Anaxyd

Detailers måte å fjerne knirk i interiør?

22 innlegg i emnet

Jeg har en BMW 1 serie, og jeg syntes helt ærlig interiørkvaliteten ikke er av det beste. Alt ser flott ut og sånt, med skinn og greier, men det er enkelte ganger det knirker så inn i granskauen at jeg blir helt gal av å kjøre. Merkelig at BMW har det sånn på nyere biler. Har prøvd litt diverse remedier som CRC silikon, osv, men uten særlig hell.

Er det noen her inne som har noe erfaring med å fjerne dette på en elegant og permanent måte?

Endret av Anaxyd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er interiøret?

Dørlistene til BMW har en relativt utagerende tendens til å knirke no jææævlig hvis de blir påført div silikonprodukter/gummifornyere ol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er to plast-deler spm knirker mot hverandre?

I midtkonsollen på golfen har jeg demontert hele midtkonsollen og lagt filt-tape alle plasser der det er plast-mot-plast for å fjerne knirkelyder.

Er enda ikke helt bra, men i Lupoen jeg hadde tidligere fjernet jeg alt av knirk fra interiøret med bruk av filt-tape.

Søk etter "felt-tape" på ebay for å kjøpe, usikker hvor en får kjøpt slikt i butikk i Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med det samme i min. Når jeg tar en krat sving, høres det nesten ut som dørene holde på å dette av.

Har funnet ut at problemet, i min hvertfall, er på dør panelet, hvor skinnet/lær og metallet gnikker mot hverandre. Hjelper litt å smøre på silicon, men knirkingen kommer tilbake etter et par dager.

Endret av errihm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er noe jeg har opplevd både i 1-serie, 5-serie og X3 tidligere.

Hør med en BMW-forhandler. De kan sikkert hjelpe deg ettersom jeg føler meg sikker på at dette er en kjent greie hos BMW. Da jeg var med en kamerat og prøvekjørte en 1-serie fikk vi beskjed om at de enkelt kunne få kontroll på knirkingen dersom kameraten min ønsket bilen.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokaliser alle plassene som knirker, og "utbedre" med filttape, dempemateriale etc. 5-56 og silikon er som nevnt bare såvidt en midlertidig løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer fra interiør og gummilister.På min har jeg brukt en filt teip fra Bmw som jeg teiper under deksler og kontakt flater der plast møter plast.Kan jo nevne midtarmlena som knaker når du viler albua på den,knirk fra dekslene høyre og venstre side ved frontruta,knirk fra seter,rasle lyder fra farts holder spaken og knirk fra dørpakninger.Alt kan fixes..se på Babybmw.net der finner du how to fix.Kan jo nevne at min er rasle-fri,men knirk fra lister kommer du alldri unna..bytter lister 1 gang i året..varer 1mnd,men det er det verdt.lykke til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Knirk i lister etter seal feed også? Merkelig, jeg har brukt seal feed på 6-7 bmw'er - og ingen klager på liste-knirk i hvertfall. En 1'er som tilhører en kollega fikk dette for ca 9 måneder siden - null knirk fra listene ihvertfall (men er en del fra andre steder i kupeen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok det - da er det bare å måke på med rapsolje da.... Ville bare si at jeg ikke har opplevd problemer med Seal Feed, som da i tillegg til å ikke "knirke til" listene også gjør at de ikke henger igjen ved lav temperatur. Tror ikke raps-olje hjelper der.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet i en Porsche 911. Etter en skikkelig skinn og vindurens, begynte bilen å knirke forferdelig. En ny rens av vinduene (bort med vindupolish), og ny ekstra påføring av SV Leather Milk gjorde jobben for meg. Jeg har ikke gjort noe med gummilistene, men det ville vært neste oppgave.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer fra interiør og gummilister.På min har jeg brukt en filt teip fra Bmw som jeg teiper under deksler og kontakt flater der plast møter plast.Kan jo nevne midtarmlena som knaker når du viler albua på den,knirk fra dekslene høyre og venstre side ved frontruta,knirk fra seter,rasle lyder fra farts holder spaken og knirk fra dørpakninger.Alt kan fixes..se på Babybmw.net der finner du how to fix.Kan jo nevne at min er rasle-fri,men knirk fra lister kommer du alldri unna..bytter lister 1 gang i året..varer 1mnd,men det er det verdt.lykke til.

Takker for tips, jeg er i ferd med å klikke i vinkel over knirkinga i armlenet i min e91, håper det finnes en løsning ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aller beste er jo Krytox fra Dupont. Det er en PTFE olje eller grease som kan benyttes på så og si alt. Er mil-spec og benyttes på alt fra romskip til dykkerutstyr. Er meget dyrt og koster fort ca 800 kr for en liten tube. Fås også i ministørrelse til rundt 120 på fleabay.

http://www.my-gti.co...aks-and-rattles

Edit: Det hevdes på diverse forum at bla VAG benytter dette orginalt. Lokal VAG forhandler hadde aldri hørt om det dog, og ville ikke engang forsøke å bestille til meg. Fikk tak i noen tuber på ebay.

Endret av Frekkas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det også sånn at når man først synes man hører en ulyd så blir det verre... jeg har øresus og hører både den ene og den andre lyden hvis jeg lytter etter det, i perioder sjekker jeg mobilen omtrent annethvert minutt fordi jeg er helt sikker på at hørte det kom en melding. Øresusen blir klassisk nok mye mer plagsom hvis jeg hører på den i stedet for å lytte til andre ting.

Syntes en periode jeg fikk mer knirk i min e87 etter seal feed, men det varte bare en måneds så tid la jeg ikke merke til noe lenger. Evt så var det noe med temperaturen akkurat da jeg påførte som tilfeldigvis laget knirk rundtom. Ser at forrige eier har lagt på noe om ligner mistenkelig på filt bakpå setebelteholderen, der som den ellers vil smelle i midtkonsollen. Har forresten tenkt å ta en ny runde seal feed straks, for sikkerhets skyld.

Tenker nok det er mange ulyder jeg ikke hører, da en 1-serie ikke har allverdens med støydemping sammenlignet med større biler..

Jeg merket knirk i e91 til typen også, men der var det knirkepakningene som trengte smøring (jeg vet jeg ikke kan noe om bil, det var noen pakninger under bilen et sted, og ikke gummilister rundt dørene).

Og rapsolje bruker jeg ikke på bilen. Da skal den i såfall tappes på flaske med sprayhode, lukte vannmelon og gå for 500kr/l under kjent merkenavn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knirkeforing :-) nederste foringa på spindelhus bakaksel :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bernhard har jo en genial løsning på alle slike problemer......bensin og fyrstikk :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Har vel hovedsakelig 3 steder hvor det er betydelig knirk fra:

Midtarmlenet, den knirker noe inn i granskauen når man belaster den med litt vekt. Slitsomt..

Noe snusk fra høyresiden, litt sånn på sida på døra. Mistenker at dette er skinntrekket som gnisser mot metallet som nevnt tidligere her.

Noe virkelig slitsomt som kommer fra begge vinduene/setene bak. Er ikke lett å kartlegge hvor lydene kommer fra når jeg selv kjører, men er rundt der. Prøvd med mye rart, men knirkene er veldig voldsomme om vinteren. Altså fra 8 grader og nedover begynner de å knirke. Prøvd å kile noe mellom plastpanelene der, men det virker som det enda knirker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang armlene fikset jeg mitt med litt 5-56, har holdt mange mnd nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn ca hvor er det du spruter på med CRC hen da? Har prøvd å sprute på selv, men funker dårlig. Mulig jeg ikke har truffet problemområdet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min e91 knirkar i taket!!!

WTF?

Kva i all verden skal ein gjere med det?! Stod i Haynesboka mi at det slett ikkje var anbefalt å demontere taktrekk på eiga hand. Og at det var svært omfattande. Blir vel 5 tusen kroner på verksted for å bli kvitt gnirkinga mi då sikkert.

I tillegg er det klunking frå inni dashbordet (trur eg) Tippar det er rundt rattet ein plass, kanskje under. Men den er ikkje høyrbar før bilen "vaggar" frå side til side. Gnirkinga i taket kjem av ein stakkars sving.

+ at eg har knirk frå armlene, men det skal eg prøve å fikse med spray.

Frustrasjon på høgt plan! :angry:

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive