Gå til innhold

Vaskepakke


Plommehuet

Recommended Posts

Plommehuet

Etter å ha lest masse her, var det jammen på tide med å skrive et innlegg selv.

Etter å ha vasket bil i noen år med Turtle Wax, har jeg nå lyst til å få tak i noen ordentlige produkter. Dog så er jeg veldig usikker, siden markedet der ute er såpass stort, og lommeboken igrunn ikke er veldig tykk, så nå ønsker jeg litt hjelp til å sette sammen en fin vaskepakke, som vil holde en liten stund.

Jeg har ikke en dritt, så her er det bare å komme med forslag til produkter :)

Ellers kan det være greit å prøve å holde seg innenfor rimelighetens grenser da jeg ikke har allverdens med penger.

- Plommehuet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Søker du litt, ligger det mye info om gode nybegynnerprodukter ;)

Denne for eksempel.. :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest masse her, så har jeg litt vanskelig med å forstå hvordan du har klart å overse nybegynner-trådene :)

Velkommen hit forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommehuet

Heisann, og takker for svar :)

Har sett en god del på de du nevner der, AudiA4. Vil bare ikke dure ivei, og tro at det er det beste og ende opp med at en heller skader lakken.

Takker Skovdahl, prøvde å søke etter noen sånne, men fant ingen som var i mitt spekter. Da jeg er student, og ikke har så veldig mye penger. Dog så virket den interessant, så jeg kan nok bruke den du fant :D

Har kikket på de, Jac, men vil bare ha litt mer tips fra "alle" i steden for bare f.eks 1 som sier at den er veldig god. Så kan det komme til en annen og si at den suger, ikke sant ;)

Endret av Plommehuet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på de, Jac, men vil bare ha litt mer tips fra "alle" i steden for bare f.eks 1 som sier at den er veldig god. Så kan det komme til en annen og si at den suger, ikke sant ;)

Forslag til produkter finner du bøttevis av her inne, og det samme med meninger om produkter. En idé er å besøke noen nominasjonstråder som ble laget her inne, der veldig mange sa hvilke produkter de likte og var fornøyd med, så da får du en pekepinn på hva "alle" mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :)

Siden du sikkert kun er ute etter vaske produkter for hverdagsvasken, så trur eg denne listen er ganske grei:

  • Prickbort til kvar 4-5 vask, eller etter behov (oftere om vinteren og dersom du har kjørt mykje på ny asfalt)
  • Surfex HD (Kjøp 5 liter, den er VELDIG drøy u bruk, så då har du lenge ;) )
  • 2 bøtter, om det er 10 eller 18 liter og med eller uten Grit Guard, er opp til deg. Men 18 liters bøtter med Grit Guard er å anbefale.
  • Såper så er jo Meguiars NXT et godt alternativ. Om du skal kjøpe på nett har jo Chemical Guys mange gode såper, f.eks Citrus wash & gloss eller Maxistuds II :)
  • Washmitt eller dertil egnet svamp (som f.eks Zymol, Dodo juice supernatural sponge, Bilnerden sin egen el.) Bruker sjøl Dodo juice sin Supernatural Sponge, og er fornøyd med den, men bruker også Mothers mitt no og då :) Begge disse er jeg veldig fornøyd med.
  • 2 tørkehåndklær (greit å ha litt), her kan eg strekt anbefale Chemical Guys Miracle Dryer, et veldig godt håndkle som varer :)
  • Masse MF for tørking i krinker og kroker, å bruke et stort tørkehåndkle kan være vrient å tørke i mellom dører ol. med. Så mindre MF er greit å ha :)

Ellers bør du jo ha en LSP og før LSP må du ha kjemisk rens av lakken eller polering. Du ønsker muligens kun å ta en kjemisk rens først og et lag LSP. Her kan eg sterkt anbefale Swissvax Cleaner Fluid Regular som rens, og Swissvax Shield som LSP. Evt. kan du bruke annen lakkrens og en sealer som f.eks Nanolex sin nye eller Wolf's nye :)

Ser andre snakker om Iron X, men denne er dyr, og blir ikke brukt til hverdagsvasken. Men kan muligens være grei å ha før lakkrens og LSP. Clay er iallefall ikkje å anbefale om du ikkje skal polere med maskin etterpå for å fjerne riper. Så det får komme seinere :)

Håper dette var til hjelp, ellers får du nok mangen andre gode tips og triks her inne! :)

ps: VIP medlemskap anbefales ;) Sparer MYKJE penger der ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr jeg spørre hvorfor Clay ikke er og anbefale om man ikke skal polere?

Har clayet bilen min før voks de siste gangene.

Grunnen til det er fordi clay kan lagge stygge merker i lakken. Går an å claye selv om man ikke skal polere, men det kan være risky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikkje at ein ikkje kan gjøre det, men at det ikkje er å anbefale :) På grunn av at, som Jac seie, at det KAN lage merker, og du vil da muligens gi bilen en mindre pen overflate enn om du hadde lattvær. Om du ikkje skal rubbe/polere, så er heller Iron X å anbefale. Men verken Iron X eller Clay er et MUST før lakkrens og voks. Iallefall i mitt hode.

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommehuet

Takker for svar, har et par handlelister som jeg sitter og sammenligner med. Mye likt, og litt som jeg tilføyer, som kan være greit å ha. Har også lyst på maskin etter hvert, men siden det er såpass dyrt vil jeg vente med det.

Det jeg har tenkt, er å bruke mellom 1500-2000 kroner på litt ordentlig utstyr i første omgang, så kommer det vel mer etter hvert.

Har satt sammen 3 handlelister:

http://bildr.no/view/1214303 + noen microfiber

http://bildr.no/view/1214305

http://bildr.no/view/1214236

Litt forskjellig fra 3 nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for nummer tre (bilnerden), men byttet ut såpa med optimum car wash (min nye favoritt) og kanskje byttet voksen mot BH finis wax eller victoria concours (har fått mye skryt). Jeg foretrekker bilnerdens svamp framfor washmitt.

Det er en fin startpakke som kommer til å gi bilen din et skikkelig løft! :)

Etterhvert kan du supplere med MF, APC, QD, Børster, Glassrens, Interiør produkter, Gummi/Plast/Metall-produkter osv.

Skaff deg VIP først som sist, du har spart det inn igjen på første bestilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolut anbefale deg å kjøpe 18l bøtte kontra 13l. Det beste er en av hver, 18l til såpevann, og 13l til skyllevann :)

Jeg synes iallefall 13l blir i snaueste laget når en bruker vaskehanske som suger endel vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommehuet

Jeg hadde gått for nummer tre (bilnerden), men byttet ut såpa med optimum car wash (min nye favoritt) og kanskje byttet voksen mot BH finis wax eller victoria concours (har fått mye skryt). Jeg foretrekker bilnerdens svamp framfor washmitt.

Det er en fin startpakke som kommer til å gi bilen din et skikkelig løft! :)

Etterhvert kan du supplere med MF, APC, QD, Børster, Glassrens, Interiør produkter, Gummi/Plast/Metall-produkter osv.

Skaff deg VIP først som sist, du har spart det inn igjen på første bestilling :)

Hva innebærer VIP? Har sett at det er mange som har det, men aldri satt meg inn i hva det liksom gir annet en litt større kapasitet fra meldinger, bilder etc.

Virker veldig solid den pakken, også kan jeg senere spe på litt med diverse andre produkter som du nevner med glassrens og sånt. Har forresten ikke bil selv, da jeg er 16 (17 i desember), men vil bruke det på biler tilhørende familien og tjene litt på det.

Jeg vil absolut anbefale deg å kjøpe 18l bøtte kontra 13l. Det beste er en av hver, 18l til såpevann, og 13l til skyllevann :)

Jeg synes iallefall 13l blir i snaueste laget når en bruker vaskehanske som suger endel vann.

Hei, har tidligere vasket bil med europris svamp, da det var den jeg fant med størst porer. Trekker vaskehanske mye mer vann i forholdt til en stor svamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har tidligere vasket bil med europris svamp, da det var den jeg fant med størst porer. Trekker vaskehanske mye mer vann i forholdt til en stor svamp?

Jeg bruker en murersvamp fra Maxbo som jeg er veldig fornøyd med. Den har gode porer, slipper møkk veldig lett i bøtte med Grit Guard og holder godt på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har tidligere vasket bil med europris svamp, da det var den jeg fant med størst porer. Trekker vaskehanske mye mer vann i forholdt til en stor svamp?

Ja, det vil jeg nok tru. Du får jo tak i vaskehansker som Dodo Juice sin YETI: http://www.autogeek....-wash-mitt.html Sjekk bildet litt nede på sida, der de sammenligner den med en "mer normal" vaskehanske. :) Denne suger jo med seg "halve bøtta om gangen" :P

Normalt vasker jeg med "normal" størrelse vaskehanske, og etter endt vask har jeg ikke igjen altfor mye vann i 18l bøtta mi, så det er basert på det jeg vil anbefale deg stor bøtte. :)

Endret av Suvdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Helt enig med Suvdal, jeg bruker også 18L bøtte og vaskehanske, er ikke mye såpevann oppi bøtten når jeg er fornøyd med vaskingen. En vaske hanske holder godt på vannet og det er ull så hansken holder ikke på noe drit og du slipper riper i lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...