iMAGINE

Swirls etter avtørking av polish.

Driver å polerer bilen, men får små swirls etter jeg tørker av polishen :( Bruker Chemical Guys MF og Scholl S03. Er på en sort passat 2002 modell og kan og si at lakken er temmelig varm i dette været.

Gjør jeg noe feil, eller er det rett og slett bare crappy MF?

Er også små prikker i lakken over hele panseret. Bitte små groper... Noen som har peiling på hva det kommer av? Lakkeringsgfeil? Tørr ikke gå for hardt over med S03...

Bilder kommer senere når i en S&S :)

Endret av iMAGINE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å polerer bilen, men får små swirls etter jeg tørker av polishen :( Bruker Chemical Guys MF og Scholl S03. Er på en sort passat 2002 modell og kan og si at lakken er temmelig varm i dette været.

Gjør jeg noe feil, eller er det rett og slett bare crappy MF?

Er også små prikker i lakken over hele panseret. Bitte små groper... Noen som har peiling på hva det kommer av? Lakkeringsgfeil? Tørr ikke gå for hardt over med S03...

Bilder kommer senere når i en S&S :)

Vent med å buffe av polish til lakken er helt avkjølt. Jobb heller videre med maskinen å gå tilbake senere for å tørke av.

De små prikkene er groper og skader i lakken etter steinsprut etc. De synes mye bedre når de fylles med hvit polish.

På lakk som har mye steinsprutskader, men som ikke er vedlikeholdt på veldig lenge, kan en oppleve at lakken løsner rundt hvert steinsprut. Dette gjelder ikke minst der møkk i steinsprut-porene har fått jobbe lenge under overflaten. Det skjer også lettere hvis lakken generelt sitter dårlig pga galvanisering. Det blir slett ikke pent når disse fylles med polish som "lyser opp" og fremhever skadene. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også lært, etter jeg begynte med roterende og Flex DA (tvungen rotasjon), at det er veldig lett å lage riper rett etter korrigering. Men med Nanolotus MF så har det holdt å bare rengjøre pad'en med en børste også legge maskinen fra meg, så har panelet kjølt seg nok ned til at jeg kan buffe av forsiktig. Men om du polerer ute så står du vel ikke midt i solsteika?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står nesten helt inne i garasjen. Bare bagasjelokket som stikker ut, men er jo temmelig varmt i lufta så blir fort varmt på panele som står i skyggen og. Har fått litt teknikk på å bare kjøre over, tørke av med mf også gjenta til det nærmer seg swirl fritt da lar jeg det stå en stund før jeg tørker av :)

Går rimelig greit nå, men syns det tar sinnsykt lang tid å polere bort. Bruker S03 scholl og gul uber pad. Etter 8 pass er fortsatt masse dype swirls igjen (ikke RDS, men swirls.) Er det kanon hard lakk, eller bør jeg fram med noe enda grovere? Har en roterende med ullpad, men tror den paden er utrolig dårlig, siden det eneste den gjør er å lage holo uten å korrigere noe særlig.

Et lite spørsmål til. Hvor perfekt får dere det når dere polerer med maskin? Syns jeg ser at alle dere får perfekte biler, men jeg sitter igjen med en del merker, selvom jeg går over masse ganger, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat tatt en lett ett-stegs på typens E91 (som skal selges) og den er langtifra perfekt i lakken.

Brukte S2orange og orange vaffel på roterende. Har gått over nesten hele bilen med samme fremgangsmåte: spre ut polish med avslått maskin, 3 pass med så mye press jeg har orket uten at panelet bonker, avslutte med to pass nesten uten press. Dette kaller jeg lett korrigering på denne lakktypen.

På hard bmw-lakk, i solsteika (målte litt på panelene i sola og før og etter korrigering og avgjorde at så lenge sola ikke sto rett på så var temperaturen helt grei) på sølvgrå lakk fjernet dette ca 90% av vaskerosene. Er fremdeles litt igjen ennå, og større skraper og parkeringsmerker har jeg allerede gått over med spotkorrigering før jeg tok hele bilen. De ripene som er igjen er myke i kantene og synes derfor mye mindre. Typen nektet meg å bruke mer tid på korrigering, da den er mer enn blank nok for Finn.

Men sløvgrå bil er jo ikke noen stor utfordring å få passe blank

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange faktorer her som spiller ganske viktig rolle.

1. Hvor mye press legger du?

2. Er du sikker på at du fjerner mesteparten under korrigering? Altså hvis lakken er steinhard så er det kanskje greit å kjøre på med ull med en gang så sparer du panel for mye varme.

3. Er det swirls eller mikroriper du ser?

4. Vent litt med å fjerne polish rett etter at du har kjørt siste pass...

Lykke til

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@makki:

1. Presser ganske mye, noen ganger litt for hardt og. Men for det om svært lite.

2. Jeg ser det blir bedre og bedre for hver gang, men er ikke MYE som sitter igjen. Har prøvd med ull på roterende, men den lager bare holo og 0 korrigering. Er ull padene fra bilxtra ok? Tror kanskje jeg bør kjøpe en ny en.

3. Det er mest swirls på nippet til RDS, men MF etterlater seg vel egentlig kun microriper. Noen swirls, men mest microriper. Fant ut at de blir borte når jeg går over med hologram killer polish til slutt. Så bare tørke forsiktig av etterpå når panelet er kaldt.

4. Det begynte jeg med å syns det har hjulpet mye! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis disse microripene uansett forsvinner når du går over til et finere steg og alt ser bra ut etter det, er det jo egentlig ikke så mye å bry seg om.

Jeg skjønte ikke helt den med at du noen ganger legger litt "for mye" press men likevel svært lite?

Jobber du med steinhard lakk som har mye defekter, krever det ofte mange runder med nærmest "hele kroppsvekta" på maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis disse microripene uansett forsvinner når du går over til et finere steg og alt ser bra ut etter det, er det jo egentlig ikke så mye å bry seg om.

Jeg skjønte ikke helt den med at du noen ganger legger litt "for mye" press men likevel svært lite?

Jobber du med steinhard lakk som har mye defekter, krever det ofte mange runder med nærmest "hele kroppsvekta" på maskinen.

Er jo enig der da, men de kommer jo når jeg tørker av finpoleringen og, hehe :) Men det hjalp veldig bra og la det kjøle seg ned.

Litt for mye press, ettersom jeg har sett det kommer biter fra flex platen :S Ble litt få ord i siste setning ja, skulle være "Men likevel svært lite korrigering" :)

Ja, får bare fortsatte med masse press og DA med groveste :) Roterende med billigull funket ikke ihvertfall....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du Flex sin DA maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du Flex sin DA maskin?

Yessir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du leter litt i Simen sin logg eller produktsamling skal du se at han har hatt et lignende problem som førte til at han måtte reklamere på maskinen, den "gikk i oppøsning" når han la press på maskinen.

Ser i en annen tråd at du har prøvd med ullpute, noe som er en ekstremt dårlig ide på DA maskin, funker bra på roterende men DA og ull blir bare tull ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i en annen tråd at du har prøvd med ullpute, noe som er en ekstremt dårlig ide på DA maskin, funker bra på roterende men DA og ull blir bare tull ;)

Ull var på en Best tools roterende :) Dårlig maskin og dårlig pad...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ull var på en Best tools roterende :) Dårlig maskin og dårlig pad...

Du får ta med deg restene av ullputa, og bilder av skadene på fangeren og be om erstatning :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta med deg restene av ullputa, og bilder av skadene på fangeren og be om erstatning :D

Haha, tviler det går! Men hadde vært morsomt å prøve haha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke får nok cut med DA, hvorfor ikke prøve S3 og gul pad på roterende?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke får nok cut med DA, hvorfor ikke prøve S3 og gul pad på roterende?

Hvorfor har ikke jeg tenkt på det? hahahaha, det skal prøves!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp litt å sette det på roterende i stedet for DA. Kjøpte i tillegg en pad med 4000p slipeskive på. Men nytter ikke noe særlig å polere nå, alt polish brenner seg fast med en gang, er ca. 46 grader i sole og 30 grader i skyggen nå. Så dere kan jo tenke dere hvor varm lakken er på en svart bil nå :) Får nok utsette det litt til det ikke er fullt så fin vær eller til jeg får tak i en litt sval garasje, slippe unna litt av pollenstøvet og.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive