halldor84

Vinduene på min BMW E91 Knaker!

27 innlegg i emnet

Har en 320 stv (E91) som knaker.

Har ignorert det en stund nå, men nå irreterer det meg grenseløst så har brukt tid i dag på feilsøking og det viser seg og være vinduene som knaker. Ligger en gummilist som vinduet ligger mot når det er lukket og det er problemet.

Siden det er så mangen her på forumet med E9x så er det gjerne noen som har opplevd dette før og kjenner til løsningen?

Vurderer og smøre silikonstift på gummien men det vil vell grise til vinduet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax Seal Feed. Kvitt knirking, og den kommer ikke tilbake. Ikke bruk noe med silikon

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE silikon, det er nok grunnen til at det knaker i utgangspunktet, samt voks poleringsrester etc, gummien får ikke "feste" mot flatene og lager gnisselyder.

Rengjør alt av pakninger og flatene som pakningene ligger mot med f.eks. CG Greenclean eller lignende (har selv brukt 1:15 blanding av denne med lofritt papir på gummien). Så kan du gjerne gå over pakningene med Wurth sin silikonfrie Gummifiks, mett de godt og la det tørke over natta, helst med åpne dører.

Skal love deg, det gjør all verden av forskjell, som å få ny bil, ihvertfall den erfaringen jeg fikk etter å ha gjort det med min egen E39.

PS; vask alle overflatene av gummien du kommer til!

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hærlig, da blir det en ny verden:) Takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smyger inn et tillegsspørsmål her jeg :

...kanskje det er grunnen til at min bil knirker noe så inni granskauen også. Og det virker som det kommer overaltifra. Kan det være gummipakningene rundt dørene? Men jeg har brukt 1Z Rubber Care Stick, og den skal vel være silikonfri(!?) Non som har hatt noe trøbbel med den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax anbefaler IKKJE seal feed på BMW lister.... BMW lister skal ikkje behandles med noe som helst. Gummien i pakningene er gode nok som den er. Har aldri opplevd frost eller knirking på min, og eg har ikkje hatt noe på dei.

Ninja edit: Fant linken der eg har min påstand fra.

"Kan den brukes på alle biler?

Svaret er nei. Noen biler, slik som BMW har en type list som ikke skal ha seal feed, skulle du være uheldig å ta det på bilen for så å oppdage knirke eller gnisselyder etterpå fra dører, må den fjernes igjen. Er du usikker mht din bil, får du informasjon vedr dette hos importør."

Endret av BChris
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax anbefaler IKKJE seal feed på BMW lister.... BMW lister skal ikkje behandles med noe som helst. Gummien i pakningene er gode nok som den er. Har aldri opplevd frost eller knirking på min, og eg har ikkje hatt noe på dei.

Ninja edit: Fant linken der eg har min påstand fra.

"Kan den brukes på alle biler?

Svaret er nei. Noen biler, slik som BMW har en type list som ikke skal ha seal feed, skulle du være uheldig å ta det på bilen for så å oppdage knirke eller gnisselyder etterpå fra dører, må den fjernes igjen. Er du usikker mht din bil, får du informasjon vedr dette hos importør."

BMW har egen "list" smøring, jeg kjøpte min på Bavaria, etter en runde med vask og påførsel av BMW sin knirker det lengre ikke ;-) Men ikke få sjokk nå du skal betale....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig - da har jeg vært heldig som kun har behandlet BMW'er med normale lister..... Synes det også er litt merkelig at dette med knirking (fra overalt egentlig) godtas. Hadde jeg hatt en ny bil og det hadde vært antydning til knirk så hadde det ikke blitt noe "do-it-yourself" nei - bilen hadde blitt levert tilbake, "knirkefri" lånebil hentet ut og ikke levert tilbake før all knirk er borte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte nye lister i dag til 4 dører på min 1 serie for 3 gang :thumbdown: .Man får alldri knirk lyden 100%bort,men bedre om vinteren og over til det værre om sommeren når sola står på som mest.Jeg har også prøvd bmw sin egen stift for å smøre på listene,det hjalp litt men ikke nokk.Bmw fraskriver seg dette problemet med å si at jeg vasker for mye osv..Så jeg tar meg råd til å bytte disse ut en gang i året om sommeren.Tenkte jeg skulle behandle listene mine med en gang jeg monterer de på så ikke såpa trekker inn i listene ved første vask,for det er det som skjer etter første vask er at de begyner å knirke og umulig å rense listene for å så bli kvitt knirken etter min erfaring da,så nå prøver jeg no nytt for å se om gummi stiften kan beskytte listen fra silicon rester fra såpa.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt test for og sjekke om knirkingen kommer fra "overalt" eller vinduene : ta alle vinduene ned 2 cm, kjør en tur og hør etter:-)

Har forøvrig bestilt Wurth sin silikonfrie gummifiks, kan komme tilbake til resultatet når det er gjort:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, vinduene funker vel mer som en høyttaler fra knirkingen som kommer fra hele døra, ikke noe som egentlig har med vinduene å gjøre. Husk å vaske først Halldor! Hjelper ikke med kun gummifiks ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjent BMW problem dette. Tror jeg har hatt dette på 5 BMWer. Aldri funnet optimal løsning. Noen har brukt vaselin med hell på listene, men lydene kommer ofte fra listen som vinduet sklir i. Kan bli grisete da vaselinen ikke tørker. Har selv knirk på X3en og tenker å teste ut litt forskjellig i sommer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, og jeg som behandla listene på den BMW'en jeg tok nylig med Seal Feed - skulle jeg ikke gjort det kanskje? Var samme bil som TS, en e91 320D 2008...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjent BMW problem dette. Tror jeg har hatt dette på 5 BMWer. Aldri funnet optimal løsning. Noen har brukt vaselin med hell på listene, men lydene kommer ofte fra listen som vinduet sklir i. Kan bli grisete da vaselinen ikke tørker. Har selv knirk på X3en og tenker å teste ut litt forskjellig i sommer.

Da lager det altså lyd når du senker og hever vinduet om det er tilfellet? Kommer som sagt langt med skikkelig rengjøring, og avtørking med mikrofiber over alle pakningene etter hver vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det forsvinner som regel når man senker vinduet noen cm om lyden kommer fra vinduslistene. Er et spesielt stoff/gummi i listen hvor vinduet sklir. Er nesten litt plysj aktig. Veldig vanskelig å få rengjort i det smale sporet da listen er av den typen materiale.

Er usikker på hvor knirken på X3en min kommer fra. Kan være tetningslistene rundt døra. Mistenker at det er begge deler.

Jeg tror nok listeknirk problemet ligger i metningen av listene. Virker som om de tørker ut, da knirken er mest påtagende på varme dager/om sommeren. Vinteren er en stille knirke periode :-)

Er klar over at silikon er bannlyst. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg hadde en E39 for mange år siden. Rådførte meg med BMW, men BMW hadde jo selvfølgelig aldri hørt om knirke problemet (på lik linje med mange andre feil på BMW) og jeg gikk i gang med silikon stift. Huff, huff hvor det knirket :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har erfart er at det ikke har noe med selve listene rundt vinduet, selv om lyder kommer fra vinduet er dette bare lyd som blir forplantet ifra døren. Er nok tetningslistene rundt døra. Eventuelt kan du prøve med noe teflonspray på pakningene/skrapelist rundt vinduet.

Lurte selv på å legge meg inn på psykiatrisk når jeg feilsøkte etter lyder på min E39, trodde også at lydene kom fra vinduet men det var skivebom, skikkelig rengjøring av dørpakningene var det som gjorde susen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker svært dårlig med wurth sin silikonfrie iallefall, var nokså bra ett par dager så værre en noensinne. Er det BMW sin egen som er neste steg på veien då eller flere med gode tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg hadde knirking på min gamle E90, men tok en runde med en MF og vann... gikk over spesielt undersiden av døra. Etterpå hørte jeg ingenting. Mulig jeg var heldig, men det fungerte hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW sine lister har en annen gummiblanding, som gjør at den er mer resistant mot morkning.. Sier de, men bruker du silikonbaserte greier på dette vil du sørge for at lista ødelegges raskere enn normalt. Uansett, skal du ha smøring så bør du bruke den fra BMW, er dere int i den så send meg en PM.

Jeg har forhandler login på gsbildeler.no og kan sjekke ut hva jeg kan få den for med rabatt.. Så sparer dere i det minste noen slant.,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive