Gå til innhold

Bildetaking under arbeid


Marius Næss

Recommended Posts

Marius Næss

Etter å ha sett gjennom uttalige S&S'er så blir jeg veldig nyskjerrig på hvor mye tid folk legger ned i å ta bilder under en jobb og i en S&S etterpå. Er dette regnet med i timeprisen til kunden, er det etter kundens ønske, eller jobber dere på fastpris uansett? Ser noen av dere har jo 4-5 bilder bare av at såpa går oppe i bøtta, og 50/50 bilde på hvert eneste panel. På dw ser det ut til at de bare tar noen generelle før bilder og har 50/50 på det absolutt verste. Er ikke noe negativt ment, fordi man lærer jo utrolig mye av å lese så detaljerte worklogs, hadde bare vært morsomt å høre hvor mye tid som faktisk går med på det.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Det brukes ganske mye tid på å ta bilder av ting en bruker og gjør. Jeg har aldri regnet på det, men flere timer ekstra. Lys rigges så en får frem forskjell på 50/50, ting stables så det ser sånn nogenlunde ut etc.

Jeg tar ikke betalt for dokumentasjonen. Det er heller for å dele erfaringer og skape generell forståelse for hva man bruker 20-30 timer på. Hvis man forlanger flere tusen kroner for noe som også tilbys for noen få hundrelapper, har man jo et pedagogisk problem. S&S løser noe av den floken.

Ofte tar jeg også flere bilder av hver ting, så en kan velge ut det som er noe å vise. Jeg legger inn bildene på PC etterhvert ved dagens slutt og grovsorterer bilder underveis mens detailingen pågår. Når bilen er levert eier, starter siste sortering av bilder, opplasting på nettet og siste sortering i fotobøtta før S&S skrives.

Generelt har jeg inntrykk av at eiere synes det er fint med en slik bilde/tekstlogg. Noen eiere er veldig opptatt av at S&S lages, og forsikrer seg om det ved ankomst :)

Jeg har lært mye av andres S&S her inne, og synes det er en genialt måte å dele erfaringer på :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Næss

Jeg har lært mye av andres S&S her inne, og synes det er en genialt måte å dele erfaringer på :thumbup:

Absolutt enig! Storkoser meg med å lese grundige worklogs, og hadde garantert ikke visst like mye om bilpleie som jeg gjør nå uten og lese de. Bare stusset litt over det ista når jeg leste en av de "bedre" S&S'ene her inne. Så slo det meg hvor lang tid det må ta og ta alle disse bildene, spesielt med tanke på kvaliteten bak og på bildene. Men når jeg tenker meg om, så er det vel mer normalt å ta fastpris enn timespris når det kommer til detailing uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Går nok veldig mye ekstra tid til å ta bilder underveis ja. Heldigvis tar ikke jeg timesbetalt - setter alltid en fast pris også bruker jeg så lang tid jeg trenger. Bilder og S&S har blitt en del av jobben her, da jeg faktisk har gjort det hver eneste gang. Er igang med enda en bil her nå og tror ikke det blir S&S av den da jeg nesten ikke har tatt bilder hittil, jeg merker at det går mye, mye fortere.. ;)

Jeg gjør også som ØHN og tar alltid flere og noen ganger veldig mange bilder av hvert objekt. Blir litt av en sorteringsjobb etterpå. BMW'en jeg tok nå hadde jeg tatt svimlende 2500 bilder cirka, og etter sortering og sletting endte jeg opp på å bruke cirka 950 av dem i S&S'en. Denne gangen tok jeg også tiden på hvor lang tid det tok å skrive S&S og det ble cirka 17 timer. Ting tar tid!

Ellers er jeg enig i det du sier, ØHN, om at det er lærerikt å lese S&S'er og en flott måte å dele erfaringer på. :)

Ser noen av dere har jo 4-5 bilder bare av at såpa går oppe i bøtta, og 50/50 bilde på hvert eneste panel.

Følte meg litt truffet der hahahaha.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen tok jeg også tiden på hvor lang tid det tok å skrive S&S og det ble cirka 17 timer. Ting tar tid!

Hæ? Brukte du -17- timer på å skrive innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Har du lest hele "innlegget"? Nei, skrivinga tok jeg ikke tiden på. Men rundt 17 t. på alt som angår bilder, beskrivelser og sammensetning til den jobben. Husk at dette er litt mer enn bare copy/paste fra photobucket også skrive noen linjer tekst, er mer jobb en som så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg bruker kanskje 30 minutter av en 10 timers dag til å ta bilder.Er blitt fast å bruke kamera uansett pga. dokumentasjon av skader før jobb, sånn at jeg kan bevise at dette har ikke jeg gjort i 96,4% av tilfellene :) Å ta bilder er også fast på middels store jobber som jeg oftest utfører.For da får en kobla av, lagd S&S og sett feila en gjør i løpet av en dag.Liker å ha feila med for å huske, og lære de som leser som kanskje ikke visste de tinga. Er vel oftest jeg som får mange gode tips om fjerning av forbannade hologrammer, legging av voks,ptg målinger osv.Jeg bruker ca 1 time på redigering av 100-300 bilder, og tar med kun det som er av betydning.Prøver ihvertfall.. Å legge ut 30 bilder av bilen før vask når det er lett å få bilen ren, er etter min mening å kaste bort sin egen og andres tid om det blir for ekstremt hele veien.Bruker 1 time på å lage s&s oftest.

Synes det er topp å lese gode og lange s&s her inne, men antall bilder er ikke viktig for meg.Jeg skriver også ganske lite i begynnelsen om når eier kjøpte bilen, og hvor mange hk bilen har osv, om det ikke er en uvanelig bil.Grunnen er at da blir enkelte lei før de begynner å se bilder, eller at de dropper å lese de 20 linjene uansett.Dette er noe jeg føler selv, og vet en del andre synes det samme om.En detail kan være akkurat like bra med 100 bilder som med 300 om det er bra write up og ikke for mange bilder er blury :)

Liker når detailerne legger ut nye vrier på s&s.Film fra jobben, link til musikk de hørte på under legging av ruteforsegling,bilde av bikkja som ligger i innkjørselen å ser lite interessert ut i detailing f.eks.Det er viktig å prøve å få frem det en liker med detailing også i en s&s.

Det er mange veldig gode detailere her(vil gå så langt som å si alle, selv nybegynnere siden de har størst utvikling), så at vi er ganske forskjellige er bra!Om alle skrev like lange s&s og tok bilder på samme måte, ville det fort blitt kjedelig!

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bruker kamera m/blits for å sjekke før/underveis/etter samt holo-sjekk så hender det jo at det blir noen bilder som er dugandes til S&S også. Vil ikke si at jeg bruker nevneverdig lang tid på selve bildeknipsingen ifht selve detailingen. S&S kan fort ta et par timer å skrive ferdig etterpå - spesielt når det er 4-5-6-7-800 bilder å tråkle igjennom, litt kjapp edit på ca 100 stk, upload, og tekst-skriving.

Som en side-note - tidligere kjørte jeg alt inn i f.eks Notepad, og lagde %7Boption%7D-tags direkte. Nå går ikke det lenger? Må bruke "sett inn bilde"-funksjonen? Eller er det noen helt banalt jeg ikke har fått med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Essiek: Jeg skriver alltid i WordPad og bruker %7Boption%7D fra Photobucket. Funker bra her hvertfall. :) Kopierer du IMG-lenkene fra PB?

Edit skriveleif

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg linker alt med img-taggen

Men skipp url.. jeg hyreklikker p堢ildet, velger kopier url og limer det jeg f岠da inn i taggen.

Dvs [ i m g ] http:/ /adress.noe/bild.j p g [ / i m g ]

Etter at jeg mistet et langt innlegg pga slvsinn (manglende ctrl c) s堰rvde jeg 堳krive det opp igjen i notepad og brukte minst halve tiden av det det tok meg 堳krive om igjen bare p堥 fjerne falske linjeskift b夥 fr og etter innlegget blei posta

Uff pokkers edit fra tapatalk.. håper du klarer å lese ut meningen likevel Essiek.

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tror jeg at jeg vet hva jeg har gjort feil (jeg høyreklikket på "download thr picture" og valgte "copy shortcut"... Mulig det ble med noe "skrot-kode" i bakgrunnen.... Men hvordan det "overlevde" turen via Notepad aner jeg ikke. Kommer et par S&S i løpet av helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Jeg har heller ikke regnet nøye på hvor lang tid jeg bruker på å ta bilder, men ser for meg at jeg nok kunne redusert den totale tidsbruken med ca 30% hvis jeg ikke tok bilder.

På Focusen jeg tok i full fart brukte jeg 8 timer fra start til slutt med frittgående fotograf - egentlig en helt genial løsning for meg, siden jeg da kan fokusere på jobbingen mens fotografen fokuserer på å ta bilder. Hvor spennende det er for en i utgangspunktet lite bilinteressert og hvertfall ikke gnikkeinteressert person å gå og ta bilder av defekter han ikke ser, samt se på meg sitte og kjøre maskin i 8-12 timer er jo en helt annen sak.

Jeg prøver hvertfall å ordne meg slik fremover at eier kan være med og ta bilder der jeg peker mens jeg jobber - da har de noe å gjøre på mens jeg har noe å gjøre på, samt at de ser hva jeg gjør og forhåpentligvis plukker opp noen triks i prosessen.

S&S går det fort noen timer på hvis det skal gjøres "skikkelig", dvs utfyllende tekst og bilder der det går an å se noe. Jeg pleier å ha 200-500 bilder etter en jobb, sorteringen og utvelgelse av disse tar noen timer i seg selv siden PC'en min er ulidelig treig, så er det det å huske hva jeg brukte, rekkefølgen og hva jeg gjorde. Siden jeg er gammel og full av Alzheimer husker jeg jo knapt hva jeg gjorde for 15 minutter siden, så det er tidvis en utfordrende jobb. Teksten skal helst være velskrevet og forståelig for folk fra alle gnikkelag, underholdende og lærerik på samme tid (man lærer best når man har det gøy, vet dere), så der går det også mye tid. Tror jeg brukte borti 24 timer på å sy sammen S&S'en på Mercedesen jeg tok sist, og den var ikke på langt nær så omfattende eller utfyllende som jeg skulle ønske den hadde vært... men men.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...