Dahlsveen

Skifte av reim i Passaten min.

Hei, jeg har en reim som har sprukket og det er den reima som driver vifta, servoen, lading, vannpumpe osv. Multireim tror jeg det kalles på folkemunne, men jeg finner ikke noe slikt på noen nettbutikker. Viftereim og registerreim finner jeg, men ikke denne... hjelp? :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringe Møller? :) Så får du iallefall alt av info du trenger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med viftereim/multireim menes nok den samme reima. Selv om multireim er mer passende på biler som er nyere enn 25 år, har "viftereim", som begrep, overlevd. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :) Er dette en jobb jeg kan klare selv med Haynes manual til bilen og en liten porsjon tålmodlighet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker å kalle det "Flatreim", men dette er å oppdrive hos meca og mekonomen ;) Har nok på lager :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :) Er dette en jobb jeg kan klare selv med Haynes manual til bilen og en liten porsjon tålmodlighet?

Det finnes jo 18 år gamle lærlinger som klarer dette, så en kan vel ikke si at det er rakettforskning akkurat :) Men har man aldri tatt i en fastnøkkel, kan det kanskje bli verre.

Har du ikke belte-routing tilgjengelig i servicemanualen eller Haynes etc, ville jeg tatt bilde av hvordan belte skal ligge rundt de ulike reimhjulene, før jeg demonterte ;)

Hvis du trenger å søke på nettet etter info, kalles denne reima "Serpentine belt" på utenlandsk :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo 18 år gamle lærlinger som klarer dette, så en kan vel ikke si at det er rakettforskning akkurat :) Men har man aldri tatt i en fastnøkkel, kan det kanskje bli verre.

Har du ikke belte-routing tilgjengelig i servicemanualen eller Haynes etc, ville jeg tatt bilde av hvordan belte skal ligge rundt de ulike reimhjulene, før jeg demonterte ;)

Hvis du trenger å søke på nettet etter info, kalles denne reima "Serpentine belt" på utenlandsk :D

Jeg har så avgjort tatt i en fastnøkkel ved flere anledninger så da burde det nok gå greit. Burde jeg skifte ut løpehjulet samtidig eller spiller ikke det noe rolle?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikkje nødvendig å bytte stramme hjulet. Men om det ikkje koster mange kronene, kan det kanskje være like greit :) Dette er en jobb som skal være gjort på maks 10min ;)

Lykketil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikkje nødvendig å bytte stramme hjulet. Men om det ikkje koster mange kronene, kan det kanskje være like greit :) Dette er en jobb som skal være gjort på maks 10min ;)

Lykketil :)

Takk, det var jo billig på biltema for ei viftereim, 160 kroner.. ikke at Meca eller Mekonomen var avskrekkende heller akkurat. Begge under 250 spenn. Er det noen forskjell i kvalitet på disse tror dere eller er det ett fett hva jeg bruker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg vil faktisk tru da e et fett :P Om ikkje va da no ikkje mange kronene du kaster vekk på å prøve :) Er ikkje ALT Biltema som er dritt ;) Bare nesten :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viste seg å være et lite helvete. Man må faktisk demontere HELE fronten for å komme til for å få løsnet strammeren som holder AC reima på plass. AC reima sitter nemlig på INNSIDA!! av multireima. Herregud for en ubrukelig konstruksjon. Forslag til designendring til VW ^_^

Nå står bilen min i deler og er uten ansikt frem til torsdag. Har heldigvis en kamerat av min lillebror som jobber på bilverksted og benytter lokalene etter arbeidstid! Six-pack er på vei til deg :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viste seg å være et lite helvete. Man må faktisk demontere HELE fronten for å komme til for å få løsnet strammeren som holder AC reima på plass. AC reima sitter nemlig på INNSIDA!! av multireima. Herregud for en ubrukelig konstruksjon. Forslag til designendring til VW ^_^

Nå står bilen min i deler og er uten ansikt frem til torsdag. Har heldigvis en kamerat av min lillebror som jobber på bilverksted og benytter lokalene etter arbeidstid! Six-pack er på vei til deg :thumbup:

Sjefen min fikk beskjed om at hele fronten og hjulhuset måtte av for å bytte en xenonpære... Pris: 6700 eks mva. Dette på en -05 Passat. Han kjeftet prisen ned og byttet den inn i en Volvo XC70 :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde jeg skifte ut løpehjulet samtidig eller spiller ikke det noe rolle?

Skift løpehjulet når du likevel har oppe alt og skifter reima, koster lite og er ekstremt irriterende om det skulle ryke i ettertid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens noe sent for din del, men det er faktisk fullt mulig å skifte både ac reim og multi reim med fronten på bilen. For å løsne ac reimen, må du heise opp bilen og ta av bunndekselet. Da kommer du til 2 stk bolter du må bruke 6mm vinkel umbraco nøkkel på, det er disse som holder strammeren. Slakk så av strammeren helt og skru en skrue løst til slik at den står der, da kan du ta av denne reima. Så må du på oppsiden av motoren med en 17mm fastnøkkel for å slakke av strammeren til drivreima, tre så reima av hjulene(kan være litt kronglete siden viften er litt hinder)

Håper dette kan være til hjelp neste gang, da du sparer mye tid mot å ta av hele fronten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive