rogersolmyr

Sort Mercedes SLK S&S

En kollega av meg har en veldig fin Mercedes SLK som trengte en "strekk" før sommeren, og det var jo et oppdrag jeg gjerne ville ta. Jeg hentet bilen hos ham en torsdag ettermiddag. På den måten fikk jeg jo også prøvd bilen en liten tur, og det var slett ikke feil....

Torsdagen ble brukt til å få bilen ren i første omgang. Men først ett par bilder av bilen slik den var ved ankomst:

DSC05350.jpg

DSC05348.jpg

DSC05346.jpg

DSC05352.jpg

DSC05353.jpg

Jeg begynte med å sette inn felgene med Rim7 og dekksidene med Surfex HD 1:5.

Motorrom fikk en runde med Prickbort

DSC05359.jpg

Og resten av bilen fikk samme behandling

DSC05359.jpg

Dette fikk virke for seg selv noen minutter

DSC05362.jpg

DSC05363.jpg

Etter en stund la jeg et godt lag med skum utenpå dette. Jeg brukte Autofoam i skumkanonen til dette.

DSC05368.jpg

DSC05371.jpg

DSC05372.jpg

DSC05373.jpg

DSC05374.jpg

DSC05375.jpg

DSC05376.jpg

Etter avspyling av skum osv så lå vannet ganske så så flatt på lakken.

DSC05380.jpg

DSC05382.jpg

For å få bort ytterliger ulumskheter i lakken sauset jeg nå bilen inn med Surfex HD 1:5 igjen

DSC05385.jpg

Felger fikk nå et par runder med IronX og dekksidene fikke mere SurfexHD.

DSC05386.jpg

Ble så en ny runde med skum, 10 minutters virketid og avspyling. Til slutt ble den en berøringsvask med NXT i bøtta. Begynte å bli litt sent nå så det var bare å få dette ferdig og bilder ble glemt. Bilen ble til slutt tørket og satt i garasjen over natta.

Planen var å få clayet og maskert bilen på fredags kveld etter jobb, men jobben ville det annerledes. Var ikke hjemme før jeg bare måtte se Sogndal - FFK på TV kl. 2100 :) Dessuten merket jeg at håndbakhånda mi hadde godt av en liten pause....

Lørdag morgen var det imidlertid tidlig opp for å begynne på bilen. Jeg var ute i garasjen ved 8-tiden og begynte med en gang med å claye bilen. Brukte Meguiars claybar og ONR som claylube.

DSC05395.jpg

Det var egentlig veldig lite som ble fanget opp av claybaren, årsaken til det var nok en kombinasjon av bra utgangspunkt og effektiviteten til den grundige vasken på torsdag.

Tok så en del inspeksjonsbilder før polering.

Fant et par skavanker som jeg ikke kunne gjøre noe med, men som det var greit å få dokumentert før jeg satte i gang.

DSC05390.jpg

DSC05392.jpg

DSC05398.jpg

DSC05400.jpg

DSC05403.jpg

DSC05411.jpg

Det var jo noen småriper og litt swirls, men alt i alt var utgangspunktet veldig bra.

Startet selve poleringsjobben med å maskere :)

DSC05416.jpg

DSC05420.jpg

DSC05421.jpg

Testet så et par kombinasjoner av polish og puter. Hadde håpet at det skulle holde med å bruke Rupes Bigfoot DA med Scholl gul pute og Menzerna Power Finish PO 85 RD 3.02 som er en medium cut polish. Men det holdt ikke helt så jeg prøvde med roterende og denne samme polishen på medium rubbish boys pute. Dette så ut til å holde fint. Hadde ikke lyst til å bruke særlig grovere kombinasjon siden lakken var såpass bra i utgangspunktet. Prosedyren ble da å bruke roterende først, og deretter Rupes DA med samme polish for å få bort eventuelle kjørespor og hologrammer.

Jeg fikk ikke til noe særlig med 50/50 bilder denne gangen, men noen bilder fra selve poleringsjobben kan jeg jo dele med dere :)

DSC05423.jpg

DSC05430.jpg

DSC05432.jpg

DSC05446.jpg

DSC05448.jpg

DSC05451.jpg

DSC05452.jpg

DSC05453.jpg

DSC05454.jpg

DSC05455.jpg

DSC05458.jpg

DSC05460.jpg

DSC05461.jpg

DSC05462.jpg

Da var lørdagen ferdig, og det ble en liten pause.

Søndagen begynte med å ta under og like rundt dørhåndtakene med Meguiars Ultimate Compound for hånd. Her var det bare å gnikke i vei.

DSC05465.jpg

DSC05467.jpg

Det neste nå var å få bort all maskeringstape, og ta en runde med Rupes Bigfoot, den myke Rupes puta og Menzerna Final Finish. Dette var en ekstra runde for å få opp glansen ytterligere i lakken. Og blankt ble det virkelig:

DSC05469.jpg

DSC05471.jpg

DSC05472.jpg

Når bilen så var blank og fin, og jeg anså meg for ferdig med poleringsjobben tok jeg bilen ut for vask. Dette er for å få bort polishstøv og oljerester fra polishen og gjøre lakken klar for LSP.

DSC05475.jpg

DSC05477.jpg

Til denne jobben sauset jeg ned hele bilen med Surfex HD 1:5 og la et godt lag med skum over der (Autofoam). Dette fikk virke i 15 minutter før jeg spylte av og tørket bilen. Bilen ble tørket med diverse tørkehåndklær og trykkluft for det var viktig at bilen ble helt tørr overalt.

Som LSP valgte jeg å bruke Menzerna Power Lock sealant for å fullføre Menzerna linjen. Dette er en sealer som jeg syns blir veldig blank og fin på en mørk bil. Ingen bilder fra denne prosessen, men det er vel egentlig ikke så veldig spennende....

Da hadde jeg faktisk brukt hele søndagen på denne jobben, og det var på tide med en velfortjent hvil og finalekampen.. :)

Mandag morgen sto jeg igjen opp tidlig for å sette i gang.

Jeg oppdaget raskt, til min store frustrasjon, at jeg ikke hadde fått bort et par riper bak venstre bakhjul....

DSC05504.jpg

Det var bare å finne frem igjen polermaskinene som jeg hadde ryddet pent bort kvelden før. Fant ut at jeg måtte bruke litt grovere midler her, så jeg tok frem gul Scholl pute og den goveste Menzerna Polishen (Power Gloss Po S100).

DSC05506.jpg

Etter noen runder med dette ble ripene nesten borte, og jeg fant frem medium Rubbish Boys pute og Menzerna Power Finish for å fjerne alle kjørespor som jeg laget i forrige runde...

DSC05506.jpg

Avsluttet med Menzerna Final Finish på myk pute før jeg fjernet olje osv med 3M inspeksjon spray.

DSC05507.jpg

Ble OK, men glemte jo det siste bildet.... La PowerLock over for å fullføre.

Da var det interiøret som sto for tur.

Jeg begynte med bagasjerommet, og tok først trekket som skal markere hvor mye bagasje man kan lempe inn uten at det skal hindre at man kan legge ned taket..

DSC05512.jpg

Sprayet på Greener Cleaner 1/10 og tørket av med en fuktig microfiberklut. Måtte ta et par runder før det ble bra.

DSC05517.jpg

DSC05519.jpg

Støvsuget gulvet i bagasjerommet grundig og vasket all plastikk og deksler med Greener Cleaner (APC). Avsluttet med Carpro Perl 1/10

Inne i bilen støvsuget jeg først gulvet grundig overalt og tørket av paneler med Greener Cleaner.

Pedalene ble også sprayet med samme APC og børstet med en interiørbørste.

DSC05523.jpg

Setene sto så for tur, og da brute jeg Swissvax Leather Care kit. Renset først setene og tørket av med det medfølgende bomulls-håndleet.

DSC05524.jpg

La på skinnbalsamen fra Swissvax.

DSC05527.jpg

Ratt, gearknott og håndbrems i skinn fikk samme behandling.

Det neste var å rense gulvteppet. Sprayet på rikelige mengder med Greener Cleaner og børstet ivei...

DSC05533.jpg

Sprayet på mere vann og fant frem våtsugeren.

DSC05534.jpg

DSC05536.jpg

All utvendig plastikk og gummilister ble satt inn med Perl 1:5

DSC05526.jpg

I motorrommet tørket jeg av panelene en ekstra gang og la Perl 1:5 der også.

DSC05539.jpg

Avsluttet interiøret med Perl 1:10 på alle plastikkdetaljer og vasket vinduer med Nanosvamp og vann og tørket av med Torky.

Ble visst litt dårlig med bilder nå, men satte inn felger med Swissvax Autobahn, dekksider og gummimatter med Swissvax Pneu Matt og hjulhus med CG Bare Bones.

Det ble en del runder for å sjekke finishen, men nå anså jeg meg for ferdig og det var på tide å ta bilen ut for å ta bilder :)

DSC05540.jpg

DSC05544.jpg

DSC05542.jpg

DSC05541.jpg

DSC05546.jpg

DSC05549.jpg

DSC05550.jpg

DSC05551.jpg

DSC05552.jpg

DSC05553.jpg

DSC05558.jpg

DSC05560.jpg

DSC05562.jpg

DSC05566.jpg

DSC05569.jpg

Alt i alt var dette en morsom jobb, selv om jeg altså mislyktes med 50/50 bilder denne gangen. Håper likevel dere får et visst inntrykk av hva som ble gjort og at bildene faller i smak :)

40

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble faarlig blankt!! :) Den grønne er selvsagt trykket på!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig blankt og lekkert resultat. Flott utvendig og innvendig løft av en velholdt bil! Grønn knapp er trykket, og det er vel fortjent :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent jobba! Utrolig blankt resultat :thumbup: Cred !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble faarlig blankt!! :) Den grønne er selvsagt trykket på!

Takker og bukker.

Nydelig blankt og lekkert resultat. Flott utvendig og innvendig løft av en velholdt bil! Grønn knapp er trykket, og det er vel fortjent :thumbup:

Takk for det. Hyggelig med positiv tilbakemelding fra mr sort Mercedes :)

Pent jobba! Utrolig blankt resultat :thumbup: Cred !

Takk, takk. Ble godt fornøyd med blankheten selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat :thumbup: cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott grundig jobb dette her.

Blank og lekker :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN, watch out, you have competiton!! ;)

Lekkert, cred er en selvfølge!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt og pent dette Roger..

Neste gang så prøv å legg Leather Milk med hendene, jeg bruker aldri pad på Leather Milk lengre og det gir ett bedre resultat og mindre skjolder..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen så egentlig godt holdt ut, alderen tatt i betraktning. Men så ble den enda grommere etter shine, godt jobba! Og hendig størrelse bil å holde på med, eller...? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat :thumbup: cred

Takk, takk

Flott grundig jobb dette her.

Blank og lekker :thumbs:

Takk

ØHN, watch out, you have competiton!! ;)

Lekkert, cred er en selvfølge!

He, he, jeg har nok mye å lære av ØHN... , men hyggelig kommentar det der.

Ble blankt og pent dette Roger..

Neste gang så prøv å legg Leather Milk med hendene, jeg bruker aldri pad på Leather Milk lengre og det gir ett bedre resultat og mindre skjolder..

Takk for tips, skal teste håndmetoden neste gang. Er kanskje en god hhåndkrem....

Bilen så egentlig godt holdt ut, alderen tatt i betraktning. Men så ble den enda grommere etter shine, godt jobba! Og hendig størrelse bil å holde på med, eller...? :D

Takk for kommentar Roar. Lenge siden sist nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, og et veldig godt resultat! :) Cred!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig Wet-look og speilblankt resultat! :thumbup:

Jeg ELSKER garasjen din!

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet Roger.

Nå skinner Mercedesen silk den bør.

Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, og et veldig godt resultat! :) Cred!!

Takker.

Nydelig Wet-look og speilblankt resultat! :thumbup:

Jeg ELSKER garasjen din!

Cred!

Takk for tilbakemelding. Jeg er veldig glad i garasjen min jeg også :thumbs:

Veldig bra jobbet Roger.

Nå skinner Mercedesen silk den bør.

Cred :thumbup:

Takk. Enig i at en slik Mercedes bør skinne ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive