Gå til innhold

BMW e87 118d, 2007mod. Sort.


Lyssand

Recommended Posts

Lyssand

IMGP8001.jpg

Fikk en forespørsel via bimmers.no om jeg kunne polere denne 1-serien med 120000km på tellerverket. Det kunne jeg sefølgelig gjøre, så vi avtalte tid og sted når jobben skulle utføres.

Dagen kom og overlevering ble utført.

Startet som alltid med å vaske bilen. Jeg tok ingen bilder under vaskeprosessen denne gangen... Bilen var ikke så veldig skitten, men den hadde en god del ”nupper” i lakken spessielt på nedre paneler. Jeg brukte følgende utstyr/produkter og prosedyre for vask av bilen:

Lakk:

Prickbort 5min virketid.

Surfex hd 1:5 5min virketid

Iron x 5min virketid

2stk. bøtter med GritGuard

CG glossworkz

Zymol svamp

HT – Foma 737

Felg og dekk:

Scholl rim 7 1:2

Div. Felgbørster. Vikan mm.

Surfex hd 1:5 på dekk

Iron x til slutt, Etterfulgt av børster.

Clay:

Bilt-Hamber Auto Clay

ONR claylube

Tørking:

CG. Miracle dryer.

Kjørte bilen inn i garasjen og tok noen bilder av hvordan lakken var. Stikkord her er mye hologrammer, svirls og rds…

IMGP7799.jpg

IMGP7795.jpg

IMGP7793.jpg

IMGP7792.jpg

IMGP7791.jpg

IMGP7787.jpg

IMGP7786.jpg

IMGP7785.jpg

IMGP7784.jpg

IMGP7783.jpg

IMGP7782.jpg

IMGP7779.jpg

IMGP7776.jpg

IMGP7775.jpg

IMGP7773.jpg

IMGP7770.jpg

Gikk over alle lakkerte flater med lakkdybdemåler og det viste seg at alle metallpaneler på bilen hadde orginal lakk. Snitt dybden på lakken låg på ca. 145my.

IMGP7803.jpg

IMGP7802.jpg

Vet av erfaring at BMW har hard lakk. Så gikk rett på sak med scholl s03g og gul scholl pad sammen med makita roterende poleringsmaskin.

Dette gav tilfredsstillende resultat så jeg fortsatte med denne kombinasjonen på resten av bilen.

Her kjørte jeg på steg 3,5 på maskina med 3 pass og mye press. Avsluttet med et pass med lite press på maskinen og hastighet 2.

IMGP7868.jpg

IMGP7862.jpg

IMGP7859.jpg

IMGP7857.jpg

IMGP7856.jpg

IMGP7853.jpg

IMGP7848.jpg

IMGP7841.jpg

IMGP7837.jpg

IMGP7831.jpg

IMGP7830.jpg

IMGP7825.jpg

IMGP7824.jpg

IMGP7822.jpg

IMGP7818.jpg

IMGP7815.jpg

IMGP7809.jpg

Etter at hele bilen var rubbet med s03g, kjørte jeg bilen ut for å fjærne alt av polish rester. Her brukte jeg surfex hd blandet 1:5 ca.

IMGP7881.jpg

IMGP7880.jpg

IMGP7878.jpg

Etter at bilen var tørket fant jeg frem scholl s30 med orange scholl pad og DA maskin. Teipet opp et testområdet på panseret, og kjørte med hastighet 3 med litt press, for så å avslutte på hastighet 2 med lite press.

Følgende produkter ble brukt til poleringen:

Polering:

Scholl s03g

Scholl s30 ec.

Poleringsputer:

Gul Scholl pute (s02)

Orange Scholl pute (s30)

Microfiberkluter:

Div. CG microfiberkluter.

Engros microfiberkluter

Maskiner:

Flex roterende ble brukt på trange plasser med liten bakplate og pad.

Makita roterende ble brukt på resten av panelene med medium bakplate og pad.

Kestrel das-6 pro DA-maskin

Etter at jeg hadde kjørt over hele bilen med s30, tok jeg wipedown med 3m kontrollspray.

IMGP7944.jpg

IMGP7943.jpg

IMGP7907.jpg

IMGP7903.jpg

IMGP7883.jpg

Lakken var nå klar for litt beskyttelse, og jeg la et lag med collinite 845 sammen med sort pad og da-maskin.

Dekk fikk litt Swissvax pneu og eksos ble polert med autosol.

Etter bilder:

IMGP8074.jpg

IMGP8064.jpg

IMGP8062.jpg

IMGP8061.jpg

IMGP8059.jpg

IMGP8058.jpg

IMGP8056.jpg

IMGP8039.jpg

IMGP8038.jpg

IMGP8026.jpg

IMGP8001.jpg

IMGP7998.jpg

IMGP7993.jpg

IMGP7986.jpg

IMGP7983.jpg

IMGP7976.jpg

IMGP7973.jpg

IMGP7972.jpg

IMGP7969.jpg

IMGP7967.jpg

IMGP7965.jpg

Takk for oppmerksomheten.

-Fredrik

  • DCN Poeng 30

Bmw e36 m3

Bmw e34 540it kompressor (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Enig i at det var mange fine 50/50 bilder, ser strøkent ut på bildene. :) Credz for et flott og blankt resultat.

Etter at jeg hadde kjørt over hele bilen med s30, tok jeg wipedown med 3m kontrollspray.

Spørsmål: Du skriver at du kjørte over hele bilen med S30+, og tok wipedown. Tok du wipedown på hele bilen etterpå? Er vel strengt tatt ikke nødvendig? Selv pleier jeg å finne området med "verst"/mest tydelige hologrammer, teste en holokiller på det området og ta wipedown, og om det blir suksess kjører jeg over resten av bilen på samme måte, uten wipedown. Kan være et forslag til neste gang kanskje? Så slipper du å bruke så mye kontrollspray + tid på å gå over hele med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig rått å se. Ble faktisk ennå mer paff etter å ha sett hvordan utgangspunktet jeg etterlot hos deg faktisk så ut!

Takk for strålende arbeid!

Aleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...