glacius

Etter clay, bilen full i swirl marks,= (

28 innlegg i emnet

Så har vasket og kost meg og så skulle jeg claye bilen etter den var tørka, jeg spruta på det stoffet som kom med meguiars sin clay kit , og starta å claye,

Når bilen endelig var tørr og jeg tørket av den så ser jeg at bilen er FULL av swirlmarks, evig lei meg nå , gjorde jeg noe feil ? jeg må bare polere bilen i morgen da det ser grusomt ut i solen, den ser så blank og fin ut i skyggen men direkte sollys å gud a meg sier jeg bare =(

Jeg leste anvisningen, men jeg claye mens bilen var våt er det en tabbe ?

håper jeg kan få svar på hva jeg gjorde galt =(

mvh C

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan fort bli merker når man bruker noe så hardhendt som clay, skadene blir imidlertid tatt hånd om under poleringen, selv med DA-maskin. Det kan høres ut som du har unormalt mye defekter etter clay, noe som kan komme av at det var mye drit igjen på bilen. Husk å sjekke claybaren ofte og folde den inn i hverandre dersom den blir forurenset med for mye skitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok ja den var ikke akkurat hvit etterpå ;) første gang bilen har blitt claya vil jeg tro, så når jeg polere igjen så er den god som ny sier du `=)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved normal bruk skal du i hvert fall fint klare å rydde opp igjen. Om du har dratt med deg mye skitt kan du ha laget noen stygge riper (RDS) som du KAN komme til å slite med. Vanskelig å vite uten å se skadene som er nå, samt hva du har slags utstyr å hjelpe deg med i morgen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg kan ikke se riper bare swirl marks ;) så da er jeg vel safe, jeg har en DA maskin fra clas Olson. så jeg skal polere i morgen se hva jeg får til Kan legge ut bilder senere må lage mat først ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke produkter skal du bruke med maskinen? Man lager mindre merker ved å claye i varme omgivelser, og ved å bruke to clay biter, hvor den ene ligger i varmt vann mens den andre brukes.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde en kald clay =( og det var bilen og og det var i skygge som det stod på pakken

jeg skal bruke meguiars sin Compound i morra så får se, har sett på bilen nå man kan ikke se noen merker før solen er rett på og de er svake men så vidt man kan se dem, fikk ikke ta bilde da tlf må lades men kan sende bilde i morra =)

tusen takk for svar =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Meguiar's UC (om det er den du har), har jeg klart å fjerne claymerker for hånd her. Så ikke fortvil om du har clayet plasser du ikke kommer til med maskinen. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hittil har jeg kun brukt Meguiars sin clay og den bruker jeg kun med vann, gjerne på våt bil for da slipper jeg å vanne så mye. Og jeg har forsøkt både oppvarmet og normaltemp leire uten å merke særlig forskjell.

Men det ligger nok litt i teknikken, leira skal ikke lugge, da trenger du mer smøring, og blir den skitten knar du fram ny side. Bare stryk den med jamne bevegelser over lakken, ikke gni med tyngde på. Jeg deler hver bit i to, da synes jeg at jeg får en håndterlig mengde uten å sløse.

Men dette er vel allerede for seint :) Neste gang derimot! Det beste er jo å lære av egne feil på eget kjøretøy, lite som er like frustrerende som å gjøre feil på andres dyre kjøretøy

3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for den, Gry, bra innlegg.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hittil har jeg kun brukt Meguiars sin clay og den bruker jeg kun med vann, gjerne på våt bil for da slipper jeg å vanne så mye. Og jeg har forsøkt både oppvarmet og normaltemp leire uten å merke særlig forskjell.

Men det ligger nok litt i teknikken, leira skal ikke lugge, da trenger du mer smøring, og blir den skitten knar du fram ny side. Bare stryk den med jamne bevegelser over lakken, ikke gni med tyngde på. Jeg deler hver bit i to, da synes jeg at jeg får en håndterlig mengde uten å sløse.

Men dette er vel allerede for seint :) Neste gang derimot! Det beste er jo å lære av egne feil på eget kjøretøy, lite som er like frustrerende som å gjøre feil på andres dyre kjøretøy

Ah takk flott svar =D

da har jeg det i bakhodet jeg tok vel for hardt i jeg da, og jeg gjorde vel den ikke ren før en hel dør var tatt men da polerer jeg i morra så får vi se takk alle sammen setter STOR pris på det ;)

mvh C

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at det er clayen som har laget ripene? Om du har kjøpt en bil det er brukt produkter med masse fillere i før salg kan det se helt for jævelig ut når de produktene er borte. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare det silset, men clay lager ikke swirls :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Claymerker kan jo fort se ut som swirls i riktig lysforhold..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kald Clay og lakk = korrigering. Har selv benyttet MG sin uten merker, men sist brukte jeg Builthamber sin regular, og da var det bare å startre Makita`n Arrrrgh. Scholl s3 gold fikser...

Claymerker kan jo fort se ut som swirls i riktig lysforhold..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kald Clay og lakk = korrigering. Har selv benyttet MG sin uten merker, men sist brukte jeg Builthamber sin regular, og da var det bare å startre Makita`n Arrrrgh. Scholl s3 gold fikser...

Tviler ikke et øyeblikk på at Sholl S03Gold fikset claymerker, men trengte du egentlig å kjøre så grovt da? :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er 100% sikker da bilen var nylakkert på alle dørene for 6 månder siden de var ikke sånn i for 2 dager siden for å si det sånn ;) jeg får bare ta en korrigering og se =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du vært å klaget på bakfangeren som går fra rød til orange? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sniker inn et spørsmål i denne, som går på samme problematikk:

Hvor stor bit clay bruker dere? og hvor mange ganger holder den?

Jeg har så langt brukt Valet pro som jeg likte svært godt, pluss BiltHamber Regular.

Begge varmes opp i varmt vann før bruk, og brukt slik Gry beskriver.

VP-clayen har jeg ikke delt opp, mens 200gr. fra BH har jeg delt i 3 deler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor stor bit clay bruker dere? og hvor mange ganger holder den?

En 200g klump deler jeg fint i 4-5 deler. Clay holder så lenge det er mulig å brette frem en ren side. Derfor vil holdbarheten avhenger helt av hvor grundig forvask man tar, og hvor tilsmusset bilen er. Ved gunstige forhold kan clay holde mange ganger. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive