Gå til innhold
Anders Helle

Blandingsforhold Surfex HD

Recommended Posts

Anders Helle    0
Anders Helle

Hei! jeg har noe uoppklart som jeg liksom aldri har fått svar på, så jeg gjerne vil få vite, og det er:

Hvordan blander dere her inne Surfex HD og vann sammen? tenker da på blandingsforhold.. f.eks 1:30 1:20 osv.. det jeg lurer på er hvor mye Surfex og vann dere har oppi i f.eks 1l lavtrykks kanne..

er det snakk om 2 cm surfex HD og resten vann hvis en blander 1:20?

Dette jeg er usikker på og gjerne vil prøve å få ett tydelig svar på hvordan dette er : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vangen    236
Vangen

Jeg prøvde denne for første gang her om dagen jeg også, og min blanding var som følger: 1dl Surfex og 9dl vann, så jeg fikk 1L ferdig produkt.

Dette tok den dritten jeg hadde på bilen min.

Forholdet blir jo da på min blanding 1:9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Stemmer som vangen sier her ja. Skal du ha f.eks 1:20 så blander du 1 del Surfex med 20 deler vann som blir 21 deler ferdig produkt blandet 1:20 :)

Nå får du bruk for mattematikken som du trodde du aldri fikkk bruk for når du gikk på grundskolen :P

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Jeg pleier å bruke 1 del Surfex og 20 deler vann ved vanlig vask og 1 del Sufex og 5 deler vann når jeg skal polere bilen etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders Helle    0
Anders Helle

Jepp : ) Skjønner at det er 1 del surfex og 20 deler vann når d gjelder 1:20 blanding : ) men 1 del surfex, men er det desiliter det er snakk om under 1:20 blanding f.eks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

ikke nødvendigvis, men enkelt å regne i desiliter iaff :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Som sagt, dette er basic matte. Ser du på innlegget til Vangen en gang til og tenker deg litt om så skjønner du det nok.

Kan jo prøve å si det på en annen måte.

For det første, så kommer det jo ann på hvor mye du skal blande. Regner med du skal ha dette i en 1l flaske, så da må du dele opp 1l. 1l = 10dl. skal du ha blandigsforhold 1:10 så blir det 1 del produkt og 10 deler vann. Da har du riktignok 11 dl som er 1 dl for mye, men det er lettest å gjøre sånn (hvis ikke du velger å gjøre som Vangen å blande 1:9 isteden). Skal du ha 1:20 så er det så enkelt som at du kan gå ut i fra blandingsforholdet på 1:10 (som er lett å regne ut) og enten dele 1 på 2 (= 1/2) eller dobble 10 (= 20). Sistnevnte metode gir da dobbelt så mye ferdigblandet produkt, så jeg pleier å blande 50ml (1/2 dl) med 10 dl (1l) vann som da blir 1:20 ferdigblandet.

Rett på meg hvis jeg har skrevet feil eller jeg tar feil her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund S Dy.    5
Sigmund S Dy.

Jepp : ) Skjønner at det er 1 del surfex og 20 deler vann når d gjelder 1:20 blanding : ) men 1 del surfex, men er det desiliter det er snakk om under 1:20 blanding f.eks?

Det går jo på volumet på beholderen/flasken du skal ha det på.

X:xx(feks 1:20 som tildigere forklart) forteller kun hvor mange deler det er av hver væske. Blir vanskelig å få 21 dl på en 1l trykksprøyte f.eks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders Helle    0
Anders Helle

Skjønner : ) men fortsatt.. hva slags mål mener dere når d gjelder f.eks 1:20 blanding? bruker å blande i 1L trykk kanne : )

På 1L ferdig produkt, hvor mye surfex og vann skal jeg ha i evt desiliter måling? Føler meg litt dum her jeg sitter å spør og graver

Jepp, men da takker jeg for svar og prøver ut dette i morgen hvis været blir bra : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

50ml sammen med 1 liter vann er 1:20 (det står i inlegg nr #7)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AudiA4    9
AudiA4
Som sagt, dette er basic matte. Ser du på innlegget til Vangen en gang til og tenker deg litt om så skjønner du det nok.

Kan jo prøve å si det på en annen måte.

For det første, så kommer det jo ann på hvor mye du skal blande. Regner med du skal ha dette i en 1l flaske, så da må du dele opp 1l. 1l = 10dl. skal du ha blandigsforhold 1:10 så blir det 1 del produkt og 10 deler vann. Da har du riktignok 11 dl som er 1 dl for mye, men det er lettest å gjøre sånn (hvis ikke du velger å gjøre som Vangen å blande 1:9 isteden). Skal du ha 1:20 så er det så enkelt som at du kan gå ut i fra blandingsforholdet på 1:10 (som er lett å regne ut) og enten dele 1 på 2 (= 1/2) eller dobble 10 (= 20). Sistnevnte metode gir da dobbelt så mye ferdigblandet produkt, så jeg pleier å blande 50ml (1/2 dl) med 10 dl (1l) vann som da blir 1:20 ferdigblandet.

Rett på meg hvis jeg har skrevet feil eller jeg tar feil her :)

Er ikke det 1:19 da? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Ser folk snakker om desiliter, men jeg synes det blir mer nøyaktig og enklere å snakke om milliliter... håper ikke det forvirrer enda mer.

1 L = 1000 ml

så skal du ha 1 L med 1:20 regner du ut 1000 / 20 som blir 50. Altså 50 ml Surfex i trykkannen, og så fyller du opp til litersmerket med vann.

TIlsvarende, hvis du for eksempel får deg en større trykkanne som tar 1,5 L blir det 1500 / 20 som blir 75. Altså 75 ml Surfex og resten vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AudiA4    9
AudiA4

Eks 1:20 blanding (dette er tilsammen 21 deler) : 10 dl : 21 = 0,47 dl

Endret av AudiA4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Skal du ha nøyaktig 1:20 på 1 liter vann skal du ha 47.61ml surfex og resten vann.

1 del surfex og 20 deler vann blir 21 deler totalt, 1000ml/21=47.61

Bare for å være pirkete ;)

Edit: noen andre rakk å være pirkete før meg :P

Endret av trogha

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Forskjellen mellom 1:19 og 1:20 er på 3ml - jeg tviler på at det har forferdelig mye å si for effekten av produktet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Forskjellen mellom 1:19 og 1:20 er på 3ml - jeg tviler på at det har forferdelig mye å si for effekten av produktet ;)

Skal det være så skal det være.....its all in the details :P

(men du har selvfølgelig helt rett ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Jeg har ikke tenkt å endre rutinene med å måle opp 50ml til 1l blanding for å si det sånn :)

Litt viktigere å ha tungen i rett munn når det er snakk om grovere blandinger som 1:5... Fremdeles ikke veldig stor forskjell, men mer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

dere må slutte å ta ting så "nøye" ;) øyemål og slump går like fint.

det er ikke på surfex blanding 1:20 eller 1:18,7 dere vinner eller taper ;) "choose your battles"

du vil ikke merke forskjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig