• 0
Mr-Online

Første forsøk med Flex DA

Spørsmål

Har akkurat fått meg en Flex DA i bursdagsgave og skulle idag teste ut denne på fattersn ene mb...

Ble ikke sånn kjempeimponert, men nå er jeg helt fersk så kan være jeg ikke tør gå hardt nok til verks....

Derfor ett spm her.... hvordan finner jeg ut om det er keramisk lakk eller ikke ??

I dag var det en CLK200 (C209) fra 2005 som skulle vaskes og shines litt...

Gikk på og vasket bilen etter alle kunstens reger, avfetting, vask, IronX og litt clay ... skulle fikse litt på panseret da man så vaskeswirls så det holdt....

Kjørte først på med Orange Schol pad og S40 (har kun S40), dette vakke helt knall så prøvde med Vinrød(purpur) schol pad og var lissom ikke noe megaimponert av dette heller...

Dro fra Meguiaers Dimond Cut and polish og testa med vinrød her også... ble litt bedre...

KAn det være pga lakken er så hard att jeg burde hatt S17 eller S03 ???

Skal presset på Flex DA være samme som på roterende ??? spre utover på f.eks 1, dra opp til 3-4 og legg på litt press så man kjenner litt varme i lakken og etter par runder så letter jeg trykket og tar en runde over for å "fjerne" produkter ???

Eller gjør jeg noe riv ruskende galt ???

Dette er som sagt på en CLK (C209) fra 2005, skal gå på en SL500 R230 snart også, og vil gjerne være sikker på lakk og att ting gjøres riktig før jeg hiver meg på den :-)

Tips mottas :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

• 0

Blir et kjapt svar her: på min egen MB C-klasse (W203) med obsidian schwarz brukte jeg Flex roterende og gul scholl med s03g. Det tok laaaaaang tid å bli kvitt RDS og andre swirls... Tviler på at du får korrigert noe særlig innenfor rimelig tid med S40... Sjekk under panseret for lakk-kode. Det er et firkantet klistremerke ved siden av feste til panseret mener jeg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

S40 på DA er det du bruker på en allerede strøken lakk for å få opp litt ekstra glans. Det er ikke mye cut å snakke om på s40, så du må nokk til med s03+ for å korrigere noe med DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Med andre ord, først Roterende f.eks purpur pad med Diamond Cut and polish fra Meguiars, eller skaffe meg S3 og S17 ?

Trodde kanskje DA og purpur pute med S40 ville klare litt vaskeswirls :-)

Er jo tross alt fersk her, må ut og handle mer da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Mercedes-lakk er etter min erfaring beinhard, så må nok ha litt kraftigere skyts.

Om du velger Scholl eller Meguiars er opp til deg, ØHN bl.a har jo tryllet fram BLANKE(bling-bling) MB med MG og Flex DA... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvis den har keramisk klarlakk har den en C i lakk-koden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Om du velger Scholl eller Meguiars er opp til deg, ØHN bl.a har jo tryllet fram BLANKE(bling-bling) MB med MG og Flex DA... :)

ØHN har vel vært bortpå med Makitaen og #95 eller #105 på de med Ceramic først?

Og såvidt meg bekjent så har alle MB fra 05 Ceramic Clear.

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Mao på CLK'n er det ingne bønn enn å gå på med Grønn 3M eller S03 og DA, men beste vil være roterende :-)

Mens på SL'n som er hakket eldre så vil det trolig gå bra med S17 og DA evnt S03 og DA da dette ikke er ceramic lakk...

Endret av Mr-Online
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

nå vet jeg ikke hva som er på SL en men etter hva jeg har forstått har alle MB i 05 ceramic, noen har det tidligere og men ikke alle, 08 VET jeg at noen kom med standard lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

ØHN har vel vært bortpå med Makitaen og #95 eller #105 på de med Ceramic først?

Og såvidt meg bekjent så har alle MB fra 05 Ceramic Clear.

Kan være jeg tar feil, men mener han har tatt én med bare Flex DA også :) Han får komme og gi svar selv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Siste sorte MB jeg tok var en 2005 CLS, der gikk jeg over 5-8 runder med Scholl S3Gold og gul Scholl.. Og brukte ca 10 gule Scholl puter for å beholde mest mulig cut hele veien.. Og mye press. Ca 30 timer gikk med utvendig for å få den pen i lakken.. Så S40 blir nok litt i det minste laget..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg har også erfart Mercedes-lakk, og ja den var knall hard. Der var det groveste kombinasjon (som i mitt tilfelle var 3M FCP og gul Scholl-pute), med MYE press på Makita roterende som gjaldt. Om jeg bare hadde hatt Flex DA'en min tilgjengelig hadde jeg nok brukt groveste kombinasjon på høyeste hastighet (6) og mye pressing, om denne lakken er like hard. Hastighet 3-4 og bare litt press blir nok for pinglete uansett, men hastighet 4 er jo fin på plastfangere da. :)

Og flere enn en runde, som Bernhard er inne på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Som flere har nevnt står det en "C" foran lakkoden når det er keramisk lakk. Grov polish og grov pute er nødvendig hvis en vil ha vekk det som er forsvarlig å fjerne av skavanker. Viktig å få opp varmen på lakken.

IMG_1331.jpg

Med FlexDA blir det da f. eks S03Gold + grov pute. Maks hastighet på maskinen og 2-3 kilo press på et område på ca 30cm2. Bevege maskinen med hastighet på ca 1 cm pr sekund. 7-8 omganger på samme område må en regne med.

Jeg bruker roterende til grovjobben og rydder holos ved å fortsette med grov kombo på FlexDA før jeg går over på mildere kombo. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan være jeg tar feil, men mener han har tatt én med bare Flex DA også :) Han får komme og gi svar selv...

Helt riktig at jeg tok en Mercedes med hovesaklig FlexDA i fjor. Det var ment som en 1 stegs, som naturligvis endte i noe mer, som det nesten alltid gjør. Det var en 2006 E280CDI E-klasse. Men selv der brukte jeg roterende og spotpad på noen riper. :)

På mykere lakk bruker jeg oftere bare FlexDA. Det går nesten like kjapt og mye mindre sjanse for å måtte begynne å rydde. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
Siste sorte MB jeg tok var en 2005 CLS

SS? :)

CLS er jo en drømmebil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive