erikstein

Klargjøre nybil for voks - ok fremgangsmåte?

25 innlegg i emnet

På mandag rundt 12:00 henter jeg min nye Ford Focus stv. titanium Panther black :fun:

I følge selger har den fått "standard" nybilshine hos forhandler, dvs. bare noe drit.

Tanken var å klargjøre den for litt skikkelig voks i løpet av uka.

Hadde planer om følgende fremgangsmåte.

1. Prickbort over bilen - la den virke. - spyle av

2. SurfexHD 1:1 over bilen - la den virke - spyle av

3. IronX - la den virke - spyle av

4. Clay (om nødvendig, lite trolig)

5. Vask med mothers votten + god CG såpe - Spyle av

6. SV Cleaner fluid

7. SV Shield på bilen + autobahn på felger.

Eventuelle småriper om det er noen tar jeg forhåpenligvis med DA + scholl 30 og en orange schollpad. Eller en annen kombo. Har jo fått min roterende Flex fra bilnerden nå :wub: kanskje den kan ta noe.

Høres dette ok ut? Planen er en "kjemisk" rens slik at den er mest mulig klar for ny voks. Dvs. fåvekk "nybilshine" asap. Burde jeg eventuelt gå over hele bilen med scholl 30 på orange pad først + en wipedown? Eller er ikke det nødvendig?

Innvendig gjør jeg ingenting foreløpig. Liker duften av "nybil" kjemikalier :ph34r:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo bra ut dette :)

Etter som eg har hørt og lest, er den lakken der VELDIG vanskelig å jobbe med om eg ikkje husker feil :P Så er nok sikkert lurt å lese litt S&Ser med denne bilen og samme lakk, vet at det er noen få av dem her inne ;)

Edit: Forresten, gratulera med ny bil ;) Pene biler det der, med pen farge :)

Endret av BChris
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil !

Nybil klargjøringen behøver ikke være magelfull, det kommer an på forhanderens rutiner og personen som utfører den.

Har du LED lykt ? Ispisere lakken for RDS og Holo.

Gjør gjerne stegene 1-7 som du nevner. Du kan begynne å inspisere et panel før og etter og se om de har skjult RDS og Holos med fillere. Hvis du ser RDS, swirls eller holos så bruker du din nyanskaffede maskin og S30.

Jeg kjøpte ny bil i Mai som var perfekt klargjort og har enda ikke vært bortpå den med maskin, kun voks og MF så langt.

Lykke til og husk bilder her :rolleyes:

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leverte en slik til eier i dag, har aldri brukt så mange mf kluter for både polish og voks. Måtte både kjøre to og tre strafferunder med holokillers får å få den sånn tålig...

Det var en 2010, og om jeg skal være ærlig så er det ikke sikkert jeg vil ta på meg enn slik bil en gang til...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de som har svart deg allerede.

Jeg hadde droppet å dynke splitter ny bil i 50% ren SurfexHD. Blir lett skjolder og neppe nødvendig å gå så hardt til verks. Prickbort, SurfexHD 1:10 og IronX bør gi ren bil ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt et par forder dog ikke pantherblack. Felles for de jeg har tatt er at de har veldig vanskelig/sticy lakk å jobbe med. Etter hva jeg har lest her på forumet skal panther black være like ille eller verre. Anbefaler ikke roterende om du ikke har erfaring med slik en maskin :)

Gratulerer med ny bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panther Black ja...velkommen i klubben! Var en som sa at om det fløy ei flue forbi, ble det swirls i denne type lakk...

Det ligger en del s&s med denne lakktypen her inne, gjør som meg og les disse _nøye_ :P Særlig den s-max'en og fosse240 sin s&s av en mondeo er lærerikt lesestoff!

Og du er garantert før meg igang med shine av bil, så som Ole Gunnar poengterer --> bilder :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

Har dessverre lest om den lakken..myk som smør har jeg skjønt. Har nada erfaring med roterende, men jeg anser meg selv som lærevillig. Skal skaffe meg en dør på høggern og voldta den en stund først. Da får min DA-maskin gjøre jobben foreløpig.

Da blir det prickbort, 1:10 surfex + IronX + en vask før voks. Spent på lakken selv. Skal garantert lese gjennom SS s-max og mondeo.

Bilder kommer på mandag! oppretter en logg i løpet av mandags kveld for de som er interessert. Dette blir før jeg får gjort noe med den selv, vet ærlig talt ikke hvor nøye de er hos denne forhandleren. Blir spennende å se uansett.

Focus har blitt en pen bil, lånte en i vinter og den var gøyal. Tight og presis. Sto mellom denne og en golf stv. Kan vel greit si at golfen var langt etter på kjøreegenskaper.

Gikk for strikkmotor denne gangen, 1,0T 125HK. Spent på den motoren for å si det mildt. Ble jo årets motor 2012, har tidligere kun hatt diesel, så dette blir en overgang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde droppet å dynke splitter ny bil i 50% ren SurfexHD. Blir lett skjolder og neppe nødvendig å gå så hardt til verks. Prickbort, SurfexHD 1:10 og IronX bør gi ren bil ;)

x2!

Edit: Oi, litt kjapp der ja, ser du har bestemt deg for det allerede. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen er helt ny og bare frakta på henger nå på våren eller sommeren, så ser ikke jeg vitsen med å bruke prickbort! Mulig jeg tar feil, men har aldri sett den virke godt på annet enn asfalt/tjære :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også vasket bilen før clay.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken med prickbort var å løsne voksen som ligger på?

Angående clay, er det best før eller etter berøringsvask? Jeg trodde før? Eller hva sier guruene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ligger transportvoks på, så slipper denne om du bruker en litt stram Surfex-blanding.

Clay etter berøringsvask - definitivt! :thumbup: Clay er kun for å ta det som eventuelt måtte sitte igjen etter hele avfettingskomboen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay på skitten bil kan vel til en viss grad sammenlignes med våtsliping, så det er definitivt lurt å vaske først :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

Har dessverre lest om den lakken..myk som smør har jeg skjønt. Har nada erfaring med roterende, men jeg anser meg selv som lærevillig. Skal skaffe meg en dør på høggern og voldta den en stund først. Da får min DA-maskin gjøre jobben foreløpig.

Da blir det prickbort, 1:10 surfex + IronX + en vask før voks. Spent på lakken selv. Skal garantert lese gjennom SS s-max og mondeo.

Bilder kommer på mandag! oppretter en logg i løpet av mandags kveld for de som er interessert. Dette blir før jeg får gjort noe med den selv, vet ærlig talt ikke hvor nøye de er hos denne forhandleren. Blir spennende å se uansett.

Focus har blitt en pen bil, lånte en i vinter og den var gøyal. Tight og presis. Sto mellom denne og en golf stv. Kan vel greit si at golfen var langt etter på kjøreegenskaper.

Gikk for strikkmotor denne gangen, 1,0T 125HK. Spent på den motoren for å si det mildt. Ble jo årets motor 2012, har tidligere kun hatt diesel, så dette blir en overgang.

Grattis med flott bil. Jeg vurderer selv en slik men i Frozen White og med samme strikkmotor. Anerkjente motormagasin som Car og Evo roser den motoren opp i skyene og gir den 4 av 5 poeng.

Jeg vurderer og bytte inn en 2010 Kuga på grunn av økonomi og en dårlig finansieringsmåte.

På Kugaen har jeg også Frozen White og hadde ingen nevneverdige problemer med den lakken så jeg kan ikke tenke meg at kritikken mot lakken gjelder alle Ford lakker. Sjekk gjerne ut min nybilshine tråd av min Kuga her inne et sted.

Lykke til med Focusen og vedlikeholdet av lakken!

Endret av opas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen er ny og trolig ganske pen i lakken når du får den: en fin vask, en runde med Swissvax Cleaner fluid (eller tilsvarende rens for hånd) og deretter voksing.

Dette anbefalte Ketil på SS meg i 2009, og det er en mild og fin start på en ny bil. :)

Til høsten kan det være greit å kjøre en runde med DA og fin polish før nytt vokslag.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser man det, da lærte jeg noe nytt I mitt hodet virka clay smartere å ta før vask.

opas: Ville ha hvit selv, men sjefen bestemte at bilen skulle være sort. Har lite å stille opp med selv om jeg er 5 vektklasser over for å si det sånn :ph34r:. Skal garantert lese din kuga-tråd.

Knutis: Har SV Cleanerfluid, planen var å bruke det etter vask + en runde SV Shield til slutt :)

Får uansett se i morgen, går over med halogenlampa og sjekker den slik at jeg vet hva jeg har å jobbe med utover høsten/vinteren..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er fine greier om bilen har gått en vinter med dårlig vedlikehold feks, men vil nok bare lage merker som må fjernes med maskin på den nye bilen din.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er fine greier om bilen har gått en vinter med dårlig vedlikehold feks, men vil nok bare lage merker som må fjernes med maskin på den nye bilen din.

Jeg satt å tenkte på hvor nødvendig det var med Clay på en helt ny bil, og ettersom lakken er veldig myk så må jo clay bare gjøre mer skade enn nytte? En god runde med Surfex, Iron X og evt Autofoam e.l burde vel holde i bøtter og spann.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da glemmer jeg clay også :)

Har ikke fått meg skumkanon ennå. Står på lista over "ting som jeg vil ha".

Skal bare ha en til å koble på vannslangen, ingen planer om en for høytrykk i første omgang!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive