Gå til innhold

Problem med swirls etter 3M


Christer R

Recommended Posts

Christer R

Hei

Har litt problem med swirls/striper etter 3M perfect it serien,har kjørt fra grønn til gul til blå. Har polert meg grønn i noen uker no med litt varierende resultat.

Når det ser bra ut etter eg har vokset med Autoglym HD wax så varer det bare til eg vasker bilen noen dager etter,da kommer hologrammene og striper litt etter litt.

I dag kjøpte eg kontrollspray fra 3M etter å ha lest her inne og ser att noen bruker det,har og prøvd 50/50 med 2 propanol og vann uten bra resultat,så vasket eg bilen med Prickbort,Surfex HD 1:5, og noe kraftig avfetting fra jobben,ukjent merke.

Etter dette tok eg håndvask og så ironx. Ville prøve å få vekk alt av voks før eg gikk løs på bilen med en ny runde korrigering.

Men når eg tørker vekk kontrollsprayen så lager eg striper,har prøvd med litt varierende MF kluter,MG sine,Autoglym sine og 3 andre typer med samme resultat.

Skal vell være mulig å få bra resultat uten striper med 3M sine produkt vell?

Lakken eg har er sort med klarlakk,ca 9 år gammel lakk,går ikke ann å ta i lakken uten att det blir merker.

Kansje noen har hatt lignende problem og har en god oppskrift,for det begynner sikkert å bli lite lakk på panseret mitt:)

Bruker Metabo roterende maskin,har jobbet i 10 år med industilakkering og billakk så føler eg har konroll på lakk,men har aldri brydd meg så mye om bilpleie,så er på tide å lære dette og.

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart vil jeg si at med en bil som har lakk av typen som riper hvis man nyser i nærheten (jeg eier dessverre en sånn selv) så er ikke roterende så lett å bruke med pent resultat. Det spørs om ikke du er nødt til å avslutte med en oscillerende/dual action-maskin.

Min blå Toyota får riper hvis jeg fjerne polish rett etter korrigering, må vente til panelet er blitt kaldt igjen. Og det er selv om jeg bruke DA-maskin som ikke genererer noe særlig med varme. Det er jo enkelt å teste neste gang du kjører maskin, om det å vente til lakken er kald gjør en forskjell.

Derimot skjønner jeg ikke noe av at HD voksen skal skjule hologrammer? (Men jeg får vel nesten ikke lov å uttale meg om voks, siden jeg får vokssvetting og vokshologrammer av selv spray voks)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japse du har? Om du snakker med Simen har nok han tips, han har 2 stk biler med smør til lakk, er veeeeldig myk. Iallefall det eg har opplevd med Mitsu lakk. Han bruker også 3M så han har muligens gode tips og råd. Trur faktisk han bruker biltema sin 2-hodede DA maskin for å klare å avslutte noelunne bra.

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av produktene har du brukt og i hvilken rekkefølge?

Mye turtall og press på maskinen?

At man lager striper eller merker i lakken ved avtørking av produkt pga. sensitiv lakk, har (som regel) ingenting med produktene å gjøre.

Første bud er jo å la lakken kjøle seg litt ned før man tørker av produkt, evt. prøve med litt kontrollspray/IPA for å løse opp litt produktrester før man tørker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Bilen er en 81 mod Alfa Romeo som er resturert i Latvia i 03.

Bruker den Grønne først,lite press og sånn ca 1000-1500 RPM,men har prøvd å kjøre kun med 700 RPM og med ullpad. Den tar de fleste striper.

Så bruker eg gul med gul pad,der kjører eg 1400 noen pass med press,slipper press når eg kjører opp til 2000 RPM og kjører til det nesten ikke er mer stoff igjen.

Den blå kjører eg med lite press og lite RPM,men lenge. Men har best resultat med gul pad på blå kork og har ikke striper etter siste pass. Er MF eg tror eg har problemer med.

Brukte kontrollspray i går,og resultatet ble verre enn noen gang.

Her er ett bilde av hva eg mener,ikke bry dere om skjermen på bildet er panseret som viser stripene eg får av å tørke med MF.

022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem som deg ! Microfiber klutene dine riper. Jeg ser klart bøffemønsteret ditt i lakken der, så om du hadde bøffet andre vei, ja da hadde ripene gått den veien. Jeg kjøpte "Eurow shag weave" MF fra bilnerden, og problemet var løst.

Disse ripene kan ses ganske lett med en god inspeksjonslykt rett etter wipedown, men det trengs litt trening å få øye på dem :P

Endret av egniii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samtlige produkter mellom 1700 og 2000rpm, regner med det blir mye stygge spor og merker etter ullpad med såpass lav hastighet?

Disse non-diminshing produktene gir som oftest best finish med litt høyere turtall, men har du ekstremt sensitiv lakk er det stort sett bare "prøv og feil og prøv igjen" metoden som funker. Men vil anbefale deg å maskere kanten på skjermen når du polerer panseret, det skal ikke så mye til før du blir fri for lakk på kanten til skjermen, og på bildet ser det ut som du har vært godt innpå skjermen uten maskering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i allefall grovt med kjørespor nedover hele skjermen. Jeg regner med at du ikke har gått over med finpolish enda der?

Det på panseret er bufferiper fra klut ser det ut som. Brett alltid kulten 2 ganger så du får en fin firkant og bruk hele håndoverflaten uten press når du buffer av. Brett aldri kluter sammen som en ball som enkelte gjør. Poenget er å fordele presset jevnt utover området.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv sliter jeg også med riper etter buffing på svart bil, så jeg skal følge med her.

Tipset om å vente til at panelet har blitt kaldt igjen har jeg lest om for en liten stund siden og skal prøves. Jeg har altid buffet over rett etter jeg har korrigert og det er kanskje årsaken til at jeg får sånne striper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Ligger på posten sånne Eurow Shag MF,bestillte for noen dager siden.

Stemmer det Mighty,har ikke vært over skjermen enda. Blir spennende å prøve med noen andre kluter:)

Men hvordan skal den kontrollsprayen være,bare sprøyte tynt på og tørke av eller la den stå og virke litt? Får en sånn fin hinne som er vanskelig å få vekk etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
Men hvordan skal den kontrollsprayen være,bare sprøyte tynt på og tørke av eller la den stå og virke litt? Får en sånn fin hinne som er vanskelig å få vekk etter den.

Hvis lakken blir grå/livløs/matt tåler den antagelig ikke wipedown, verken IPA eller kontrollspray/ammoniak. Derfor bør du kun bruke wipedown som kontroll frem til du finner en metode som fjerner hologrammene og ikke lager nye riper. Når du har funnet løsningen finpolerer du med maskin, dropper wipedown og går rett på voks :)

Siden lakken er kresen på mikrofiber, krever det at du er forsiktig, uansett hvor myk og skånsom klut du får tak i. Brett kluten slik de andre skriver her, og vent til lakken er helt kaldt før du tørker av polish forsiktig. Polere derfor et område, la polish ligge på noen minutter mens du maskinpolerer et annet sted på bilen. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Kan det være en ide å bruke f.eks meg#34 el scholl cf02? Tenker som nevnt over å spraye på så polishen "løser" seg opp før du tørker av? Jeg pleier å bruke en microfiber som jeg tørker av #34 og polish med, og så har jeg en tørr microfiber som jeg går over med etterpå.. Bør vel kanskje bytte kluter ofte så du ikke drar med noe "dritt" rundt i lakken?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

No har Odd Atle vært og levert en kasse med div vaskeremedier som kom med posten i dag,så no skal det prøves med andre MF kluter.

Men kan eg gå rett på med voks etter siste polishen,bør ikke oljene vekk før eg går på med voks?

Skal forresten prøve en ny boks med Lava wax,lukter vannvittig godt av den voksen:)) Noen som har erfaring med den?

Og bare så det er sagt så bretter eg alltid klutene og vender ofte,så er nok ikke det som gjør det,men skal ta noen før og etter bilder for å vise om det blir så bra som eg håper.

Takker for alle tips så langt,setter stor pris på litt guiding i riktig retning. Er veldig bra med ett forum med så mye kompetanse innen bilpleie som her.

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
bør ikke oljene vekk før eg går på med voks?

Nei

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Har noen sånne no http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=10,og har store problem med å få vekk polishrester med de.

Bare lugger og legger igjen masse små hår?? Hva er det eg gjør gale,holder på å bli gal. Har prøvd med kontrollspray,kondensfjerner,MG sin QD og selfølgelig uten noe på. MF bare loer og henger liksom igjen i lakken.

Sikkert mangen som ler for seg selv og tenker att dette er ikke no problem,dere som gjør det kan få lov til å komme og bevise hvor enkelt det skal være :D

Sikkert en lakk fra helvette dette her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Har selv problemer med siste pakken jeg fikk med Eurow Shag klutene linter. Første to pakkene jeg bestilte for vel to år siden er gode som gull, men den siste pakken som kom i fjor en gang linter og lugger hele tiden. Er faktisk nå gått over til Nanolotus sine engros kluter til polishtørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Då har eg blitt annbefalt en vask av de nye MF klutene,det skal eg gjøre før eg gir de opp.

Har selv problemer med siste pakken jeg fikk med Eurow Shag klutene linter. Første to pakkene jeg bestilte for vel to år siden er gode som gull, men den siste pakken som kom i fjor en gang linter og lugger hele tiden. Er faktisk nå gått over til Nanolotus sine engros kluter til polishtørking.

Så godt att det ikke bare var meg da,da er det jo fremdeles håp :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det "the paint from hell". Gjør som ØHN sier - så fort du har knekt hologram-fri koden (men får mikro-riper ved wipedown) så kutter du ut wipedown og legger på _sealer_. Ikke voks altså - men sealer. Desto mindre berøring av lakk desto mindre selvforskyldge riper får du, og vær ytterst varsom ved buffing av sealer. Evt bruk en voks som er easy-peasy å buffe av (shield, natty er superenkle).

Og jobb med avkjølte paneler ved MF-bruk. Og vurdér seriøst om bilen skulle fått seg et par strøk med klarlakk som ikke er et sant H å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Her er det "the paint from hell". Gjør som ØHN sier - så fort du har knekt hologram-fri koden (men får mikro-riper ved wipedown) så kutter du ut wipedown og legger på _sealer_. Ikke voks altså - men sealer. Desto mindre berøring av lakk desto mindre selvforskyldge riper får du, og vær ytterst varsom ved buffing av sealer. Evt bruk en voks som er easy-peasy å buffe av (shield, natty er superenkle).

Og jobb med avkjølte paneler ved MF-bruk. Og vurdér seriøst om bilen skulle fått seg et par strøk med klarlakk som ikke er et sant H å jobbe med.

Skal eg da gå rett på med en sealer uten å buffe av siste steg? Eller bør eg tørke av før eg legger på en sealer? Har tilgjengelig en lakkforsegler fra Autoglym og eg har 3M sin voks som bare skal på og av med en gang,den er ganske enkel og buffe av kontra de som skal stå seg tørre.

Prøvde å legge på Glava sin voks på ett lite område uten å tørke av den blå fra 3M,ble en hinne som var umulig å få vekk.

Eventuelt vaske bilen med Surfex HD før eg legger på noe? Eller bytte produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...