Gå til innhold
Gry

GPS-tracker

Recommended Posts

Gry    624
Gry

Jeg leste litt i _Makki_s tråd om S4en og montering av GPStracker da en gammel tanke dukket opp igjen.

De proffe tjuvene bruker bare en peiler og plukker ut GPS-trackeren før de stjeler bilen (dvs som regel traileren med klippfisk) men tanken min var da at hva med en gps/mobilnett-tracker?

En GPS-mottaker sender ikke ut noen signaler man kan hente opp meg bekjent (det ligger litt i navnet, mottaker)? Det man i såfall peiler er vel mobil-delen som sender informasjonen over til alarmsentralen. En mobiltelefon søker opp nærmeste og beste mast ganske jevnlig.

Det jeg tenkte var at man kombinerte disse to med en akselerasjon/gravitasjonsmåler? Dvs man kjører og parkerer bilen. GPSen sender posisjon over mobilnettet og mobilsenderen skrur seg av. Men det er fremdeles en sensor i bilen som sier fra om det blir bevegelser i en eller annen retning. Si denne sensoren tåler litt sideveis romstering (kjeltring som klatrer rundt) men ved en viss G-verdi så skrur den på mobil-delen igjen og sier fra at kjøretøyet er i bevegelse. Derved får ikke disse ikke lovlydige fjernet trackeren siden den er inaktiv fram til kjøretøyet faktisk er på veien igjen. Meg bekjent er det vrient å balansere på taket av en trailer i fart.. (sjøl om det ikke er the fart that kills you).

Umiddelbart så må denne sensoren tåle litt bevegelse, men ikke så mye at man får kjørt (tenk på et tall) 250m inn i en verkstedhall/ferje under tak. Samtidig så er posisjonsdata fra mobilnettet fremdeles ganske nøyaktig hvis det gjelder å finne igjen en ferje på overfart i Skagerak..

Idé til gratis utlodning ^_^ Eventuelt idé til nedskytning

førstemann til mølla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bukken74    94
Bukken74

Jeg leste litt i _Makki_s tråd om S4en og montering av GPStracker da en gammel tanke dukket opp igjen.

De proffe tjuvene bruker bare en peiler og plukker ut GPS-trackeren før de stjeler bilen (dvs som regel traileren med klippfisk) men tanken min var da at hva med en gps/mobilnett-tracker?

En GPS-mottaker sender ikke ut noen signaler man kan hente opp meg bekjent (det ligger litt i navnet, mottaker)? Det man i såfall peiler er vel mobil-delen som sender informasjonen over til alarmsentralen. En mobiltelefon søker opp nærmeste og beste mast ganske jevnlig.

Det jeg tenkte var at man kombinerte disse to med en akselerasjon/gravitasjonsmåler? Dvs man kjører og parkerer bilen. GPSen sender posisjon over mobilnettet og mobilsenderen skrur seg av. Men det er fremdeles en sensor i bilen som sier fra om det blir bevegelser i en eller annen retning. Si denne sensoren tåler litt sideveis romstering (kjeltring som klatrer rundt) men ved en viss G-verdi så skrur den på mobil-delen igjen og sier fra at kjøretøyet er i bevegelse. Derved får ikke disse ikke lovlydige fjernet trackeren siden den er inaktiv fram til kjøretøyet faktisk er på veien igjen. Meg bekjent er det vrient å balansere på taket av en trailer i fart.. (sjøl om det ikke er the fart that kills you).

Umiddelbart så må denne sensoren tåle litt bevegelse, men ikke så mye at man får kjørt (tenk på et tall) 250m inn i en verkstedhall/ferje under tak. Samtidig så er posisjonsdata fra mobilnettet fremdeles ganske nøyaktig hvis det gjelder å finne igjen en ferje på overfart i Skagerak..

Idé til gratis utlodning ^_^ Eventuelt idé til nedskytning

førstemann til mølla

Ikke det at jeg er noen ekspert på området, men jeg mener det er slike systemer i drift allerede. Hva som trigger sensoren kan være forskjellig, f.eks temperatur, mangel på kontakt mellom 2 enheter, bevegelse osv. Tror f.eks Guard Systems er ganske fleksibelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Jeg vet ikke hva disse heter, husker bare jeg leste i Aftenposten om at det virket så lett å stjæle en trailer med klippfisk, for de proffe bandene visste godt hvor de skulle klippe seg ned i taket og hente ut tracking-enheten, den bare søkte de opp.

Kanskje noe å google etter om det blir litt dødtid i løpet av nattevakta. Har ikke noen dyr eller spesiell bil (ennå..) så det er mest fordi jeg liker gadgets jeg funderer på dette.

Bygge selv:lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig