Sindre2

Trenger hjelp i forbindelse med skifte av jobb

Hei folkens!

Ville bare høre litt med dere hva dere mener om denne saken da jeg har litt problemer med å finne ut av det selv:

Problemet er at jeg for et par måneder siden leverte oppsigelse til min arbeidsgiver på grunn av at jeg ønsker å begynne å jobbe for et annet firma. Jeg har skrevet kontrakt med dette firmaet og skal begynne der om ikke så lenge. Jeg har 6 måneders prøvetid og 1 måneds oppsigelsestid i prøvetiden..

I dag fikk jeg et skikkelig luksusproblem da jeg noe overraskende fikk tilbud om å bli tilsatt i et annet firma. Dette er en jobb jeg virkelig har lyst på og noe jeg brenner for. Bakdelen er at den er noe dårligere betalt.. Men alt i alt kunne jeg heller tenkt meg denne jobben i stedet for den jobben jeg allerede har takket ja til..

Så da spørs det, hva gjør jeg? Hva ville du gjort om du var i samme situasjon? Firmaet jeg har skrevet kontrakt med vet jeg har kjøpt inn bil, utstyr, PC osv som bare står klart å venter på meg til etter ferien. Tanken på å levere oppsigelse nå gir meg skikkelig dårlig samvittighet og jeg vil tro at firmaet vil føle seg rimelig lurt etter å ha satset så mye på meg..

En annen ting er om jeg kan levere oppsigelse nå før jeg har startet, eller om jeg må vente til min første arbeidsdag? Regner med at min nye arbeidsgiver setter pris på å få vite dette så raskt som mulig slik at han eventuelt kan få ansatt en annen..

Jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal gjøre i denne situsjonen, så jeg setter stor pris på synspunkter og meninger! :) Hva ville du gjort? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du MÅ tenke på deg selv, og leser jeg dette riktig har du allerede bestemt deg, du er IKKE den eneste som har ombestemt deg, det er faktisk ganske så vanlig, og er firmaet av normal stor strl har de opplevd dette før.

er du mann så si ifra fort ;) hvis du har bestemt deg da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kinkig situasjon å komme opp i dette her..

Prøvetiden din "må" du jobbe så vidt jeg vet, om de ønsker at du jobber der 1 måned, for så å slutte er en annen sak, det tror jeg ikke er noe poeng for noen av partene.

At de har ordnet bil, pc etc tror jeg ikke er så voldsomt farlig så fremt det ikke er lakert med navnet ditt på, det får eventuelt en annen overta.

Tror jeg ville tatt en telefon og snakket med de, og lagt det frem slik du gjør her, at du har fått en annen jobb som er den du virkelig ønsker. Ledelsen der du skal/skulle bli annsatt ser nok at å ansette deg da, vil være en ugunstig sak da du sikkert ikke blir der lenge, samt at du i en jobb som er "neste best" for deg aldri yter maks ofte.

Har ansatt flere jeg som har kommet før de i det hele tatt har startet og gitt samme beskjed, nå er dette i en klesbutikk, så det er ikke firmabiler og pc`er det er snakk om, men mer jobben jeg må ta igjen mht ansettelsesprosessen (som er litt jobb) Uansett så er det lite jeg kan si på det, jeg vil ha folk som vil jobbe hos meg, ikke noen som egentlig ville jobbet hos nabobutikken feks.

Begge delene her (deg/firma) er nok tjent med at du tar den jobben du vil ha, penger er ikke alt i verden mht jobb, det å trives er veldig viktig.

Jeg personlig ville mye mer jobbet for noen 1000 lapper mindre i månden på et sted jeg gledet meg til å gå på jobb, en å jobbe et sted en tjener mer og gruer seg til å dra på jobb hver dag..

Syntes du det er givende og moro å polere bil, vil du alltid gjøre en god jobb, syntes du det er et ork, blir det ikke like bra (dcn konklusjonen :D )

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke bestemt meg for å ta denne jobben nei, men jeg tenker hardt og vurdere opp og ned hva jeg egentlig vil ;) er ikke så greit dette, det blir jo konsekvensen av hva jeg skal drive med til daglig i forhåpentligvis flere år freomver ;) Også fikk jeg så kort svarfrist også :S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

følg magefølelsen og gå for den jobben du helst vil ha , har selv først å ha signert for et nytt firma og deretter få et bedre tilbud/kalde føtter og levert inn oppsigelsen før jeg hadde begynt 2 ganger , klart de ble litt sure men det går over etter hvert regner jeg med .

har ikke angret på noe enda B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite råd til: Lønn er ikke bare hva som kommer inn på konto hver måned. Den kan komme i mange andre former også. Jeg har feks gratis telefon og internett, betaler nesten ikke noe for varm lunsj hver dag, treningsmuligheter på jobb osv osv. Dessuten så er lønna du får nå bare en startlønn som fort kan øke med god innsats. Jeg har vært med på en del ansettelsesrunder av folk og det er noe drit å starte opplæring på en ny person for så å se at han/hun forsvinner mnd etter. Da er det mye bedre å måtte ta en runde til for å finne en ny person med en gang. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg ikke gamle kroppen men har vært i jobb siden jeg var 15 år gammel, så det blir 10 år og har som de fleste andre prøvd litt forskjellig for og finne ut av hva jeg vil bli..

Nå vet jeg at jeg kommer til og pensjonere meg som brannmann om 32 år så lenge helsa holder!

Jeg har hatt jobber som jeg trives veldig godt i med både god og dårlig lønn og jeg har også hatt jobber med god lønn men dårlig trivsel... Jeg blir alltid eldst i den jobben jeg trives best i, en jobber for og leve og ikke motsatt!

Setter selv trivsel/lønn 70/30 og selv om en skal tjene penger og alt det der er det trivsel som desidert er det aller aller viktigste... Hos meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med de som du har skevet under kontrakt med og legge frem situasjonen din.

Det er like så greit og bare si det ak som det er og være ærlig.Kommer lengst med det:)

Tenk på deg selv og følg magefølelsen.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å (forhåpentligvis) lette samvittigheten din, det firmaet du nå har skrevet kontrakt med har vel ikke ansatt deg for å være snill? De har vel tatt inn en person siden de trenger flere personer, at den de ønsker (deg) velger å si høfflig nei er da vel naturlig. Det er vel ca. tankegangen med en prøvetid? Så om du sier ifra nå så har de mulighet til å se over søknadene sine og innkalle nestemann på lista til intervju.

Lønn er flott og fint, men å ha en jobb man trives med teller MYE mer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive