Bimmer 225xe

Nybil ikke levert ihht kontrakt - rettigheter?

39 innlegg i emnet

Hei folkens,

Bestilte i mars en ny VW Passat stasjonsvogn og i kontrakten ble det spesifisert at produksjon først skulle igangsettes etter uke 22, siden VW endrer fra 2012 til 2013-produksjon den uken. Ikke store forskjellen mellom 2012 og 2013-modellen av VW Passat. Den største endringen er at 2013-modellene installeres med DAB+ i stedet for "bare" DAB som var standard i 2012-modellene. Dette var også årsaken til at vi spesifiserte produksjon etter uke 22, slik at bilen var klar for DAB+.

Fikk telefon fra forhandler i dag at det på et eller annet tidspunkt har gått feil i ordrebehandlingen, slik at bilen ble produsert i uke 21, dvs uten DAB+, kun DAB... Bilen er kommet til Norge og er klar for levering neste uke.

Hva mener folk her at jeg bør gjøre? Selger skal sjekke på mandag om det er mulig å etterinstallere DAB+. Han hintet frampå noe om å f.eks. kompensere med 1 stk fri service eller noe.. Vet ikke helt om det er noe særlig til kompensasjon. Vi kjøpte bilen uten vinterdekk/vinterfelger. Har lekt med tanken på å kreve f.eks. komplett sett vinterhjul som kompensasjon + ettermontering av DAB+ når dette blir mulig. Alternativet er å bestille opp bilen på nytt, men da blir det fort 2-3 måneder med ny venting...

Noen som kan komme med noen gode råd på hvordan jeg bør "angripe" dette? Selger skal sjekke med teknisk avdeling om hvilke muligheter som finnes for å ettermontere DAB+ på mandag og vil ringe meg etter det. Skulle gjerne hatt noen tips i bakhånd før han ringer. Synes det er rimelig håpløst at de ikke har klart å levere ihht kontrakt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det har vært et klart poeng at det måtte leveres med DAB+ kan du hevde at det er en vesentlig mangel og kreve ny bil, det at det er en eldre årsmodell enn du har bestilt er jo også et tungt argument.

Hvorvidt dette er "så viktig" at det kan kreves omlevering i en domsstol er jo selvfølgelig ikke gitt, men det er klart at verdien på sikt blir påvirket både av DAB+ og årsmodellen.

Personlig ville jeg nok ikke godtatt det med mindre det ble gitt en god kompensasjon.

Husk også at nye felger og dekk fra forhandler er ikke nødvendigvis verd det som de selger det for, så lenge du kan kjøpe det mye billigere et annet sted..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at man spesifiserte i kontrakten at produksjon først skulle gjøres etter uke 22 var rett og slett pga at vi ønsket en 2013-modell og at DAB+ da ville bli levert som standard.

Forhandler la fram ny bestilling som en mulig løsning, så de er nok klar over at de har levert feil vare i forhold til hva vi ble enige om. Det store spørsmålet er hva en evnt kompensasjon for feil årsmodell og manglende DAB+ bør være. Selger skal snakke med teknisk avdeling og sin sjef på mandag og vil komme tilbake til meg med ny info. Er bare usikker på hva jeg kan/bør kreve av kompensasjon som selvfølgelig skal ligge innenfor rimelighetens grenser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvist det var meg så ville jeg sansynligvis valgt ny bil , en eventuell kompensasjon vil jo på en måte forsvinne etterhvert men det gir deg uansett ikke dab+

mitt råd : enten så ettermonterer de dab+ eller vente (ja kipt å vente 2-3 mnd extra) på ny bil , jeg er sikker på at det er verdt å vente.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bestilt en bil på nytt, så sant du da har annen bil å kjøre med i mellomtiden.

Den dagen du skal selge så har du en "ett år" nyere bil. (dab kontra dab+ har jeg liten greie på, men tviler på at det har en stor forskjell på salgsverdien igjen).

Du får "tjener" mao ca 20.000,- på å vente 2-3mnd, så sant prisen på bilen er den samme.

Her har nok selger bare hatt uflax da han i ordrebildet har sett når bilen skulle bli produsert og stolt på dette. Men ofte så avbestiller andre selgere bilen igjen for så å re-bestille den for å få produksjon etter uke 23. (gjort dette flere ganger selv når jeg jobbet for VW).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DAB kontra DAB+ har nok ikke mye å si for videresalg, men for deg personlig kan det fort bety litt, avhengig av hvor ofte du hører på radio, og i hvilken grad du verdsetter valgfrihet ift antall kanaler.

Jeg fikk levert min bil med DAB, og jeg nøt dette de første ukene. Det som skjedde etter et par uker var at signalene til NRJ Norge forsvant, og i den forbindelse begynte jeg å sjekke opp litt om årsaken til at det skjedde. Faktum er at DAB er på vei ut. DAB+ er nå det nye. NRJ ønsket ikke å betale for å være tilgjengelig både på DAB og DAB+, og siden det nå er DAB+ som er greia flyttet de kanalen dit. Tidligere har The Voice gått over på DAB+, og sammen med NRJ gikk Klem FM over på DAB+.

I mitt tilfelle var det ikke Lexus sin "skyld" at dette skjedde, men det er verdt å tenke over. Slik jeg ser det blir DAB like verdiløst som FM etterhvert. Så får vi se hvor lenge DAB+ overlever. Det skal tydeligvis ikke være lett å høre på radio i Norge i fremtiden dersom de ikke snart får spikret en standard vi kan stole på skal være der i mange, mange år. Merker at jeg skriver innlegget med et snev av bitterhet, og jeg er vel strengt tatt litt bitter pga dette.

Jeg krysser fingrene for at det går an å ettermontere DAB+ slik at du kan få glede av det. Det er ingen tvil om at det er en markant forskjell på FM og DAB.

En faglig artikkel om dette: http://blogg.uio.no/.../dab-kontra-dab

Merk konklusjonen: En konklusjon er ihvertfall klar: Ikke bruk penger på en digital radio som ikke også tar DAB+.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare usikker på hva jeg kan/bør kreve av kompensasjon som selvfølgelig skal ligge innenfor rimelighetens grenser.

Det du har krav på er retting. Altså at mangelen blir rettet. Ut over det har du ikke krav på noen kompensasjon. Det eneste er selvfølgelig eventuelle utgifter som påløper deg på grunn av mangelen. Hva bedriften ønsker å gi deg i kompensasjon ut over dette blir i så tilfelle for å fremstå som rimelige og konfliktløsende.

Skulle derimot ikke mangelen bli rettet eller omlevert, har du krav på prisavslag. Da skal "forholdet mellom nedsatt og avtalt pris [svare] til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."

Dersom det er slik at DAB+ er en selvfølgelig for å høre på radio innen et par år, virker det derimot som en god løsning er å få det installert, uansett om du må vente eller ikke. Men det er min mening.

Uansett, lykke til. Håper det ordner seg :) Virker iallefall som om de ønsker å ordne opp i forholdet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har krav på er retting. Altså at mangelen blir rettet. Ut over det har du ikke krav på noen kompensasjon. Det eneste er selvfølgelig eventuelle utgifter som påløper deg på grunn av mangelen. Hva bedriften ønsker å gi deg i kompensasjon ut over dette blir i så tilfelle for å fremstå som rimelige og konfliktløsende.

Skulle derimot ikke mangelen bli rettet eller omlevert, har du krav på prisavslag. Da skal "forholdet mellom nedsatt og avtalt pris [svare] til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."

Dersom det er slik at DAB+ er en selvfølgelig for å høre på radio innen et par år, virker det derimot som en god løsning er å få det installert, uansett om du må vente eller ikke. Men det er min mening.

Uansett, lykke til. Håper det ordner seg :) Virker iallefall som om de ønsker å ordne opp i forholdet.

Jeg har et godt håp om at man finner en løsning som begge parter kan leve med. De må uansett komme med et konkret tilbud om ettermontering av DAB+ på mandag. Hvis de ikke kan love noe konkret angående det så er egentlig eneste alternativ i mine øyne å bestille på nytt.

En ting er dette med DAB+, men biler produsert etter uke 22 vil også regnes som 2013-modell. Og i følge kontrakt så skulle man få en bil produsert etter uke 22 slik at det ble en 2013-modell. Det å ettermonterte DAB+ er lett å konkretisere retting på.. Men å "rette" en bil fra 2012 til 2013 er muligens hakket verre å få til? :P Ser noen har tallfestet hva 2013 kontra 2012 er verdt i kroner og øre, men jeg tviler sterkt på at forhandler går med på et ytterligere prisavslag på 20 000 kr. Da tror jeg kanskje det er enklere å svelge for dem å kompensere ved å tilby varer og tjenester.

Endret av VW Passat Highline 2013
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, årsmodell-problematikken er jeg helt blank på. Er vel slike ting som blir advokatmat antar jeg (dersom det er en kunde som virkelig står på kravene ;)). Husk at varer for utsalgspris 20 000,- ikke koster forhandleren 20 000,-. Det de taper er jo kostprisen av varene, ikke utsalgsprisen :) Dermed burde det være rom for å kreve litt mer? :P Om 20 000,- er en rett sum for 2012-modell kontra 2013-modell tør jeg derimot ikke uttale meg om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off topic men må bare slenge inn noe om DAB

Har aldri forstått det DAB tullet. Hvorfor bygge ut et nytt radio nett med "gammel" teknologi. Når man allerede har Internett så å si overalt med mobilnettet.

Har slutta å høre på vanlig radio for lenge siden. Jeg streamer musikken og hører på internett radio. Så kan jeg høre på hva jeg vil fra hele verden og ikke den samme møkka som NRK sender hver dag. Feks Pioneer har flere spillere som støtter internettradio. Men for å få det fra fabrikk må man vel opp på ganske dyre biler idag tror jeg.

DAB er en måte for NRK å skvise siste driten ut av gamledager. Så de kan kreve lisensen sin og kreve betalt fra de andre aktørene som leverer over radionettet.

Håper DAB får et kort liv. For min del, har jeg hoppet over hele DAB, for når vi først går digitalt så gjør man det skikkelig. Jeg vil høre på det jeg vil, når jeg vil, er den veien alt går idag ink TV

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for ordenhentsskyld vil jeg bare si at jeg ikke vet listepris forskjellen på en årsmodell (2012 kontra 2013), men jeg vil tro at den ligger rundt 20k. (da er den også korrigert for høyere km).

Jeg tviler sterkt på at forhandleren vil gi deg 20k i rabatt pga dette (jeg vil også tro at i din kontrakt så står det 2012modell, med en kommentar under om produksjon etter uke 22), så derfor mener jeg det er verdt ventetiden på å få en bil som har "d" i chassienr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litt off topic men må bare slenge inn noe om DAB

Har aldri forstått det DAB tullet. Hvorfor bygge ut et nytt radio nett med "gammel" teknologi. Når man allerede har Internett så å si overalt med mobilnettet.

Har slutta å høre på vanlig radio for lenge siden. Jeg streamer musikken og hører på internett radio. Så kan jeg høre på hva jeg vil fra hele verden og ikke den samme møkka som NRK sender hver dag. Feks Pioneer har flere spillere som støtter internettradio. Men for å få det fra fabrikk må man vel opp på ganske dyre biler idag tror jeg.

DAB er en måte for NRK å skvise siste driten ut av gamledager. Så de kan kreve lisensen sin og kreve betalt fra de andre aktørene som leverer over radionettet.

Håper DAB får et kort liv. For min del, har jeg hoppet over hele DAB, for når vi først går digitalt så gjør man det skikkelig. Jeg vil høre på det jeg vil, når jeg vil, er den veien alt går idag ink TV

At DU har sluttet å høre på radio uten internett tilkobling er nok neppe interessant for produksjon og utbredelse av dab.

Jeg reiser feks mye på biltur i utlandet og har ingen interesse av å betale mange tusen for radio på ferie, jeg hører forsåvidt kun på streaming radio når jeg har WiFi, i boden har jeg en DAB radio og liker den veldig godt.

Ingen skurring og kan få opp liste over alle kanalene som er tilgjengelig og velge deretter, uten å feie igjennom masse støy.

Hadde garantert bytte ut stereoen i A8 til dab om den ikke var integrert.

Husk også at dab kommer i hele Europa og dermed ikke direkte NRK sin onde plan for å melke deg for to hundrelapper i måneden.. forresten har vel NRK også TV kanaler de må melke mer penger ut av oss for å drifte.

Løsningen er nok å flytte til USA, alt er betalt av reklame og forsikringer, tenk for et deilig liv, ingen mva (i noen stater) og lav skatt, spesielt for de rike. Og krøplinger? De ordner naturen for deg så fort du hiver de på gata, lege kan de betale selv, ikke min feil at de er krøplinger..

Dagens utblåsning for alle forumposter om hvor grusomt alt er i landet vårt og hvordan politikerene tar oss bakfra med jevne mellomrom for å presse penger ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke uten grunn at Dab har blitt kåret til en de største fiaskoene innen teknologi de siste årene i europa.

Jeg hører veldig lite på feks Tysk radio hvis jeg er på reise i Tyskland, så jeg liker å ha valg muligheter. og det liker nok mange andre også som er ute å reiser. Helt greit at noen ikke liker å kunne velge. Da kan man sitte å kose seg med Fm eller Dab.

Nå er det sånn at Nrk er den i Norge som driver å pusher på DAB. Hvorfor du begyner å dra inn å flytte til Usa, fordi alt er så grusomt her i landet pga jeg ikke synes noe om Dab. Må si jeg ikke helt skjønte hva det hadde med saken å gjøre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang 2012/2013 år gang. Ville det vert mye mer viktig vist det kom en facelift eller lignende med større endringer på utvendig /innvendig i forhold til 2012 mod.

Det at VW kaller det for 2013 er jo for det meste bare tull, Det år bilen blir registret, blir årsmodellen for bilen i vognkortet, både som innbytte bil ,forsikring med skade oppgjør osv . Garantitid osv...

Er så mye tull med dette begge veier,både overligger og "før produserte biler".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å spå endelig utfall og hva vi bestemmer oss for å gjøre. Avhenger av hva forhandler legger fram imorgen. Kommer med oppdatering :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bekjent bestilte for noen år siden en ny 5-serie hos en BMW-forhandler.

Når bilen endelig kom, var det med manuell og ikke automat som han hadde bestilt. Ingen skjønte hvorfor.

Forhandleren tilbydde 60k i refusjon, som de mente ville være deres kostnad dersom kunden ikke ville ha bilen.

Han tok bilen, men den ble solgt kort tid etter da han virkelig ville ha automat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang 2012/2013 år gang. Ville det vert mye mer viktig vist det kom en facelift eller lignende med større endringer på utvendig /innvendig i forhold til 2012 mod.

Det at VW kaller det for 2013 er jo for det meste bare tull, Det år bilen blir registret, blir årsmodellen for bilen i vognkortet, både som innbytte bil ,forsikring med skade oppgjør osv . Garantitid osv...

Er så mye tull med dette begge veier,både overligger og "før produserte biler".

Er enig med det meste som du skrive her, med unntak av innbytte.

Gå på finn.no, søk på 2012modell, og se hvor mange av disse som faktisk er reg i 2011. Om disse blir byttet inn som 2011mod og solgt som 2012mod, så tror jeg det ikke hadde vært lenge før VG/Dagbladet etc hadde hengt forhandler på veggen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å veie argumentene for og imot omlevering.

På den ene siden så vil jeg ha den bilen jeg har bestilt rett fra fabrikk, helst uten at noen hos Møller skal skru den opp for å fikse til ting som mangler osv. Jeg vil rett og slett ha varen jeg har bestilt uten noe mer fram og tilbake hos verksted/forhandler. Det taler for at bilen må bestilles opp på nytt, med påfølgende ny ventetid.

På den andre siden så skulle jeg gjerne hatt bilen nå. Har ikke bil idag, så dette er familiens første bil. Det ventes et nytt familiemedlem til høsten og planen var at bilen skulle leveres i god tid før da. En ny bestilling nå kan gjøre at man ikke får bilen før en stund etter familieforøkelsen, noe som kan være ganske upraktisk... Dette momentet taler for at man helst vil finne en løsning slik at vi kan akseptere bilen som allerede står på havna i Drammen, men som ikke er 100% riktig vare.

2013/2013-problematikken kan man forsåvidt leve med om forhandler går med på en passende kompensasjon. Om de ikke kan garantere kostnadsfri konvertering fra DAB til DAB+ så ser jeg egentlig omlevering som eneste mulighet.

Dilemma dilemma :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får forlange nybil + leiebil betalt av forhandler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til denne følelsen du har. Iveren etter å få nybilen er stor! Jeg tror du kommer til å angre deg etter en stund dersom du tar valget av den bilen du er tilbudt (2012 modellen).

Forlang nybil (2013) og bit tenna sammen til den kommer. Om forhandler er real så tilbyr de deg en leiebil.

2013 bil er i mine øyne verdt mer enn 2012 bil. Tror du kommer til å merke det den dagen du skal selge den.

Uansett lykke til med valget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive