Steinar33

Skal ha ny bil, vurderer Audi, BMW, VW

Hei,

Skal ha meg en ekstra bil pga jeg skal flytte fra Trondheim men fremdeles jobbe i Trondheim, 3 dager i uken.

Det betyr kjøre 10 mil hver vei.

I og med at det er er vinterhardt når vinter dessverre slår til så ser jeg det fornuftige med å skaffe 4 hjulstrekk.

Tankegangen er som følger: Det er langt å kjøre og jeg må kjøre når det blir krevendes vinterveier med mye snø, isete veibane osv. samt komfort, utseende osv. Bilen må være pålitelig og driftsikker.

Har derfor tenkt på en av disse bilene: (stasjonsvogn)

Audi A4 2010

BMW 320 2010

BMW 520 2010

VW Passat 2010 R utgaven 4-Motion.

Selv har jeg mest lyst på Passaten, pga jeg har en 2006 som jeg liker godt samt prismessig kommer den bedre ut.

Noen av dere har kanskje erfaringer med noen av de overnenvte bilene og tips mottas derfor med mange takk :)

Endret av Steinar33
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

My 2 cents (Tar utgangspunkt i at alle har 4-hjulstrekk):

Audi A4:

+ Skikkelig vinterbil med Quattro

+ Kjøreegenskaper

+ Design

- Liten plass hvis man er flere enn 2

- Driftsutgifter (utenom drivstoff)

- Verditap (selv om mye er tatt på 2010-modellene nå)

BMW 3-serie:

+ Design

+ Statusfaktor

+ Motor

+ Kjøreegenskaper

- Like liten som A4

- Dyr med 4x4

- Vær forberedt på mange verkstedbesøk

- Verditap

- Interiør virker gammeldags, selv om noen liker den enkle stilen

BMW 5-serie:

+ Driver's car, masse kjøreglede

+ Fantastiske motorer

+ Komfort

- Samme som 3-serien

Passat:

+ Masse plass

+ Bil for pengene

+ Driftsikkerhet

+ Lettsolgt med riktig utstyr

- Design

- Anonym

- Lavere komfort enn Audi/BMW

BMW ville jeg ikke vurdert uten 4x4 hvis vinteregenskaper er viktig, på Audi og VW *kan* man klare seg uten. Hvis du vurderer diesel ville jeg definitivt prøvd å finne en med dieselvarmer á la Webasto. Ikke bare pga komfort når du setter deg inn, men for å hjelpe varmeanlegget under kjøring. Dieselmotorer fra særlig BMW er ekstremt effektive (lave CO2-utslipp), og det gir lite overskuddsvarme til kupeen.

Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

My 2 cents (Tar utgangspunkt i at alle har 4-hjulstrekk):

Audi A4:

+ Skikkelig vinterbil med Quattro

+ Kjøreegenskaper

+ Design

- Liten plass hvis man er flere enn 2

- Driftsutgifter (utenom drivstoff)

- Verditap (selv om mye er tatt på 2010-modellene nå)

BMW 3-serie:

+ Design

+ Statusfaktor

+ Motor

+ Kjøreegenskaper

- Like liten som A4

- Dyr med 4x4

- Vær forberedt på mange verkstedbesøk

- Verditap

- Interiør virker gammeldags, selv om noen liker den enkle stilen

BMW 5-serie:

+ Driver's car, masse kjøreglede

+ Fantastiske motorer

+ Komfort

- Samme som 3-serien

Passat:

+ Masse plass

+ Bil for pengene

+ Driftsikkerhet

+ Lettsolgt med riktig utstyr

- Design

- Anonym

- Lavere komfort enn Audi/BMW

BMW ville jeg ikke vurdert uten 4x4 hvis vinteregenskaper er viktig, på Audi og VW *kan* man klare seg uten. Hvis du vurderer diesel ville jeg definitivt prøvd å finne en med dieselvarmer á la Webasto. Ikke bare pga komfort når du setter deg inn, men for å hjelpe varmeanlegget under kjøring. Dieselmotorer fra særlig BMW er ekstremt effektive (lave CO2-utslipp), og det gir lite overskuddsvarme til kupeen.

Lykke til :)

På hvilket grunnlag kan du si at Bmw må ha flere verkstedbesøk enn passat og A4??? Både jeg og min far har Bmw, samt to kollegaer har passat. Og dems passater står veldig mye oftere på verksted enn våres Bmwer.

Ser og du skriver at BMW har dårlig vinteregenskaper, har du kjørt BMW siste 15år?? Kan jo ta eksempel fra noen vintre siden; kolonnekjøring på Haukeli, stopp i bratt bakke, jeg hadde en ny Passat forann og en nyere touran bak. Jeg kom opp, de kom IKKE opp.

Det er heller ikke dyrt å ha BMW på verksted lengre, jeg fikk regningen fra Bavaria i går på inspeksjon 1 og sitat fra min kamerat som er kundemotager hos Skoda: Dette er jo rimligere enn hos oss ;-)

Endret av Mcgyver
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den svenske og tyske biltester har vist at BMW 3-serie er noe av det mest drift sikkre du kan eie....

dog verre med f.eks X5...

I sverige fulgte de 100modeller og 100 av hver type over en periode på 3 år og førte statistik på store og små reprasjoner.

1.plass BMW 3-serie (E9x) 95.plass X5...

3-serie med Xdrive koster ikke mer en quattro. mellom legget opp til 4wd er omtrent likt.

Men xdrive holder seg langt bedre i pris.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for god respons :) det er jo viktig med en driftsikker bil + mye komfort når man skal pendle 10 mil fram og tilbake 3 ganger hver uke.

Blir spennende dette her, jeg heller nok litt over på Passat, synes R-Line serien er knallflott ^_^

"utingen" er at det blir MYE bilvask når man kjører 60 mil i uken :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat R-Line høres ut som et godt valg her. ;)

Og MYE bilvask er ingen uting, bilvask er avkoblende og gøy! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler trådstarter å prøvekjøre! Å ene og alene lese seg frem til hva slags bil man burde kjøpe er aldri lurt.

Kan vel også skyte inn at når ny konebil skulle kjøpes i vinter så prøvekjørte vi mye forskjellig (Toyota, VW, Nissan etc.) før valget falt på en '09 BMW 3-serie stasjonsvogn. Var ingen annen bil vi prøvde som ga like mye kjøreglede og "smil om munnen". Kjøreglede kan man sikkert diskutere meningen av til det kjedsommelige, men det er liten tvil om at det er et viktig moment når man skal handle bil.

Og hvem sier at BMW med sin bakhjulstrekk er elendig på vinterføre? Bullshit! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører BMW 3 serie, før jeg kjøpte denne så forsto jeg ikke hvorfor alle snakket om kjøreglede/bla om BMW, lånte en kompis sin bil og kjørte 60 mil, etter det var jeg solgt.Bilen fungerer veldig bra på vinterføre uten 4 trekk, er dog en eldre modell jeg har.

Bor på kysten i Nord Norge.Bor 32 mil unna BMW forhandler, har flere kompiser som kjører 1-3 og 5 serie, har hatt null feil på disse utenom service, bare styr unna Runflat dekk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er kampanje på 3 serie nå med gratis xdrive. Kommer vel ny utgave og da kan du få den "gamle" billig med masse kjekt utstyr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bilene du vurderer er driftsikre, men 3-serie er best :-)

http://www.nettavisen.no/motor/article3025377.ece

Har selv E91 og er storfornøyd, absolutt ingen problemer det året eg har hatt den.

Men i ditt tilfelle hadde eg gått for 5-serie fordi den er mer komfertabel på norske vinterveier.

3-serien er fantastisk artig og god og kjøre, men ikkje veldig bra komfort på humpete veier:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du tenker på 2010 modeller, jeg ville absolutt strekt meg opp på norsksolgte biler registrert i 2011. 5-årsgarantien er gull verdt. Jeg har eid 2 2012 mandagsbiler i det siste å hadde nok gått konk om det ikke var for garantien.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du tenker på 2010 modeller, jeg ville absolutt strekt meg opp på norsksolgte biler registrert i 2011. 5-årsgarantien er gull verdt. Jeg har eid 2 2012 mandagsbiler i det siste å hadde nok gått konk om det ikke var for garantien.

Vår ovennevnte 09-modell har fortsatt drøyt halvannet år igjen av garantien grunnet BMW sitt Premium Selection-program på sertifiserte bruktbiler ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville valgt 5serie! Neste gang vi bytter blir det nok en 5-serie på oss..

Jeg synes ikke det var så stas med Bmw inntill for et år siden ca. Nå vl jeg egentlig kke ha annet:)

Personlig synes jeg 530d ev 530d er helt rått! Jeg ønsker egentlig manuell så da er 535d ikke et alternativ.. Den tid den sorg:) Når vi ev kjøper er bilen kanskje 3-4år gammel og rullet 60-80000km.

Dette ble mye om meg og mitt, håper du finner ut av det.

Vi hadde passat 4motion, og det er jo en meget god vinterbil!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette utvikler seg til en meget bra tråd, her er mye god info :) mange mange takk.

Tror nesten jeg bare må prøvekjøre alle disse bilene og danne ett inntrykk. Audi tror jeg utgår, pene biler er det men ønsker å begrense listen litt.

Cocos: var det R Line Passatn du hadde? har hørt det er en knakendes god bil og at motoren er skuddsikker så og si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive