Gå til innhold

Vaske jacuzzi'en med bilsåpe, bøtte og svamp?


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld. ;)

Noen flere her med utendørs jacuzzi/boblebad som vet om man trygt kan vaske med en mild PH-nøytral bilsåpe for å rengjøre en jacuzzi? Har tømt ut alt vannet for å ha oppi nytt vann, men må jo rengjøre oppi der først. Kan jeg rett og slett vaske rundt med svampen, spyle vannet med hageslange også øse det ut fra bunnen og tørke skikkelig? Eller vil såpevannet gå inn i rør osv. og gjøre igang? Har skrudd av strømmen og tatt ut filteret.

-Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Før du begynner med vask ville jeg latt systemet kjøre et par timer med varmt vann, klor og oppsvaskmiddel til maskin :) Tøm deretter og vask det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Jeg har hatt en slik jacuzzi i ca 4-5 år nå, og det jeg gjør, når jeg renser det, er å ha oppi renseveske som forhandleren selger, å kjører pumpen på full guffe, uten å bruke kompressoren, etter ca 15 min, så kommer alt slam og dritt opp til overflaten, å da begunner jeg å tømme basenget. Når dette er tømt, så går jeg over hele karet med varmt vann, og en svamp UTEN såpe, for jeg vil ikke risikere å lage skumparty i hagen, og jeg vet ikke hvordan div såper reagerer med de kjemikaliene som brukes til daglig i karet. Fyller så opp, og setter i gang pumpene, så jeg får skylt ut av alle dyser, tapper så ut igjen, og fyller til slutt opp med rent vann. Dette er somregel en dags jobb, som må gjøres 2-4 ganger i året, alt etter bruk.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med såper som skummer mye da det kan ta knekken på pumper og sånt.

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiandyb

Du må faen ikkje bruke såpe i bobblisen gutt! :P ødlegger pumpene da ja.. beste er en god MF hanske og vann :) også fylle opp og tappe ut noen ganger! :) kjør gjerne en rens først, som du kan kjøpe med forhandler av klamydiakokeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Uff, etter siste svar fra Christian / WeShine gikk jeg ut og vaska boblebadet med DoDo Sour Power. :huh: Fikk ikke skyllt alle restene etter det heller så jeg, og nå har jeg fyllt oppi nytt vann. Testa alle funksjonene og alt så ut til å virke, men kan jeg ha ødelagt noe nå altså? Håper ikke det.

Og forresten, la også Collinite 845 langs kantene der det ikke er vann. :thumbs:

Tommy: Hørtes ut som en veldig bra fremgangsmetode, skal gjøre det sånn neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Så lenge man ikke kjører pumpene med såpevann i karet og spyler nøye av etterpå ser jeg ikke helt at det skal være noe problem. Gjorde det på nevnte måte én gang i fjor og tidligere i vår, ikke skumparty her... Hvis det blir utvikling av skum er det bare å skylle med store mengder kaldt vann, det fungerer skumdempende. :)

Kjørte du gjennom med klor og oppvaskmaskinmiddel først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Alt funker som det skal her, så det ser ut til at det gikk fint med Sour Power. :fun:

Kjørte gjennom med klor, men ikke oppvaskmiddel. Og Collinite 845 beader godt.

IMG_1485.jpg

IMG_1486-1.jpg

IMG_1487-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har hatt en slik jacuzzi i ca 4-5 år nå, og det jeg gjør, når jeg renser det, er å ha oppi renseveske som forhandleren selger, å kjører pumpen på full guffe, uten å bruke kompressoren, etter ca 15 min, så kommer alt slam og dritt opp til overflaten, å da begunner jeg å tømme basenget. Når dette er tømt, så går jeg over hele karet med varmt vann, og en svamp UTEN såpe, for jeg vil ikke risikere å lage skumparty i hagen, og jeg vet ikke hvordan div såper reagerer med de kjemikaliene som brukes til daglig i karet. Fyller så opp, og setter i gang pumpene, så jeg får skylt ut av alle dyser, tapper så ut igjen, og fyller til slutt opp med rent vann. Dette er somregel en dags jobb, som må gjøres 2-4 ganger i året, alt etter bruk.

Da var det på tide å bytte vann her igjen, og denne gangen skal jeg prøve din metode Tommy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn en ting jeg lurer litt på. Dette med PH-verdi, er det noe dere med Jacuzzi bryr dere om? Vi har sånt du kan måle verdien med, også har vi kjemikalier det står 'PH up' og 'PH down' på. Er dette også noe jeg bør ha orden på? Synes igrunn det er nok å tenke på med filteret og klortilsetning...

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tommy, da gidder jeg ikke styre med det. Sitter nå og nyter et godt bad i rent vann og ren jacuzzi. Metoden din fungerte utmerket og kommer til å gjøre det slik neste gang også. :) Etter begge uttømmingene øste jeg også ut alt vannet og tørka opp hele grundig med håndklær. God følelse å få gjort det ordentlig!

Ser forøvrig at Collinite 845 fortsatt lever. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...