Gå til innhold

Problemer med vegger på nytt bad - Trenger tips.


Stein86

Recommended Posts

Stein86

Heisann, håper det er noen som kan hjelpe meg litt her.

Har nettopp kjøpt et hus som stod ferdig i april 2011, og det er vinyl-belegg på veggene.

Jeg har tenkt å legge fliser på veggene, samt bytte ut servanten med nytt møblement.

Når jeg fjernet alt fra veggene fant jeg mye rart kan du si.

Her har gipsen sluppet der som dusj-dørene har hengt. (Disse skal jeg monteres tilbake etter at badet er flislagt.) Det er 4-5 slike "hull" etter dusjdørene.

2012-06-01083013.jpg

2012-06-01083007.jpg

2012-06-01083001.jpg

Og når jeg skrudde ned servant og utslagskummen så fant jeg dette:

2012-06-01172119.jpg

2012-06-01172126.jpg

De har bare "lurt" inn noen spikerslag etter at veggene var ferdige.

Så det ser ut som om at det ikke er lagt inn noen horisontale spikerslag på dette badet (Til vask, dusj-stang etc.). Gips-platene henger i vertikale spikerslag med 60 cm mellomrom.

Siden badet er ganske nytt ønsker jeg at de som bygget badet fikser dette for meg.

Spørsmålet mitt er om det er noen byggeforskrifter som sier noe om at det SKAL legges inn spikerslag til vask, etc?

Byggmester ønsker nå å kutte hull i vegg og lure inn noen spikerslag rundt omkring og deretter sveise vinyl-belegget igjen.

Er dette en god løsning, eller kan jeg kreve at veggen skal rives og bygges opp igjen med spikerslag til vask, dusj-dører, etc?

Håper det er noen som har noen tips her, skal møte byggmester kl 15:00 idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THolandsli

Tenkte du å legge fliser rett på disse veggene? Jeg holder på med et flisleggeprosjekt i min leilighet som er fra 2003. Veggene er samme som hos deg, vertikale stendere c/c60cm, gipsplater og vinylbelegg. Etter mye fram og tilbake konkluderte jeg med at platene ikke var stive nok og at det kom til å være dårlig underlag for fliser. Konklusjonen ble å rive gipsen og legge 11mm OSB plater og 10mm våtromsplate oppå. Grunnen til at jeg velger OSB under er at det er stålstendere og dermed ikke så enkelt å kubbe 3 plasser mellom slik som det kreves dersom man skal bruke 20mm våtromsplate. Med OSB platene har man også "spikerslag" på alle vegger, noe som kommer godt med når det ska innredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Godt spørsmål angående styrke på veggene.

Jeg har tenkte samme tanken selv, men etter samtale med byggeleder for prosjektet så ble jeg fortalt at veggene var konstruert med tanke på at de skal tåle å legge fliser rett på belegget. (Dette er et kommunalt selvbyggerfelt, så kommunen har en egen mann som har vært ansvarlig for feltet.)

Så jeg har spurt om de ikke er litt lite med bare en gips-plate, men det mente de at skulle gå bra.

Det er faktisk et av kravene mine når jeg skal ha møte med byggeleder idag, at badet skal være tett og at veggene skal ha styrke nok til å legge fliser og at det skal være mulig å henge opp ting på veggene.

Frister lite å rive alt av vegger på et helt nytt bad på egen regning.

Så dersom det ender opp med at de ikke tror veggene tåler det, så skal jeg kreve at det legges ny vinyl uten noen form for sveise-skjøter eller lignende på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Det ser/høres ikke ut som om dette badet er bygget for å kunne legge flis rett påden vegge nei.

Tradisjonelt så legges det rupanel eller OSB-plater på på stenderene, deretter gipsplater og så membran++ og så fliser fliser. Dette for å få det stabilt og "dødt" nok til at fliser/fuger ikke sprekker.

Dobbel gips på veggene er muligens ok, men kun 1 lag med gips vil aldri holde bra for fliser mener nå jeg.

Jeg ville nok ha starta med å tenkt på om jeg kunne levd med badet slik det er nå (med ev litt utbedring) og så ev litt på sikt revet hele greia og bygget opp vegger fra bunnen av for flis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fliser på vegg blir betydelig tyngre enn vinyl og krever derfor god bæring.

Skal du lime flis på gipsvegger krever det, med stenderavstand cc 60cm, 2 lag med gips for å bli stivt nok. Slik som jeg kan se det på bildene dine er det ikke bare å henge flis på de veggene uten forsterkning. Skal du kun ha et lag med gips må du ha stenderavstand på cc 30cm.

Personlig ville jeg revet ned gipsen og satt inn de spikerslag som kreves. Deretter ville jeg brukt Litex 20mm som grunnlag for flisene. Disse kan du montere selv og på stendere med cc 60cm. Dette er ikke en billig løsning, men i ditt tilfelle vil jeg påstå at det finnes ikke noen billig og fullgod løsning. Jeg ville vært svært skeptisk til å godta snarveier som byggmesteren din forslår. Ikke fordi at sveising av vinyl ikke er godt nok, men fordi du forsatt vil ha et for dårlig grunnlag for fliser.

Det du skriver når det gjelder spikerslag virker det for meg som at utførende håndverker ikke har lest på tegningene under oppføringen av badet. Det skal alltid legges inn spikerslag på de punktene som sanitærutstyr og annen tyngre innredning skal monteres. Det er derimot ikke vanlig at man kubber generelt.

Hele saken din er egentlig litt typisk for nye hus hvor det ikke blir spesifisert at badet skal klargjøres for flis. Dette er et ledd for å holde prisene nede.

Ta kontakt med en murer om du har spørsmål angående dette. Det er der ekspertisen på baderom ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Takk for gode innspill fra alle sammen.

Alltid godt med flere tanker rundt dette før jeg skal møte med byggmesteren.

Synes det er fascinerende at det går an lage et bad på denne måten.

En skulle tro at det nesten tar kortere tid å legge nye vegger enn å prøve å trikse seg ut av problemet.

Jeg kommer uansett ikke til å gi meg før jeg har et bad som er klart til å legge fliser på.

Selv om vi planla å snart flytte inn, så har jeg heldigvis litt fleksibilitet der vi bor nå som gjør at jeg har tid til å vente på at alt blir gjort skikkelig før vi flytter.

Sitter hver dag og planlegger relativt kostbare prosjekter, så blir nesten helt paff av å se hvor tilsynelatende dårlig dette huset er planlagt. Og ikke minst hvor lite fleksibilitet det er tatt høyde for, skulle tro en ihvertfall planla i et 5-10 års perspektiv for et hus.

Eksempler: Tilrettelegging til flislegging, uttak til TV, strøm-kontakter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halldor84

Litt seint ute, men skal du holde våtromsnormen bør gipsen ned.

Så bør du kle hele rommet med rupanel, montere litex (e.l) og sparkle skjøter og gjennomføringer før flis.

Da er heller ikkje spikerslag noe problem siden det er rupanel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt

Noe sent ute her også, men jobber med dette i det daglige selv og er helt enig med SHK..

1lags gips er for mykt for flis.

Hadde det vært mitt bad hadde jeg revet ned alt og lagt rupanel først og så litex/wedi el.

Hadde nok lagt inn litt ekstra spikerslag til vasken hvertfall selv om rupanel i seg selv bør holde.

Virker som et dårlig utført bad dette her synes jeg.. :wacko:

Det er 2012 og forskriftene sier mye om dette emne.

Håper du får til en god løsning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Hadde helt glemt å svare her, har vært noen hektiske dager.

Det viste seg at det er lagt vertikale 60 cc og horisontale 60 cc spikerslag på nesten alle veggene. Kjøpte stendersøker igår, så brukte et par timer med den og noterte igår kveld.

På kortsiden med vindu (yttervegg) klarte jeg kun å finne 60 cc horisontsale spikerslag. Det var litt spesielt syns jeg.

Er dårlig med vertikale spikerslag i området rundt servant og dusj. Er et som går går langs hele veggen i ca 200 cm høyde.

Har laget et kjapp tegning av alle spikerslagene jeg kunne finne. Kan legge de ut når jeg kommer meg på dataen imorgen.

Dersom noen tilfeldigvis har en link til forskrifter evt utklipp hadde det vært strålende.

Sliter litt med å finne frem til de korrekte forskriftene selv.

Alle gode tips tas imot med takk, alltid fint med mange gode meninger og synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får noe særlig svar her inne, hadde jeg spurt på byggebolig.no. Virker som det er en god del folk med peiling der inne. Skjønner forøvrig ikke hvorfor det er lagt belegg på et hus som stod ferdig i 2011. Ikke ofte en ser det! Jeg er ikke noe god på tekniske forskrifter selv, men huset må vell være bygget etter TEK07? Dersom huset ikke er bygget i samsvar med forskriftene kan en vell gå på selger eller utbygger å reklamere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Her er skissene jeg har laget over alle spikerslagene jeg kunne finne i veggene.

Tror det står på tegningene, men kortsidene er ca 2 m og langsidene er ca 3m.

post-361-0-04914300-1338964475_thumb.png

post-361-0-57014400-1338964484_thumb.png

post-361-0-51833500-1338964492_thumb.png

post-361-0-00491000-1338964501_thumb.png

Bildene ble litt mindre enn planlagt, men håper de er gode nok til å få frem poenget.

Noen synspunkter rundt denne konstruksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...