Gå til innhold

Sprekker/ rifter på dekksidene


Terje77

Recommended Posts

Hei

Oppdaget sprekker/rifter på dekksiden på mine continental piggfrie vinter dekk dim 225/40 18. Noen som har sett det før? Alle 4 dekkene har dette og det er ikke blitt oppdaget da det var på innsiden av dekket på alle 4. Har tatt det med til forhandler for reklamasjon, han skulle vise det til continental selgeren da han kom tilbake til butikken. Dekkene er brukt 3 sessonger og er 3.5-4 mm dybde igjen. De er moden for utskifting, men rart at dekksidene sprekker opp på så dyre dekk. Skal prøve å få lagt ved et bilde senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det er ikke unormalt dessverre..

Samme skjedde med mine Pirelli P Zero Nero og 235/30/20 og også Hankook Icebear 225/45/17..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Terje77: Vet du kanskje hva var produksjonsdatoen på disse dekkene?

Var dette oppdaget med eller uten felg på? Hvis med ble felgen også demontert?

Her er det kanskje litt ekstrem eksempel på det du er inne på nå men det er en grunn til dette..

Det er ikke selve dekket/merket sin feil men alder, samt bredde av felgen og slitasje..

Det finnes mange bevis på dette i Europa og faktisk dokumentasjon på hvor alvorlig dette kan være med tanke på at dekket kan eksplodere..

Så det noe slikt ut?

c19efe31dacdb9da.jpg

0883073898f81f79.jpg

10371c3074179bf4.jpg

1d7d5ef7c3d0e9dc.jpg

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæggern, det der så jo ike helt fint ut!

"Det er ikke selve dekket/merket sin feil men alder, samt bredde av felgen og slitasje.."

Som i "feil dekkbredde ift felgbredde" eller? Noe info her som er verdt å tenke på når man skal kjøpe nye dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt noen bilder. Dekkene er fra uke 43 2008 så de er ikke så gammle at de skal sprekke opp. Synes dette er skummelt da det kan være fare for at dekkene exploderer. Tror ikke det blir continental neste gang.

IMG_0381.jpgIMG_0382.jpg

Endret av Terje77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skjært med kniv, det rare er at det er på alle 4 dekk sidene , men kun på innsiden av felgene . Virker som det er noe med gummi blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen har de vært lagret? Hengt på vegg?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Hmm, jeg tenker som så, vi er noen kjemikalieidoter som dynker bilen ned med div kjemi hele året, mens akkurat der, på innsiden av dekkene, så vil det normalt ikke bli skylt av så godt igjen, så da vil det etter vask kanskje ligge igjen både kjemi og saltsuppe på dekksiden, og dette vil sikkert ikke øke levetiden til gummien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene har vært lagret på vegg, tørt uten sol lys i en garage. Jeg er ikke akkurat noe kjemikaliedot ennå, men er på god vei til å bli det etter å besøke dette forumet. Har brukt MG sin Endurance High gloss tyre protection gel men bare på dekkets utside som ikke har disse riftene. Blir moro å høre hva representanten fra continental sier om dekket. Sier vel bare at dekket er så godt som utslitt . (3,5-4mm opp til 5mm på det beste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Makki:

Dette er bare en tanke, men jeg synes det ser ut som at dekket ditt er kjørt litt med uten luft. Har du ikke luft i dekket, så vil jo felgkanten litte "å ri" på dekksidene.

Ditt tilfelle er jo ekstremt. Her er det ikke bare sprekker, men stor slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så resultatet av å kjøre med lite luft i dekket på passaten jeg polerte før helga, det var jeg som påpekte at framhjulet så litt flatt ut da jeg var innom på inspeksjon. De hadde fått fylt på luft til neste gang så høyden var rett. Reint bortsett fra at det var slipt spor i dekket hele veien rundt, fire cm fra felgkant omtrent.. lurer på åssen den blir seende ut over sommeren.

Men jeg hadde vært veldig skeptisk til å kjøre rundt med sprekker i dekkene selv!

edit:

Grunnen til at jeg lurte på lagring var nettopp som du sier, hengt på vegg. Da henger de selvfølgelig med innsida mot veggen. Som de fleste andre som velger å henge dem opp. Piggfrie dekk er jo litt ømtålige på temperatur, i hvertfall er det kjempeskummelt å bruke dem når det blir for varmt i været siden gummien er så myk. hmm var inne på en tankerekke med trykk og varme men egentlig burde da utsida ta unna ekspansjonen hvis det er slik at innsiden er "forhindret" av veggen.. nei.. kanskje ikke.

Skal bli moro å høre hva leverandøren sier, spesielt siden dekkselgeren ikke ville være bombastisk selv.

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...