Gå til innhold

Første møte med bilpleie


Kratoxy

Recommended Posts

Hei, da har jeg prøvd å polere bilen min for første gang.

Tenkte jeg kunne si hva jeg hadde gjort, og visst dere har en mening så tar jeg gjerne imot ris og ros. Etter å ha lest en del her, både før og etter jeg polerte bilen min, så virket dette definitivt som plassen å få tilbakemelding. Det virker som folk her har peiling.

Jeg begynte med Autoglym shampoo conditioner, brukte en stor bøtte og en stor svamp (svampen var ikke borti bakken eller felger). Vasket fra toppen og ned, bilen ble først spylt med hageslange.

Deretter tørket jeg bilen med 2 store, myke og rene håndklær som jeg hadde, forsiktig. Brukte først ene for å få bort mesteparten av vannet og så helt tørt med håndkle nummer 2. Dette er dessverre vanlige håndkler.

Så var det en dose med Autoglym Super Resin Polish, tatt på og av med polergarn.

Etter det fulgte Extra Gloss Protection som fikk sitte på i en time, så sto bilen i ro i 24 tima.

Ja, jeg vet at mye av dette var ikke gjort riktig, men jeg gjorde så godt jeg kunne med det jeg hadde tilgjengelig og resultatet ble rimelig bra. Vannet renner rett av, god følelse.

Til og med ett stort rundt merke på panseret etter en fotball ble nesten usynlig, du må virkelig slite for å se det. Jeg vet at det er bare "fill and hide" midler, men det ser myyyye bedre ut.

Bilen var relativt pen før jeg begynte, ingen nupper som jeg kunne kjenne på de nedre panelene etter vasken, ingen nupper andre steder heller for den saks skyld.

En ting til, har søkt her på forumet men ikke kommet fram til ett godt svar: er Bilxtra påføringspads, microfiberkluter, vaskehanske etc. er det bra produkter?

På forhånd takk. ^_^ Langt innlegg... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

En ting til, har søkt her på forumet men ikke kommet fram til ett godt svar: er Bilxtra påføringspads, microfiberkluter, vaskehanske etc. er det bra produkter?

Kommer helt an på hva du kjøper :)

Meguiar's påføringspads i 4-pakning til ca 50-lappen er gode, men vær obs på at de er hule og kan suge til seg veldig mye produkt.

Meguiar's hvite mikrofibervaskehanske syntes jeg var bra helt til jeg så at den laget mye riper, så min ble degradert til felg og under sideskjørt og fangere, og fanget opp så mye tjære og jall at den gikk i bosset.

Meguiar's Supreme Shine mikrofiberkluter eller hva de nå heter er gode kluter, men jeg syntes de var altfor dyre tatt i betraktning at man får like gode og bedre kluter til mye lavere pris.

Ut over det har de en del gode bilpleieprodukter hos Bilxtra, men personlig handler jeg bare der hvis jeg ikke har tid til å vente på en pakke i posten. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vell egentlig mer på produkter med navnet bilxtra stemplet på, eller er det bare dyre riper?

Men ut ifra det du har sagt så virke det ikke som Meguiars er så veldig flink på dette området :P

Så at bilxtra har noe som ligner veldig på den der chenille hansken som nettbutikkene har, og noen påføringspads med håndtak som virket handy, det var mer de jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slettet pga manglende æøå, repostet lenger ned

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfettet du bilen på noen som helst måte før du gikk i gang med svamp?

Den delen kunne nok vært gjort bedre, men ja, gjorde det. Turtle avfetting, det var det som var tilgjengelig desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres forsåvidt kurant ut, som du tydeligvis skjønner selv er det mye man kan gjøre annerledes! Men personlig mener jeg dette er myyye bedre enn maskinvask med børster! Bilen vil nok være mye lettere å vaske neste gang, og gangen etter der og enda fler, husker jeg ikke feil er holdbarheten til nyeste generasjon Extra Gloss Protection blitt ganske bra.

Når du spør om Bilextra, er det snakk om et merke som de fører selv? For bilextra selger jo ofte mye fra både Autoglym, Turtlewax og Meguiars.

Kjappe tips:

Helt enig med Christer når det gjelder den hvite vaskehansken til Meguiars, den er også her degradert til felg, hjulbuer, kanaler.. Jeg har kjøpt noen fine chenille vaskehansker (sånne frynsete mikrofiber vaskehansker) på Jula, har ikke testet side om side med de dyrere jeg har kjøpt på nettet men de ser og føles like fine og myke ut.

Kjøp for guds skyld ikke Meguiars Water Magnet!! Hold deg unna vaffelvevede håndklær sånn generelt, de bør være frotte men helst av typen mikrofiber. Har du Clas Ohlson i nærheten så er hundetørkehåndklærne verdt sin vekt i mikrofiber. Og går du først på Clas Ohlson kan du se hva de har å tilby av Sonax, som fører mye kurante produkter for bilpleie.

Få tak i noen påføringsputer i stedet for å holde på med polergarn, den loer da fryktelig mye? (Turtlewax-putene er enkeltlags)

Og da trenger du selvfølgelig noen mikrofiber til å tørke av med.

De to foregående bruker du både til Super Resin Polish og til Extra Gloss Protection, bare hold dem fra hverandre. Altså en pute til SRP og egne kluter. Eget sett pute og kluter til EGP. Evt så funker det fint å vaske dem i mellom (klutene altså, putene kjøper man helst i 2 eller 4 pakninger, bare oppbevar dem adskilt i hver sin pose)

Turtlewax sin prewash nanotech et eller annet er ganske grei, fås kjøpt i 5 liters dunk over disk, hadde også god effekt på å få brun guffe utav gummien på dekka. Vil på det sterkeste anbefale avfetting av noe slag før vask.

ninjaedit:

Meguiar's selger masse forskjellig til mange forskjellige marked. Og det meste av det man får på Bilextra er tiltenkt samme gruppen som synes maskinvask er helt greit og bare vil ha noe bilshampo til skurebøtten sin. Det er ikke alt i denne delen av sortimentet som får ovasjoner her på forumet. Derimot når man beveger seg over i Meguiar's Professional...

Jeg redigerte innlegget mitt (og nå sitter jeg på pcen og bruker Chrome) og da føkket forumet opp æøå, forsøker å reposte (og da slette jeg forrige hvis det funker)

  • DCN Poeng 1

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polergarnet var veldig knotete å bruke ja, men ingen loing som jeg kunne se.

Det var mykt og pent, så jeg antar at det gjorde jobben sin.

Ett spørsmål til, det sto på baksiden av SRP at man skulle vedlikeholde den med Shampoo conditioner, er dette ok?

Verdt å nevne: i mitt eie har den bilen aldri vært gjennom en vaskemaskin. Ser at venner av meg vasker bilen sin i en sånn hele tida, men straks bilen tørker så ser den ikke spesielt mye bedre ut, bare fri for støv egentlig...

Jeg har også lest i flere tråder at dere er rask å svare, dette kan jeg fra nå av vitne på :)

Endret av Kratoxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å legge inn en bestilling hos scandicshine, men vær gang jeg prøver å lage en handleliste så ser jeg en haug med ting jeg trenger og det blir fort dyrt...

Noen råd? feks hvor mange tørkehåndkler trenger jeg? hvor mange pads, microfiber kluter.

å hvilke.. det var en jungel av alt der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det du trenger akkurat nå, det baller fort på seg etterhvert og det er like greit å ta det etterhvert som du føler deg "hemmet" i arbeidet. Bilnerden har også mye fint, deriblandt mf-kluter til en billig penge, og det tørkehåndkleet som er blått med rød kant fungerer svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Scandicshine kan du f.eks kjøpe 2-3 Scholl Orange, Gul og noen finishingpads. F.eks blå Chemical Guys, eller sort Scholl.

Greit å ha 10 mf f.eks, men flere er ikke feil. Angående tørkehåndkle, så holder 2 stk typ. Og om du kjører på med Scholl-pads, så er jo Scholl-produktene prima. S3, S17 og S30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det du trenger akkurat nå, det baller fort på seg etterhvert og det er like greit å ta det etterhvert som du føler deg "hemmet" i arbeidet. Bilnerden har også mye fint, deriblandt mf-kluter til en billig penge, og det tørkehåndkleet som er blått med rød kant fungerer svært godt.

Det hørtes bra ut, skal sjekkes :)

Per dags dato har jeg ingenting, så jeg kunne tenkt meg chenille vaskehanske, bøtte, å kanskje autoglym shampoo conditioner for å vedlikeholde det jeg har gjort til nå. Eller burde jeg gjøre det på nytt? og hvordan kan jeg begynne på nytt? må jeg fjerne nåværende SRP og EGP, og hvordan gjør jeg det i så fall?

Fra Scandicshine kan du f.eks kjøpe 2-3 Scholl Orange, Gul og noen finishingpads. F.eks blå Chemical Guys, eller sort Scholl.

Greit å ha 10 mf f.eks, men flere er ikke feil. Angående tørkehåndkle, så holder 2 stk typ. Og om du kjører på med Scholl-pads, så er jo Scholl-produktene prima. S3, S17 og S30.

Er ikke Scholl S03, S17 og S30 "slipemidler"? Vet ikke hvor mye jeg tør å bruke det enda. :P

2 stykk tørkehåndkle notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er poleringsmiddel som brukes til korrigering jo, men for hånd eller med DA-maskin har du høvelig null å være redd for. Skal gjøre ting forferdelig galt for å tabbe deg ut der. Kan heller avvente kjøp av roterende maskin, som gir raskere resultat men dermed samtidig er mindre tilgivende for feil.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er poleringsmiddel som brukes til korrigering jo, men for hånd eller med DA-maskin har du høvelig null å være redd for. Skal gjøre ting forferdelig galt for å tabbe deg ut der. Kan heller avvente kjøp av roterende maskin, som gir raskere resultat men dermed samtidig er mindre tilgivende for feil.

Bruker heller litt lengre tid enn å måtte omlakkere bilen min fordi jeg var litt lat til å begynne med.

Blir nok for hånd til å begynne med, DA maskin for nok vente litt.

Men takk for forsikringen, trodde at visst du gnikka litt for hardt så var det over og ut med sånne stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på bilnerden.no nå og har kanskje kommet fram til noe.

1.Surfex HD avfetting.

2. Victoria Wax super soap.

3. tørke bilen.

4.

GTechniq P1 Nanocomposite Polish.

5. Victoria Wax Deep Cleanse.

6. Victoria Concours Wax.

Er jeg helt på jorde, eller gir dette mening? er ikke helt sikker på den polishen.

Vet ikke helt om polish så cleanse så voks ga mening men...

Ett problem jeg har må være rekkefølge, og hva.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Surfex tar ikke voks så lenge den er blandet ut i allefall, hvordan den er som konsentrert vet jeg ikke

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...