Hans Marius 1 267 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 BMW M3 E46 Tar litt tid med meg, men her kommer endelig tråden på den mest spennende bilen jeg har hatt i sommer Eieren er den samme som har RS2'en jeg tok for et par år siden. Eieren trengte en bruksbil, og da er det klart det må bli en M3 Eieren trengte ikke bilen på en stund, så jeg kunne ha den i litt over 1 uke (fra 11. Mai til 19-20. Mai). På denne tiden skulle jeg få tid til å ta en 2-steg utvendig, i tillegg til motorvask, interiørrens med skinn rens. Bilen bærer preg av å ha vært maskinvasket, så det var mye RDS over hele bilen. Så jeg hadde nok å drive med Først litt bilder før start: Møkkete var den også, og dekkene så ut som de var blitt behandlet med en god gammel petroleumsbasert gummifornyer, for de var så brune som fy... Uansett, over til vaskelista: Karcher HDS 8/18 2 vaskebøtter med GG Div børster Supernatural Yeti Mitt CG Mammoth SV Wheel SV Autobath Surfex 1:3 Mac Prickbort Autosmart Tardis IronX Ferrobet Rustvask Megs APC Orange Prewash Rød Snø Startet med å dynke felger i SV Wheel blandet 1:3, og dekk med Surfex 1:3. Mens dette fikk virke startet jeg med motorrom. Det første som ble gjort, var å "maskere" dynamo og div elektriske kontakter med plastposer, for så å spraye surfex 1:3 på hele motorrommet. Dette fikk ligge å virke ca 5 min, før det ble skummet ned med en blanding av 100 ml OPW, 100 ml Megs APC, 50 ml Rød snø, og 150 ml varmt vann. Skumblandingen fikk ligge å virke, mens jeg gikk over med SV detail brush. Deretter ble felger skummet, og hjulbuer fikk en dusj med surfex. Dette fikk også ligge å virke en liten stund, før både motorrom, felg, dekk og hjulbuer ble spylt med HT. Gikk så over hele motorrommet med en gammel Washpuddle og såpevann, før det igjen ble spylt med HT. Ny runde på felger, samme blanding som før, bare med SV Wheel brush denne gangen. Så ble felger og hjulbuer igjen skummet. Skummet fikk ligge i noen minutter før det igjen ble spylt av med HT. Så var det over til lakk. Startet som vanlig med PB på tørr lakk, fra ca midt på dørene og ned, samt Surfex 1:3 på resten av bilen. Denne blandingen fikk ligge å kose seg i ca 7 min, før hele bilen ble skummet ned i samme blanding som før. Gikk så over alle sprekker og dekaler osv med SV detail brush. Denne blandingen fikk så ligge i noen minutter, før det ble spylt av med HT. Så fikk bilen stå å tørke en stund, mens jeg gjorde klart til håndvask. Etter ca 10 min var lakken ganske tørr, så jeg kunne påføre IronX på lakk og felger. Hjulbuer fikk smake Tardis, da det var en god del rester av understellsbehandling der. Mens IronX fikk jobbe, gikk jeg over eksosen med SV Wheel brush og Ferrobet rustvask. Etter noen minutter, ble bilen igjen skummet. Imens skummet virket, gikk jeg igjen rundt med surfex og detail brush i sprekker, på dekaler osv. Til slutt ble bilen igjen spylt med HT. Så ble dørkarmer dynket med surfex som skulle få virke en stund. Så var det duket for håndvasken. Den ble denne gangen gjort med Supernatural Yeti mitt og SV Autobath såpe. Etter vask ble bilen spylt med HT, og deretter dørkarmene. Surfexen hadde fjernet det meste av det som var av olje i dørkarmene, så da manglet det bare vanlig vask med såpevann og vaskehanske der. Så ble både dørkarmer og resten av bilen flushet over med vann, før bilen ble tørket med CG Mammoth tørkehåndkle og trykkluft. Så var det på tide å se i sola hva jeg hadde i vente. Videre inn i lokalet for å se under halogenlamper. Skulle også legge i lakk i steinsprut på denne jobben, og det var det nok av kan du si... Begynte med å sette en liten tape bit ved siden av de steinsprutene som skulle fylles. Hadde jeg lagt lakk i alle, hadde jeg enda ikke vært ferdig... Brukte som vanlig diamantslipebor til å slipe i stensprutene for å matte ned skaden, og fjerne eventuell rust. Deretter ble de renset med silikonfjerner og MF. Så ble det lagt i ferdigblandet lakk fra ødegård lakk med tannpirker. Enden på lista på førerdøra var nok blitt dunket inn i et eller annet av en av de forrige eierne, så her var det også gått av lakk. La dermed i lakk her også. Mens lakken fikk tørke, tok jeg fatt på interiøret. Som dere kan se av bildene, var det også her litt å gjøre for å få bilen respektabel. Det første jeg gjorde, var å støvsuge hele interiøret godt. Så startet jeg på reservehjulbrønnen. Her var det litt smuss som måtte bort. Før Etter Så ble stabstaget baki polert for hånd med SV Metal Polish. 50/50 Så måtte det så klart beskyttes. Det fikk SV Autobahn jobben med Tok en liten smugtitt i verktøykittet til bilen. Her var det lit diverse. Og siden det har blitt så inn å polere slik ekstrautstyr, får vel ikke jeg være noe dårligere Før Etter Metal Polish og Autobahn. Den "bolten" nederst til venstre hadde en del olje i gjengene som ikke var å få ut. Så det fikk bare være. Videre til skinn. Her ble det rens og beskyttelse med SV sitt Leather Kit. Utsatte steder fikk også elefantfett. Ikke alt for ille skinnet. Trekket i bagasjerommet og stoffmattene var egentlig det eneste som trengte en ordentlig rens. Dermed ble disse tatt med Foma MIMO og CG Green Clean 1:16. Etter mattene var blitt renset, var det på tide å rette oppmerksomheten mot lakken igjen. For de som har dårlig hukommelse, noen bilder for å vise lakktilstanden Demonterte først nyrer og sidegriller for å komme til litt lettere på disse stedene. Maskerte så hele bilen etter alle kunstens regler, før jeg sjekket dybden på lakken rundt om med PTG. Lakken lå fra 95-150 my, så måtte være litt obs noen steder. Fant også ut at panseret var omlakkert, da dette hadde rundt 220 my. Panseret var også i aluminium kunne jeg konstatere, etter at PTGen skiftet fra FE til NFE når jeg målte det. Startet så med combotesting. Første combo ble S17+ på orange pad med roterende Makita. Som dere ser tok det en del, men ikke nok. Gikk så videre til S03 Gold på gul Scholl. Dette så lovende ut. Tok greit, å la ikke igjen så alt for mye kjørespor. Måtte allikevel over 2 runder de aller fleste stedene for at jeg kunne si meg fornøyd. Gikk allikevel etter hvert over til S03 Gold på aggressiv Scholl ull, da dette tok mer og var enklere å kjøre. Denne comboen la dog igjen en del mer kjørespor som det skulle vise seg å bli en utfordring å fjerne etter hvert... Uansett ble S03 Gold på ull kjørt på følgende måte: 1 pass lite press 800 RPM for å spre -> opp på 12-1500 RPM med mye press 4-5 pass -> rett av. Så korrigeringsbilder som vi alle liker Før Etter 50/50 Noen dypere rds måtte bare få ligge igjen. Det er jo tross alt en bruksbil Tapet og klar til kamp... 50/50 Så ferdig korrigert Mer 50/50 Før Etter(litt kjørespor???) Frihånds 50/50 Ordentlig 50/50 Før Etter Begynner å ligne noe nå Før Etter en runde Etter to runder Tanklokk før Tanklokk etter Enda en frihånds 50/50 Eier ville også at jeg skulle fjerne M3 emblemene på bagasjelokket. De hadde begynt å flasse litt, og han ville se hvordan det ble uten emblemene. Startet med å lirke et plastikk barberblad på baksiden, og lirket det litt og litt til jeg fikk dem av. Etterpå brukte jeg 3M sitrusspray for å fjerne det som var igjen av limrester. Som dere ser var det hakk i lakken bak merkene. Siden dette var så langt ut i jobben ville ikke flekklakken få nok tid til at jeg kunne slipe det ned etterpå, men det ville uansett se bedre ut om det var lakk der. Polerte dermed som vanlig, slipte med diamantbor, renset med silikonfjerner og la i lakk. Var så blitt litt lei lakken, og bestemte meg for å gjøre noe med eksosen. Siden det er M3 er det jo doble potter på denne, og den bakre lyddemperen som dekker nesten hele bredden under bakfangeren er egentlig ganske blank. Med det var ikke tilfelle lenger. Dermed måtte jeg gjøre noe med det Før Etter diverse metall polisher både for hånd, med drill og med trykkluft dremmel ble det slik Så fikk eksosen Autobahn som beskyttelse. Så gikk turen til lykter. Disse var så klart også slitte, og fortjente litt TLC. Før Etter 50/50 Etter Nå var det ikke så veldig mye som manglet på bilen, så da stod sliping av steinsprutene for tur. Før Etter sliping Tapet opp 50/50 av panser Før 50/50 Støver ikke med ull vel? Ser ok ut Normalt sett skulle tiden jeg hadde være god nok tid, men dessverre røyk den ene bilen etter den andre her, så brodern måtte ha verkstedet helst den 18. Mai. Klarte å drøye det en dag til, men det gjorde uansett at det ble litt lite bilder mot slutten, i tillegg til at jeg ikke fikk gjort det så grundig som jeg ville på steg 2. Som dere så ble det mye kjørespor etter den grove comboen med S03 Gold og ull, så jeg klarte ikke å fjerne absolutt alle kjøresporene med DA kjøringen jeg hadde planlagt. Testet en god del forskjellige comboer, men endte til slutt opp på S30 på Grønn uber med DA. Dette tok nesten alt som var av kjørespor, og la igjen en hologramfri lakk. Egentlig ville jeg ha kjørt ca samme combo med roterende først, for så å kjørt CFP med DA til slutt. Men det hadde jeg altså ikke tid til. Snakket med eier om dette ved overlevering, og han var uansett knallfornøyd med jobben. Men jeg sa at jeg heller kunne ta en runde med roterende til høsten om han skulle ha et nytt friskt lag med voks før vinteren satte inn. Uansett, før leveranse fikk nyrer og sideriller SV Opaque før de ble satt på plass igjen. Skilt fikk SV Mystery. Og motorrom fikk div gummifornyere, stabstag ble polert på samme måte som det bak, og plast fikk plastfornyer Selvfølgelig fikk også resten av bilen LSP. Lakk fikk SV Mystery, hjulbuer CG Bare Bones, dørkarmer CRC Multilube, ruter nanolotus rens og forsegling og diverse gummi og plast fikk sine respektive fornyere. Så var det faktisk klart for ferdigbilder Stygg sak jeg ikke fikk gjort noe med... Det ble selvfølgelig ikke denne gangen heller sol på etterbildene. Men man får nøye seg med det som er. Blankt ble det da Takk for meg igjen, og sorry for at tråden lot vente på seg. 44 Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Cred for utsøkt arbeid på en slit-og-sleng bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Den fikk seg et solid løft, noe den fortjente Regner med at eier tar godt vare på den framover Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Flott grundig jobb Hva slags sort? +cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nixihi 44 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 nydelig bil, og nydelig resultat! cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jkkarlsen 63 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Wow! Kjempe resultat! Lyst å forklare nærmere fremgangsmetoden på eksos? Ble drøyt blank! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 et greit løft på en rå bil dette, Hans Marius cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Dette ble drit pent! Utrolig godt jobbet. Gleder meg til jeg skal ta min E46, dog ikke M3, hehe. Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Den ble veldig blank Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 (endret) Flott grundig jobb Hva slags sort? +cred Ser ut som carbon sort. Meget flott jobb, på en kjekk kjøremaskin, med helt riktig girkasse. Endret 30 Juni, 2012 av Tommy Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 30 Juni, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Sykt blankt resultat på en detail som var innom det meste. Helt soleklar cred for en nydelig utført jobb Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 30 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2012 Soleklar cred for en kjempeflott S&S med et bra resultat. Likte spesielt det du gjorde på eksosanlegget! Kjenner meg litt igjen med det å få lyst til å gjøre noe annet når man har korrigert timer i X antall riper. Stussa bare litt over at du brukte S30 på grønn uber til å fjerne grove hologrammer etter ull? Var ikke lakken såpass hard at du kunne tatt siste steg med roterende også, f.eks. S30+ på oransj? Ellers, hvordan liker du SV Mystery? Har alltid hatt lyst på den selv, av en eller annen grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 1 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2012 Meget godt utført og en god S&S! Cred selvfølgelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ADR 1 Skrevet 1 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2012 Flott resultat. Cred! Dette er nok drømmebilen for mange, ikke minst den yngre garde vil jeg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
troeen 2 Skrevet 1 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2012 Tommy lakk kode 416 er carbon sort og den er ser ut som min 5er som er standar siden den er svart som går over i blått finnes også 416 carbon sort som ser mer blå en svart ut, men begge heter 416.. Meget godt utført og en god S&S! Cred selvfølgelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egniii 371 Skrevet 1 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2012 drømmebil ! cred i massevis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune90 24 Skrevet 1 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2012 Cred for en utrolig godt utført arbeid! Ble utrolig blank Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 2 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2012 Motorrommet og eksosanlegget ser ekstremt bra ut, bra og nøye utført resten av jobben også. Cred for bra utført jobb og tråd. Brukte du ikke clay på bilen? Håper du får mulighet til og dokumentere hologram fjerningen til høsten også. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 2 Juli, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2012 Cred for utsøkt arbeid på en slit-og-sleng bil Takk takk! Greit å få skikk på bruksbilen også gitt Den fikk seg et solid løft, noe den fortjente Regner med at eier tar godt vare på den framover Cred! Takk for det Eier kommer nok til å ta godt vare på den fremover ja, Han hadde nesten akkurat kjøpt denne før jeg fikk den, så ripene som var på den var det nok forrige eier som har stått for Flott grundig jobb Hva slags sort? +cred Takk Er som folk under her sier, carbon sort, lakk kode 416. Pen farge! nydelig bil, og nydelig resultat! cred Tusen takk for det Wow! Kjempe resultat! Lyst å forklare nærmere fremgangsmetoden på eksos? Ble drøyt blank! Takk for det Startet med å matte ned hele eksosen med 0 grade stålull sammen med brilliant metall polish for hånd. Så ble alle overflater det var mulig å komme til med drill og liten orange lake county pad med samme metall polish. Der jeg ikke kom til med pad, brukte jeg mothers power conne med samme metall polish og dremmel. Til slutt gikk jeg over med mf og SV metall polish for finishen, før det som sagt ble SV Autobahn som LSP. Så ut som det funka ganske greit et greit løft på en rå bil dette, Hans Marius cred Takk for det Dette ble drit pent! Utrolig godt jobbet. Gleder meg til jeg skal ta min E46, dog ikke M3, hehe. Takk takk Bare å kjøre på. Trenger ikke være M3 for at det skal bli blankt Den ble veldig blank Takk takk Ser ut som carbon sort. Meget flott jobb, på en kjekk kjøremaskin, med helt riktig girkasse. Stemmer det!! Og takk for det. Absolutt riktig girkasse. Går fælt gjør den også Sykt blankt resultat på en detail som var innom det meste. Helt soleklar cred for en nydelig utført jobb Takk for det Øyvind Soleklar cred for en kjempeflott S&S med et bra resultat. Likte spesielt det du gjorde på eksosanlegget! Kjenner meg litt igjen med det å få lyst til å gjøre noe annet når man har korrigert timer i X antall riper. Stussa bare litt over at du brukte S30 på grønn uber til å fjerne grove hologrammer etter ull? Var ikke lakken såpass hard at du kunne tatt siste steg med roterende også, f.eks. S30+ på oransj? Ellers, hvordan liker du SV Mystery? Har alltid hatt lyst på den selv, av en eller annen grunn. Takk for kommentar Når det kommer til lakken, så var det ikke mulig å avslutte holofritt med roterende med den tiden jeg hadde på meg. Dermed gikk jeg får DA for å i alle fall være sikker på at hologrammene var borte. Som sagt er det litt kjørespor igjen noen steder, med det meste fikk jeg has på. Om eier finner det for godt å gi den en runde med voks før vinteren kommer, kommer jeg som sagt til å ta det som er igjen da. Mystery er fin den Har ikke hatt mulighet til å teste verken holdbarhet eller beadingegenskaper enda desverre, da jeg ikke har sett igjen noen av bilene jeg har lagt den på enda (synes ikke golfen min fortjener den heller ). Synes kanskje den er litt værre å legge enn f.eks Insignis, men det kan være noe med at det er litt mer carnuba i den? Meget godt utført og en god S&S! Cred selvfølgelig Takker Flott resultat. Cred! Dette er nok drømmebilen for mange, ikke minst den yngre garde vil jeg tro Thanks Er nok helt klart en drømmebil! Hadde ikke sagt nei takk til den jeg heller vil jeg tro Tommy lakk kode 416 er carbon sort og den er ser ut som min 5er som er standar siden den er svart som går over i blått finnes også 416 carbon sort som ser mer blå en svart ut, men begge heter 416.. Meget godt utført og en god S&S! Cred selvfølgelig Som sagt, 416 ja Denne så nok svart ut for det meste, men ved riktig lys ble den mer blå! Og takk for det drømmebil ! cred i massevis Takk takk! Cred for en utrolig godt utført arbeid! Ble utrolig blank Takker! Ble greit blank ja Motorrommet og eksosanlegget ser ekstremt bra ut, bra og nøye utført resten av jobben også. Cred for bra utført jobb og tråd. Brukte du ikke clay på bilen? Håper du får mulighet til og dokumentere hologram fjerningen til høsten også. Takk for hyggelige kommentarer PB og IronX tok det som var av asfalt og nupper, så droppet like greit det. Bilen hadde også blit "polert" med en håndpolish for ikke så veldig lenge siden heller, (ref litt beading før jeg startet å vaske), så var ikke så mye som var i lakken fra før. Om jeg får den tilbake, skal jeg nok dokumentere Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.