Gå til innhold

S&S: Mercedes-Benz E200, 2000-mod.


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer


autowerx-logo-svart.png



Show & Shine
Mercedes-Benz E200, 2000-modell
8-10. juni 2012



IMG_6525.jpg

 

Jeg tilbød meg å ta en gratisjobb på bilen til tømreren vår da bilen skal selges. Nettopp fordi bilen skal selges ville han ikke at jeg skulle slite meg helt ut, så jeg fikk beskjed om å ikke bruke for lang tid på jobben.

Han ønsket i tillegg å være med for å hjelpe til, da "det var for ille at jeg skulle stå en hel helg alene".

Jeg har som kjent fremdeles ingen garasje, men det var ikke noe problem da han har en kompis med svært hus og garasje, så en telefon senere hadde han fikset gnikkelokale til meg.

Vi avtalte å møtes utenfor hos ham fredag ettermiddag i halv fem-tiden for å kjøre sammen (to biler, åpenbart) til garasjen der seansen skulle finne sted. Jeg kom sent på jobb og gikk attpåtil tidlig for å rekke dette, men måtte hjem først for å få drenert hunden og laste kjemisettet i bilen.

Hunden bestemte seg for å være vanskelig å tømme denne ettermiddagen, så jeg ble 20 minutter forsinket på grunn av dette. Så var det å blande litt kjemi og ha dette på passende flasker, og ikke minst finne alt utstyret jeg skulle ha med da jeg ikke ville ha tid til å kjøre hjem igjen for å hente det (og 1 time kjøring hver vei fristet ikke når jeg allerede før start følte jeg hadde dårlig tid).

Halv fem ringte han mens jeg sto utenfor og sølte Prickbort over halve terrassen, og lurte på hvor jeg var. "Eeh, hjemme, hunden var vanskelig og forsinket meg..." "No problem, vi bare møtes på parkeringsplassen for bussen like før broen (Nordhordlandsbroen, red.anm.)".

Tidligere i uken hadde han sagt at garasjen befant seg på Knarvik (nord for Bergen, for alle dere som ikke er lokalkjente). I mitt stressede hode ble jo dette til at jeg skulle over broen, over en øy og over en bro til og til venstre i rundkjøringen deretter, for like til venstre der er det en parkeringsplass nettopp for busser. Og dette er da på Knarvik.

Alt i bilen og avgårde utover klokken 17:00, og boms, så sto jeg i kø. Ringte kunden og fikk høre at det heller ikke var noe problem (veldig positivt syn på livet på den mannen), for han sto også i kø. Gode greier, da var det bare å snegle seg videre. Etterhvert løste trafikken seg opp, solen skinte, godlåt etter godlåt kom i popspilleren i bilen og jeg satt og trallet fornøyd for meg selv.

Plutselig ser jeg en Mercedes stå i veikanten på "motorveien", og jeg tenker "faen for en dimling som har stoppet der da?"... bare for å se at det var kunden som sto der og ventet på meg. "Hvorfor pokker står han der? Han sa jo Knarvik..."

Ringte og sa at jeg nettopp hadde kjørt forbi ham og fikk til svar at "vi skulle jo møtes FØR broen". Ååååkei... kjørte over broen, snudde og kjørte over broen en gang til, og av mot HORDvik. Som er på andre siden av fjorden for Knarvik. Jaja, sånn kan det gå.

Fulgte etter opp til huset og ble forelsket i garasjen med en gang. Stor, fin, ny dobbeltgarasje med god plass i alle retninger... men uten lys, siden den ikke var helt ferdig enda, men ferdig nok til å brukes på en finfin solskinnsdag.

Parkerte og snakket med eierne som kom og åpnet for vann og strøm og ikke minst garasjeporten.

Så var det bare å tømme de respektive biler - min for kjemi og utstyr, hans for diverse poser med... vel, diverse innhold, samt sommerfelger uten dekk.

Deretter var det bare å gjøre alt klart og sette i gang.

Bilen var nyvasket mannen-i-gata-style av eier og konen, og så egentlig ikke helt forferdelig ut. Jeg tok litt bilder for å ha et sammenligningsgrunnlag til etter-vask-bilder, og fikk sett de fleste defektene i lakken ganske greit.

Bilen sto fremdeles på stålfelg med vinterdekk og hjulkapsler. Disse ble ikke tatt av før vask, men fikk en god runde kjemi sammen med resten av bilen.

Tømmer bagasjerommet for greier

IMG_6375.jpg

Ikke helt rent her, nei...

IMG_6376.jpg

Ikke her heller...

IMG_6377.jpg

Veistøv og pollen på bakluken, og bilen min ser innsiden av en garasje for første gang! :)

IMG_6378.jpg

Fin langt fra...

IMG_6379.jpg

IMG_6380.jpg

IMG_6381.jpg

...men langt i fra fin.

IMG_6382.jpg

RDS, swirls og gamle holos i skjønn forening.

IMG_6383.jpg

IMG_6384.jpg

IMG_6385.jpg

Nok å ta av på førersiden, og dette er det man ser før bilen er vasket.

IMG_6386.jpg

IMG_6387.jpg

Ripen er er lakk som har blitt skrapt av og kun henger i endene av ripen; dette forsvant under vask, og ripen viste seg å ikke være dyp eller vanskelig å fjerne.

IMG_6388.jpg

Litt RDS på bakdør førerside
IMG_6389.jpg

Liten skade på speil

IMG_6390.jpg

RDS på bakskjerm

IMG_6391.jpg

RDS på taket

IMG_6392.jpg

Merke/skille etter maskeringstape og omlakkering

IMG_6393.jpg

Litt RDS på hjørnet helt bak. Legg merke til det frekke fargespillet og fargeforskjellen!

IMG_6394.jpg

Noen "konemerker", som eier kalte det

IMG_6396.jpg

Enda et maskeringsskille

IMG_6397.jpg

Og noen flere konemerker

IMG_6398.jpg

Omfattende drittarbeid på bakdør, ikke like elendig på fordør, men fremdeles langt fra bra. En liten parkeringsbulk ved det hvite merket til venstre for mellomrommet mellom dørene.

IMG_6399.jpg

Antydning til rustbobler

IMG_6400.jpg

Dypt kutt midt på høyre forskjerm

IMG_6401.jpg

Litt tjafs på bakfanger

IMG_6402.jpg

Dype RDS på panser, sannsynligvis laget med stein.

IMG_6403.jpg

Fredagen gikk med til utvendig vask og clay, før vi dro hjem for å drikke øl. :)

Dagens helter:

MAC124 Prickbort
Bilt-Hamber Surfex HD 1:2/1:3 eller så
Espuma Activo
CarPro Iron-X (stinky edition)
Bilt-Hamber auto-clay soft (hvit)
Vann som smøring
CG Fluffer-kluter til å tørke etter clay

Startet med å legge Prickbort på hele bilen under vinduer med dualaction triggerflaske fra Elite. Dette tørket så fort at jeg måtte ta to runder for å få det til å holde seg noenlunde fuktig, og så tok jeg en tredje runde for sikkerhets skyld. Fremdeles tørket det altfor fort, men da det hadde fått 2-3 minutters virketid og jeg uansett skulle claye senere fant jeg ut det var på tide å spyle av.

Foma 747 skred til verket og vips var bilen spylt. Neste deltaker var Surfex HD som jeg med vilje hadde blandet ut idiotisk sterkt for maks rengjøringseffekt av både lakk og dekk.

Sprayet liberalt på hele bilen inkludert vinduer, men det tørket veldig fort inn. Begynte på venstre side fremme, men innen jeg hadde kommet til bakhjulet hadde det tørket. Justerte dusjen til litt mer sprut og brukte en del mer produkt, men da tørket det hvertfall ikke så fort. Etter en runde rundt bilen hadde det nesten tørket igjen, så jeg kjørte på med ren Espuma Activo fra skumkanon for å holde det fuktig litt lenger. Tok en runde med detailingkost mens skummet virket, og så ble det spyling igjen.

IMG_6404.jpg

IMG_6405.jpg

Jeg kom på at annonsebildene de hadde lagt ut viste et møkkete motorrom, så det ble åpnet for vask. Dusjet rikelig med Surfex og jobbet inn med detailingbørste og EZ-Detail Mini Brush, og deretter skummet og så spylt. Motorblokken hadde en del oljesvetting og litt søl etter påfylling, så Prickbort ble funnet frem og sprayet på, jobbet inn med børstene og deretter spylt igjen. Tørket med etpar Nanolotus Engros-kluter som hadde sett innsiden av et motorrom tidligere.

IMG_6406.jpg

IMG_6407.jpg

IMG_6408.jpg

IMG_6409.jpg

Eier ville gjerne gjøre noe, så jeg gav ham flasken med Gtechniq T1 og en skumpad, med beskjed om å smøre tynt på sånn at det ble jevnt og fint og svart.

IMG_6410.jpg


Så var det tid for Iron-X. Jeg visste det var risikosport å bruke Iron-X midt i solsteiken og skulle ønske jeg hadde tatt med Wolf's Chemicals DeIronizer i stedet, da den tåler bedre å tørke inn, men fikk gjøre det beste av det jeg hadde. Dusjet hele bilen inkludert tak men ekskludert vinduer, da jeg bare hadde rundt halvannen desiliter IronX med meg. Da jeg kom til panseret ville ikke triggeren spraye lenger da produktet stort sett bare var skum, så jeg helte resten over panseret og spredde det med en påføringspad. Virketiden ble 3-4 minutter før jeg ikke turde la det ligge lenger og grep etter spyleren igjen.

IMG_6411.jpg

IMG_6412.jpg

Eier sto igjen og trippet, så han fikk en flaske Surfex HD og en børste og beskjed om å skrubbe dekkene litt.

Mens han holdt på gjorde jeg klar vaskebøtten. Dagens såpe var igjen CG Citrus Wash & Gloss, og vaskeredskap var Bilnerden-svamp og CarPro ullmitt. Svampen oppførte seg merkelig og ville overhodet ikke gli over lakken. Det kan ha vært fordi panelene var veldig varme, solen steikte eller fordi svampen hadde seg en runde på 90 grader sammen med masse mikrofiber i vaskemaskinen...

IMG_6413.jpg

Etter å ha vasket halve taket og halve frontruten byttet jeg hvertfall til CarPro ullmitt. Den funket bedre denne dagen, men jeg likte ikke nettingen på baksiden der man skal stikke hånden inn. Det ble for mye konsing på å holde saujævelen og for lite konsing på vaskingen, så det blir nok til at jeg kjøper en ny tradisjonell ullmitt ganske plutselig.

Eier ble bedt om å følge etter meg med spyleren da jeg ikke ville la såperester tørke på lakken, så jeg vasket meg rundt bilen og han spylte.

IMG_6414.jpg

Actionshot!

IMG_6416.jpg

Vel spylt var det på tide med clay. Jeg rev av to biter og viste hvordan den skulle knas og brettes og brukes, gav ham den ene og en sprayflaske med vann og så begynte vi på hver vår side av bilen. Det var litt rusk igjen etter kjemien, men ikke veldig mye. Ikke overraskende var det mest nederst på dørene og på panseret. Har ingen bilder av selve clayen, men fikk et action-shot av eier i sving:

IMG_6417.jpg

Etter clay diskuterte vi om vi skulle ta hele interiøret denne dagen eller om vi skulle ta det dagen etter. Han sa han kunne ta med fruen slik at de kunne ta interiøret mens jeg polerte. Dette var en god plan, så vi pakket alt utstyret inn i garasjen og tok kveld.

IMG_6424.jpg

Tidsforbruk: ca 4 timer.

Lørdag:

Utstyr:
Paint Detective PD8
3M 3434 maskeringstape
Flex PE 14-2 150
Flex XC 3401 VRG
Scholl Concepts S30+
Scholl Concepts S17+
Scholl Concepts S3 Gold Edition
Scholl Concepts oransje pad, M
Scholl Concepts svart pad, M
Scholl Concepts hvit/svart spiderpad, M
Scholl Concepts hvit/rød spiderpad, S
Scholl Concepts CF02
Nanolotus Engros mikrofiberkluter, 20 stk eller så
Nanolotus mikrofiberkluter (limegrønne), 5-6 stk eller deromkring
Microfiber Madness Summit 800
Surfex HD 1:2
Mothers Wheel Well Brush
Chemical Guys UFO Applicator pad, rød
eBay-påføringspads
Gtechniq T1 Tyre & Trim
Collinite 476s

Stilte opp i halv ellevetiden og knipset noen flere bilder av lakktilstanden, men da de i stor grad så ut som bildene tatt dagen før, bare med flere swirls, var det ikke så mye brukbart. Vi satte derfor i gang med å maskere det som kunne maskeres.

IMG_6425.jpg

IMG_6426.jpg

Litt inspeksjonsbilder likevel:

RDS på førerdør

IMG_6419.jpg

Litt rustbobler ved pyntelisten på førerdør

IMG_6420.jpg

Jakkemerker over håndtak, førerdør

IMG_6421.jpg

IMG_6428.jpg

IMG_6429.jpg

IMG_6430.jpg

IMG_6431.jpg

IMG_6434.jpg

IMG_6435.jpg

IMG_6436.jpg

IMG_6437.jpg

IMG_6438.jpg

IMG_6439.jpg

IMG_6440.jpg

IMG_6441.jpg

IMG_6442.jpg

IMG_6443.jpg

IMG_6444.jpg

IMG_6446.jpg


Målte lakktykkelse på hele bilen og fant fort ut at hele bilen bortsett fra førerdør over pyntelist og passasjerdør fremme under pyntelist har blitt omlakkert minst en gang tidligere. Jeg har aldri sett så mange og så høye verdier. Enkelte steder ville ikke PD8'en gi måling i det hele tatt, altså var lakktykkelsen over 1200µm...

ptg%20readings%20mb%20e200.jpg

Verdier ble notert, og så var det klart for kombotesting.

IMG_6449.jpg

IMG_6450.jpg

IMG_6451.jpg

IMG_6452.jpg

IMG_6453.jpg


Tapet opp noen områder på panseret og gjorde klar Flex PE 14-2 150 roterende, Scholl S30+ og oransje Scholl-pad. Denne tok absolutt ingenting, men gjorde lakken litt blankere. Byttet til S17+ på samme pad og fikk fjernet litt swirls, men ikke noe å rope hurra for. Byttet til svart pad og kjørte S17+ på denne, og det så ut til å ta litt mer enn hva det gjorde på oransje pad. S17+ har jeg aldri fått til å kjøre uten at den støver som nøkken, så jeg har tidligere blandet inn en ert S40 for å få en litt mer oljete blanding, mindre støv og vesentlig lengre kjøretid. Dette var dog på lilla pad og Flex DA... mer om dette senere.

Litt testing:

S30 på oransje

IMG_6454.jpg

Wipedown etter hardkjør (men fikk selvsagt ikke med røyken)

IMG_6456.jpg

Scholl CF02 på en tilfeldig grønn klut

IMG_6457.jpg

50/50 etter S30+ på oransje

IMG_6458.jpg

RDS med 50/50 etter S17 på oransje på samme felt som S30+

IMG_6460.jpg

Kjørt S30+ øverst, S17+ nederst

IMG_6461.jpg

Holosjekk etter wipedown etter s17 på svart

IMG_6463.jpg

Holosjekk etter wipedown etter s17 på svart

IMG_6464.jpg

Holosjekk etter wipedown etter s17 på svart

IMG_6465.jpg

Holosjekk etter wipedown etter s17 på svart

IMG_6466.jpg


Jeg bestemte meg for å kjøre en en-stegs med S17+ på svart. Litt begrenset tid (ville bli ferdig med poleringen lørdag), det var tross alt en gratisjobb, og jeg ville ha litt familietid på søndagen. Durte på et felt på panseret og fylte hele panseret med produktstøv, og blandet inn en ert S40 av overnevnte grunner. Smoooooth. Ripene forsvant som dugg for solen, og etter to runder wipedown med Scholl CF02 og inspeksjon med LED-lykt var det ingen hologrammer å se. Yey, gullkombo på omtrent første forsøk!

Dagens valgte combo

IMG_6506.jpg

Kjørte panseret og fant et stygt merke midt foran stjernen, så da var det frem med våtslipeutstyr. Begynte med 2000-grit og fikk det tålig greit. Lakkmåleren mente det var nok å ta av, så jeg byttet til 1500-grit og tok en runde til, deretter 2000 og avsluttet med 2500 før jeg freste på med hvit/rød spiderspotpad og S3 Gold, og avsluttet med S17+ på svart. Blankt og fint og merkene forsvant nesten helt.

Stygge merker

IMG_6471.jpg

Våtslipeutstyr

IMG_6472.jpg

Slipeslipeslipe

IMG_6473.jpg

Nesten helt borte (så jeg tok en runde til, som sagt).

IMG_6474.jpg

...og da ble det sånn:

IMG_6660.jpg

Fant merke på bakskjermen etter en måkebajs som hadde kost seg lenge og laget noen herlige merker, så de ble våtslipt med 2000-grit og polert opp igjen med spiderpad og S3 Gold, og blinget med S17 på svart, den også.

Bajsbajsbajs

IMG_6491.jpg

Slipeslipeslipe

IMG_6496.jpg

Glemte å ta etterbilde her, men har et ferdigbilde fra dagen etter:

IMG_6669.jpg

Durte over bilen i greit tempo med 3 erter S17+ og 1 ert S40 på svart Scholl vaffelpad på roterende. Spredde på 1 (600rpm), økte til 3-4 (1200-1500rpm) og kjørte 4-12 pass med mye press (hard lakk, dette her), slapp press og tok 1-2 pass med kun vekten av maskinen for å prøve å unngå holos.

Poleringsseansen ble kun avbrutt av eier som lurte på om han kunne gjøre noe, om jeg var sulten eller tørst og "Nå er det på tide med en pause! Her, ta en kopp kaffe og litt kake!". Det ble klart for meg at jeg er ubrukelig til å delegere arbeid til hjelpere som er med. Jeg hadde forsåvidt bruk for en DA-sjåfør, men han hadde aldri kjørt poleringsmaskin før og var ikke lysten på å ødelegge noe, så da ble det dessverre til at han sto og så på.

Etter kaffepausen stakk han for å hente konemor og kom tilbake etpar timer senere. De fikk da en innføring i kvartetten Green Clean, våtsuger, børste og sprayflaske med vann og satte i gang med å rense baksetene. Mens de romsterte inni bilen knipset jeg noen bilder før jeg fortsatte med poleringen.

Eier vasker gummimatter med vann og papir og kommer ingen vei...

IMG_6476.jpg

...så jeg gir ham Surfex HD og børste, og da begynte det å skje noe!

IMG_6477.jpg

Konen blir bedre kjent med sin nye venn, Green Clean

IMG_6478.jpg

Tok wipedown-stikkprøver underveis mens jeg polerte for å være sikker på at jeg ikke hadde startet holofabrikk, og alt så bra ut.

Da er det tid for litt 50/50's:

Frihånds-50/50 på panser, 4 pass

IMG_6467.jpg

50/50 frontlykt

IMG_6475.jpg

Venstre forskjerm

IMG_6481.jpg

Uten tape

IMG_6486.jpg

50/50 speil

IMG_6497.jpg

50/50 lampe

IMG_6498.jpg

50/50 pianolakk på B-stolper

IMG_6499.jpg

Konen tok nybilen og kjørte hjem igjen etterhvert, og jeg satte eier til å polere inni dørhåndtak og pyntelistene på dørene med Meguiar's påføringspad og S3 Gold:

IMG_6500.jpg

IMG_6502.jpg

Meg's-paden gikk i bakken like etter bildet ble tatt og eier mente det gikk fint å bruke den litt til. Jeg forklarte hvorfor den skulle i bosset og gav ham en ny.

På forskjerm høyre side var det en lang ripe jeg mente jeg burde kunne våtslipe litt på, så det gjorde jeg. Begynte med 2000 og byttet kjapt til 1500, slipte med 1500 langs ripen og 2000 på tvers av ripen, og polerte med S17 på svart siden den likevel hang på maskinen. Krevde litt jobb, men det så ut til å forsvinne. Så begynte det å ryke og lukte svidd, og jeg fikk et jævlig merke på lakken, og fryktet jo at jeg hadde gått gjennom i min iver etter å fjerne ripene etter sliping. Panelet var så varmt at jeg svei av hårene på fingrene, så det ble tatt en beslutning om akutt kaffepause mens skjermen fikk avkjøle seg litt. 10 minutter senere var temperaturen såpass at det gikk an å kjøre en wipedown, og stemningen var høy da jeg "bare" hadde svidd polishen fast i lakken...

Glad og fornøyd ble jeg omsider ferdig etter 10 timer maskinkjøring og var klar for voks. Faktisk så klar at jeg fant frem boksen med voks og en påføringspad. Men først var det ut i regnet for å dynke bilen i nesten ren Surfex og skum for å fjerne rester av poleringsmiddel fra kriker og kroker. Tok en runde med Surfex og Mothers Wheel Well Brush i samme slengen, mens eier tok en runde til på dekkene før han spylte av bilen.

Vel spylt bar det inn i garasjen igjen, der bilen ble tørket med et Miracle Dryer og Woolly Mammoth, og så var det klart for voks.

Slo på lampen igjen med voksen i hånden og så åpenbarte galskapen seg for meg. Holos på forskjermen. Holos på dørene, bakskjermen, bakluken, taket, panseret - overalt. Og mange av dem.

IMG_6507.jpg

IMG_6508.jpg

IMG_6509.jpg

IMG_6510.jpg

IMG_6511.jpg

IMG_6513.jpg

IMG_6514.jpg

Slipemerkene mine på forskjermen kom skrekkelig til syne igjen og tilstanden ellers på lakken hintet til at S17+ på svart Scholl var i det mer pinglete hjørnet på denne lakken. Oh well, 10 timer maskinkjøring bortkastet, og likevel måtte jeg ta strafferunde. Jaja, +1 på lessons learnt, om ikke annet.

IMG_6512.jpg

Fant hvit/rød spiderpad igjen og ladet med S3 Gold, og kjørte knallhardt på slipemerkene mine. Minst 8 pass senere var de omsider borte, sammen med mesteparten av ripen jeg skulle slipe bort i utgangspunktet. Kjørte også litt på resten av skjermen og innså at siden det uansett ble en to-stegs burde jeg kjørt med hvit/svart og hvit/rød spiderpad og S3 Gold hele veien - da hadde jeg faktisk fått fjernet en del riper...

Ladet Flex DA med liten bakplate, oransje Schollpad og S30+ og kjørte venstre forskjerm. 2 pass med moderat press på 5 og rett av, tre runder wipedown, blitz og LED-lykt, varierende vinkler og godkjent resultat. Litt lei og oppgitt fortsatte jeg slik rundt hele bilen, så det ble ikke flere bilder av strafferunden da jeg bare ville bli ferdig. Jeg durte over med maskin og tok wipedown og buffet fortløpende. Endelig holofritt.

IMG_6515.jpg

IMG_6516.jpg

IMG_6517.jpg

IMG_6518.jpg

IMG_6519.jpg

IMG_6520.jpg

IMG_6521.jpg

IMG_6522.jpg

IMG_6523.jpg

Eier tok en runde med Gtechniq T1 Tyre & Trim på dekkene og vasket sommerfelgene mens jeg bannet meg rundt bilen.

OMSIDER var det tid for voks, bare to timer etter at jeg trodde jeg var ferdig med maskinen... Fant frem Collinite 476s og en UFO-påføringspad og la et tyyynt lag på hele bilen. Eier gikk etter og buffet etter ca 5 minutters hazetid.

IMG_6526.jpg

12 timer etter start var vi ferdige, så da pakket jeg alt i bilen igjen og så kjørte vi. Planen var at vi skulle finne et fint sted å ta ferdigbilder i solnedgangen, men da solen nesten hadde gått ned bestemte vi oss for å ta det dagen etter.

Her er dog noen ferdigbilder fra garasjen:

IMG_6527.jpg

IMG_6530.jpg

IMG_6531.jpg

IMG_6532.jpg

IMG_6533.jpg

IMG_6534.jpg

IMG_6535.jpg


Tidsforbruk: 12 timer

Søndag:

Produkter brukt denne dagen:

Stjärnagloss Silke quick detailer
CG Bare Bones
Gtechniq C6 Matte Dash
Meguiar's Mist & Wipe Interior Quik Detailer
Liten interiørbørste fra Felleskjøpet
Diverse MF

Kjørte til parkeringsplassen nedenfor ex-Arenum for å ta ferdigbilder til denne S&S'en samt for salgsannonsen. Bilen hadde blitt ganske støvete over natten, og etpar fuglejævler hadde brukt panseret som toalett. Gikk en kjapp runde med Silke QD og klut for å fjerne støv og fuglebajs, og sprayet Bare Bones i hjulhusene og spredde produktet med en eBay-pad. Så ble det tatt bilder av utsiden.

IMG_6674.jpg

IMG_6675.jpg

Gikk kjapt over interiøret med Megs M&WIQD og klut for å fjerne litt støv. Børstet luftedysene for å fjerne støvet derfra også, og tørket fint over med MF.

IMG_6673.jpg

Smurte Gtechniq C6 på alt av vinyl for å heve utseendet litt. Irriterte meg over at produktet var så ekstremt flytende og lite medgjørlig og at ikke flasken hadde sprayer, men var veldig fornøyd med utseendet det gav og den friske duften det etterlot seg. Knipset noen gode og mange dårlige interiørbilder før vi pakket sammen og kjørte hjem igjen.

IMG_6676.jpg


Tidsforbruk: Ca 1,5 timer.

Totalt over helgen: ca 17,5 timer.

Ferdigbilder:

IMG_6633.jpg

IMG_6634.jpg

IMG_6635.jpg

IMG_6636.jpg

IMG_6637.jpg

IMG_6640.jpg

IMG_6642.jpg

IMG_6643.jpg

IMG_6644.jpg

IMG_6645.jpg

IMG_6646.jpg

IMG_6647.jpg

IMG_6649.jpg

IMG_6661.jpg

IMG_6662.jpg

IMG_6663.jpg

IMG_6668.jpg

IMG_6669.jpg

IMG_6671.jpg

IMG_6650.jpg

IMG_6651.jpg

IMG_6652.jpg

IMG_6654.jpg

Det ser ut som at panelet med kontrollen for justering av sete og ratt er ihjelslitt, men jeg var bare maks uheldig med vinkelen og lyset, og var idiot nok til å ikke se gjennom bildene før vi dro. Heldigvis hadde sønnen tatt et bedre bilde til salgsannonsen, så i annonsen brukte vi hans bilde og ikke mitt...

IMG_6656.jpg

IMG_6679.jpg

IMG_6657.jpg

Lessons learnt:
1. Test flere komboer
2. Test flere komboer
3. Wipedown er ikke alltid nok for å fjerne oljer etter S40
4. S40 på svart blir holohelvete selv om man "bare bruker litt for å få lengre kjøretid"
5. Kjøp kjemikaliemaske før neste bil
6. Se gjennom bilder underveis sånn at man slipper teite overraskelser når bilen er levert.

Takk for oppmerksomheten!

Bilder er ikke tillatt brukt uten mitt skriftlige samtykke.

2013-08-30: Oppdatert bildelinker

 

  • DCN Poeng 26

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Å satse på kun roterende kan være skummelt. Særlig på slik bil som dette. W210 som E-klassen fra 1995 til 2003 kalles, var mye plaget at lakkrust og de fleste har fått byttet og omlakkert alle avtagbare paneler i flere omganger over flere år på kulanse/goodwill fra Daimler-Benz. Siden denne bilen er bruktimportert er den ofte også mindre rustbehandlet enn norsksolgte biler. En kombo testet på et panel funker kanskje ikke på andre deler av bilen. Lakken til Mercedes krever også ofte grove komboer for å korrigere helt, samtidig som det skal lite til før man ender opp med hologrammer. Karosseriet har mange buer og f. eks forskjermer som er vanskelige å kjøre holofritt med roterende. Jeg tror du kunne spart tid på å droppe roterende og heller kjøre grov og medium kombo med FlexDA. det hadde fjernet ca like mye og du hadde sluppet alt peset med holosjekk og strafferunde.

Men dette er bla bla fra meg om Mercedes, beklager noe OT.

Jeg storkoste meg gjennom hele denne S&S'en og flirte høyt flere ganger over bra humor. Velskrevet tråd med mye nyttig info og erfaring delt. Resultatet ble knallbra og jeg håper det ikke er lenge til neste S&S fra den kanten. :thumbup:

  • DCN Poeng 3

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Skulle egentlig lagt meg for lengst men måtte bare lese denne..

Underholdende og god S&S dette, Christer. Mange vittige kommentarer underveis, likte spesiellt 50/50 halogenlampe! Jeg som er vant til å gjøre en ukes (++) shine må si jeg ble litt småstressa av å lese dette men. :P

Forresten, hadde dere ikke muligheten til å spyle av fulgedritten? Vil tro det hadde vært mer skånsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Nå vet jeg jo hvor du stod og gnukket :P En kompis av meg bor i huset på skrå ovenfor han karen du lånte garasje av(Touran og Relacombil..)

Anyways...cred er selvsagt, siden den ble avsindig mye blankere enn utgangspunktet og fordi du beholdt roen når du så antydningen til holos her og der :thumbs:

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Å satse på kun roterende kan være skummelt. Særlig på slik bil som dette. W210 som E-klassen fra 1995 til 2003 kalles, var mye plaget at lakkrust og de fleste har fått byttet og omlakkert alle avtagbare paneler i flere omganger over flere år på kulanse/goodwill fra Daimler-Benz. Siden denne bilen er bruktimportert er den ofte også mindre rustbehandlet enn norsksolgte biler. En kombo testet på et panel funker kanskje ikke på andre deler av bilen. Lakken til Mercedes krever også ofte grove komboer for å korrigere helt, samtidig som det skal lite til før man ender opp med hologrammer. Karosseriet har mange buer og f. eks forskjermer som er vanskelige å kjøre holofritt med roterende. Jeg tror du kunne spart tid på å droppe roterende og heller kjøre grov og medium kombo med FlexDA. det hadde fjernet ca like mye og du hadde sluppet alt peset med holosjekk og strafferunde.

Men dette er bla bla fra meg om Mercedes, beklager noe OT.

Jeg storkoste meg gjennom hele denne S&S'en og flirte høyt flere ganger over bra humor. Velskrevet tråd med mye nyttig info og erfaring delt. Resultatet ble knallbra og jeg håper det ikke er lenge til neste S&S fra den kanten. :thumbup:

Takk for god tilbakemelding!

Jeg hadde alle Mercedes-trådene dine i bakhodet mens jeg holdt på og sjekket faktisk etpar av dem før jeg begynte, og idet jeg tok i maskinen må jeg ha glemt alt jeg hadde lest...

I etterkant skjønner jeg ikke hvorfor jeg valgte comboen jeg gjorde eller hvorfor jeg i det hele tatt trodde jeg skulle klare å dra i land en 1-stegs på en så utrolig omlakkert bil, men man lærer så lenge man lever :)

Grunnen til at jeg gikk for roterende var at selv om jeg egentlig ikke hadde noen tidsfrist (og kunne tatt søndagen til hjelp), så ville jeg bli litt raskere ferdig enn jeg trodde jeg ville blitt med bare Flex DA - i tilegg så jeg for meg at DA'en kunne bli kronglete å kjøre nedi lyktegropene (men det gikk jo helt fint på strafferunden; +1 på erfaringer der også, altså).

Neste gang blir det hvertfall mer omfattende combotesting :)

Skulle egentlig lagt meg for lengst men måtte bare lese denne..

Underholdende og god S&S dette, Christer. Mange vittige kommentarer underveis, likte spesiellt 50/50 halogenlampe! Jeg som er vant til å gjøre en ukes (++) shine må si jeg ble litt småstressa av å lese dette men. :P

Forresten, hadde dere ikke muligheten til å spyle av fulgedritten? Vil tro det hadde vært mer skånsomt. ;)

Jeg skulle gjerne hatt bilen en uke med mulighet til å ta blant annet interiøret skikkelig, men eier og fru gjorde en grei jobb. Den er ren nok for mannen i gaten, hvertfall. :)

Nå vet jeg jo hvor du stod og gnukket :P En kompis av meg bor i huset på skrå ovenfor han karen du lånte garasje av(Touran og Relacombil..)

Anyways...cred er selvsagt, siden den ble avsindig mye blankere enn utgangspunktet og fordi du beholdt roen når du så antydningen til holos her og der :thumbs:

Holos er jo ikke noe problem såfremt man vet hvordan man skal takle dem, så jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redde for dem... men så har jeg ikke korrigert svart Honda-, Toyota- eller Lexuslakk heller :)

Takk for cred, alle sammen :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, bra tråd! Godt skrevet og godkjent blank bil for salg :thumbup: Skjønner godt hva du mener med at alle nyervervede tips forsvinner i det du tar tak i maskina, samme problem her.

Jeg testet forøvrig mitt eget åndedrettsvern i går mens jeg malte noen vinduskarmer med olje inne i leiligheten, må justere min litt til for den var litt for stram men jaggu om han ikke tok bort det han skulle også! Blei skikkelig overraska da jeg tok av maska etterpå, stinket oljemaling i hele leiligheten så det var nesten litt ubehagelig uten filtrering selv om jeg bare skiftet ut av malingstøyet kjapt og dro :blink:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Underholdene og meget godt skrevet S&S. :)

Bra du fikk ryddet opp i hologrammene. Cred for artig og ærlig S&S og for arbeidet som er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ha-ha, bra tråd! Godt skrevet og godkjent blank bil for salg :thumbup: Skjønner godt hva du mener med at alle nyervervede tips forsvinner i det du tar tak i maskina, samme problem her.

Blir litt sånn "mhm, mhm, riktig, sånn og sånn skal det gjøres på denne lakken", og idet jeg tar i maskinen går rullegardinen ned og jeg får en mental "YIPPIE-KAY-EY MOTHERFUCKER!" og noober 100-0 på komboen :)

Jeg testet forøvrig mitt eget åndedrettsvern i går mens jeg malte noen vinduskarmer med olje inne i leiligheten, må justere min litt til for den var litt for stram men jaggu om han ikke tok bort det han skulle også! Blei skikkelig overraska da jeg tok av maska etterpå, stinket oljemaling i hele leiligheten så det var nesten litt ubehagelig uten filtrering selv om jeg bare skiftet ut av malingstøyet kjapt og dro :blink:

Jeg merker at så lenge jeg står i friluft og lefler med kjemien går det greit (dvs, det gikk greit helt til jeg pustet inn/svelgte litt pad cleaner-suppe grunnet et :ph34r:-vindkast), men å stå i timesvis og puste inn løsemiddelgass fra polishen gjør meg mer og mer utilpass. Jeg kan leve med dårlig rygg, slitne muskler i armer, bein og nakke hvis jeg ikke må slite med migrenelignende hodepine etter løsemidler i tillegg, så jeg har kommet frem til at en 400-600-lapp i HMS-utstyr må til uansett hvor sjelden jeg polerer biler. Er ikke noe stas å være mental pudding i flere dager etter en gnikkeseanse. Det går ut over writeupen også, siden jeg glemmer hva jeg har gjort. Jeg kom på mye jeg hadde glemt at hadde blitt gjort (og rekkefølgen) da jeg så gjennom bildene. Ikke bra...

Hvilken maske er det du har, og hvor kjøpte du den?

Underholdene og meget godt skrevet S&S. :)

Bra du fikk ryddet opp i hologrammene. Cred for artig og ærlig S&S og for arbeidet som er utført.

Takk for oppmuntring :)

Hvis man ikke viser feilene sine, hvordan skal man da lære av dem og kunne bli bedre? I tillegg håper jeg at mine feil kan bidra til at andre ikke trenger oppleve den samme frustrasjonen (selv om de nok gjør det likevel på et tidspunkt).

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en

3M 7500 silikon halvmaske (med bøyle over hodet og nakkestropp). Kjøpte litt forskjellige filter,

3M 6059 ABEK1 som skal ta det meste av det jeg kommer borti av avgasser,

3M 2125 støvfilter når jeg bare pusser sparkel

3M 501 filterholder, så jeg kan sette eget støvfilter (5925) utenpå abek-filteret og spare litt belastning på den siden den er ganske dyr

kjøpt på Tess for 950ish kroner (kjøpte noe til men det var bare småtteri mener jeg)

Og alle aktive filter må oppbevares så lufttett som mulig når du ikke bruker dem, hvis ikke brukes de opp av seg selv pga eksponering til luft. Hu på Tess sa at jeg burde pakke dem ned også ved kaffepauser..

Edit: slomset borti submit knappen mens jeg leste på pakningene :lol:

Edit 2: hva skjer med øå da, Tapatalk? Makan!

Edit 3: lagt inn igjen øå og smileys etter Tapatalk-hærverk

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaargh tapatalk:angry:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Det ble jo ihvertfall et fint resultat til slutt. Kjenner meg godt igjen mtp. å se holos etter Surfex vask-det er no dritt.

Cred for god "ståpåvilje" og fin klargjøring til salg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det ble jo ihvertfall et fint resultat til slutt. Kjenner meg godt igjen mtp. å se holos etter Surfex vask-det er no dritt.

Cred for god "ståpåvilje" og fin klargjøring til salg ;)

Takk for det :)

Jeg så holos hver gang jeg lukket øynene i flere dager etter det der... :blink:

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble, som tidligere nevnt i denne tråden, ett bra resultat til slutt! Leste og koste meg i sofaen av denne s&s, du skriver på en veldig artig og god måte som virkelig fenger meg :)

Må også, som flere andre her, gi deg kredibilitet for stå-på-viljen!

Var også moro å se at den eldre herren og hans kone var så med i detailingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme erfaring med s40 og wipedown. av og til er det ikke nok med bare wipedown... men synes du fikk til et skikkelig resultat, fint at du legger ut feilene din også. Hvis ikke ser alt så jævelig lett ut, og man tror alle gjør en perfekt jobb bestandig :P ellers en underholdende S&S ;)

cred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • Moderatorer
Christer
Jeg har ikke sett denne før nå jeg. Meget flott utført arbeid på kort tid Christer. :thumbup:

Tenker dette gjorde bilen litt med atraktiv ved salg.

Overhodet ikke. Kom etpar svindelforsøk via finn.no og en dekksparker, så bilen er fremdeles til salgs... Hvis den ikke blir solgt før, blir den lagret i to år til sønnen i huset fyller 18 og tar lappen :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Morsom S&S dette. Godt skrevet og godt utført jobb til slutt! Savner nesten min gamle 210

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
challenger

Jeg har ikke lest i denne tråden tidligere, men sjekker litt rundt om 90-talls Merce nå. Imponerende med bare 17 og halv time på alt dette - inkludert oppretting av holos og å være arbeidsformann for to senior detailere :D

Flott jobb!

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...