Gå til innhold

Hverdagsvask


BMWman

Recommended Posts

Hei

Første innlegg på forumet men har lest i timer og klør etter å få teste ut nye produkter på bilen.

Finner masse tråder om voks og korrigering, men få om hverdagen, når du bare vil beholde mest av glansen med enkelt vedlikehold

Så derfor har jeg noen spørsmål:

Hva bruker dere til hverdagsvask mellom hver gang dere legger på voks?

Har kjøpt foamlance og BH Autofoam. Vil denne i rett blanding sammen med håndvask være det riktige for å ikke slite bort mer voks enn nødvendig? Bruker dere Surfex/ Prickbort i tillegg, eller er det bare om vinteren?

Hva bruker dere på felgene? Holder Autofoam og håndvask her også eller bruker dere sterkere produkter. Brukes egnet felgrens til hver vask, (i så fall hvilken?) eller bare før ny voks?

Ja, nybegynner, men alle må starte et sted:-)

Endret av BMWman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte ekspert, men kan dele mine rutiner mtp vask. Vasker ca to ganger i uken.

- Surfex 1:20 - 1:30 , hver vask

- Prickbort , hver 4 - 6 vask , oftere om vinteren

- Håndvask , hver 2 - 3 vask ( surfex+foam+spyling+tørking de andre gangene)

- Quick Detailer , hver 2 vask , etter håndvask

- Voks , hver 15 - 20 vask

- Felgvask , hver vask

Har testet endel felgrenser, mest fornøyd med p21s, men masse bra å velge mellom. Bruker også surfex/prickbort/iron x på felger en gang i blandt. Legg lsp på felger så er de enklere å holde rene.

Det viktigste for meg er å få vekk mest mulig før håndvask, og mine vaskerutiner sliter nok litt mer på lsp enn nødvendig, men jeg digger å legge voks så det passer meg bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex 1:30 ish ved hver vask, prikkbort en skjelden gang på sommeren og ofte på vinteren.

Bruker P21`s Power Gel på felger ved hver vask.

Man skal aldri tørke bilen hvis den ikke har blitt vasket for hånd :)

Det viktigste for meg er å få vekk mest mulig før håndvask

Det er forsåvidt en bra ting, men litt av poenget forsvinner jo hvis du tørker bilen uten håndvask først ;)

(ref. surfex+foam+spyling+tørking de andre gangene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt en bra ting, men litt av poenget forsvinner jo hvis du tørker bilen uten håndvask først ;)

Hehe, jeg visste den kom :P

Men etter å ha gjort dette en stund, kan jeg ikke se at det lager særlig med riper. Studerer alltid svamp etter/under håndvask, og det er så godt som aldri noe igjen på lakken etter forvask. Det hjelper også at bilen vaskes 2-3 ganger i uken og at jeg bruker 4-5 håndkler til tørking. Vaske- og tørkeriper kan jo uansett korrigeres lett, og vil heller det enn å kjøre rundt med rennemerker etter vask ;)

MEN, hadde jeg hatt egnet vaskeplass der jeg bor, så hadde jeg alltid tatt håndvask ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner surfex eller iron x plastfornyere på lister/fanger? (polytrol eller black wow)

Prickborten var ikke helt grei mot black wow på min bil. Synes det er litt kronglete å legge på plastfornyer på s60'en uten å få noe som helst på lakken, så vil unngå å gjøre det for ofte:) skal prøve polytrol neste gang.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske- og tørkeriper kan jo uansett korrigeres lett, og vil heller det enn å kjøre rundt med rennemerker etter vask ;)

Da prioriterer vi ganske så forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

shizniz: Da håper jeg for all del at du bruker pat-drying metoden? Isåfall kan jeg være enig i at det kanskje ikke lager noe særlig riper, om du er veldig forsiktig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shizniz: Da håper jeg for all del at du bruker pat-drying metoden? Isåfall kan jeg være enig i at det kanskje ikke lager noe særlig riper, om du er veldig forsiktig. ;)

Hehe, ja jeg er veldig forsiktig ;)

Alltid pat-drying, med opptill 5 håndkler (CG Miracle Dryer) og et annet til dørkarmer og "undersiden".

Spyler selvfølgelig veldig grundig først (med surfex og skum) og ser også an hvor skittent utgangspunktet er :)

Det funker for meg, men som jeg nevnte tidligere skulle jeg gjerne hatt mulighet til å ta håndvask hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor noen bruker så mange tørkehåndklær på en bil jeg. Jeg får da alltid bilen tørr med et håndkle selv :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Fatter ikke hvorfor noen bruker så mange tørkehåndklær på en bil jeg. Jeg får da alltid bilen tørr med et håndkle selv :)

Folk er forskjellige og gjør det de synes fungerer for seg :)

Og heldigvis gjør ikke alle det akkurat som deg eller akkurat som meg, da hadde dette vært ett dritkjedelig forum :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, selvfølgelig. Jeg var mest nysjerrig på grunnen egentlig. Er det fordi de blir mettet med vann eller av hensyn til skitt som kan ha festet seg til håndkleet? Mine tørkehåndklær fungerer som regel best når de har fått sugd til seg litt vann. Måtte jo nesten investert i egen vaskemaskin til tørkehåndklær hvis jeg skulle brukt så mange ved hver vask.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

shizniz: Godt å høre. Er vel ingen krise da. Kan ikke skjønne hvordan det kan ripe så lenge du BARE presser forsiktig på dråpene uten å dra håndklet en millimeter bortover lakken..

Edit: Hva mener du med "dra rundt med møkka"? Hmmm...

Selv bruker jeg 1-2 håndklær (kun én etter jeg fikk meg Dry me crazy :)), og er enig i at det funker best når det har fått litt fukt i seg. Jeg tror kanskje mange ikke skjønner hvor mye som faktisk kan fordufte av seg selv? Her holder det å bare presse håndklet på en stor dråpe, og resten fordufter enkelt uten å lage merker.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Hva mener du med "dra rundt med møkka"? Hmmm...

Dersom en partikkel mot formodning ligger igjen og fester seg til håndklet når jeg tørker, ønsker jeg å minske sanns. for at denne blir med videre.. Altså bretter, snur og bytter håndkle ofte for å unngå å "dra rundt på møkka" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget hans var vel at du tidligere sa at du alltid brukte pat-drying metoden, noe som tilsier at håndkleet ikke dras rundt i det hele tatt, med eller uten møkk :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ja Mighty skjønte hvorfor jeg tenkte slik. :)

Tips til shizniz: Kan også lønne seg å riste håndklet skikkelig godt mellom hvert panel. Jeg gjør det selvom bilen er ren også jeg hehe.. But I'm overdoing it. :P

Edit: Når det er sagt kan det være lurt når bilen er nyvasket også, bilen står jo ute og støvkorn kan jo fort sette seg på lakken under tørkingen..

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget hans var vel at du tidligere sa at du alltid brukte pat-drying metoden, noe som tilsier at håndkleet ikke dras rundt i det hele tatt, med eller uten møkk :)

Det er et utrykk, men skjønner at det kan misforstås. Mente ikke fysisk dra håndkle og dritt rundt på lakken. Men hvis jeg løfter opp et sandkorn, vil jeg ikke trykke dette ned igjen et annet sted :)

edit: skrivefeil

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var et forum for perfeksjonister :P

Men nå er det altså blitt "ikke så ille" å bruke tørkehåndklær på en lakk som ikke er blitt ordentlig vasket...jaja, vi utvikler oss vel bare i feil retning...spent på hva det neste blir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...