Gå til innhold

Sort BMW E92 coupè - mobil edition


ErlendT

Recommended Posts

ErlendT

Heisann! Da var det på tide med S&S.

Bilen som skal til pers er en kamerat sin svarte 2007 mod. BMW 320 coupè gått 60.000km.

Dessverre har jeg ikke fått tak i skikkelig kamera denne gangen så håper dere holder ut med mobilkamerabilder.

Har heller ikke funnet helt ut av photobucket så ser bildene ble litt store..

Bilen ved ankomst og skiltene tatt av.

Jeg hadde vasket den til vårmønstringen i Bergen et par dager før så var ikke veldig skitten men litt var det jo :)

Dag 1. Tidsforbruk ca 6 timer

Foto0520.jpg

Foto0522.jpg

Foto0521.jpg

Foto0523.jpg

Foto0524.jpg

Foto0525.jpg

Foto0526.jpg

Foto0527.jpg

Foto0528.jpg

Foto0529.jpg

Foto0530.jpg

Foto0532.jpg

Foto0533.jpg

Foto0534.jpg

Foto0535.jpg

Foto0536.jpg

Foto0537.jpg

Foto0539.jpg

Foto0543.jpg

Så var det vasking og til dette brukte jeg:

- Mac Prickbort

- Surfex HD 1:10

- OPW & Maxi Suds 2 i skumkanon

- Megs Nxt såpe (2 korker) i gritgardbøtte

- Iron Cut

- Sonax felgrens

- SV Detailerkost

- SV puddel

felgrens, prickbort og surfex hd (nye flakser og kanner så er kun midlertidig produktmerking her)

Foto0549.jpg

Prickbort ble lagt fra vinduene og ned. Dette fikk ligge i 5-6 min.

Foto0544.jpg

Foto0545.jpg

Foto0546.jpg

Foto0547.jpg

Foto0548.jpg

Pleier å bruke Rim7 men Sonax felgrens måtte prøves. Ble greit resultat av denne og :)

Foto0550.jpg

Foto0551.jpg

Foto0554.jpg

Foto0557.jpg

Foto0558.jpg

Foto0562.jpg

Så ble Surfex HD 1:10 lagt på hele bilen i formasjon nedenfra og opp.

Dette ble vel liggende i ca samme tid som PB aleine. 5-6min

Foto0555.jpg

Foto0556.jpg

Foto0559.jpg

Foto0561.jpg

Så er det til for skum og med OPW og Maxi Suds 2 ladet i kanonen ble det slik:

Foto0563.jpg

sitter litt skitt i lakken enda ja....

Foto0564.jpg

Foto0565.jpg

Etter 3-4 min tror jeg

Foto0566.jpg

Så var det avspyling

Foto0567.jpg

Foto0568.jpg

Foto0569.jpg

Foto0570.jpg

Foto0571.jpg

Foto0572.jpg

ikke verst temperatur i skyggen kl 11 i Bergen!!

Foto0573.jpg

vanskelige steder tas med SV detailerkost

bøtten ble fylt med litt over middels temperert vann og 2 korker Megs nxt såpe.

Foto0575.jpg

kanonen ble satt på og bilen skummet på nytt

Foto0576.jpg

Foto0577.jpg

Foto0578.jpg

Foto0579.jpg

jobbet med kosten mens skummet hang på

Foto0580.jpg

Foto0581.jpg

Tid for håndspålegging og samme såpeblandingen + en gritguardbøtte med reint vann.

SV sin puddel ble brukt her. Vasket fra taket og ned. Felgene skulle tas etterpå så de ble bare spylt.

Foto0582.jpg

Foto0583.jpg

Foto0584.jpg

Spylte av først med HT og så rennende vann fra slangen

Foto0586.jpg

Foto0588.jpg

Foto0589.jpg

Vannet henger godt på bilen. Ikke så mye tegn til beskyttelse her nei...

Foto0590.jpg

Foto0591.jpg

Foto0592.jpg

Foto0593.jpg

Så ble bilen tørket med trykkluft og sommertemperatur :)

Ikke så mye fart i luftpistolen........

Foto0594.jpg

sånn, det ble bedre :)

Foto0595.jpg

Deretter la jeg på Iron Cut (tilsvarende Iron-X men jeg syns ikke den tar like mye..)

ble lagt på nedre halvdel av bilen i ca 10min (dessverre ingen gode bilder).

Foto0598.jpg

Foto0597.jpg

Foto0596.jpg

Spylte hvertfall av på nytt og tørket med CG miracle dryer og trykkluft.

Foto0599.jpg

Da var det på tide med litt inspeksjon. Kjørte bilen bort i solen for å få best mulige mobilbilder.

Masse vaskestriper og noen RDS spesielt på dørene.

Foto0600.jpg

Foto0601.jpg

Foto0602.jpg

Foto0603.jpg

Foto0604.jpg

Foto0605.jpg

Foto0606.jpg

Foto0607.jpg

Foto0608.jpg

Foto0609.jpg

Foto0610.jpg

Foto0611.jpg

Kjørte bilen inn i garasjen og tok av et og et hjul.

Vasket hjulbrønner, bremser og oppheng og felger og dekk.

Produktene som ble brukt her var:

Hjulbønner:

- Prickbort

- Surfex HD 1:3

- Mothers børste til hjulbuer

- gammel SV detailerkost

- Degraderte MF

- CG Bare Bones

- Megs påføringspad

Dekk og felg:

- Sonax felgrens

- Surfex HD 1:3

- Prickbort

- Mothers dekkbørste

- SV Wheel brush

- Megs tørkehåndkle

- SV CF medium

- Megs påføringspad

- CG MF

- SV Autobahn

- CG Hyper Coat G6

- Oppdelt Biltema svamp til påføring av dekkfornyer

Beklager på forhånd kvaliteten på noen av bildene her.

Foto0612.jpg

Foto0613.jpg

Foto0614.jpg

Foto0615.jpg

PB jobber

Foto0616.jpg

Foto0617.jpg

Lagt Surfex HD etter ca 5 min

Foto0618.jpg

Foto0619.jpg

Etter 10min, børstet, avspylt og tørket

Foto0621.jpg

Foto0622.jpg

Foto0623.jpg

Lagt på Bare Bones og tørket av etter 5 min

Foto0636.jpg

Foto0637.jpg

Så var det dekk og felg. Lagt på felgrens på felg og surfex på dekk.

Hjulene ble lagt på pappunderlag for ikke å skade kantene mer enn de var.

Foto0624.jpg

Surfex slutter aldri å imponere. Her etter ca 30 sek og møkken tyter ut

Foto0625.jpg

Foto0626.jpg

Foto0638.jpg

Foto0628.jpg

Foto0639.jpg

Foto0640.jpg

Felgrensen jobbes inn med SV wheelbrush etter 5-6 min

Foto0629.jpg

Foto0631.jpg

Foto0632.jpg

Foto0641.jpg

Avspyling

Foto0642.jpg

Foto0643.jpg

Etter to runder ble det lagt PB spylt igjen og vasket med en degradert Megs MF mitt med samme såpeblanding som på bilen.

Tørket felg og klar for SV CFM. Har ikke bilder av selve prosessen her.

Foto0646.jpg

Felgene ble trillet inn i garasjen og SV Autobahn ble lagt på for hånd etter gnikking med CFM.

Lå ca 15 min før jeg buffet den av igjen. 2 lag dekkfornyer ble lagt med en klippet svamp, lå i ca 5 min mellom hvert lag og tørket av det som var til overs med en gammel MF.

Foto0650.jpg

Foto0651.jpg

Foto0648-1.jpg

Foto0652.jpg

Foto0653.jpg

Foto0654.jpg

Foto0655.jpg

Foto0656.jpg

Montert felg og trekt med ca 110Nm

Foto0657.jpg

Foto0658.jpg

Videre forsatte samme prosessen på de tre neste:

Foto0660.jpg

Foto0661.jpg

Foto0662.jpg

Foto0663.jpg

Foto0664.jpg

Foto0667.jpg

Foto0669.jpg

Foto0670.jpg

Foto0671.jpg

Foto0674.jpg

Foto0675.jpg

Foto0677.jpg

Foto0678.jpg

Foto0679.jpg

Foto0680.jpg

Foto0681.jpg

Foto0682.jpg

Foto0684.jpg

Foto0685.jpg

Foto0687.jpg

Foto0688.jpg

Foto0689.jpg

Foto0690.jpg

Foto0697.jpg

Foto0700.jpg

Foto0701.jpg

Foto0702.jpg

Foto0703.jpg

Foto0706.jpg

Foto0724.jpg

Foto0727.jpg

Foto0728.jpg

Foto0729.jpg

Foto0699.jpg

Foto0705.jpg

Foto0710.jpg

Prøvde på en 50/50 med SV CFM

Foto0718.jpg

Foto0715.jpg

Listene rundt vinduene hadde noen stygge skjolder. Lurte litt på hva jeg skulle angripe de med og siden jeg sto med SV CFM og en MF i hånden tenkte jeg hvorfor ikke..? og visst ble det bra :)

Foto0735.jpg

Foto0736.jpg

Foto0737.jpg

halvveis 50/50

Foto0740.jpg

Ga meg for dagen her.

Dag 2. korrigering ca 13 timer

Begynte på morgenen med å claye panseret og tape opp til kombotesting.

Eier skulle etterhvert komme ned i lokalet så han skulle ta resten av clay jobben.

Det som ble brukt denne dagen var:

- SV Paint Rubber Gul

- ONR 1:20 som claylube

- Skotch 3M Maskeringstape

- en haug med MF

- Flex Roterende

- Scholl medium og liten bakplate

- Scholl blå pad medium og liten

- Scholl S03 gold

- Über grønn pad medium og liten

- Scholl S40+

- Scholl CF02 kontrollspray

klar til kamp

Foto0743.jpg

etter panser

Foto0744.jpg

tapet opp til kombotest

Foto0745.jpg

Foto0747.jpg

prøvde først med Scholl S30 på oransje Scholl pad. Tok en del vaskestriper men ikke nok.

Her er etter S30

Foto0748.jpg

Foto0749.jpg

Foto0750.jpg

Foto0751.jpg

gikk da over på Scholl S03 gold og blå rubbingpute.

spredde på laveste turtall, 3-4 pass med 1700rpm og mye press, 2 pass 1300rpm lite press og 1 pass på 900 med kun maskinvekt

resultatet ble da slik:

Foto0752.jpg

Foto0753.jpg

Foto0754.jpg

Foto0756.jpg

Foto0757.jpg

Foto0758.jpg

hele panseret kjørt

Foto0766.jpg

eier kom ned og clayet og jeg gikk etter å maskerte.

Foto0767.jpg

forsatte korrigeringen og tapet opp til litt div. 50/50 shots (ser noen er kommet på høykant)

Foto0770.jpg

Foto0774.jpg

Foto0772.jpg

Foto0776.jpg

Foto0777.jpg

Foto0787.jpg

Foto0788.jpg

Foto0791.jpg

Foto0792.jpg

Foto0793.jpg

Foto0800.jpg

før og etter:

Foto0803.jpg

Foto0805.jpg

Foto0811.jpg

Foto0814.jpg

Foto0816.jpg

Foto0817.jpg

litt mer 50/50

Foto0820.jpg

Foto0822.jpg

Foto0823.jpg

Foto0826.jpg

Foto0827.jpg

Foto0830.jpg

Foto0833.jpg

Foto0835.jpg

Foto0836.jpg

Foto0845.jpg

taket

Foto0847.jpg

Foto0850.jpg

speil

Foto0854.jpg

Foto0857.jpg

a-stolpe

Foto0863.jpg

Foto0865.jpg

bakfanger hadde blitt lakkert opp igjen og fått en ny skade.

Klarte ikke få alt vekk men ble bra redusert (kun etterbilde)

Foto0870.jpg

begynner å bli greit :)

Foto0873.jpg

bakskjerm før og etter

Foto0875.jpg

Foto0876.jpg

Foto0877.jpg

Foto0878.jpg

forsøk på 50/50 på profilen

Foto0879.jpg

og her gikk jeg selvfølgelig tom for strøm.... :thumbdown:

resten av dagen gikk som følger:

korrigerte ferdig med S03

CF02 wipedown for så å rygge ut i solen på spøkelsesjakt (tom for batteri på led-lykten)

var minimalt med holos og kjørespor heldigvis :)

kjørte inn igjen og gikk over bilen med S40 og grønn über pad.

kjøremønsteret ble ca 3-4 pass på 1600rpm med litt press og 1 pass på uten press 1000rpm..

så ble bilen kjørt ut igjen og vasket for å få vekk alle produktrester

der ble det brukt:

- Surfex HD 1:10

- samme skumblanding som dagen før

- SV puddel

- SV detailerkost

- gritguardbøtte med 2 korker Megs nxt såpe

kjørte bilen inn igjen og tørket med CG miracle dryer og trykkluft.

eier var med og tok et bilde

546302_10151773944095187_646810186_24496192_1838751337_n.jpg

Dag 3, LSP 5 timer

med ladet telefon og ny gnist begynte jeg dagen med å finne frem litt LSP produkter.

valget i dag falt på:

- CG Blacklight

- CG Metal shine

- SV Autobahn

- SV Shield

- SV påføringspute

- CG MF

- Scholl Purple 9000

Ble litt random bilder av LSP legging

Blacklight ble påført med SS softest applicator, ventet 15-20 min til den var tørr (fingertest)

og buffet av med MF

ligger å koser seg

Foto0885.jpg

Foto0881.jpg

Foto0883.jpg

ferdig buffet

Foto0886.jpg

Foto0893.jpg

Foto0894.jpg

Foto0895.jpg

Litt eksosbiler før og etter (fra dag 1-3)

Før CG metal shine hadde jeg brukt Prickbort og Surfex HD 1:3, HT og utgått Megs MF Mitt.

La på SV Autobahn som LSP, lot den haze i 15-20min og buffet av

Foto0532.jpg

Foto0730.jpg

Foto0731.jpg

Foto0890.jpg

Foto0910.jpg

Foto0888.jpg

Tid for Shield :)

Foto0901.jpg

Foto0905.jpg

kort og greit, la på ventet ca 20 min og buffet av

Diffuseren bak og grillnettingen foran var eneste detaljene som var i ulakkert plast.

De ble behandlet med purple.

Da var tiden kommet for å trille ut bilen og la den bade litt i solen

FERDIGBILDER :thumbs:

Foto0911.jpg

Foto0912.jpg

Foto0913.jpg

Foto0914.jpg

Foto0915.jpg

Foto0916.jpg

Foto0917.jpg

Foto0918.jpg

Foto0919.jpg

Foto0920.jpg

Foto0921.jpg

Foto0922.jpg

Foto0923.jpg

Foto0924.jpg

Foto0926.jpg

Foto0927.jpg

Foto0929.jpg

Foto0930.jpg

Foto0931.jpg

Foto0932.jpg

Foto0933.jpg

Foto0934.jpg

Foto0937.jpg

Foto0946.jpg

Foto0948.jpg

Foto0937.jpg

Eier ble fornøyd, jeg ble fornøyd og et par naboer sto med store øyne på terrassene rundtom ^_^

(til vår fornøyelse)

Skal i etterkant gå over med SV Quick Finish og sette på SV merke men eier hadde det travelt med å få bilen tilbake og ut på veien...

Ris og ros mottas med glede. Håper du koste deg like mye som jeg gjorde med bilen :)

Edit: Skriveleif

Takk for titten!!

Endret av ErlendT
  • DCN Poeng 33

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Ble en meeget blank BMW! Ingenting er som sort lakk med tilhørende finish! Cred avgitt :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

takk for det! er ekstra kjekt med sorte biler :)

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

hehe, ja det er en tøff bil! :) skal heller gi deg en lyd hvis den kommer til salgs ;)

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott utført jobb, cred..

fine bilder

Steike fin bil..

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlsveen

wow, flink gutt! eneste jeg har å utsette er at kompisen din må kjøpe nye hjulbolter og større bremseskiver ;) Ingenting å si på arbeidet annet enn CRED :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

hehe ja :P tenkte faktisk på at jeg kunne ha lakket hodene på hjulboltene sort sånn at de hadde gått litt mer i ett, men kom på det når jeg tok ferdigbildene så det var litt seint... ;) får ta det igjen til vinteren.

edit: takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Endret av ErlendT

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Spektakulært bra bilder til å være mobilkamera, hvertfall!

Knall jobb på litt sliten lakk. Må også si jeg begynner å få mer og mer sansen for BMW-design :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innsats på enda flottere bil! Var mye riper som du fikk korrigert, og liker at du er grundig i hjulbuene ;) Gjør alltid samme selv!

Men synes du var litt tidlig på med dekkshine, kan være lurt å ta dette etter korrigering og siste vasken, ser bedre ut på ferdigbildene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

En flott S&S og gromt resultat. Cred! :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Flott innsats på enda flottere bil! Var mye riper som du fikk korrigert, og liker at du er grundig i hjulbuene ;) Gjør alltid samme selv!

Men synes du var litt tidlig på med dekkshine, kan være lurt å ta dette etter korrigering og siste vasken, ser bedre ut på ferdigbildene ;)

takk :) pleier egentlig å ta dekksidene til slutt men gjorde litt om på rekkefølgen denne gangen så det gikk i fra meg før ferdigbildene :P

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...