Mighty

Hjelp med turbo problemer

Jeg kjører en peugeot 406 2.0 HDI 2001 mod. Har i flere år hatt et problem med bilen som innebærer at jeg etter kø/tomgangskjøring og bremsing på motoren mister kraft når jeg skal trå på igjen. Løsningen har som oftest enten vært å slippe opp gassen for så å trå den sakte inn igjen eller å holde full gass i 5-15sek til den plutselig kommer igjen. Problemet har bare kommet en skjelden gang og har derfor ikke plaget meg stort.

Under varmebølgen som kom for noen uker tilbake (tilfeldighet?) ble ting betydelig værre, og siden har det vært sånn nesten permanent. Nå mister jeg motorkraft nesten hver gang jeg skal trå på, og jeg hører tydelig at turboen bare snurrer opp sånn halvveis før den plutselig kommer for fullt (noen ganger) når jeg runder 3000rpm. Nå hjelper det ikke lenger å slippe gassen midlertidig.

Det er ganske frustrerende å sitte med 50 hester eller deromkring hver gang jeg skal gi på. Særlig ut fra kryss og sånne ting. Det føles som jeg plutselig har en henger på 5 tonn bak bilen.

Bilen har i de 5-6 årene jeg har eid den hatt det jeg opplever som ganske lang turbolag og ganske mye plystring/blåsing når man gir på og slipper opp. Lyden er jo ingen bakdel, men det kan jo ha nytte som tilleggsinfo.

Jeg har svært lite kunnskap rundt turboer sånn bortsett fra det rent grunnleggende om hvordan de fungerer. Kan det være en ventil som ikke åpner/lukker når den skal f.eks? Legger ut dette her tilfelle noen har kunnskap eller ideer som som kan hjelpe meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første trinn i feilsøking på nyere biler er vel å få lest ut eventuelle feilkoder av bilen.

Kan fort gi deg noen ledetråder :)

Selv om det er bare en uregelmessig feil kan det lagres feilkode.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er noe jeg skulle ha skaffet meg for lenge siden. Jeg får se om noen i nærheten har apparatus til å lese ut feilkoder jeg kan låne :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen har en ladetrykksregulator, det enkleste er å få den på veksted så de kan sjekke trykket, hvis den ikke lader, så står dumpventilen pip åpen. ikke tenk på det selv hvis du ikke har peiling, verksted måler det på 5 min.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville raskt sett over vakumslanger for sprekker

Det samme med trykkrør fra turbon til motor (mulig innom intercooler)

De fleste diesel har resirkulerende dump Ventil og vis den blir stående oppe får du mye sesong store deler av tiden.

Ladetrykket trykket styres av wastegaten. Noen ganger går disse innom en magnetventil. Nå kjenner ikke peugeot motorer noe serlig...

Har du elektronisk gassspjel? Eller er det vaier. De elektriske/elektroniske har vel kjent å fiske litt etter vert som de blir eldre.

Og kan gi lignende symptomer

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er elektronisk gass spjeld ver jeg ikke. Trodde ikke det var gass spjeld på disse diesel motorene jeg? Har prøvd å sjekke rundt etter lekkasjer, men ikke godt å komme til overalt. Turboen sitter jo sånn til at man ikke engang ser den verken fra oversiden eller undersiden sånn helt uten videre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spray startgass rundt alle vakumslanger,om motoren øker på turtall da har du nok en vakumlekkasje...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er litt rart at en vakumlekkase skal oppstå i spesifikke situasjoner. Ville ikke det vært mer eller mindre permanent fra begynnelsen av?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det som oftest bare skjer når det er varmt, eller du har kjørt over lengre tid i kø. Så kan det tyde på "heat soak". At det er for dårlig kjølig på lade lufta fra turboen.

Kjent problem på Subaru ihvertfall hvis man står lengre tid i kø en varm sommerdag. På Subaru ligger Intercooleren på toppen av motoren og får kjøinga fra scoopet. Så når man står så å si stille over lengre tid så blir bilen veldig dau, til man har fått kjørt litt opp i fart så man får kjøling. Min bil har en knapp for å sprute vann på Intercooleren og bruker den av og til når jeg står lengre tid i kø en varm sommerdag. Og merker effekten med en gang når jeg bruker den da.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på akkurat din bil, men turbobiler generelt trenger kjøling, og noen sliter mer enn andre med Heat soak

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dump ventil er det ikke, med mindre han selv har byttet ut diverter valve som leveres originalt på så og si alle turbo biler (diesel og bensin). Dette høres mer ut som at tettningene rundt dysene diner er gåen, disse utvider seg også noe under varme, se etter svart sot rundt dysene. Prøv også å bevege på dysene og se om det er noe spille rom. Du kan også få et verksted til å teste dysene dine. Dette er også noe som gjør at motoren bygger opp trykk og sender det ut til turboen men pga lekkasje blir ikke trykket konstant og hjulet får spinne fritt.

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dump ventil er det samme som diverter valve

Enten den er resirkulerende som den er på de fleste biler i dag eller blåser ut i friluft. (blow off)

Den( diverter ) leder luften fra trykksiden av kompressordelen enten tilbake til før imppeleren på kompressordelen eller ut i fri luft.

Mange turboer har dette påbygget, andre eksternt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumpventil/DV sitter vel etter turboen og slipper ut trykket der slik at ikke gass spjeldet skal sprenges inn i motoren når det lukkes og turboen fortsatt spinner. Det har ingenting for seg og finnes ikke på dieselbiler etter det jeg kan lese meg fram tll da det ikke er noe spjeld i veien og det et fri flyt hele tiden.

Wastegate er jo noe annet igjen. Det er den som slipper trykket FORBI turboen med en vakumstyrt "klaff" for å justere trykket/farta på turboen sånn at den ikke spinner ut av kontroll. Jeg lurer litt på om det kan være noe med styringa av denne som kødder, ettersom turboen ikke får tilført nok trykk/eksos tydeligvis.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om denne har klassisk wastegate eller om det er en vnt-turbo, men defekt membran i wg gir gjerne varige symptomer.

Jeg heller mer mot ladetrykksstyring, som på alle tyske biler fra denne perioden skjer via en magnetventil som styrer trykket via luft som passerer. Denne blir gjerne slapp med åra, som resulterer i overboost og påfølgende limp mode.

Les av feilkoder først ihvertfall, før du begynner å bytte deler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok sikkert å levere den på et verksted tenker jeg. Den har ikke gått i "limp mode", for da får jeg beskjed om det i displayet, og den går ikke ut av "limp mode" før motoren har vært stoppet heller. Det har jeg kun fått en gang da en vakum slange til intercooleren hadde løsna. Da gikk bilen VELDIG bra noen km, før det kom feilmeldinger på rekke og rad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis hadde en Saab 9-3 turbobensiner med tilsvarende symptomer. I hans tilfelle viste det seg at en slange som så ut som at den satt skikkelig fast og var i orden, hadde både løsnet og fått en 15cm langsgående sprekk som gjorde at motor/turbo ikke klarte bygge opp trykk, så bilen gikk som "en bøtte med drit" (hans ord).

(Det verste var at bilen var på verksted fire ganger for å fikse samme idiotien uten at noen klarte å finne ut av det; fjerde gangen var han inne for å få fikset noe helt annet, men mekanikeren rotet rundt i det samme området som slangen lå i, og oppdaget det tilfeldig da han måtte dytte på slangen for å komme til en bolt. Var noen som fikk høre det da...)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville skjekket dysene før du begynner å bytter deler. Hadde samme symptom på en mercedes ml, byttet turbo og vakuumslanger for godt og vell over 12 store etter en prat med mercedes verksted. Prøvekjørte og var ikke noe forskjell foruten om at kompressor lyden forsvant. Tok den inn på verkstedet og sjekket dysene viste det seg at alle tetttingene hadde lekkasje og at dysene var på tur til å gå. byttet 6 tetttinger og 4 dyser. Vart dag og natt forskjell. De 2 resterende dysene ble byttet 2 måneder etter på, da disse tok farvell. Du også skjekke at EGR ventilen ikke et tett noe som gjør at partikkel filteret tetter seg. Da bygger trykket seg opp rundt partikkel filteret og går i retur.

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være sprekk i slange eller intercooler, men feilmeldinger gir normalt en fin indikasjon på hvor du skal lete etter feil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få sjekket om egr ventil er tett av sot,lekasje på vacum/trykk slanger,ikke at jeger så sikker på at det er noe av dette,men det er ting du enkelt kan sjekke selv. Det jeg tror du sliter med her er gåen lmm denne bør du ha diagnose verktøy for og sjekke eller inn på verksted og få de til og sjekke denne for deg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm kan man sjekke med og nappe av kontakten på den. En defekt lmm gir sjelden beskjed via diagnose er min erfaring.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm kan man sjekke med og nappe av kontakten på den. En defekt lmm gir sjelden beskjed via diagnose er min erfaring.

Helt enig ang lmm og diagnose. Derimot kan man (ihvertfall på vag) gå inn i måleblokkene via diagnose og se på etterspurt luftmengde fra hjernen, og hvilken luftmengde LMM registrerer. Er avviket stort er det en indikasjon på dårlig LMM.

Ikke på alle biler det funker å nappe ut kontakten på LMM om den er dårlig. På noen biler går bilen som normalt (Audi A4 1.8 125hk) uten LMM, bare litt fet bensinblanding. På andre opplever jeg at bilen går like dårlig uten LMM som med gåen LMM (Audi A6 2.5TDI feks).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive