Simen 1 329 Skrevet 26 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2012 (endret) Show & Shine BMW e91 320D 2008 (tidsforbruk: 67 t.) Forord. Da var det på tide med en aldri så "liten" S&S herfra igjen. Denne gangen tok jeg en alpinhvit BMW e91, og jobben fikk jeg gjennom Stig R. Vormestrand (han med den grønne Passat'en), da han hadde en fetter som også fikk lyst på en skikkelig shine. Jeg syntes denne BMW'en var utrolig pen, så dette var en bil jeg virkelig så frem til å jobbe med. Vi avtalte en "full detail" for min vanlige pris. Han skulle reise off-shore etter levering av bilen, også hadde han en ekstra bil han evt. kunne bruke etterpå. Jeg kunne altså ha bilen så lenge jeg ville, noe jeg liker veldig godt siden jeg jobber best uten noe særlig tidspress. Startet som vanlig med å ta av skilt/skiltholdere, så tok jeg bilder før start. Slik så bilen ut ved ankomst: Som vist på et par av bildene bærer den preg av hurtigklargjøring hos forhandler der bilen ble kjøpt, med (mest sannsynlig) polering av delvis skitten bil. Det var stygge kjørespor over hele bilen. Ellers kunne jeg ikke se noen dype riper ute, men det kommer jeg tilbake til. Interiør så helt greit ut, ikke så ille om vi sammenligner med andre biler jeg har tatt denne våren. Dag 1. (tidsforbruk: 5,5 t.) Vask av hjul og hjulbuer. Utstyrsliste: Karcher K4.750 Swissvax 18.9L bøtte m/ GG Swissvax Felgkost Zymol-svamp Mother's Felgbørste Mother's Dekkbørste CG Citrus Wash & Gloss Prickbort Surfex HD Scholl Rim7 P21S Powergel CarPro IronX Brukte først en kort dag på skikkelig rengjøring av hjul og hjulbuer. Var veldig nervøs for disse 20" kantfelgene, så alle forhåndsregler ble tatt. Før jeg rørte felgene noterte jeg meg også at de allerede hadde noen småskader. Tok noen bilder av skadene for å ha det dokumentert (disse bildene er tatt etter spyling, men før jeg rørte felgene: Før start så felgene slik ut: Startet med å legge Prickbort på de tørre felgene. Lot det virke imens jeg henta litt utstyr. Fikk 7-8 minutters virketid før spyling, Ble en del renere av kun dette, men fortsatt litt igjen. Scholl Rim7 (1:1) ble så påført. Etter drøye 5 minutter spylte jeg felgene grundig. Spyler i alle mulige vinkler for å fjerne smuss på alle sider av eikene. Som vist ovenfor så høyre forhjul (som var verst) forholdsvis ren ut etter dette, så jeg avslutta felgforvasken med IronX for å ta det som var igjen av bremsestøv, piggstøv, og andre metallpartikler. Etter noen minutter påførte jeg litt mer på felgene som hadde direkte sollys (for å unngå uttørking), og jaggu ble det blodigere etter 8-9 minutter totalt... Så ble felgene spylt grundig igjen, og etter det var det ikke mye møkk igjen på felgene... Det satt dog igjen en feit asfaltflekk på venstre bakfelg, og denne fikk 3 strafferunder med Prickbort (nesten 10 minutters virketid hver gang) imens jeg tok berøringsvask på de andre felgene... Vasket eikene med SV Felgkost og brukte en Zymol-svamp som jeg delte i to langs kantene, for å ikke lage unødvendige vaskeriper. Det tok veldig lang tid å vaske i hver eneste "krik og krok" inni eikene, og det er viktig å være grundig med dette. Spylte av såpevann og kunne med dette si meg ferdig med utsiden av felgene: Så fant jeg frem jekk, forlenget arm og et hjulkryss, nå skulle hjulene av bilen. Fant ut at en av boltene hadde en spesiell form, og jeg visste ikke hva jeg skulle bruke for å løsne den. Men etter en kjapp telefon til eier fant jeg ut at det jeg trengte lå i en boks baki bilen et sted. Spesialbolter for å minske sjansen for at noen stjeler felgene er smart... Høyre fremhjul og hjulbue før start: Rim7 1:1 påføres på innsiden av felgen først, og imens det får virke vasker jeg hjulbuen med Prickbort, HT, Surfex HD 1:10 og Mother's felgkost. Etter å ha vasket ferdig hjulbuen ble felgen spylt grundig på innsiden... Rim7 igjen, denne gangen jobbet inn med Mother's felgbørste etter noen få minutter... Spylte av og tørket lett over felgen, for så å la IronX gå til angrep... Spylte grundig igjen, med cirka 20 cm. avstand, og tørket felgen igjen. Så tilslutt måtte jeg ta litt asfalt med Prickbort, i to omganger... Etter siste avspyling ble det rent, men tok enda en berøringsvask tilslutt pga. hinnen som PB legger igjen på lakken. Så avslutta jeg med å skrubbe dekkene med Surfex HD 1:2 og dekkbørsten. Synes det er svært effektivt å bruke en såpass sterk blanding, kunne se det renne brun gugge ut av dekket like etter påføring. Så var det bare å sette hjulet på bilen igjen, og få av neste hjul. Høyre bak før vask: Samme fremgangsmetode ble benyttet her... Etter vask: Passa på å løfte bakhjulene riktig, siden det var 20x10" felger med veldig brede dekk... Venstre foran før: Stemningsbilde: Etter vask: Venstre bak: Så gikk sola ned, og jeg tok kvelden.Dag 2.(tidsforbruk: 3,5 t.)Forvask. Hadde bare noen få timer på meg denne dagen pga. jobb, men hadde lyst til å rekke grundig vask og clay slik at bilen var klar til korrigering. Det var perfekt vær for vasking denne dagen også. Utstyrsliste:Karcher K4.750 Swissvax 18.9L bøtte m/ GG Swissvax Detaljkost x2 Zymol-svamp CG Citrus Wash & Gloss Prickbort Surfex HD CarPro IronX Nanolotus Mikrofiber Pinnacle Ultra Poly Clay Startet som vanlig med Prickbort på hele bilen, og må si det var litt kult med hvit bil der du faktisk kan se hva som skjer... 6-7 minutters virketid ble gitt. Så ble Surfex HD 1:10 påført på hele bilen, og godt inn i sprekker/åpninger... Sola titta frem litt, så dette ble spylt umiddelbart fra der jeg hadde begynt påføringen. Spylte også av felgene tilslutt, for at det ikke skulle legge seg noe dritt der...Motorvask. Så valgte jeg å ta motorvask på bilen. Påførte Surfex HD 1:2 og jobbet det inn med detaljkost. Spylte av med HT i dusjmodus. Så gikk jeg over med trykkluft og tørket bort vann med noen mikrofiberkluter. Startet så bilen for å få resten av vannet til å fordampe (lot den gå på tomgang i 20 minutter).IronX. Denne gangen tenkte jeg å prøve IronX før håndvask, for å se om dette var like effektivt. Lakken hadde også blitt ganske tørr imens jeg hadde tatt motorvask, så det passet bra. Påfører på hele bilen, nedenfra og opp... Spylte av etter cirka 5 minutter: Virka som at det var noe rust inne bak sideblinkeren, måtte etterspyles et par ganger... Nå var bilen hvit og fin, klar for neste steg...Berøringsvask. Fant frem detaljkoster, Zymol-svamp og blanda meg en bøtte med cirka 50 ml. CG CW&G... Startet med dørkarmer og innsiden av dører. Surfex HD (ca. 1:5) ble jobbet inn med detaljkost. Startet med området rundt bagasjeromsåpningen... Kjekk måte å skylle på: Lot bakluka stå åpen etter meg for at det skulle tørke opp litt, og fortsatte med innsiden av dørene på høyre side, samt dørkarmer opp til vindushøyde. Lot dørene også stå åpne en stund etterpå, siden det alltid kommer noen dråper inn i bilen av dette. Så ble utvendige detaljer og trange plasser tatt. Dynker alltid med vann i forkant, og dypper kosten i såpevann for å gjøre den mykere og mer skånsom mot lakken. Glemte desverre å bytte til den andre kosten, men skyller alltid godt og ofte så ser ikke på det som noen krise. Dessuten skal det korrigeres. Skyllte av etter hvert panel, og etter dette var det frem med svampen. Til tross for nøysommelig forvask, vasker jeg alltid ovenfra og nedover. Skyllte av bilen, og det så ikke ut til å være mye igjen av beskyttelsen (Autoglym HD Wax) som eier hadde lagt på for cirka et år siden (?).Clay. God temperatur, og jeg rakk såvidt å claye bilen før jeg måtte dra på jobb. Brukte hageslangen som clay-lube, da det fungerer fint med Pinnacle sin clay. Var ikke så mye å finne, dette er claybar'en etter hele bilen: Flommet bilen med åpen hageslange, og trilla bilen inn i garasjen. Kalken som er i vannet her har jeg aldri hatt noe problem med, så bilen fikk lufttørke siden jeg ikke rakk mer denne dagen... Tok fri dagen etter, men maskerte opp bilen for å gjøre den klar til dagen derpå. Testet en ny maskeringsteip kalt "Blue Dolphin" som jeg fikk av en fra forumet. Desverre ikke så veldig imponert over den, den var spesielt dårlig på gummilister og satt helt greit ellers. Men det blir blå 3M heretter.Dag 3.(tidsforbruk: 4,5 t.) Bilen hadde nå stått ett par dager, og var helt tørr. Den hadde faktisk tørket godt overalt, så trykkluft var unødvendig (sjekka dette ved å blåse ett par steder). Gikk dog over med QD og mikrofiber, for å fjerne støv og kalkflekker fra lakken. Utstyrsliste for dag 3, 4 og 5:Eurow Shag Weave Microfiber Towel DP Rinseless / Optimum No Rinse PTG Paint Detective 2x 1000w halogenslamper Brinkman LED-lykt Makita roterende Flex DA 3403 VRG Scholl S17+ Scholl S3 Gold Scholl lilla pute L + M Scholl gul rubbingpute M Scholl oransj vaffelpute M Meguiar's gul håndpad 3M Kontrollspray Maskeringsteip Lakkdybdemåling. Sjekka hvor mye lakk det var å jobbe på hele bilen (utenom frontfanger, bakfanger, baklukespoiler og sideskjørt i plast), og fant ut at det var trygge og gode verdier overalt. Hele bilen utenom panseret hadde små variasjoner, lå på 105-135. Panseret hadde høyere verdier oppimot 300 my. Inspeksjon. Etter tips fra Meringdal dekket jeg til vinduene for å få så lite dagslys som mulig inn i garasjen... Inspiserte så lakken grundig. Flytta rundt på halogenlampene mine for å få sett skikkelig overalt. Bilen bar jevnt over preg av vaskeriper, en del mindre RDS, og kjørespor etter poleringsmaskin. Noen bilder av lakkens generelle tilstand følger... Var noen dypere langsgående riper på bakskjermen og siden av bakfangeren. Kjente etter med negelen. Kjente ikke så mye på de som var på bakfangeren. Men lengre opp, lengst bak på bakskjermen var det en dyp ripe som jeg kjente godt med negelen. Kombotesting. Så var det klart for å kjøre noen tester på panseret. Teipet opp til en firkant først. Etter å ha snakket med noen her på forumet fant jeg ut at det ikke var noe poeng i å teste finpolisher på lakken. Hadde nettopp kjøpt inn Scholl-serien med tilhørende pads for å teste dette som så mange skryter av. Noen bilder av området før start: Til denne bilen brukte jeg noen fluffy og gode kluter fra Eurow. Testet først S17+ på lilla Scholl, for å se om dette tok nok. Spredde på 600 rpm, kjørte opp på rundt 1800 rpm. 4-5 pass med mye press, så slapp jeg opp og kjørte 1-2 pass med lite press. Så bra ut etter buffing... ...men ikke glem kontrollspray (x2): Da dukka det opp noen dypere swirls/RDS her... Kjørte over området på samme måte en gang til, og da forsvant resten faktisk. S17+ på lilla pad cutta overraskende bra (hadde forventa at jeg måtte bruke S3 Gold på denne bilen)... Testa allikevel en kombinasjon til, nemlig S3 Gold på oransj/svart cuttingpad fra Scholl... Kjørte over på samme måte som beskrevet tidligere, og selvom jeg spredde det utover et større område denne gangen kjente jeg at lakken ble skikkelig varm. Nesten litt ubehagelig å kjenne på. To runder med S17+ så ut til å korrigere minst like godt som en runde med S3 Gold... Ingen av kombinasjonene så ut til å lage hologrammer faktisk... Vinneren av kombinasjonstestingen ble S17+, da jeg ikke hadde imot å kjøre to runder overalt. Bedre å bruke litt lengre tid enn å velge det groveste, mener jeg. Korrigering av riper - del 1. Før jeg korrigerte resten av panseret, teipet jeg opp langs kanten på forskjermene, pga. panserets utforming. 50/50 panser... Underveis i korrigeringen bytta jeg stadig pad etter tips fra bl.a. Bernhard og ØHN i Scholl-tråden som Øyvind G opprettet. Da jeg var ferdig med panseret så jeg at resultatet ble pent, men oppdaga RDS som ikke S17+ hadde korrigert godt nok, så jeg dro frem S3 Gold for litt spotkorrigering på den. Etter en runde med mange pass fram og tilbake over ripa, slet jeg med å finne den igjen, noe som er veldig positivt selvfølgelig... Ferdig panser: Fortsatte videre med S17+ på lilla pad. 50/50 høyre forskjerm: Bilen fikk sin sanne hvitfarge tilbake, kunne se klar forskjell og prøvde å få det frem på disse bildene: Maskerte langs panser og nederst på a-stolpen, og fortsatte videre... Så tok jeg halve passasjerdøra... Dagens team: Fortsatte videre på taket. 50/50 tak: Fullførte høyre fordør før jeg måtte avslutte for dagen. Etter wipedown, som alltid: Dag 4. (tidsforbuk: 8,5 t.) Korrigering av riper - del 2. Fortsatte naturligvis der jeg slapp sist. Jobbet meg bakover langs sia og kontrollerte med kontrollspray underveis... Ble veldig fornøyd med høyresiden, da jeg fikk fjernet nesten alt som var av riper fullstendig. Tok også siden av baklykta i kombinasjon med siste del av bakskjermen, den hadde en god del swirls. Før og etter korrigering: Tilslutt kantkjørte jeg oppå kanten langs sia for å ta det lille som var av riper der også... Fortsatte så videre oppover D-stolpen. 50/50: Videre langs taket byttet jeg til lilla spotpad... Pga. maskeringen jeg hadde gjort over gummilisten på A-stolpen, ble det en del limrester som blandet seg med polishen. Det fjerner jeg enkelt med litt S17+ på en mikrofiberklut. Gnir lett over, og buffer enkelt av igjen... Ingen vanskelige riper her, men det var selvfølgelig litt tungvint å korrigere hele A-stolpen, pga. gummilisten som stakk ut midt på. Men det betyr bare litt ekstra maskering og kontrollert kjøring med spotpad'en. Mannen med maskinen... Etter et par runder med noen pass opp og ned var det bare å fjerne maskeringsteipen og se at resultatet ble pent: Byttet så tilbake til stor bakplate, og fortsatte på andre siden. Først andre halvdel av taket. 50/50: Fullførte taket, og ble veldig fornøyd med resultatet her også (forutenom lintingen fra mikrofiberklutene, hmpf!): Så startet jeg på førersiden, forskjerm først. Ble veldig fornøyd med forskjermen. Men etter samme prossedyre (2 runder med 4-5 harde pass) på venstre del av førerdøra så jeg at det var noen loddrette riper som ble igjen: Så da fant jeg frem S3 Gold igjen, og kjørte over dette noen ganger. Dette var ganske dype RDS, og de forsvant ikke helt desverre. Men syntes de ble godt nok dempet: 50/50 førerdør (beklager prikkene, men det er altså bare lint/hår fra mikrofiberklut): Ferdig korrigert dør: Fortsetter med 50/50 bakdør: Nederst til høyre på bakdøra var det noen kranglete riper, så da fant jeg frem kraftkombinasjonen min igjen, nemlig S3 Gold på oransj cuttingpad fra Scholl (fant ut at dette cutta bedre enn S3 på gul pute)... Før og etter: 50/50 bakskjerm: Ripene forsvant på venstre halvdel av bakskjermen, men så kom jeg til en dyp ripe jeg kunne kjenne med negelen... Den gikk helt bort til der jeg hadde hatt maskeringsteip, men den var dypest helt til høyre. Målte lakkdybden rundt ripa for å være sikker på at det var mye lakk å jobbe med her, og det var det, lå på rundt 125-130 my langs hele ripa... Fant frem ONR som smøring og 2000 grit våtslipepapir. Maskerte opp ved kanten, da jeg ikke ville slipe på enden av ripa som gikk helt ut... Slipte først 8-10 ganger opp og ned over ripa, og sjekka hvordan det så ut: Ville slipe den helt ned, så da var det bare å fortsette. Etter en del sliping forsvant endelig ripa: Polerte opp med S3 Gold. Kjørte frem og tilbake over området (litt over 50/50-merket også, siden det var igjen litt av den der også), tipper det ble cirka 7-8 pass. Etter tre runder fjerna jeg maskeringsteipen, og det så slik ut: Konturen av slipemerkene var ikke helt borte ennå, og jeg var ikke helt fornøyd ellers heller, så her var det bare å kjøre et par runder til. Tok til slutt wipedown et par ganger og ble veldig fornøyd: Dette var stas siden jeg følte jeg ikke fikk dreisen på våtsliping sist jeg prøvde det. Her kan man se rester av ripa, helt ute ved kanten: Målte for morro skyld lakkdybden etterpå, og den lå på rundt 115 my, så jeg hadde ikke fjernet mer enn cirka 10 -15 my. Etter dette begynte det å bli sent, så jeg valgte å ta kvelden. Hadde egentlig som mål å bli ferdig med korrigeringen denne dagen, men klokka var mye når jeg var ferdig med bakskjermen, så måtte gi opp det målet. Dag 5. (tidsforbruk: 8 t.) Korrigering av riper - del 3. Dagen etter startet jeg med å polere opp områder som jeg hadde "spotkorrigert" med S3 Gold, med S17+ og lilla pad. Dagen før hadde jeg satt på noen biter med maskeringsteip for å huske plassene. Også tok jeg opp D-stolpen før jeg byttet til liten bakplate og spotpad... Før: 50/50: Kjørte ned A-stolpen og fjerna maskeringsteipen før buffing. Andre del av stolpen før: Etter to runder korrigering og wipedown: Deretter tok jeg frontfangeren, og brukte Flex DA for å ta hensyn til plast som ikke tåler like mye varme. Corner-splitterne led også av tåkete haze etter feil maskinbruk. Før og etter: Kom til veldig greit overalt egentlig, til tross for at jeg bare brukte medium pads og ikke spotpad (Flex DA har ikke mindre bakplater enn denne). Ble lite riper igjen etter en del runder med kantkjøring og presisjon, og ikke minst maskering: Noen bilder fra høyre side før korrigering: Kjørte rolig over den sprekken som cornersplitteren har fått. Etter korrigering: Tok frontlyktene etter å ha tatt fangeren ferdig. Brukte spotpad på roterende til dette. Kjørte over med samme kombinasjon her (S17+ på lilla pad). Var ikke så ripete, men litt tåkete: Maskerte opp rundt for å ta hensyn til kanter og lakk rundt. Etter korrigering: Det samme gjaldt høyre frontlykt. Etter dette dro jeg frem Flex'en igjen, og tok sideskjørtene som er i plast. Korrigerte dem på samme måte som på frontfangeren og all plast: Spredde på laveste hastighet, korrigerte 4-5 pass på hastighet 4 med en del press, så et pass med medium press og et siste pass uten press. Brukte Flex DA på dørhåndtak også. Passasjerdør, før og etter korrigering: Så tok jeg speilhusene. Var litt vanskelig å få riktig belysning her, men her er tre 50/50: Etter korrigering: Så prøvde jeg meg på innsiden for hånd. Gnikka med håndpad og S17+ til jeg fikk krampe, og det ble en del bedre syntes jeg. Før: Etter (tok faktisk wipedown også her): Så tok jeg B- og C-stolper. Eier hadde spesifikt påpekt at han ville jeg skulle prøve å få dette penere: Brukte Flex DA og S17+ for å ta dette. Etter en runde med mange pass og medium press: Har bare før-bilder av B-stolpene på samme side, men de ble like fine som de andre. Etter dette kjørte jeg bilen så langt frem som mulig for å få god plass til å korrigere bakluke og bakfanger. Begynte øverst, og siden baklukespoileren var av plast brukte jeg Flex DA her også. Etter to runder med S17+ så jeg at den ene ripa ikke ble dempet noe særlig, så jeg prøvde med oransj cuttingpad og S3 Gold over den, men den var rett og slett for dyp - mulig den gikk nesten gjennom klarlakken. Ville ikke våtslipe her siden det var plast og jeg ikke visste hvor mye lakk det var her. Prøvde dog å avrunde den litt i kantene, og fikk det delvis til, men syntes kanskje den ene enden på ripa ble litt skarp. Poppa opp bakruta for å ta øverste del av bakluka. Før korrigering: Som vanlig prøvde jeg å ha samme vinkel/lys/fokus på etter-bildene: Videre nedover, venstre del korrigert: Høyre del ferdig, og ble litt overlapping over og under BMW-logo'en... Liker å sette opp bakluka for å ta nederste del. Var ikke helt fornøyd med området bak skiltet, så jeg bytta til spotpad for å gjøre det litt penere, men det bar preg av slitasje fra skiltholder etc., så ble aldri helt bra. Men heldigvis skjuler skiltet dette... Frem med Flex DA igjen, for å ta fangeren. Begynte å bli svært sliten nå. Her er ett par 50/50-bilder. Som med de fleste andre biler bar dette området preg av mye feillasting via lakken... Tok tilslutt venstre og høyre side av bakfangeren. Her er et par ferdigbilder tatt klokka 02:15 på natta, da var jeg ganske ferdig: Dag 6. (tidsforbruk: 8,5 t.) Dro først innom Biltema og kjøpte nye ventilhetter til bilen, siden den mangla en. Biltema hadde noen som passa godt til felgene: Utstyrsliste: [*]Meguiar's gul håndpad [*]Meguiar's ScratchX [*]Scholl S17+ [*]Scholl S30+ [*]Scholl oransj poleringspad L + M [*]3M Glasspolish [*]Makita roterende [*]Filtfiberpad [*]Surfex HD [*]Kwazar Venus [*]Karcher K4.750 [*]Chemical Guys Miracle Dryer [*]Brinkman LED-lykt Det var litt håndgnikking som gjensto før jeg kunne si meg ferdig med korrigeringen. Under dørhåndtak prøvde jeg meg med ScratchX. Under håndtak på høyre dør foran, før: La en stor dråpe på pad'en, lirka den inn under og gnikka så hardt og lenge jeg orka. Slapp litt opp mot slutten. Etter: Så prøvde jeg å utbedre den stygge finishen som var på vinduslistene. Prøvde meg på alle listene, både over og under, og valgte å maskere godt på forhånd. S17+ på håndpad gjorde susen: Så da var det bare å gnikke videre... Før og etter: 50/50 på andre siden: Tok nok lengre tid å maskere opp disse listene enn å polere dem, men liker å gjøre det allikevel. Glasskorrigering. Eier sa at han skulle bytte ut frontruta, så den lot jeg stå. Men bakruta hadde også noen stygge merker etter viskeren, så den korrigerte jeg med 3M Glasspolish og filtpad på Makita roterende. Ikke noen 50/50 denne gangen, da jeg følte meg mest trygg på å spre det utover hele. Spredde utover to pass på 600-800 rpm., så kjørte jeg på med rundt 2000 rpm. og masse press. Etter å ha gjentatt dette tre ganger ble resultatet ganske greit. Tok noen før og etter bilder av de verste ripene: ... ... Siden viskeren ikke var mulig å dra helt opp, fikk jeg ikke korrigert så godt "under" viskeren, noe man kan se her: Polishvask. Greit å ta polishvasken rett etter glasskorrigering, da glasspolishen sprutter litt og kan være vanskelig å ha med å gjøre om det får ligge for lenge på f.eks. plast og gummi. Dynket bilen med Surfex HD 1:5 på en Kwazar Venus lavtrykkskanne... Lot det virke litt og gikk en ekstra runde for å tilføre litt mer fukt før jeg rygga bilen ut for spyling. Prøvde å håndvaske også, men det var håpløst vær. Det blåste og det falt utrolig mange partikler på lakken, så etter å ha vasket halve panseret og den ene forskjermen gav jeg opp da det ble litt for risky. Spylte av hele bilen igjen, og kjørte bilen raskt inn igjen for tørk med to stykk CG Miracle Dryer. Korrigering av hologrammer / høyglanspolering. Etter jeg hadde fått tørka bilen skikkelig, skrudde jeg av alle lys og gikk på jakt etter hologrammer (kjørespor) med LED-lykta. Så over hele bilen. Hologrammene var ikke voldsomme store, men det var helt tydelig at de var der, så dette kunne ikke bli en 1-stegs jobb selvom S17+ leverte en pen finish. Så etter de verste hologrammene, og der det så verst ut var området under dårhåndtaket på høyre side: Synes det er greit å teste holokillere der hologrammene er verst, for å være sikker på at alt blir tatt. Fant frem S30+ og en oransj Scholl-pad jeg hadde fått lånt av en på forumet (takk til fosse240!). Spredde på 650 rpm., kjørte to pass med ganske mye press på 1500 rpm., slapp opp og kjørte et pass med lett medium press, et pass med lite press, og tilslutt et pass hvor jeg løftet maskinen litt "opp" fra lakken. Tok så wipedown fire ganger, og sjekka igjen med LED. Hologrammene var borte nå: Så da ble hele bilen tatt slik. Flex DA hadde også lagt ifra seg noen fine hologrammer, så tok selvfølgelig front- og bakfanger med S30+ også, samt spotpad på roterende langs taket og på frontlyktene. Noe maskering måtte det bli... S30+ gjorde hvertfall ikke bilen noe mindre blank, kan du si... Hadde som mål å gjøre bilen LSP-klar på dag 6, og bruke hele neste dag på LSP. Det målet nådde jeg. Dag 7. (tidsforbruk: 14 t.) LSP glass. Begynte dagen med å gjøre en kjapp prepp av alle rutene utenom bakruta. Brukte clay og batterivann som claylube. Clay etter alle rutene: Så avfettet jeg alle rutene (inkluderte også bakruta denne gangen) med 3M Glassrens: Og etter samtykke fra eier... Dette gjorde seg virkelig på denne bilen syntes jeg. Valgte å sette det på før glassforsegling, slik at jeg fikk lagt glassforsegling over og inntil bokstavene også. Til glassforsegling valgte jeg Nanolotus Prof. Påførte som vanlig ved å spraye på hvert 20x20 cm område, og sprer det utover med en nanosvamp. Var litt uheldig og traff en av vindusstolpene, men det gikk lett bort igjen med mikrofiber... Pussa opp eksosstussen imens det fikk stå og haze. Før og etter stålull og Autosol: Buffet så av glassforseglingen. LSP takrails. Takrailsene var i matt svart, så de ble behandlet med Swissvax Opaque cleaner og Opaque voks. Var faktisk første gangen jeg har testet dette produktet, så måtte nesten gjøre en 50/50 test først... Etter både cleaner og voks, så jeg at finishen ble noe finere på området som hadde fått behandling: Så var det bare å behandle resten på samme måte. Opaque lukter utrolig godt, og skal ikke stå så mye mer enn 2 minutter da den ikke skal tørke... Venstre side, før og etter behandling: Høyre side før og etter behandling: Glaze. Som vanlig legger jeg glaze for å gjøre lakken glatt og enklere å legge voks på (mindre motstand). Hadde fått ny Biltema DA for anledningen (takk til Skovdahl for denne!), siden den gamle begynte å få dårlige borrelåser. Brukte som vanlig Black Light fra Chemical Guys. Påfører et tynt lag med to stk. hvite Cyclo pads. Når pad'ene er primet holder en stor dråpe på hver pute mange lenge for flere paneler... Buffet umiddelbart... LSP lakk. Så var det klart for voksing. Denne gangen falt valget på min nyinnkjøpte Crystal Rock, da jeg syntes denne bilen fortjente det. Hadde egentlig tenkt til å legge Swissvax Glacier på denne, siden den voksen er lagd spesielt for hvite biler, men hadde mer lyst til å prøve min nyinnkjøpte voks. La voks på halve bilen. Da hadde det gått rundt 15 min., og da startet jeg å buffe fra der jeg hadde begynt. Crystal Rock er veldig god i bruk. Ferdig buffet: I dørkarmer og innsiden av dører brukte jeg Swissvax Shield: Swissvax Autobahn på alle dørlukkere i krom: LSP hjul og hjulbuer. Startet med å tørke av den ene felgen på utsiden med DP Rinseless-vann og mikrofiber. Så jekket jeg opp bilen og tok av hjulet bak... Påførte så 3M Tyre Restorer på dekksiden (innsiden), og tørket av litt rustvann som hadde rent fra nav/bremseskive... Så påførte jeg Autobahn. Brukte gul påføringspad fra Meguiar's rundt i felgen, og påførte med fingrene på baksiden av eikene... Imens det fikk stå og haze, la jeg Autobahn på utsiden av den andre felgen... Må ikke glemme de nye ventilhettene: Etter jeg hadde påført buffet jeg av innsiden av bakfelgen, og behandla hjulbuen med CG Bare Bones for å gjøre den mørkere. Før, underveis, og etter: Slik, så var hjuet klart til å puttes på bilen igjen. Før jeg senket bilen ned på bakken påførte jeg Pneu Glossy med kost på utsiden av felgen (dette for å komme til skikkelig nederst)... Jekket ned bilen igjen, og buffet av Autobahn på høyre forhjul. Så gjentok jeg det samme på begge hjulene, bare omvendt selvfølgelig. Trengte å tørke av noen dråper med dritt som hadde spruta inn i hjulbuen foran, før Bare Bones. Hadde gått noen timer siden voksing nå, så jeg sjekka om det hadde blitt noen synlig svetting, men alt så veldig bra ut så jeg gikk ikke over med iskaldt vann. Men jeg etterbuffet rutene, da det var tydelig "svetting" fra forseglingen. Flyttet utstyret over på andre siden, og henta et håndkle som jeg kunne legge felgene forsiktig ned på. Ferdig hjulbue og innside av bakhjul: Dekket så ut til å ha mistet en del luft under bytte av ventilhette (lekkasje), så når jeg satte ned felgen igjen la jeg et håndkle under siden kanten av felgen var veldig nære bakken... Ferdig innside av hjul og hjulbue foran: Ferdig utside foran og bak: Boltene ble strammet til med min nye momentnøkkel. LSP motorrom. Så satte jeg tilslutt av litt tid til finishen i motorrommet. Før start så det slik ut: Fjernet først barnåler og rusk jeg fant. Så gikk jeg over gummislanger og pakninger med Seal Feed (etter rens med Surfex HD og papir). Alle andre deksler og plast fikk smake Pneu. Etter behandling (men før buffing av SF, gummien fikk stå over natta): Gjordet også en liten innsats for å gjøre undersiden av panseret litt penere, men desverre var det en del ingrodd møkk langs kanten. Før og etter: Nå hadde jeg brukt 52 og en halv time på eksteriør, og sa meg ferdig utvendig. Dag 8. (tidsforbruk: 3,5 t.) Buffet av overflødig Seal Feed i motorrommet, og lukka panseret. Interiør - del 1. Utstyrsliste for dag 8 og 9: [*]BilXtra tørr- og våtstøvsuger [*]Swissvax 18.9L bøtte [*]Nanolotus mikrofiber [*]CG Green Clean [*]CG Fabric Guard [*]Surfex HD [*]Prickbort [*]Detaljbørste til interiør [*]Meguiar's tekstilbørste [*]Nifty tekstilbørste [*]Liten børste [*]3M Sitrusrens [*]3M Dual Lock [*]Swissvax Alcantara Cleaner [*]Swissvax Leather Cleaner [*]Swissvax Leather Milk [*]Swissvax Protecton Matt [*]Swissvax Crystal [*]Swissvax Pneu [*]Swissvax Seal Feed [*]Swissvax Autobahn [*]Swissvax Detaljkost [*]Påføringspad i stoff [*]California Scents Dagen etter var det interiør som stod for tur. Begynte som vanlig å åpne alle rom og tok ut alt som var av løse ting og søppel. Søppelet kasta jeg, alt annet samla jeg i en bærepose. Tok også ut den avtagbare delen av bagasjeromsplata og gulvmattene. Fant frem BilXtra Tørr- og våtstøvsuger, og støvsugde hele bilen utenom setene. Brukte det spisse munnstykket i kriker og kroker. Noen før-og-etter bilder følger: Passasjerside ferdig: Etter dette fant jeg frem Green Clean og varmt vann i bøtta, og vasket alt i interiøret med mikrofiber... Var ikke helt i form denne dagen, og merka at det begynte å gå utover økten så jeg valgte å gi meg etter vaskinga, og heller jobbe meg ferdig dagen etter. Dag 9. (tidsforbruk: 11 t.) Interiør - del 2. Startet neste dag med å vokse verktøyet med Autobahn... Så støvsugde jeg setene. Så var det på tide å rense litt tekstil. Sprayet på Green Clean 1:10 og jobbet det inn med Meguiar's tekstilbørste. Dynket så med vann og sugde opp dritten... Mattene til baksetene fikk en runde, mens mattene foran fikk to runder med rens. Ferdig rensede matter: Så tok jeg alle setene. Litt spesielt stoff med mange sømmer, men det fikk fint å rense disse også... Tok også seteryggene. Så tok jeg gulvet tilslutt. Startet på førerplassen. Pedaler først, før og etter Surfex HD 1:5 og en liten børste: Så var det bare å fortsette på tekstilen... Etter rens: Men setene hadde jo mye alcantara også, så da... Alcantara Cleaner sprayes utover og jobbes forsiktig inn med detaljkost, tørkes så umiddelbart av med mikrofiber... 50/50: All alcantara ble renset, også på baksiden av stolene og på midtarmlene bak... Ferdig rensede seter: Møkka jeg dro ut av tekstilen: Var en del frynser langs kanten av bagasjeromstrekket, så fant frem saksa og klippet dem bort... Lakkerte også bombrikka svart. Ble ikke helt fornøyd siden jeg ikke klarte å få av den lille firkanten som den satt igjen på ruta, og finishen på svartfargen ble litt rar (kanskje jeg ikke ristet boksen lenge nok?)... Renset med sitrusrens og tørket godt av... Grunning/primer: Matt svart lakk: Resultat: Skiltene må jo også få litt oppmerksomhet. Eier spurte spesifikt om jeg kunne fjerne oblatene og det sa jeg selvfølgelig ikke nei til. Startet med å vaske skiltene skikkelig, og tørket dem med en mikrofiberklut. Først fjernet jeg klistremerkene på baksiden, disse gikk lett av... Så fant jeg frem Prickbort og en plastskrape. Prickbort løsner lim godt, så jeg dynket oblatene med det. Begynte etterhvert å skrape litt forsiktig med plastskrapen. Måtte etterhvert ty til å bruke negelen for å pelle av, men hadde vondt under neglene flere dager etter dette siden oblatene var så stive og motvillige. Nærmer oss halvveis her: Endelig ferdig, etter mye gris og litt for mye Prickbort på fingrene: Så renset jeg tilslutt med sitrusrens, tørket godt, og skiltene fikk et strøk Swissvax Shield. Hadde kjøpt inn 3M Dual Lock, og eier hadde lyst til å ha skiltene rett på bilen for å få et renere look, så da passa det bra å finne frem denne. Renset områdene på bilen og på baksiden av skiltene godt med sitrusrens først... Så var det bare å fjerne maskering og klemme dem godt på bilen... "Ære rett? Hmmmm...." Det M3-rattet kosta visst 14000,- så må ikke glemme å gi det litt behandling. Renset med Leather Cleaner og påførte Leather Milk... Skinn på dørtrekk og midtkonsoll fikk også skinnmelk. Vinyl og plast ellers i bilen fikk en runde med SV Protecton Matt... Alle rutene ble vasket med SV Crystal. Denne er også ny, og er veldig fornøyd! Bakrute før og etter: Kjekt å bruke halogenlampene til å sjekke resultatet! Nå var tekstilen tørr allerede, så da kunne jeg påføre CG Fabric Guard tekstilforsegling. Sprayer på et godt lag og fordeler det utover med kosten... Avslutta dagen med å gi gummilistene en skikkelig behandling, både inni bilen og de som gikk langs vinduet utvendig. Renset først alle gummilister og pakninger med Surfex HD 1:2 og en mikrofiberfiille, som ble ganske stygg etterhvert... Det tok lang tid å rengjøre, men tilslutt var jeg endelig klar for å påføre Seal Feed på alle listene. Dette tok også mye tid... Påført... Slik fikk bilen stå over natta, og etter cirka 12 timer buffet jeg Seal Feed og sa meg ferdig med bilen. Satte tilslutt fast en boks fra California Scents (Hawaiian Gardens) under førersetet, brukte dobbeltsidig teip fra Biltema under boksen for at den ikke skulle ligge og slenge. Det endelige resultat / ferdigbilder. Dagen etter børstet jeg bort litt støv fra lakken, tok på meg "blåsokker" over skoene, og kjørte bilen ut i sola for å ta bilder av resultatet etter 67 timers detail. Sannhetens øyeblikk... Oppsummering. Eier er fornøyd, jeg er fornøyd, og jeg håper også dere likte denne S&S'en fra meg. Dette var min første jobb med Scholl-produkter og må si jeg er godt fornøyd. Kommer nok til å bruke mer Scholl enn 3M i fremtiden. Scholl fremsto her som mer brukervennlig, mindre støvete, minst like effektivt. Scholl gav meg også en godfølelse da disse polishene lukter bedre enn 3M sine. Ellers var nok dette, pga. ny jobb, den siste bilen jeg lager en skikkelig S&S til på en god stund, så håper dette var en verdig "avslutning" inntil videre. Takk for at du leste min S&S! (tidsforbruk write-up: 17 t.) Endret 27 Juni, 2012 av Simen 48 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 27 Juni, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Cred for en svært omfattende jobb utført. Ble virkelig pent dette her. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bompi 7 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Creed for vell utført jobb Men, Bmw har enda ikke kommet med en stasjonsvogn i m3 utgave og iallefall ikke diesel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim 625 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Strøkent. Creds fra meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal 8 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Utrolig strøkent ja Hvor lang slange har du egentlig på HT din!!!??? Jeg vil også ha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavkige 0 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Fantastisk Simen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m@ts 104 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 SATAN! Gratulerer med vel utført detailing! Spørsmål : Etter dette dro jeg frem Flex'en igjen, og tok sideskjørtene som er i plast. Korrigerte dem på samme måte som på frontfangeren og all plast: Spredde på laveste hastighet, korrigerte 4-5 pass på hastighet 4 med en del press, så et pass med medium press og et siste pass uten press. Vil dette si at du kjører totalt 8 pass med 4-5 erter på paden? Hvordan klarer du å få S17 til å holde så lenge. Har blitt meget glad i S17 selv da denne tar rimelig godt, men klarer ikke få den til å holde mer enn totalt 4 max 5 pass. (da med primet pad) Kjører du til alt er helt borte eller bruker du en "dæsj" med vann i paden for å få den til å holde ut lenger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasseln 0 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Knallbra utført jobb, Simen! Vil også påpeke som over her at dette ikke er en M3, det er 320 diesel, men med M-tech utstyrspakke (som tilsvarer Audi sin S-line, VW sin R-line eller Volvo sin R-design) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Denne har jeg ventet på, og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves Grundig og nøye, som alltid. Det er noe eget med å kunne pusle rundt den tiden det tar og få gjort ting skikkelig! (Selv er jeg typen som ikke bare jobber best under press, men nesten heller "jobber kun under press", bruker en evighet hvis jeg har en evighet tilgjengelig Den som har mye å gjøre får mye gjort.) Forresten så har jeg selv slitt med de sorte listene rundt vinduene (typens E91), de så fine ut etter S17 og håndpad men etter første vask var de flekkete igjen. Jeg brukte riktignok Bilt-Hamber Auto-balm som LSP på disse, så det kan være noe med denne og reaksjon på Surfex-blanding ved neste vask. Verdt å teste en dag jeg ikke strever med salg av leilighet. Forresten en gang til, vindusarmen på bakruta kan roteres når luka står åpen. Den er i veien uansett, men da får man hvertfall tatt halvparten av gangen. Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nixihi 44 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 helt fantastisk simen! dine øyne før detaljer skulle jeg ønske jeg også hadde! cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MikTor 1 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Fantastisk flott jobb på nydelig bil Detaljert og strøkent! liker liker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remmib 0 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Virker som en sykt grundig jobb dette, MEN jeg får kun sett en brøkdel av bildene, virker jo som det tusen bilder her. Vet ikke om andre har problemer med å se alle, men jeg synes at det her er i overkant mye bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 27 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Cred for en svært omfattende jobb utført. Ble virkelig pent dette her. Takk skal du ha, Øyvind. Creed for vell utført jobb Men, Bmw har enda ikke kommet med en stasjonsvogn i m3 utgave og iallefall ikke diesel Takk skal du ha. Skjønner skjønner. Det var visst noen som retta det for meg ser det ut til.... Strøkent. Creds fra meg Takk. Utrolig strøkent ja Hvor lang slange har du egentlig på HT din!!!??? Jeg vil også ha HT'en har vel 12 meters slange tror jeg? Eller hvertfall 10. Kjekt det ja! Fantastisk Simen SATAN! Gratulerer med vel utført detailing! Spørsmål : Vil dette si at du kjører totalt 8 pass med 4-5 erter på paden? Hvordan klarer du å få S17 til å holde så lenge. Har blitt meget glad i S17 selv da denne tar rimelig godt, men klarer ikke få den til å holde mer enn totalt 4 max 5 pass. (da med primet pad) Kjører du til alt er helt borte eller bruker du en "dæsj" med vann i paden for å få den til å holde ut lenger? Takk skal du ha. Hvis du regner med spredningen så ble det vel 8 pass ja, men er ikke sikkert jeg kjørte den like lenge overalt. Er forskjell fra lakk til lakk, på denne kunne jeg kjøre den ganske lenge, og den korrigerte godt på den lilla pad'en. Kjørte til den ble nedbrutt ja, men brukte ikke noe vann eller form for QD. Brukte kanskje litt mer produkt enn jeg pleier, da jeg brukte den originale lille Scholl-flaska, og den lagde forholdsvis store "erter" på pad'en. Knallbra utført jobb, Simen! Vil også påpeke som over her at dette ikke er en M3, det er 320 diesel, men med M-tech utstyrspakke (som tilsvarer Audi sin S-line, VW sin R-line eller Volvo sin R-design) Takker og bukker! Jepp jeg har retta det til 320D nå, så det skal stå riktig nå. Har tydeligvis ikke så peiling på BMW som jeg burde, da jeg ble lurt av de M3-detaljene til å tro at dette var en M3. Men da hadde den M-tech utstyrspakke, got it! Denne har jeg ventet på, og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves Grundig og nøye, som alltid. Det er noe eget med å kunne pusle rundt den tiden det tar og få gjort ting skikkelig! (Selv er jeg typen som ikke bare jobber best under press, men nesten heller "jobber kun under press", bruker en evighet hvis jeg har en evighet tilgjengelig Den som har mye å gjøre får mye gjort.) Forresten så har jeg selv slitt med de sorte listene rundt vinduene (typens E91), de så fine ut etter S17 og håndpad men etter første vask var de flekkete igjen. Jeg brukte riktignok Bilt-Hamber Auto-balm som LSP på disse, så det kan være noe med denne og reaksjon på Surfex-blanding ved neste vask. Verdt å teste en dag jeg ikke strever med salg av leilighet. Forresten en gang til, vindusarmen på bakruta kan roteres når luka står åpen. Den er i veien uansett, men da får man hvertfall tatt halvparten av gangen. Takk skal du ha. Ja jeg kan selvfølgelig være effektiv og få gjort mye på kort tid, men slik kan det være når jeg er på jobb. Skjønner. Er spent på om de vinduslistene vil holde seg like fine i all evighet, men som du kanskje så tok jeg dem før polishvask og de var like fine etter vasken. Det vil si at de hvertfall tålte Surfex 1:5 denne gangen. helt fantastisk simen! dine øyne før detaljer skulle jeg ønske jeg også hadde! cred Tusen takk. Det var hyggelig å høre Fantastisk flott jobb på nydelig bil Detaljert og strøkent! liker liker Takk! Ja må si jeg ble litt småforelska i denne. Virker som en sykt grundig jobb dette, MEN jeg får kun sett en brøkdel av bildene, virker jo som det tusen bilder her. Vet ikke om andre har problemer med å se alle, men jeg synes at det her er i overkant mye bilder. Tror det skal være rundt 950 bilder ja, men denne gangen veier hvert bilde bare 600-900 kb, og ikke 3-5 mb som tidligere. Lasta ned et eget program bare for å ta hensyn til dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Du gjør det igjen! Enda en gang en grundig og super jobb med flott resultat! Det virker som du også koser deg under alle prossesene Cred er vel fotjent! Jeg skjønte ikke helt hvorfor man skulle skygge for dagslys i garasjen? 17-timer writup Wow! Det er alene hvert en cred jo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 27 Juni, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Takk skal du ha. Var kos dette ja! Skygge for dagslys når jeg tar lysere biler ja, siden dagslyset ødelegger for halogenlyset. Når det var så mørkt som mulig ellers var det lettere å se ripene med halogenlamper på denne fargen. Det var Meringdal som tipsa om dette, han hadde også nylig tatt en alpinhvit BMW, og han hadde helt rett. Haha ja jeg brukte store deler av helgen på denne, det tok sykt lang tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Skygge for dagslys når jeg tar lysere biler ja, siden dagslyset ødelegger for halogenlyset. Når det var så mørkt som mulig ellers var det lettere å se ripene med halogenlamper på denne fargen. Det var Meringdal som tipsa om dette, han hadde også nylig tatt en alpinhvit BMW, og han hadde helt rett. Ah, skjønner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Ny søknad til Hall of Fame? MEGET lekket arbeid, cred i baner... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Fantastisk resultat som alltid. Du etterlater ingenting til tilfeldighetene. Fikk lest omtrent halvparten i dag, så får jeg hvile øya litt og lese resten i morgen Men har det skjedd noe surr angående plassering av bilder? For det meste virker det ikke som det er noen sammenheng mellom tekst og bilder. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 Nok en ekstremt bra og nøye gjennomført jobb, keep up the good work Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 27 Juni, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2012 herlig resultat Simen! det må være bra herlig å jobbe uten tidspress cred verdig helt klart! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.