Gå til innhold

generelle nybegynnerspørsmål


Hawkon88

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge vært fasinert av detailing, og har den siste måneden prøvd litt på egenhånd. For det meste med Meguiars produkter.

Det dukker likevel opp noen spørsmål, da dette er blitt en ny verden for meg.

Jeg beskriver framgangsmåten jeg bruker, som dere gjerne må korrigere, og stiller spørsmålene på de punktene hvor jeg er usikker.

1. Jeg begynner med avfetting. Det foretrekkes avfetting uten syre.

Hvilke produkter anbefales?

Jeg bruker stortsett prickbort på lakk, og sonax sin på felger (den som blir lilla når den reagerer med drit)

Jeg sprayer avfettingen på tørr bil.

2. jeg spyler av avfettingen.

3. Ny runde med avfetting

4. ny avspyling

5. Ideelt sett burde jeg hatt en foamcanon, men jeg har ikke tatt meg råd til å kjøpe dette enda, da den gamle høytrykkspyleren til far ikke har muligheter for det.

6. Håndvask, her bruker jeg Meguiars NXT

7. avspyling og tørking med microfiber beregnet for tørking

8.Clay. Her bruker jeg meguiars clay bar, og en quickdetailer spruteflaske. Selges som Kit hos Bilxtra.

9. spyler av bilen igjen for å bli kvitt merkene etter clayluben

10. Jeg har bare handlet produkter på bilekstra. Men jeg har brukt både

Meguiars deep crystal polish og ultimate polish.

Jeg bruker roterende maskin, men har ikke lakkmåler. Tar jeg en unødvendig risiko?

Inntrykket mitt er at deep crystal sammen med autoglym gul pad gir den beste cutten. Jeg brukte denne comboen på en x5 jeg tok, hvor ripene forsvant myye fortere enn når jeg brukte ultimate polish på en 320d.

Jeg kunne ikke se at jeg fikk kjørespor eller noe på noen av bilene med noen av comboene jeg har kjørt. Men jeg har heller ikke tatt wipedown med isopropanol ol heller.. Får jeg sjokk hvis jeg hadde tatt en wipedown?

Er det veldig farlig å drive med detailing uten en slik tykkelsesmåler?

Jeg syns "deep crystal" polishen var utrolig grei å jobbe med, og mistenker at denne er noe grov.

Selvom jeg da kjører 3-8pass med medium til hardt trykk før jeg kjører 1pass med lett trykk, vil jeg ha noe utbytte av å gå over med en polish (feks ultimate polish som tok langt mindre) etterpå?

Da selvsagt sammen med en pad som ikke er like grov.

Jeg gikk også over med meguiars carnuba wax.

Men syns ikke resultatene er tilfredstillende med tanke på glans. Holdbarheten på mine egne biler bryr jeg meg ikke så mye om, da jeg syns det er utrolig mye kjekkere med en bil som er "wow"..

Hva kan jeg gjøre annerledes for å få bedre resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også vært interessant om noen som har dybdemåler kunne forklart hvordan de vet hvor mye de "kan ta". Ser jo ofte lakkmålinger på bil varierer fra 110 - 160, og kanskje helt opp i 300+ dersom panelet har vært opplakkert. Hvordan vet man hvor èn lakk stanser og en annen begynner? Vil jo tro at man ved korrigering ikke ønsker å ta bort all klarlakk...

For å få bedre resultater må man vel analysere hva det er man ikke er fornøyd med. Du sier du ikke er helt fornøyd med glansen du sitter igjen med. I og med at du er litt Meguiarsorientert allerede ville jeg kanskje vurdert å kjøpe inn ei lita flaske #205 og prøvd å gå over bilen med denne etter korrigering. Kan nærmest sees på som en høyglanspolering.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av min egen bil. Brukt ultimate polish. 18pass på panseret, men framdeles noen riper igjen.post-5026-0-02557600-1342533442_thumb.jp

X5en jeg tok. Crystal polish.

Ellers syns jeg glansen kommer MYE mer fram når man bruker speilreflekskamera framfor hvordan bilene ser ut i vanlig dagslys.

Gjelder dette bare meg?

Jeg syns det er mange biler som tilsynelatende bare er vasket (feks diverse nyere hyundai) som x5en ikke skiller seg ut fra mtp glans osv.

Kunne også vært interessant om noen som har dybdemåler kunne forklart hvordan de vet hvor mye de "kan ta". Ser jo ofte lakkmålinger på bil varierer fra 110 - 160, og kanskje helt opp i 300+ dersom panelet har vært opplakkert. Hvordan vet man hvor èn lakk stanser og en annen begynner? Vil jo tro at man ved korrigering ikke ønsker å ta bort all klarlakk...

For å få bedre resultater må man vel analysere hva det er man ikke er fornøyd med. Du sier du ikke er helt fornøyd med glansen du sitter igjen med. I og med at du er litt Meguiarsorientert allerede ville jeg kanskje vurdert å kjøpe inn ei lita flaske #205 og prøvd å gå over bilen med denne etter korrigering. Kan nærmest sees på som en høyglanspolering.

Ok, så #205 er enda finere sliping i? Og glansen handler egentlig om å slipe med finest mulig/best mulig kombo mellom pasta/pute før voks?

Hva betyr det at enkelte vokser har rensing i seg? Og hvilke har ikke slik rensing?

Skal jeg ta foreldrene mine sine biler også, så er det ønskelig med en god og holdbar sealer også. Hva bør jeg i tilfelle bruke?

post-5026-0-67289500-1342533539_thumb.jp

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Kunne også vært interessant om noen som har dybdemåler kunne forklart hvordan de vet hvor mye de "kan ta". Ser jo ofte lakkmålinger på bil varierer fra 110 - 160, og kanskje helt opp i 300+ dersom panelet har vært opplakkert. Hvordan vet man hvor èn lakk stanser og en annen begynner?

Jeg vet ikke eksakt hvor mye klarlakk det er på. Men en god indikasjon jeg bruker, er å måle inni dørene. Der er det minimalt med klarlakk.

Et gjennomsnitt av forskjellen på måling inni dørene mot utvendig måling, gir en viss peiling på hva du har å jobbe med av klarlakk. Naturlige variasjoner utvendig på det jeg har vært borti på f. eks nyere Mercedeser går fra 90 til 150 my. Inni dører er målinger typisk 50-60 my. Det vil si ca 1/3 klarlakk på det tynneste, og trolig opp mot 50% på høyere målinger.

På målinger utvendig som er under 90, kjører jeg forsiktig. En ting er at man ikke går gjennom klarlakken, men lakken er den viktigste beskyttelsen bilen har utvendig, ikke minst på bruksbiler som skal takle norsk klima. Blir lakken for tynn, kan den verken maskinkorrigeres noe særlig senere, og med tiden kan den lettere begynne å flasse.

Å utføre mest mulig løft av bilen, med fjerning av minst mulig, er mitt motto og også råd til de som kommer innom for shine :)

  • DCN Poeng 3

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ikke at jeg hadde forventet det, men da har ikke fyren på bilextra peiling ( selvom han utgav seg for å ha det).. Jeg gikk nok i fella der. Noen skam å bruke opp produktene med roterende? Så får jeg heller kjøpe etter anbefalinger her inne neste gang.

Fint om jeg får noen svar på hvilke produkter jeg skal bruke for å få det siste av glans på den blå, da jeg klør i hendene etter å teste mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig farlig å drive med detailing uten en slik tykkelsesmåler?

Jeg syns "deep crystal" polishen var utrolig grei å jobbe med, og mistenker at denne er noe grov.

Selvom jeg da kjører 3-8pass med medium til hardt trykk før jeg kjører 1pass med lett trykk, vil jeg ha noe utbytte av å gå over med en polish (feks ultimate polish som tok langt mindre) etterpå?

Da selvsagt sammen med en pad som ikke er like grov.

Deep Crystal Polish er kun fete oljer og inneholder absolutt ingen slipemidler, jeg tipper puta har gjort en del ugang som vil komme til syne igjen når oljene etter polishen er vasket bort. Hold den roterende maskinen borte fra disse forbrukerproduktene til meguairs, du kan bruke DA maskin med Ultimate Polish og Ultimate Compound, å bruke disse produktene med roterende kan gjøre mye ugang. Har du inspisert lakken med led lykt etter denne seansen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe en stakkar? Bilen er egentlig sjefen sin, og står til salg nå.. Så må ordne dette kjapt. Jeg betaler selvsagt, og er mer enn behjelpelig med lokaler og en uerfaren men hjelpende hånd. Det er vel stortsett korrigering av kjøresporene mine det er snakk om. Betaling skal vi bli enige om.

Jeg bor i bergen og kan nåes på 416 77 355

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det "bare" er snakk om fjerning av kjørespor og du har DA-maskin, så burde jo det gå an å få til på noen timer.

Skal prøve å få til noen timer på onsdag kveld, som vi snakket om på telefonen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen andre som har mulighet for å hjelpe meg?

Jeg var en tur innom Mekonomen på lørdag og tok med meg noen autoglym (sikkert banning i kirka her men). 3m produkter hadde de kun på lakkspesialisten.

Jeg har nå brukt hele helgen med autoglym fine og ultrafine sammen med matchende padder på roterende. Det er framdeles en del hologrammer igjen, og jeg er utslitt i alt av kropp og armer.

Jeg har ikke tilgang på halogen, så det var bare når solen tittet fram "fra rett vinkel" at jeg ser hologrammene.

Det er i hovedsak "kun" panser og fra vinduer og til plastikklisten på dørene som trengs å taes da det er dette som er verst.

Noen som kan hjelpe meg i nær framtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...