Dammed

Råd rundt handleliste ønskes.

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe min første poleringsmaskin og sammen med den tenkte jeg å skaffe meg evt produkter jeg trenger og burde ha. Jeg har polert en god del ganger før for hånd og med DA maskin par ganger som jeg har lånt og jeg har litt utstyr fra før. Alt av børster, microfiber kluter, tørke håndke, bøtter, vaskehanske osv har jeg.

Det jeg har fra før av produkter:

Bilt-Hamber Surfex HD

Meguiar's Shampoo Plus

Bilt-Hamber Soft Auto Clay

Meguiar's QD

Meguiar's DC Step 1-3

Meguiar's Mirror Glaze #26 Hi-Tech Yellow Liquid Wax

Dodo Juice Blue Velvet Wax

Chemical Guys Wheel Guard Wheel Wax

Meguiar's PlastX

Meguiar's Glass cleaner

Meguiar's Skinn rens

Handlelisten:

Kestrel DAS6 PRO EU Plug (kit)

Meguiar's Wheel Brightener Bottle

Meguiar's Super Degreaser Bottle

Meguiar's Chemical-Resistant Spray Head

Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner

Sonus Backing Plate for 4-inch Spot Pads

Meguiar's Mirror Glaze #83 Dual Action Cleaner Polish

Jeg fikk en gang prøvd P21 felgrens og den var jeg veldig fornøyd med, vil Valet Pro sin være ca like bra, er det evt en annen felgrens jeg bør kjøpe fra shinearama?

Hvordan er Kestrel Pro maskinen? Blir den en god og billig første maskin eller bør jeg spare til en DA maskin?

Jeg tenkte å skaffe meg 4" og 6" puter, en for rens og en for polish. Hvilke puter anbefaler dere at jeg skaffer meg fra Shinearama?

Bør jeg gå for en annen DA cleaner enn MG 83 og trenger jeg noe annet mellom MG 83 og DC step 2?

Og til sist, noe jeg bør skaffe meg som jeg ikke har tenkt på eller noe jeg bør bytte?

Takk for all hjelp! :)

Endret av Dammed
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye forvirring :)

- Bilberry er en knall felgrens mange bruker og er veldig fornøyd med. P21s er også veldig god, men i mine øyne veldig mye dyrere enn Bilberry pr liter (avhengig av blandingsforhold). Jeg tror ikke du går feil hvis du kjøper Bilberry. Husk å slenge med en god felgbørste som EZ-Detail/Daytona Wheel Brush eller lignende.

- Kestrel DAS6 Pro er en knall begynnermaskin som gir gode resultater og er enkel i bruk. Du går ikke feil ved å kjøpe denne heller.

- Anbefalte pads til maskinen er et mye omtalt tema, så hvis du søker litt her på forumet dukker det opp mye info. I korte trekk er Uber-pads trygge på denne maskinen da de tåler mye juling og varme uten å falle fra hverandre. Andre gode pads er Meguiar's sine.

- Meguiar's #105 og #205 blir mye brukt og er vel nyere enn #83 og kompisen dens jeg ikke husker hva heter. Du trenger ikke DC2 hvis du skal bruke slipende polish som #83, #105 eller #205.

- Andre ting du burde ha med i handlelisten din inkluderer bøtte med grit guard, en haug mikrofiberkluter av god kvalitet, etpar tørkehåndklær av god kvalitet, Iron-X, Prickbort, plastfornyer, gummifornyer, glassrens, Green Clean, interiørbørste, skinnpleiesett (hvis du har skinnseter), interiørbørste, våtstøvsuger, interiørbeskyttelse av noe slag... hey, du spurte ;)

Håper du ble litt opplyst og ikke altfor forvirret :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det var i grunn akkuratt et slike svar jeg var ute etter. :)

Som jeg sa bøtter, børster osv har jeg. Eneste jeg mangler er vel høytrykksspyler og foam gun, men det blir kjøpt etter maskin. :)

Ja M83 er den jeg husker fra da jeg begynte med dette. Tror den gikk sammen med M9 hvis jeg husker riktig.

Tror jeg legger til UC, blir vel litt for grovt med kun 105. Så UC --> 205. Evt 105 etter UC ved behov.

På Shinearama så har de kun 7" pads fra Meguiars og de har ikke Uber pads. Så jeg går for Lake Country, etter det jeg gravde frem på google, så er de ganske brukbare.

Hvor mange pads burde man ha? Jeg tenkte å skaffe meg oransje, hvite og svarte pads fra Lake Country. To av hver i 6.5" og i 4".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

#83 hadde 2 kompiser som heter #85 og #80 ;)

#105 er grovere enn UC, så skal du bruke de ilag blir rekkefølgen #105, UC og #205, men på DA maskin er det som regel ikke nødvendig med et steg mellom #105 og #205.

Selv om #83 heter dual action cleaner betyr det ikke at den er laget for DA maskin, selv om det kan virke sånn. Det er en "diminishing" polish som har ca. samme cut som gul 3M og scholl S17, men den funker selvfølgelig på DA ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det var i grunn akkuratt et slike svar jeg var ute etter. :)

Som jeg sa bøtter, børster osv har jeg. Eneste jeg mangler er vel høytrykksspyler og foam gun, men det blir kjøpt etter maskin. :)

Ja M83 er den jeg husker fra da jeg begynte med dette. Tror den gikk sammen med M9 hvis jeg husker riktig.

Tror jeg legger til UC, blir vel litt for grovt med kun 105. Så UC --> 205. Evt 105 etter UC ved behov.

På Shinearama så har de kun 7" pads fra Meguiars og de har ikke Uber pads. Så jeg går for Lake Country, etter det jeg gravde frem på google, så er de ganske brukbare.

Hvor mange pads burde man ha? Jeg tenkte å skaffe meg oransje, hvite og svarte pads fra Lake Country. To av hver i 6.5" og i 4".

Note to self: Les hele posten minst to ganger før man svarer for å få med all informasjon :P

Jeg har ikke noen personlig erfaring med LC-pads, men de får mye skryt rundt om i verden. Har ikke inntrykk av at de er så mye brukt her på berget, uten at det har noe som helst å si om kvaliteten på dem. Tror ikke det blir feil å kjøpe dem, uansett.

Det finnes heller ingen fasit på hvor mange pads man må ha, men den generelle anbefalingen er vel minst to av hver type slik at man slipper å vaske pads hele tiden. Hvis man polerer andres biler i tillegg til egne på regelmessig basis bør man vel ha flere, men i utgangspunktet tror jeg du kommer langt med to av hver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

#83 hadde 2 kompiser som heter #85 og #80 ;)

#105 er grovere enn UC, så skal du bruke de ilag blir rekkefølgen #105, UC og #205, men på DA maskin er det som regel ikke nødvendig med et steg mellom #105 og #205.

Selv om #83 heter dual action cleaner betyr det ikke at den er laget for DA maskin, selv om det kan virke sånn. Det er en "diminishing" polish som har ca. samme cut som gul 3M og scholl S17, men den funker selvfølgelig på DA ;)

Jeg mente ikke at man trenger UC mellom 105 og 205. Men at man ikke bruker 105 hvis det er ikke nødvendig med så aggressiv cleaner. Altså kun UC og 205 hvis UC klarer å ta bort alt, noe jeg tror skal gå med bilene i familien: http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?54375-M105-with-DA-and-other-newb-questions&p=501890&viewfull=1#post501890

Da satser jeg på at to puter av hver holder. Så får jeg evt bestille på nytt hvis jeg finner ut at jeg har behov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive