Simen

DIY: Fikse kranglete slange på tørr/våtstøvsuger

God kveld.

IMG_9679.jpg

Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men idag fikk jeg endelig somlet meg til å prøve dette. Har altfor lenge irritert meg over slangen på min tørr- og våtstøvsuger fra BilXtra, og jeg vet det er flere her inne som har reagert på det samme med denne. Er en grei maskin ellers, men den store svakheten er altså slange som altfor lett bretter/krøller seg. Ikveld tror jeg at jeg endelig fikk has på problemet.

Du trenger slangeklemmer, skrutrekker og et par hender (som du forhåpentligvis har fra før). Slangeklemmene koster kun 10,- pr. par og jeg kjøpte to pakker for å være sikker på å ha nok (men kjøp gjerne enda fler også)..

IMG_9682.jpg

Jeg støvsugde litt i forskjellige vinkler for å se hvor det lettest skjer...

IMG_9685.jpg

Jeg noterte meg problemområdet...

IMG_9688.jpg

Så fant jeg frem en slangeklemme og tredde den inn over plassen.

IMG_9690.jpg

Skrur så fast og passer på å holde den på samme plass helt til det er stramt nok.

IMG_9693.jpg

Strammer til den går akkurat rundt, og litt til. Slik:

IMG_9695.jpg

Så testa jeg å støvsuge på samme måte, og da krøllet ikke slangen seg!

IMG_9698.jpg

Grunnen til at dette hjelper uten å måtte ha slangeklemmer bortover overalt, tror jeg er fordi det først og fremst er en plass som slangen stadig vekk har krøllet seg. Over tid har nok det gjort at det området har blitt et svakt ledd som lettere krøller seg enn noen annen plass. Men med forsterkningen av slangeklemmen så det ut til å løse problemet.

PS: Dette funker nok på alle våtstøvsugere med samme type slanger og problem. Og husk å skru på den innerste slangeklemmen først (på min gikk det bare å tre den på i den ene enden av slangen).

Tidsforbruk: Cirka 5 minutter.

Pengeforbruk: 10-20 kroner.

Håper noen får bruk for tipset mitt. :)

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips! :) Regner med du legger en runde eller fem med teip over de klemmene? ;) Vil jo kanskje kunne skade interiøret hvis ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke rukket å tenke på ennå, men kanskje det ja. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin løsning dette Simen.

En annen måte å fikse dette på er å bruke en bid krympestrømpe. Har ikke testet dette selv, med tror at det er stivt nok til å fikse problemet. Krympestrømpe koster litt da.

Selv har jeg ikke hatt problemer med slangen på min Foma PW 1150.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Øyvind. :)

Krympestrømpe kunne sikkert funka også ja, men dette så ut til å være den billigste og enkleste løsningen her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin løsning dette Simen.

En annen måte å fikse dette på er å bruke en bid krympestrømpe. Har ikke testet dette selv, med tror at det er stivt nok til å fikse problemet. Krympestrømpe koster litt da.

Selv har jeg ikke hatt problemer med slangen på min Foma PW 1150.

Da bør den være uten lim i, ellers vil du få et X m langt rør som ikke lar seg bøye - i hele tatt :P

Og krympestrømpe er ikke så dyrt..gratis heller..;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør den være uten lim i, ellers vil du få et X m langt rør som ikke lar seg bøye - i hele tatt :P

Og krympestrømpe er ikke så dyrt..gratis heller.. ;)

Tanken var ikke å strekke hele slangen/røret i krympestrømpe, men kun en bit der hvor problemet er sånn som Simen har gjort med slangklemmen. Man har ikke behov for krympestrømpe med lim i dette tilfellet, så det er nok en fordel å bruke den uten lim tilfelle man skal ta den av igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint! Har samme maskinen selv. Skal huske på dette når jeg irriterer meg neste gang.

Sidespørsmål:

Opplever du at det blåser ut alle veier unntatt det hullet det egentlig skal blåse ut av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Opplever du at det blåser ut alle veier unntatt det hullet det egentlig skal blåse ut av?

Blåser litt der det skal også men denne maskinen oser ikke akkurat av kvalitet :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive