Jensenjr

Volskwagen New Beetle-fra blass til bling

30 innlegg i emnet

VW New Beetle 1999.

IMG_0333.jpg

Fikk en røff start på flexlivet da jeg prøvde å korrigere familiekjærra sist. Det var en Ford Mondeo Panther Black, en lakk som jeg ikke blir klok på. Har fortsatt en jobb å gjøre når det gjelder holorydding på den.

Denne bilen derimot kunne faktisk ikke bli verre. Bilen har sannsynligvis ikke blitt rørt av annet enn statoilbørster og negler de siste ti årene, skal si jeg var nervøs da jeg tok sjansen på å kjøpe denne til kona. Men denne gangen fikk hun velge og vi ble enige om at det holdt med én praktisk bil enn så lenge. Den har beskjedne 87000 på telleren etter 13 år og var godt fulgt med årlige servicer.

Bilen har fått et sett 17”, venter på nye senterkopper med VW-emblem og jeg har byttet emblem foran og bak fra blasse og slitne blå/hvite emblemer til svart/krom. Det bakre emblemet er dust grått inni og dette skal få en runde plasti-dip. Etter ønske fra kona har også et par ”balck daisy covers” funnet veien til baklyktene. Det gjorde ikke akkurat bilen mindre feminin… Har også planer om noen lakkerte øyelokk og en liten spoiler alá gamletypen, men er ikke helt i mål med dette.

For å komme til saken var lakken mildt sagt dårlig stelt. Det oste av swirls, og stygge rds, samt noen steinsprut og grove riper. Disse fikk jeg ikke gjort noe med, men har planer om å gå til innkjøp av et våtslip-kit. Blir nok nødt til å skaffe meg et gammelt panser jeg kan teste litt på.

Utstyr som ble brukt:

Forvask:

Kärcher 3.500 Høytrykkspyler

Skumkanon fra Elite Car Care

Bilt Hamber Autofoam i skumkanon

Detailer kost

Surfex HD

Prickbort

Car Pro Iron-X

Bøttevask:

Swissvax bøtte med Grit Guard

Bilnerdens “spesialsvamp”

Eurow Sheepskin mitt

Meguiars MF-mitt

Meguiars NXT såpe

Chemical Guys CW&G såpe

Elite Car Care ”Gentle Giant” tørkehåndkle

Chemical Guys Miracle Dryer

ONR 1:20 og Bilt-Hamber autoclay regular

Dekk og felg:

Meguiars MF-mitt

EZ-detail børste

P21S Power Gel

Surfex HD

Carpro Trix

Carpro Iron-X

Korrigering/Polering:

Flex XC 3401 vrg

2 stk 500W halogenlamper

Padbørste

Eurow Shag Weave MF

Swissvax Elite Super Premium MF

Nanolotus Engros MF i hauger og lass

Scholl S3Gold

Scholl S17+

Scholl S30 Easy Clean

Chemical Guys Blacklight

Meguairs #16 Professional Paste Wax

Poor Boys Wheel Sealant

Chemical Guys New Look Trim Gel

Scholl blå, lilla og oransje pads.

Uber blå pad

Meguiars Ultimate Quick Detailer

3M Dual Lock

Swix Base Cleaner

Startet med hard nedvasking av hele bilen. Felger fikk først en runde med P21S, mens prickbort ble lagt på alle paneler under vindushøyde. Dette ble lagt på i garasje da det var en del sol og sto ca 8 min før avspyling.

_IGP8289.jpg

_IGP8291.jpg

_IGP8290.jpg

Dette ble spylt av før en sterk blanding (1:4) Surfex HD ble lagt over hele bilen med lavtrykkskanne. Spylte guffa godt inn i kriker og kroker, lot det virke til ”rett før tørketid” og spylte av.

_IGP8295.jpg

_IGP8294.jpg

Fylte deretter skumkanonen med ren autofoam og max utslag på skruen. Dette ga tykt og deilig skum som fikk stå i ca 5 minutter.

_IGP8301.jpg

_IGP8299.jpg

Ikke voldsomt mye, men noe møkk igjen:

_IGP8303.jpg

_IGP8304.jpg

Spylte av og fant frem Surfex 1:5 på sprayflaske og en detailerkost. Sprayet på og jobbet det godt inn med kosten i alle kriker og kroker, rundt lister og lykter før en siste felgrunde.

_IGP8305.jpg

_IGP8307.jpg

_IGP8309.jpg

_IGP8310.jpg

Kjørte nok en runde med ren P21S og EZ Detail Brush.

_IGP8311.jpg

I tillegg fikk dekksidene Surfex 1:5 jobbet inn med Vikan dekkbørste. Dette dro ut utrolig mye dritt, tross hyppig vasking og godt vedlikehold.

_IGP8315.jpg

_IGP8316.jpg

Det hele ble spylt av med Kärchern før jeg gikk på bilen med bøttevask.

Fylte Swissvaxbøtta med en skvulp Meguiars NXT såpe og en dæsj CG CW&G.

_IGP8318.jpg

Dette ga en glatt, deilig miks sammen med Bilnerdens ”spesialsvamp”. Har sansen for disse svampene, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Føler fortsatt at min Eurow Sheepskin mitt er mer skånsom. Vasket i rekkefølge tak, vinduer, panser, bagasjelokk, dører og (digre) skjermer. Nedre deler ble gått over med en eldre mitt som også ble brukt på felgene til slutt. Spylte av ofte, nesten etter hvert panel pga mye sol. Gikk til slutt over med åpen hageslange. Har ingen bilde av prosessen på grunn av sola og stresset.

Etter dette gikk jeg over alle paneler og deler under vindushøyde med Iron-X. Ikke voldsomt mye å ta for den her, da jeg har kjørt noen runder tidligere i vår.

Jern-bobla:

_IGP8320.jpg

_IGP8326.jpg

Stygg steinsprut/flenge på panser:

_IGP8319.jpg

Stygg bulk med påfølgende flass på høyre kanal. Begge kanalene er ofre for dårlig bruk av jekk og "fortauslek" og skal utbedres hos oppretter og lakkerer senere.

_IGP8322.jpg

Etter Iron-X ble bilen spylt med høytrykk, åpen slange og deretter clayet. Brukte Bilt-Hambers autoclay regular og 1:20 ONR som lube.

_IGP8332.jpg

Ikke voldsomt mye å ta av, men clayen drar alltids frem litt. Her av tak.

_IGP8333.jpg

Høyre side og panser

_IGP8334.jpg

Venstre side og bak

_IGP8335.jpg

Etter dette skylte jeg av med åpen slange igjen før jeg tørket av med Elite Car Cares ”Gentle Giant” MF-håndkle. Bilen ble deretter kjørt inn i garasje for videre tørk med lufttrykk og mikrofiber. Fikk blåst ut en god del vann under speil, lykter og alle vinduslister, samt trange plasser. Har gjort et forsøk på inspeksjonsbilder i sola, men lyset var ikke min venn der. Er for øvrig ingen god fotograf, dette kommer til syne utover i tråden!

_IGP8336.jpg

_IGP8338.jpg

_IGP8339.jpg

_IGP8342.jpg

_IGP8343.jpg

_IGP8344.jpg

_IGP8347.jpg

_IGP8348.jpg

_IGP8349.jpg

_IGP8350.jpg

_IGP8353.jpg

_IGP8354.jpg

http://i1257.photobu...l/_IGP8356.jpg[_IGP8356.jpg

_IGP8358.jpg

_IGP8360.jpg

_IGP8361.jpg

_IGP8362.jpg

Sola er ingen ærlig fyr og svigerfar fikk endelig start på klippern, så bilen ble kjørt inn for ordentlige inspeksjonsbilder. Et bilde sier mer enn tusen ord, no doubt.

_IGP8363.jpg

_IGP8364.jpg

_IGP8365.jpg

_IGP8367.jpg

_IGP8502.jpg

And it goes on and on and on...

Her var det bare å finne frem verktøyet!

_IGP8368.jpg

_IGP8369.jpg

Etter maskering med grønn og blå 3M var det tid for kombotesting med Flex DA. Begynte med S30 på oransje pad. Dette tok overraskende mye swirls, men var fortsatt en god del rds igjen.

_IGP8370.jpg

_IGP8372.jpg

_IGP8373.jpg

_IGP8374.jpg

_IGP8376.jpg

En runde til med mer press ble blankt, men fortsatt mye igjen. Dessuten klarte jeg ikke helt å fange opp alt, bildet ljuger!

_IGP8379.jpg

_IGP8383.jpg

Var blant annet en del stygge merker igjen, som dette:

_IGP8384.jpg

Her måtte det tyngre skyts til, så jeg byttet til blå pad og S17+ for å få tatt litt mer.

_IGP8385.jpg

_IGP8386.jpg

Prøvde både dette og S3Gold, men etter mye testing var det ikke voldsomt mye til forskjell det utgjorde på DA. Ikke hadde jeg gule pads heller. Første forsøk:

_IGP8388.jpg

_IGP8391.jpg

Var ikke helt fornøyd, la mye mer press neste runde. Frihånds 50/50:

_IGP8392.jpg

Endte med å kjøre S17+ på blå pad med mye press. Dette tok det meste av swirls og en del rds, men var som nevnt MYE rds på denne bilen og det må nok en roterende maskin eller ei lakksprøyte til for å få bilen pen. Har gjort noen forsøk på å få til 50/50 bilder under.

_IGP8397.jpg

_IGP8400.jpg

_IGP8405.jpg

_IGP8407.jpg

_IGP8416.jpg

_IGP8419.jpg

Bakre del av førersiden var mildt sagt voldtatt:

_IGP8421.jpg

_IGP8422.jpg

S17+ på blå pad:

_IGP8425.jpg

Etter:

_IGP8426.jpg

Pianolakk førerside før og etter:

_IGP8431.jpg

_IGP8434.jpg

Var dessverre et stygt merke jeg ikke fikk gjort noe med her, fuglebæsj og negler?

50/50 Speilhus førerside:

_IGP8437.jpg

Vanskelig å finne ord for dette panseret. Setinsprut, swirls, rds, forsøk på sliping med svamp? Sleit med å få gode bilder, men likevel kan det skimtes:

_IGP8453.jpg

Teipet opp for 50/50

_IGP8459.jpg

_IGP8461.jpg

_IGP8463.jpg

Lakken er fortsatt noe blass etter S17+ i tillegg til mine hjemmelagde holos.

Fin motivasjon å se forskjell på gamle og nye emblemer. De gamle er blå og hvite og svært slitne. Nye ble bestilt på ebay til godt under halv pris av det møller sleit med å skaffe.

_IGP8468.jpg

_IGP8471.jpg

IMG_0333.jpg

Som sett rundt emblemet på bakluka var det ekstremt. Bakre emblem må roteres for å åpne bakluka og det er tydelig at det er en kvinne med lange negler og konstant innsmurte hender som har eid bilen de siste 10 åra. Tenkte for sikkerhets skyld at jeg skulle gå litt hardere til verks her og lada opp litt S3Gold. Med mye press fikk jeg tatt temmelig mye. Videre følger noen bilder av luka med 50/50.

_IGP8469.jpg

_IGP8476.jpg

_IGP8477.jpg

_IGP8478.jpg

_IGP8479.jpg

_IGP8480.jpg

_IGP8481.jpg

Flyttet med videre rundt bilen til høyre bakskjerm, nok å gnukke på her også. Måtte ta en rask tur under fjorden til P&R for å skaffe noen flere pads, endte med å kjøpe en gjeng med lilla.

_IGP8494.jpg

_IGP8495.jpg

_IGP8499.jpg

Bakre del av passasjersiden var også meget stygg, signert av Zorro himself.

_IGP8506.jpg

_IGP8508.jpg

_IGP8509.jpg

_IGP8511.jpg

_IGP8517.jpg

Fikk tatt en del her, men lagde mye ugang..

Etter å ha kjørt hele bilen ferdig med S17+ ble den kjørt ut for en sterk Surfex vask og fjerning av støv. Dynket hele bilen i Surfex, spylte av, la på skum, jobbet i kriker og kroker med detailer kost og spylte av.

_IGP8522.jpg

Tørket av med CG Miracle Dryer og da så det slik ut:

_IGP8523.jpg

_IGP8529.jpg

_IGP8531.jpg

_IGP8533.jpg

_IGP8537.jpg

_IGP8540.jpg

_IGP8535.jpg

Ikke avskrekkende, men det kan skimtes hard og klønete kjøring enkelte steder.

Tok en god pause i arbeidet med familien og barn-tv samtidig som jeg koste litt med 3M Dual-lock. Hadde fra tidligere på et par "Black Daisy" blomster på baklyktene, men tapen som satt på bygde for lite i høyden, samt var ikke god nok. Fjernet gammel tape, renset med Swix skirens og Nanolotus MF, før jeg klipte opp nye fester.

_IGP8903.jpg

_IGP8904.jpg

_IGP8905.jpg

Skiltene fikk også på nye borelåser, men i mindre biter denne gangen. Av erfaring funker det dårlig med lengre remser, da borelåsen er sterkere enn limet. Dette resulterer i at all Dual-lock sitter igjen på bilen når jeg skal ta av skiltet for vask.

_IGP8907.jpg

En god pause er deilig. Det ble en nytelsesaften på Marienlyst med knusing av den gamle "storheten" fra Mjøndalen. Æsj, fysj og hjem igjen i skam for deres del.

IMG_0332.jpg

Da jeg kom hjem hadde jeg fått uventet og hyggelig besøk av en overdimensjonert padde. Trivelig med litt selskap!

IMG_0403.jpg

Neste steg var finpolering og holofjerning. Prøvde meg litt frem med S40 og oransje pad, S40 og Grønn Uber, S30 med de samme putene. For det første dro S30 med oransje mest hologrammer, men jeg synes den ga en penere finish også. Trodde S40 skulle bli penere og rydde mer holos på svart bil?

Endte med å kjøre S30 på oransje Scholl pad rundt hele bilen og ble svært ivrig. Så ivrig at jeg glemte helt av å ta bilder. Blei ett dårlig iPhone bilde av det, men det viser tydelig forskjell på S17 holos og S30 finish!

_IGP8926.jpg

Under følger bilde av vask/wipedown før LSP. Kjørte på sterk Surfex, skum og en rask vask med MG NXT og Eurow Sheepskin mitt før tørk med kompressor og MF.

IMG_0406.jpg

La ett lag CG Blacklight med DA og blå uber, før et altfor tyke lag med MG #16 på foampad. Her lærer jeg aldri og holdt på LENGE for å få buffet av alt. Til avbuffing brukte jeg 2 stk Swissvax Elite Super Premium MF og 2 stk Eurow Shag Weave. Sistenevnte er jeg svært imponert over, gode kluter. Iphone bilde her og.

IMG_0410.jpg

Felgene fikk en runde med Poorboys Wheel sealant og dekksidene fikk et lag med CG New look trim gel på foampad. Det samme fikk vinduslistene og plastdeler ved speilhus skal få et strøk polytrol samtidig som jeg skal dippe grillen. Vinduene får et nytt lag Nanolotus Bilglassforsegling Prof. Dette blir gjort så fort det kommer i posten J

IMG_0407.jpg

Før avbuffing.

Så noen ferdigbilder etter 12 timer herding i garasjen:

_IGP8927.jpg

_IGP8928.jpg

_IGP8929.jpg

_IGP8932.jpg

_IGP8933.jpg

_IGP8934.jpg

_IGP8937.jpg

_IGP8938.jpg

_IGP8941.jpg

_IGP8942.jpg

Skal prøve å få tatt noen flere bilder i bedre vær, ikke noe å skryte av her for øyeblikket. :thumbdown:

Alt i alt var det en lærerik og morsom prosess og jeg er fornøyd med resultatet enn så lenge. Det gjenstår selvsagt litt arbeid mtp oppretting og lakkering,samt at jeg ønsker å prøve meg på litt våtsliping på sikt. Dette er noe jeg har 0 peiling på, så her kreves mye øving. Går med tanker om en roterende og, men venter i spenning på et nytt kurs før mer utstyr og galskap kommer i hus.

Takk for oppmerksomheten.

Endret av Jensenjr
51

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra S&S, stappet med informativ tekst og helt rå 50/50 bilder!

Du fikk til et sinnsykt løft på sliten lakk og et nydelig blankt resultat. Credverdig i lange baner! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble virkelig løft her ja!

Bra utført jobb!

Herregud for ei diger padde xD

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble satt mange år tilbake i tid gitt :) Ei diger padde er ikke det første jeg forventer å se når jeg leser en S&S, morsomt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra S&S, stappet med informativ tekst og helt rå 50/50 bilder!

Du fikk til et sinnsykt løft på sliten lakk og et nydelig blankt resultat. Credverdig i lange baner! :thumbs:

Tusen takk for det Øyvind! :) Sliter fortsatt med å få lyssatt bildene skikkelig for gode 50/50s, men noen ble det da. :)

Ble virkelig løft her ja!

Bra utført jobb!

Herregud for ei diger padde xD

Takk for det! :)

Den ble satt mange år tilbake i tid gitt :) Ei diger padde er ikke det første jeg forventer å se når jeg leser en S&S, morsomt :)

Ja, det ble en helt ny bil :) "Jeg skriver om ting som har hendt meg, så navna må jeg jo ha med"!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åjada, lekkert arbeid. Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott s&s, og flott resultat!

må si det var veldig søtt med blomstercovers på baklyktene, finnes det også til bmw? :rofl1:

cred ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S dette! Ble utrolig blank og fin, likte 50/50 bildene dine! :thumbup: Cred er gitt ;)

utrolig diger padde jah :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sykt hvor slitt denne lakken var :shocking2: Denne ga du et veldig løft :) Informativ writeup :thumbup:

Cred i massevis !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott og se hvor mye du fikk utretett med Flex DA maskin, bra uført jobb og S&S.

Cred for denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra jobbet på 12 timer!! :) Fikk ryddet opp MYE! Cred har du selvfølgelig fått!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åjada, lekkert arbeid. Cred.

Takker :)

flott s&s, og flott resultat!

må si det var veldig søtt med blomstercovers på baklyktene, finnes det også til bmw? :rofl1:

cred ;)

Haha, kompromiss nr to med denne bilen det! ;) Eller lettere sagt, heretter er det bare hu som kjører'n! I kombinasjon med den integrerte blomstervasen på dashbordet kan det ikke bli mer feminint!

Flott S&S dette! Ble utrolig blank og fin, likte 50/50 bildene dine! :thumbup: Cred er gitt ;)

utrolig diger padde jah :lol:

Takk for det! Min første S&S så langt, håper på mer! Padda skremte livet av meg der den dukka opp i en tom pappeske!

Helt sykt hvor slitt denne lakken var :shocking2: Denne ga du et veldig løft :) Informativ writeup :thumbup:

Cred i massevis !

Takk og bukk!

Flott og se hvor mye du fikk utretett med Flex DA maskin, bra uført jobb og S&S.

Cred for denne.

Jo takk, passe krevende å korrigere hardt med DA! :eek:

Kjempe bra jobbet på 12 timer!! :) Fikk ryddet opp MYE! Cred har du selvfølgelig fått!!

Takk Christoffer! Skal nevnes at jeg brukte langt mer enn 12 timer, var svært ineffektiv og prioriterte

familien på dagtid. Egentlig ikke en "svær" jobb i den forstand, men mye jobb med utforsking, kombotesting, prøving og feiling.

Jeg vaska på mandag og la LSP i går ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å se et resultat som dette! :thumbup:

Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det! Min første S&S så langt, håper på mer! Padda skremte livet av meg der den dukka opp i en tom pappeske!

Til og være din første S&S så syns jeg den var veldig bra! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Etter å ha jobba med en lignende lakk i helga må jeg bare spør: Hvordan opplevde du lakk etter wipedown? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble fin :) cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, dette ble jo svært bra! Og skulle ikke tro dette var din første S&S. :thumbup: Veldig tykt lag #16 der ja hehe, men man lærer av sine feil så det kommer seg nok også etterhvert.

Tok du forresten wipedown-vask etter S30+ også? Stusser litt på når folk gjør dette. Synes det er bedre å la bilen ha oljene etter den, da det hjelper veldig på finishen (oljene gjør bilen blankere, har jeg merket) og voksen har heller ikke vondt av det...

Og var den sko jeg så som lå mellom bakluke og kanten av bagasjerommet? :rofl1:

Her var det bare å finne frem verktøyet!

_IGP8368.jpg

Måtte smile når jeg så dette bildet. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta en klin lik bare i cab i ferien for svigers. Kjekt at du tok denne nå slik at jeg slipper å teste kombo :P

Cred for bra arbe'!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Etter å ha jobba med en lignende lakk i helga må jeg bare spør: Hvordan opplevde du lakk etter wipedown? :)

Takk takk! Ble fort mikroriper, så var svært påpasselig. Likevel var det forskjell på panelene, på taket var jeg nødt til å bruke en veldig myk klut for ikke å ripe. Hjalp derimot veldig å la polisen haze litt først!

Den ble fin :) cred

Takk! :)

Se her ja, dette ble jo svært bra! Og skulle ikke tro dette var din første S&S. :thumbup: Veldig tykt lag #16 der ja hehe, men man lærer av sine feil så det kommer seg nok også etterhvert.

Tok du forresten wipedown-vask etter S30+ også? Stusser litt på når folk gjør dette. Synes det er bedre å la bilen ha oljene etter den, da det hjelper veldig på finishen (oljene gjør bilen blankere, har jeg merket) og voksen har heller ikke vondt av det...

Og var den sko jeg så som lå mellom bakluke og kanten av bagasjerommet? :rofl1:

Måtte smile når jeg så dette bildet. :D

Takk og takk for bra tips! Det har jeg ikke tenkt på egentlig, trodde det var "nødvendig" mtp heft før lsp? Prøver gjerne å ikke fjerne de neste gang :)

Måtte ha noe imellom når jeg kjørte bakluke, så da var det naturlig å legge ei frøken med gummistøvler inni der! :D

Flex'en kjøpte jeg brukt og fikk den levert sånn. Både praktisk og moro det :D

Nice work :thumbup:

Thanks :)

Skal ta en klin lik bare i cab i ferien for svigers. Kjekt at du tok denne nå slik at jeg slipper å teste kombo :P

Cred for bra arbe'!

Takker! Artig bil og greie flater, foruten de gedigne skjermene ;) utrolig behagelig å jobbe så store dører uten noen kanter eller buer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive