Stefan E.

Trenger litt hjelp i full fart, nybegynner...

22 innlegg i emnet

Må ta meg på tak her og få gjort noe med lakken på min 1997 Land Cruiser... Har sammen med min far og min bror en Makita polermaskin (ja, skal være forsiktig, har gått bra så langt) og endel produkter (som jeg regner med de fleste her inne vil steile litt av) men nå er det lenge siden sist og jeg tenkte å gi bilen en skikkelig omgang. Så bær med meg folkens :-)

Den er full av swirlmerker som kommer godt fram i sollyset.

Tenkte å bruke opp mest mulig av det jeg allerede har, men ser at noe må kjøpes nytt. Bor litt utenfor verdens navle, så har ikke all verden å velge i over disk lokalt. Samtidig har jeg ikke tid å vente på å bestille, og til slutt er pengepungen litt slunken for tida.

Bilen er vasket og klar, og står under tak.

Tenkte å kjøpe en clay bar, eneste jeg fant her var et sett fra Turtle wax. Må også ha lakkrens, der tenkte jeg på Meguiars SwirlX (som er tilgjengelig lokalt).

Har ei stor flaske med Auto Glym Super resin polish, denne har jeg "alltid" brukt men synes det er ganske kortvarig effekt. Har aldri brukt noe over denne. Så vurderte å kjøpe en annen sak, som også fantes lokalt, Meguiars NXT generation 2.0 wax.

Bør jeg styre unna denne?

Kan jeg bruke denne i stedet for Auto Glymen?

Eller er det noe vits i å Bruke Auto Glym, og så gå over en gang til med den nye fra Meguiars?

Kunne godt tenkt meg en ren voks til slutt, men det ser faktisk ut som det ikke er å oppdrive.

Har biltema tilgjengelig og her, men med begrenset utvalg.

Håper på kjappe svar, og er dette dårlige greier må jeg fise en tur til Bodø og håpe på bedre utvalg

over disk der.

Mvh Stefan

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst så er du nødt til å ha polish til maskinbruk. Super resin polish er en "all in one" til hånd og DA bruk, denne fjerner ikke defekter men skjuler lette swirls midlertidig. Det samme gjelder nxt 2.0, men denne er mest en lakkforsegling og ikke polish. Swirl-x er også en form for filler og skal heller ikke brukes med roterende. Det er ihverfall ikke en lakkrens.

Ingen av disse kan brukes med roterende poleringsmaskin. Skal du bruke roterende maskin så må du skaffe deg riktige produkter, og disse får du skjelden kjøpt over disk i nærheten.

Endret av Mighty
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst så er du nødt til å ha polish til maskinbruk. Super resin polish er en "all in one" til hånd og DA bruk, denne fjerner ikke defekter men skjuler lette swirls midlertidig. Det samme gjelder nxt 2.0, men denne er mest en lakkforsegling og ikke polish. Swirl-x er også en form for filler og skal heller ikke brukes med roterende. Det er ihverfall ikke en lakkrens.

Ingen av disse kan brukes med roterende poleringsmaskin. Skal du bruke roterende maskin så må du skaffe deg riktige produkter, og disse får du skjelden kjøpt over disk i nærheten.

Hadde egentlig tenkt å bruke maskinen i hovedsak til lakkrens, og evt til påføring av produkter etterpå. Hva bør jeg gjøre da? Ta jobben for hånd eller satse på å få bestillt produkter? Bilen er mørk blå metallic.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk Super Resin Polish for hånd. Bestill produktene Mighty nevner, så du kan bruke Makita'en til å fjerne riper permanent ved en senere anledning.

Å stresse og bruke feil produkter, skaper bare frustrasjon og hologrammer. Dessuten får du ikke fjernet ripene, du bare maskerer dem til polishen er vasket av igjen.

Autoglym har ikke ment av Super Resin Polish skal vare lenge. Det er en kjemisk lakkrens med litt voks i seg. Den skal brukes sammen med Extra Gloss Protection, da får du et holdbart resultat ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lakkrens/polish som er laget for roterende maskin så kan du fint bruke det, men nå er det skjelden snakk om lakkrens med roterende maskin da stort sett all proff polish/rubbing laget for roterende er slipende og gjør dermed kjemisk "lakkrens" overflødig. Lakken må dog uansett vaskes, avfettes og clayes skikkelig.

Påføring av produkter som tech wax, srp osv er like greit å utføre for hånd. Voks legges også på for hånd. Den eneste måten å bli kvitt swirls/rds med maskin er å bruke slipende polish/rubbing egnet for dette, som f.eks. Scholl, 3M, eller meguiars proffserie osv.

En av få "skikkelige" slipende polisher som er å få kjøpt over disk mange steder er meguiars ultimate compound. Men igjen, denne er kun til bruk med DA maskin eller for hånd.

Aller helst vil jeg anbefale deg å kjøpe en DA maskin da land cruiser er kjent for ganske myk lakk der du lett kan gjøre mer ugang enn godt med roterende. Spesiellt som nybegynner.

Forresten, velkommen hit :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat :-)

Jeg blander kanskje litt med begrepene her, ang lakkrens/rubbing/polish osv... men poenget var jo uansett at bilen begynner å se noe dårlig ut, og etter vasken var det skuffende mye swirls og noen riper (etter litt lett offroadkjøring). Så meningen var jo å få bukt med noe av dette da :-)

Forstår det jo sånn da at man enten MÅ ha en DA polermaskin eller en roterende, men da kun med produkter som det ikke nødvendigvis er så lett å gå i butikken og kjøpe.

Om jeg utsetter ripefjerningen til senere, kan jeg likevel claye bilen nå, bruke super resin polish, og evt legge på et produkt etterpå for å bedre glans og holdbarhet? For hånd altså, for eks nxt 2,0/extra gloss protection eller en ren voks? Har i tillegg til Makitaen en sånn billig "polermaskin" kjøpt for mange år siden hos Bilextra, som overhodet ikke er brukende til noen ting som helst, annet enn å stå å riste.

Er det noe vits i å begynne på jobben med fjerning av ripene for hånd? Tenker da på et eller annet produkt a-la swirlX eller ultimate Compound eller tilsvarende?

Takk for hjelpen forresten :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du som du skriver utsetter korrigering til senere så vil du nok kunne oppnå mye med håndpolering med srp eller nxt 2.0. Sistnevnte vil gi deg ganske god glans og relativt god holdbarhet samtidig som den gjør swirls litt mindre synlige. Å gå over med SRP før nxt tech er verdt et forsøk for enda bedre resultater, men du vil risikere at nxt tech da fjerner noe av fillerene som SRP har lagt igjen.

Det er fullt mulig å fjerne riper for hånd, men det er nærmest et evighetsprosjekt å regne. Selv å fjerne riper med maskin er veldig omfattende og tar 10-20 timer eller mer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, får sove litt på saken, og sjekke litt i morra hva som finnes i Bodø. Må vel uansett få meg en sånn clay bar, noen mikrofiberkluter osv.

Takk for hjelpen i alle fall :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at biltema har begynt å selge clay og lube, så du har jo en mulighet der :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja men de har ikke på lager her jeg bor :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg kan finne 3M proffprodukter i morra, hvilken type bør jeg bruke for fjerning av lette riper med roterende polermaskin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Extra fine compound (gul kork) med tilhørende pad bør få til det meste. Men du må nok også ha ultrafina (blå kork) som siste steg for å få det hologramfritt på myk lakk hvis det er det. Jeg vet ikke hvordan lakken er på den årsmodellen, men på de nyere er det i allefall vanskelig lakk der man ofte sliter med roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte lokalt bilpleiefirma i dag, de anbefalte meg å bestille scholl s17 og s30 fra scandic shine og mente jeg da hadde det jeg trengte. :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.... Har vært på handlerunde i dag og svidd av en masse penger så nå er det "bare" jobben igjen.

Var innom flere steder og endte opp med følgende:

  • Meguiars clay kit
  • Meguiars NXT 2.0 wax
  • 3M extra fine compound (gul)
  • 3M ultra fine compound (blålilla)
  • 3M tilhørende pads
  • Turtle wax vaskehanske (kan vel kanskje ta meg råd til å kaste biltemasvampen :-))
  • Et par mikrofiberkluter og en trepack med manuelle påføringssvamper for voks og sånn.

Så da er det bare å gni seg i hendene og hente seg ei kald Miller og sette i gang..... Er veldig spent på hvordan dette går, og hvor lang tid det tar før jeg begynner å få det til :-)

PS, en siste ting foreløpig, regner med at jeg fremdeles kan bruke 3M produktene for hånd der det er trangt og vanskelig å komme til?

Takk for all hjelp, dette er jo en helt ny verden som har åpnet seg, jeg bare håper jeg ikke blir fullstendig hekta ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint bruke 3M produktene for hånd også ja. Men ikke forvent korreksjon som med maskin :)

Et par ting bare. 2 kluter er for lite. For det første skal du ikke blande kluter brukt til forskjellige steg, efc, ufse, voks osv. Spesiellt viktig er det å ikke bruke kluter fra grovere steg sammen med finere polish eller voks/sealer da dette kan etterlate merker i lakken.For det andre så går det definitivt mer enn 1 klut per steg da klutene raskt blir mettet under den tidkrevende prosessen. Jeg ender som regel opp på 10-15 kluter alt inkl per bil.

Maskeringstape er en annen ting som du definitivt bør ha da en roterende gjør uopprettelig skade på f.eks plastdetaljer raskere enn du rekker å blunke. Spesiellt som nybegynner er det større sjanse for å gjøre ugang enn å ikke gjøre det med roterende maskin uten maskering.

Sett opp bra med lys slik at du ser om du oppnår ønsket korreksjon. Helst av typen 4-500w arbeidslampe. For å se hologrammer/kjørespor som du kan ha laget i lakken så må du bruke en mindre lyskilde som f.eks en led lykt, evt sjekke i direkte sollys hvis det er tilgjengelig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da, spørs om ikke kona setter ned foten snart :-)

Får se om jeg finner noen kluter til en ok pris da i morra...

Er det noen av stegene som er mindre kresne på kvaliteten på kvaliteten på klutene, tenker

på om jeg kan bruke rimelige kluter til noe, evt polerduk, til noen ting og spare de beste klutene til der de trengs mest.

Jeg løper avgårde å kjøper ti gode mikrofiberkøuter til nå så vet jeg ikke ordet av det før bilen plutselig er mitt hjem :-D

Har ellers ordnet meg med både tape og greit lys ;-)

Hehe, skrevet på telefonen, det var ikke like enkelt som på pc. Beklager dårlig norsk osv! Men fikk vel fram poenget :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk de billigste og kjipeste klutene på den groveste poleringen i starten :)

Jeg bruker 10-50 kluter på en bil avhengig av hva som blir gjort utvendig, og om interiør skal taes skikkelig også. ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg i gang!

Prøver etter beste evne, og har nok brukt mye tid på youtube siste dagene for å plukke opp tips og sånn. Så langt går det bra, vil jeg si. Den (gule) extra fine compound er nok ganske fin, den tok ganske kjapt de fleste ripene og "sløret" i lakken, men det er enda endel riper igjen. Prøvde å jobbe ganske grundig med den over enkelte dypere riper, og det meste ordnet seg vel. Er usikker på hvor mye arbeid som kreves, og er jo litt redd for å ta for mye. Kan jo godt tenkes at noen av ripene er så dype at de rett og slett ikke kan fjernes helt.

Skjønner jo nå hvorfor det finnes produkter beregnet for roterende maskin.... er jo en drøm å jobbe med, selv for meg :-)

Tar vel en stund før man lærer seg akkurat hvor mye produkt man skal bruke, og hvor lenge/hardt/fort man skal arbeide. Begynner på laveste hastighet og uten press for å fordele, og øker gradvis både hastighet og press til maks ca 2000 rpm. går så ned igjen til slutt. Virker som stoffet nesten "blir borte" på høyere hastigheter, men det gjør jo ikke det for når hastigheten senkes igjen legges det igjen et fint lag. Nå er det altså den gule 3M jeg snakker om.

Brukte den blå også, men arbeidet myyye mindre med denne. Kunne egentlig ikke se antydning til hologrammer etter den gule i det lyset jeg har tilgjengelig, men gjorde det likevel.

Var redd for temperaturen også, men tror ikke jeg var over 40-50 grader på det varmeste på lakken.

Klarte ikke å dy meg, så jeg gjorde ferdig panser og forskjermer med nxt 2.0 og, nå har jeg ikke sett i sola da, men synes det ser bra ut, tross alt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, takk for all hjelp! Flott forum, og tydeligvis et hav av kompetanse!

Oppdaget tilfeldigvis en annen sak, leste litt et eller annet sted om å eksperimentere med forskjellige pads. I den forbindelse slo det meg mens jeg jobbet med noen ganske betydelige riper, jeg har jo et par hvite orginale Makita pads som fulgte med maskinen. Så gjorde et forsøk... Den var veldig hard og aggressiv, og vanskelig å jobbe med ettersom den ikke i det hele tatt formet seg etter underlaget. Men du verden for en sus den gjorde på ripene, da gikk det virkelig unna!

Så nå bruker jeg først den, ved behov, går så over med 3M gul, og så med ultrafina på blå pad. Ganske lett å tørke rent, og ser i mine øyne bra ut- selv om jeg regner med vi enda er et stykke unna det resultatet jeg ser for meg at dere som virkelig kan dette ville gått for. Om jeg ikke får bort absolutt alle riper så kan jeg leve med det, tross alt. Skal se om jeg ikke kan få ut et bilde eller to her etterhvert :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive