpende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

hvor lenge skal en slik polish flaske med Menzerna Fast Gloss FG500 på 250ml holde?

Beregnet til ca en bil?

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greide ikke finne IPA spray hos bilnerden. har jeg oversett noe? Noen som kan linke til en om dem har det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greide ikke finne IPA spray hos bilnerden. har jeg oversett noe? Noen som kan linke til en om dem har det?

Isopropanolalkohol/2-propanol får du på nærmeste bensinstasjon, Biltema etc. Bland med 50% batterivann/vann så har du IPA ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med Bilnerden for ca 14 dager siden og dei har ikke IPA Spray, men dei vurderte å ta inn en rimleg variant en gang i fremtiden.

Mvh

Andrè

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med Bilnerden for ca 14 dager siden og dei har ikke IPA Spray, men dei vurderte å ta inn en rimleg variant en gang i fremtiden.

Mvh

Andrè

Fyll litt vinduspylervæske og en dæsj kondensfjerner på ei spruteflaske, så har du IPA-spray :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er nødvendig utstyr bestilt fra bilnerden.

Da venter man bare i spenning :)

Takk for alle svar :-)

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål. Bør jeg ha noe åndedrettsvern når man polerer?

Hvor kan jeg få tak i dette i så tilfelle?

Endret av Cube
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive