ØHN

Citroën CX GTI Turbo - ØHN detail

55 innlegg i emnet

Citroën CX GTI Turbo

IMG_2036.jpg

Eier tok kontakt med et litt spesielt ønske. Han ville gjerne ha jobb utført med fokus kun på lakk, hvor målet var å få fjernet det som var forsvarlig av riper og all tid viet til det. Tidspunkt ble satt og bilen ble levert som avtalt.

Ved ankomst ble bilen satt rett i garasje. Dagen etter var det stekende sol og jeg valgte derfor å påføre Prickbort på hele bilen mens den stod avkjølt i garasjen. Prickbort fikk ca 10 minutter virketid:

IMG_1739.jpg

Bilen ble kjørt ut for avspyling av Prickbort med HT. Jeg bruker FOMA 747 og den duger til bilvask.

IMG_1740.jpg

Ren Bilt-Hamber Autofoam ble påført våt bil med Autobrite skumkanon. Skummet fikk virke til det begynte å tørke, for så å bli avspylt.

IMG_1743.jpg

Som berøringsvask fikk bilen Zymolsvamp, Wolf's Chemicals såpe i SV gritguardbøtte. Deretter var det klart for clay. Jeg dusjet hele tiden bilen med kaldt vann mens den stod i sola og clayet med Meguiar's proff mild clay og ONR 1:40.

IMG_1744.jpg

Etter 1/6 av panseret så clayen slik ut.

IMG_1745.jpg

Hele bilen var omlakkert og kanskje ikke den aller beste lakkjobben jeg har sett. Baselakken hadde f. eks en del skjolder. PTG viste høye verdier generelt, men usikkert hvor mye jeg hadde å gå på. Klarlakken virket også ujevn. Hårfin balanse altså mellom å få utført mest mulig korreksjon, og samtidig ikke lage noen form for lakkskade.

IMG_1957.jpg

Makita 9227CB med gul Lake country og gul Uber pad ble valgt etter at Thomas_K var innom og ble med på første testkjøring. Som test kjørte vi gul Soft Buff pad med D151 på FlexDA. Det kunne jo hende lakken var smørmyk. Men nei, den komboen gjorde svært lite med swirls og RDS. Derfor altså nevnte maskin og pads i kombinasjon med Scholl S03Gold.

IMG_1762.jpg

2 neste 50/50 bilder er av panser etter 3 runder Scholl S03Gold på Makita

IMG_1749.jpg

IMG_1750.jpg

Scholl S03Gold ferdig kjørt, men ikke avbuffet.

IMG_1760.jpg

Venstre forskjerm hadde noen riper som trengte oppmerksomhet

IMG_17662.jpg

IMG_1766.jpg

Etter 3-4 runder SchollS03Gold på Makita

IMG_17672.jpg

IMG_1767.jpg

Noen solide riper ved dørklinke på venstre side

IMG_1769.jpg

IMG_1770.jpg

4-5 runder SchollS03Gold fikk dempet ripene en god del

IMG_1771.jpg

IMG_1772.jpg

IMG_1773.jpg

IMG_1774.jpg

Riper på venstre bakdør.

IMG_1779.jpg

IMG_1778.jpg

Ikke håp om å få vekk alt her, noe var gjennom lakken, men 4-5 runder Scholl S03Gold utgjorde en forskjell

IMG_1974.jpg

Lakk som hadde flasset av rundt pyntelist. Vurderte å maskere over før jeg kjørte maskin i nærheten, men turde ikke av frykt for at lakken ville følge med maskeringstapen etterpå.

IMG_1780.jpg

Saftig gjennomborende ripe på taket og merker rundt etter et sannsynlig forsøk på å fjerne den

IMG_1781.jpg

IMG_1784.jpg

Selve ripen står til Dovre faller, men et samarbeid med Scholl S03Gold gjorde at det ble bra rundt den.

IMG_1790.jpg

IMG_1791.jpg

De 3 neste 50/50 av høyre forskjerm etter noen runder Scholl S03Gold på orange Scholl spotpad

IMG_1915.jpg

IMG_1916.jpg

IMG_1913.jpg

På toppen av høyre forskjerm var det en ripe som utmerket seg. Den måtte bøte med livet under hardhendt behandling fra gul uberpad og Scholl S03Gold.

IMG_1906.jpg

Høyre forskjerm grovkorrigert ferdig

IMG_1982.jpg

Noen riper som levde svært farlig, under trussel om totalt utslettelse, på toppen av dør på høyre side.

IMG_19222.jpg

IMG_1922.jpg

Vemodig, sett fra ripens synsvinkel.

IMG_1981.jpg

Nok en ripemassakre i emning

IMG_19242.jpg

IMG_1924.jpg

Hadde nesten trodd den skulle klart seg, men det gjorde den ikke.

IMG_1980.jpg

Disse karene mistet hele slekta, men hadde bestemt seg for å bli likevel med selskap av hverandre.

IMG_1978.jpg

Denne lange overflateripen hadde ingen sjanse, men en fetter kan skimtes nederst til venstre. Den hadde etablert seg for godt.

IMG_1930.jpg

Fetteren holder stand på hjørnet til venstre midt i bildet.

IMG_1990.jpg

Et ripepar.

IMG_1931.jpg

Gikk greit å fjerne etter 3 runder Scholl S03Gold

IMG_1991.jpg

Orange Scholl med S03 på bakluke, kurver på forskjermer og trange steder. Etterlater veldig fin finish i forhold til hvor effektiv den er.

IMG_1932.jpg

Under hekkspoiler på bakluke, som var demontert, var det slitt sort lakk. Jeg fikk løftet dette noe, men det ble på ingen måte bra.

IMG_1933.jpg

IMG_1934.jpg

3 neste 50/50 bilder av bakluke etter 3-4 runder D151 på gul Soft buff. Klissete sticky lakk som var slitt, flassete med ubotelige slitasjemerker.

IMG_1947.jpg

IMG_19462.jpg

IMG_1946.jpg

Baklykter fikk et løft.

IMG_1945.jpg

IMG_1941.jpg

IMG_1938.jpg

IMG_1942.jpg

Hele bilen, untatt det sorte på bakluken, fikk denne hologramkilleren. MG #95 med gul soft buff pad på FlexDA. Trinn 6 på maskinen

IMG_1956.jpg

5 neste 50/50 bilder av deksler som er en del av hjulbue bak. De var demontert for lettere tilgang. Etter 4 runder Scholl S03 på orange Scholl spotpad. 1000 rpm, kun vekt av maskinen. Disse var lakkert plast.

IMG_1962.jpg

IMG_1960.jpg

IMG_1958.jpg

IMG_1963.jpg

IMG_1959.jpg

5 bilder etter fullendt korrigering. Her har hele bilen fått en runde MG #205 på gul Soft Buff og FlexDA på trinn 4

IMG_1975.jpg

IMG_1976.jpg

IMG_1984.jpg

IMG_1985.jpg

IMG_1989.jpg

SV Pneu

IMG_1992.jpg

Eier sa han skulle ha på Polytrol selv. Men jeg kunne ikke få meg til å levere ut noe som så halveis ut. Jeg gikk derfor over gummilister rundt vinduer, dekk og utvendig plast med Pneu.

IMG_1994.jpg

Eier hadde fjernet oblat, men limrester satt igjen

IMG_2037.jpg

En sprut Meguiar's Body Solvent gjorde susen med limet

IMG_2038.jpg

IMG_2039.jpg

LSP ble rød Natty's voks. Den skal gi fin klarhet sier forpakningen, og jeg var veldig fornøyd med denne på egen XTrail i våres. Håpet den skulle gi wet-look på sølvgrå.

IMG_1996.jpg

Natty's rød hazer. Voks ble lagt i rette linjer med rød myk påføringpute som var fuktet i rent vann. Det gir fin glid, letter påføring av tynt lag, og minimalt med voks havner i paden.

IMG_1998.jpg

Ferdigbilder:

IMG_2007.jpg

IMG_2033.jpg

IMG_2028.jpg

IMG_2013.jpg

IMG_2024.jpg

IMG_2012.jpg

IMG_2030.jpg

IMG_2005.jpg

IMG_2029.jpg

IMG_2000.jpg

IMG_2009.jpg

IMG_2027.jpg

IMG_2023.jpg

IMG_2014.jpg

IMG_2021.jpg

IMG_2022.jpg

IMG_2020.jpg

IMG_2017.jpg

IMG_2019.jpg

IMG_2008.jpg

IMG_2018.jpg

IMG_2016.jpg

IMG_2006.jpg

IMG_2001.jpg

IMG_2015.jpg

Takk for oppmerksomheten

53

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt og credverdig løft av en gammel traver. Morsomt skrevet var det også. Jeg vokste selv opp i en citroën CX :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å se et slikt løft på en bil som dette!

Disse bilene begynner etterhvert å bli et sjeldent syn på veiene og det er godt å se når noen av dem blir tatt vare på.

De resterende medlemmene av "ripefamilien" er nok ganske ensomme nå ;)

Mange fine 50/50 bilder her. Jeg synes det ble en imponerende glans i lakken, ikke minst med tanke på at det er en noe tilårskommen bil som også har vært gjenstand for omlakkering.

Cred som vanlig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rullet mye strøkent ut av garasjen din nå ØHN :) men personlig synes jeg ikke CX´n er noe fin i det hele tatt utseende messig :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel traver fikk seg ett godt løft, og jeg fikk glise godt av artige kommentarer underveis i write-up :) vel gjennomført jobb ØHN, Cred er en selvfølge!

Edit: ser at mighty skrev så og si det samme som meg, men det får bare duge! Vi postet akkurat samtidig :)

Endret av Jac
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice! Meget bra jobb på en hardhaus, i dobbeltbetydning. Hard gammeldags lakk og hardt karroseri(tenker jeg).

Det at du fikk korrigert bort en del av de kraftige ripene rundt dørhåndtakene o.l. imponerte meg. Disse har jo en tendens til å være fæle å fjerne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul bil, svært gjennomført og bra arbeide (som vanlig). Kjenner meg alt for godt igjen i den casen med en eller annen "detalj" som man ikke klarer la være.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et flott løft av en gammel klassiker av en fransk mann dette :thumbup:

Flott og grudig skrevet med arbeidsmetode og gode bilder, akkurat som vi liker det :)

Cred er selvsagt gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt og credverdig løft av en gammel traver. Morsomt skrevet var det også. Jeg vokste selv opp i en citroën CX :)

Takk, da er vi to i CX. Det vil si eg hadde vel flyttet ut de 10-11 årene faderen fartet rundt i en 1989 CX 2.5 GTI. Hentet han og bilen flere ganger, ufrivillig parkert diverse steder, de siste årene han hadde den. Men artige biler er det :)

Flott å se et slikt løft på en bil som dette!

Disse bilene begynner etterhvert å bli et sjeldent syn på veiene og det er godt å se når noen av dem blir tatt vare på.

De resterende medlemmene av "ripefamilien" er nok ganske ensomme nå ;)

Mange fine 50/50 bilder her. Jeg synes det ble en imponerende glans i lakken, ikke minst med tanke på at det er en noe tilårskommen bil som også har vært gjenstand for omlakkering.

Cred som vanlig :)

Takk! Ingen grunn til å frykte ensomhet blant lakkskavanker. I det denne bilen ble ferdigstilt, opprettet jeg http://www.ripevenn.com. I samarbeid med http://www.zalo.no , er nok godt vennskap og jevnlig dating sikret ;)

rullet mye strøkent ut av garasjen din nå ØHN :) men personlig synes jeg ikke CX´n er noe fin i det hele tatt utseende messig :P

Takk for fine ord. Smaken er, som kjent, som baken :)

Gammel traver fikk seg ett godt løft, og jeg fikk glise godt av artige kommentarer underveis i write-up :) vel gjennomført jobb ØHN, Cred er en selvfølge!

Edit: ser at mighty skrev så og si det samme som meg, men det får bare duge! Vi postet akkurat samtidig :)

Takk skal du ha. Hyggelige tlbakemeldinger kan ikke sies mange nok ganger, synes jeg :)

Nice! Meget bra jobb på en hardhaus, i dobbeltbetydning. Hard gammeldags lakk og hardt karroseri(tenker jeg).

Det at du fikk korrigert bort en del av de kraftige ripene rundt dørhåndtakene o.l. imponerte meg. Disse har jo en tendens til å være fæle å fjerne!

Takk skal du ha. Oppdraget var jo å vise lite hensyn overfor ripeslekta, så da må man bare ta i litt der det er muligheter :)

Kul bil, svært gjennomført og bra arbeide (som vanlig). Kjenner meg alt for godt igjen i den casen med en eller annen "detalj" som man ikke klarer la være.

Takk skal du ha. Jeg "skal bare" syka, tror jeg de fleste her inne sliter med :)

Ble et flott løft av en gammel klassiker av en fransk mann dette :thumbup:

Flott og grudig skrevet med arbeidsmetode og gode bilder, akkurat som vi liker det :)

Cred er selvsagt gitt!

Tusen takk, hyggelig! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye riper som måtte bøte med livet her ja :thumbup:

Flott jobb og god/artig writeup :)

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye riper som måtte bøte med livet her ja :thumbup:

Flott jobb og god/artig writeup :)

+cred

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra :) De verste ripene ble jo dempa så mye at de ikke er synelig uten at en ser godt etter.Knallgode 50/50 og write up :) kredd.

Godt tips det å fukte voks aplikatoren! Gjorde det selv en gang jeg ikke hadde helt ren til crystal rock.Skylte den grundig og presset ut så mye vann som mulig.Fungerte godt :)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra :) De verste ripene ble jo dempa så mye at de ikke er synelig uten at en ser godt etter.Knallgode 50/50 og write up :) kredd.

Godt tips det å fukte voks aplikatoren! Gjorde det selv en gang jeg ikke hadde helt ren til crystal rock.Skylte den grundig og presset ut så mye vann som mulig.Fungerte godt :)

Takk for fin tilbakemelding :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som vanlig flott resultat, flott writeup og morsomme kommentarer!

bra jobba ØHN! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra :)

Har en eldre bil selv med en del småriper.

Hvor langt tid tar slikt noe og eventuelt pris vist du vil kunngjøre det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som vanlig flott resultat, flott writeup og morsomme kommentarer!

bra jobba ØHN! :thumbup:

Takk skal du ha, hyggelig å høre :)

Knall bra :)

Har en eldre bil selv med en del småriper.

Hvor langt tid tar slikt noe og eventuelt pris vist du vil kunngjøre det?

Takk!

Jeg hadde bilen en snau uke. Pris blir en alltids enig om :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forresten hva skjer med frontfanger på denne bilen? feil farge ved opplakkering, eller skal det være sånn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forresten hva skjer med frontfanger på denne bilen? feil farge ved opplakkering, eller skal det være sånn?

Skal nok ikke være sånn, nei. Den var en del flasset.

Mer bekymret for bakfanger, jeg da. Den var ikke der i det hele tatt :P. Bakfanger er til lakkering. Tror nok fontfanger hadde blitt glad for samme behandling :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og artig write-up , og ikke minst en flott jobb :thumbup: Blankt resultat på gammel bil, så cred er vel fortjent :thumbup: ....det ble to tomler det :thumbs:

Endret av Anders_Aa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og artig write-up , og ikke minst en flott jobb :thumbup: Blankt resultat på gammel bil, så cred er vel fortjent :thumbup: ....det ble to tomler det :thumbs:

Takk takk! Tommel opp er hyggelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive