Gå til innhold
Øystein

Feil og rett, så langt - produktvalg/metode/maskin

Recommended Posts

Øystein    90
Øystein

Poster denne i nybegynner, selv om den handler en del om maskinbruk også.

Jeg har nå forsøkt meg med min Das-6 (ikke Pro) på 2 stk familiebiler, og klør meg litt i hodet.

Litt facts:

Bil 1: sort a3 fra 2008

Bil 2: rød Suzuki Swift 2011

Benyttet utstyr:

Das-6

CG V-serien (34-36-38)

HexLogic-pads

Jeg har forsøkt meg frem på ganske lik måte, med noen variasjoner.

Begge bilene er omhyggelig vasket etter god skikk og bruk (PB, Surfex/ironX, 2 bøtter, clay osv).

Første forsøk var på egen A3. Startet med grønn pad og V34. Litt ekstra produkt for å prime padden. Sprer på hastighet 1, for så å gå opp på hastighet 5. Kjører 3-4 pass/runder over et område på ca 40x40cm, men uten ekstra press utover maskinens vekt og noe trykk så ting ikke går vegg-i-mellom.

Forsøkte dette et par ganger, men synes ikke jeg fikk noe god effekt på riper. NB: ripene er ikke så dype at de kjennes med negler.

Siden dette ikke funka så godt som jeg forventet (og noe begrenset tid) gikk jeg over med en runde V36 (hvit pad) for å få opp shine, deretter en runde BlackLight på sort pad.

Forsøkte igjen nå sist helg på den røde Swiften med samme tilnærming, og får heller ikke der helt tak på ripene. Riktignok forsvinner de helt minste, og lakken pop'er mer etterpå, men jeg er ikke fornøyd.

På denne bilen primet jeg padden litt med QD.

Utfra dette tenker jeg:

- V34 er kanskje ikke grov nok, så tenker skaffe V32 som nå er tilgjengelig.

- Grovere pads, trolig oransje HL-pad

- Mer trykk (men vil ikke dra på for mye siden jeg er helt fersk i maskinbruk).

(nødløsning: bytte produktserie, men det er siste utvei)

Jeg har desverre ingen bilder.

Vil gjerne ha en del innspill, spør om noe info mangler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Jeg kjenner ikke polishen du bruker, men den duger sikkert. :)

Du må få maskinen til å utvikle varme på lakken. Kjenn etter med undersiden av håndleddet mens du kjører maskinen, om lakken har fått en merkbar varme over romtemperatur. Du kan ikke forvente å brenne deg, men den bør føles merkbart varmere enn lakken der du ikke har kjørt maskinen.

På en DA-maskin uten tvungen rotasjon er ikke varmeutvikling så lett å få til. En bør ikke legge på mer press enn at puten også roterer.

Løsningen kan da være å kjøre over et område på halvparten av det du gjør, f. eks 20cm2, med veldig rolig og sakte maskinføring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg tror du må bruke mer press på maskinen. Men som ØHN sier, ikke så mye at den slutter å rotere. Press er nødvendig for korreksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Maskinens vekt i seg selv er ikke nok press i seg selv. Spre uten press, legg på press og så avslutt uten press

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Jeg kjenner ikke polishen du bruker, men den duger sikkert. :)

Du må få maskinen til å utvikle varme på lakken. Kjenn etter med undersiden av håndleddet mens du kjører maskinen, om lakken har fått en merkbar varme over romtemperatur. Du kan ikke forvente å brenne deg, men den bør føles merkbart varmere enn lakken der du ikke har kjørt maskinen.

På en DA-maskin uten tvungen rotasjon er ikke varmeutvikling så lett å få til. En bør ikke legge på mer press enn at puten også roterer.

Løsningen kan da være å kjøre over et område på halvparten av det du gjør, f. eks 20cm2, med veldig rolig og sakte maskinføring.

Ok, da skal jeg forsøke å kjøre lengre og med noe mer press, jeg antar det er komboen av press og pass som lager magien. Så jeg bør dra på med flere pass også kanskje?

Maskinens vekt i seg selv er ikke nok press i seg selv. Spre uten press, legg på press og så avslutt uten press

Vanskelig å vite hvor mye som skal til. Men får forsøke meg frem.

Har markert strek på bakplata, så jeg ser om den skulle slutte å rotere.

Så en ting til:

Jeg har jo skjønt at vi går på grovere pads/polish for å oppnå cut, men hvor viktig er det å gå tilhørende step med "lettere combo" etterpå. I mitt tilfelle: hvor viktig er det at jeg avslutter med f.eks V36/38 etterpå? Er det kun for shine, eller har det andre hensikter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Grovere polisher etterlater seg ikke så fin finish som finere :) Grov polish på grov pute kan i noen enkelte tilfeller etterlate seg såpass med spor etter seg (lite sannsynlig med DA-maskin dog) som man må gå over etterpå med finere polish for å korrigere vekk.

Hvis markøren på bakplata beveger seg rundt med ca 1 rps så har du passelig med press

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

hvis du ikke bruker finer polish etter grov korrigering vil bilen se matt ut og du vil få kjøremerker og hologrammer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Grovere polisher etterlater seg ikke så fin finish som finere :) Grov polish på grov pute kan i noen enkelte tilfeller etterlate seg såpass med spor etter seg (lite sannsynlig med DA-maskin dog) som man må gå over etterpå med finere polish for å korrigere vekk.

Hvis markøren på bakplata beveger seg rundt med ca 1 rps så har du passelig med press

Og da snakker vi selvsagt om hastighet på 5-6 på min maskin, ikke sant? Lavere hastighet fungerer vel kun til å spre produkt?

hvis du ikke bruker finer polish etter grov korrigering vil bilen se matt ut og du vil få kjøremerker og hologrammer

Akkurat, fint. takk. Neppe et mål å ha matt lakk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

DA-maskin (uten tvungen rotasjon - som Flex DA har) er det liten vits i å kjøre noe særlig under 5, ihvertfall ikke når man skal korrigere. Spre på 1, bump opp til 5, legg på press, 3-4-5 pass, ned til 1-2, ikke press, 1 pass, og gå av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tonytic    48
Tonytic

mye nyttig info her. Har slitt litt med det samme med krauss maskinen min :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Når jeg må neste gang skal ta en økt, blir det forsøk med grovere pads og grovere polish.

Bilen fikk både Blacklight og Concorso sist runde, så lenge bilen ikke er møkka-skitten, vil en normal vask (PB, Surfex, Bøttevask) normalt være godt nok før maskin? (Tviler på behov for clay allerede, men vil selvsagt sjekke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lars gunnar    0
lars gunnar

Når jeg må neste gang skal ta en økt, blir det forsøk med grovere pads og grovere polish.

Bilen fikk både Blacklight og Concorso sist runde, så lenge bilen ikke er møkka-skitten, vil en normal vask (PB, Surfex, Bøttevask) normalt være godt nok før maskin? (Tviler på behov for clay allerede, men vil selvsagt sjekke)

Prøvde oss for første gang med DA (DAS6) maskin i helga:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13625-suvdals-foerste-da-poleringnye-bildersol/

Trodde egentlig vi skulle klart å fjerna enda flere riper med Scholl S3gold på gul uber pad,

men måtte til slutt bare innse at vi ikke klarte det...

Ble uansett ganske fornøyd med slutt resultatet. Ble i allefall mye bedre enn håndpolering:)

Grov pad er nok like viktig som grov polish. Leste også her på forumet at det er viktig å

riste polish flaska veldig godt før bruk, og bytte pad etterhvert (Kommer til å prøve 3-4 pads

på neste polering. Dette er nok viktigst på grov pad/polish).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 907
Christer

Hvis du skal over bilen med maskin hadde jeg tatt en clayrunde for sikkerhets skyld. Tar ikke så lang tid, og kan potensielt spare deg for mange, mange timer ekstraarbeid...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Skal gjøre nytt forsøk i morgen, bilen er allerede preppet med vask o.l. og står tørt og herder en runde med Nanolex Urban.

Planen for morgendagen er mest trolig kun panseret (ikke gape over for mye jobb/tidsbruk for tidlig).

Jeg har:

• V-serien til CG (32-34-36-38)
  • BlackLight
  • Jetseal
  • Swisswax Concorso.

Skal forsøke å korrigere panseret med V32 på oransje pad, det bør ta ripene, og så følge opp med V36/38. Her tror jeg at planen er grei. Men så er jeg litt i tvil: Skal jeg kjøre en runde (på DA) med BL for å få opp maks shine, og så legge Jetseal, eller vil jeg neppe få så mye ekstra fra BL etter en runde med V38 som finish?

Avslutningen blir uansett to runder med Concorso før bilen skal få stå i garasje over natta og herde.

Innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ineditus    170
Ineditus

Hvorfor legge alt det etter en finish polering? Tror ikke forskjellen blir så stor om du bare legger concorso etter poleringen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Jac: tanken var å legge Jetseal som en forsegling for å gi bedre holdbarhet, og sist kjørte jeg på en runde BL før voks, og det var iallefall merkbar forskjell der jeg hadde lagt BL og ikke. BL ga vesentlig glattere panel i tillegg til god shine/blankhet.

Så derfor funderer jeg på om det har en hensikt denne gangen også eller om det blir unødvendig pga finish med V38. Og hvilke hensyn bør tas ifht Jetseal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg sier v38 -> concorso, ferdig. Jetseal ville jeg i allefall droppa. Spesiellt om du skal bruke blacklight da de gjør akkurat det samme (ikke stort).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Mighty: del gjerne resonnementet ditt bak konklusjonen. Alltid greit å høre hvorfor folk ender opp med et bestemt svar/konklusjon. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune90    6
Rune90

Jeg fikk testa CG serien på en svart bil. Da brukte jeg v34 og gul uber pad. Spredde på hastighet 1 så gikk jeg opp til 5 med press. Da fikk jeg fjernet så og si alt av riper. Det var med DAS 6 Pro! Det fungerte utrolig bra :thumbup:;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig