longlife91

Nybegynner, produkter og rekkefølge.

Hei! Er ny her i forumet, syntes det var så mange interessante og bra tips her så jeg like godt meldte meg inn.

Har lest en del, men som dere skjønner så blir man lett forvirret :D

Har jo allerede kjøpt en haug med utstyr, men må ha litt hjelp.

Men har iallefall forstått sammensetningen trooor jeg så jeg kan jo prøve å legge ut rekkefølgen av behandlingen som skal utføres:

HT->Avfetting->HT->håndvask(shampoo)-> HT -> Clay-> lakkrens(er dette et must?) -> polering -> Wax/lakkforsegling

Dette er den sammenhengen jeg har lagt fram.

Av produkter så har jeg:

BT DA polisher

Cyclo Gul og hvit pads (bestilt)

Microfiber Madness crazy pile 60x40 (bestilt)

Hanskesvamp (eller hva det het)

Watermagnet drying towel

Til vask:

Turtle wax extreme nanotech (kraftig har jeg lest, nødvendig med en mildere kanskje?)

Meguiars NXT Generation car wash (til håndvasken)

Meguiars Quick clay starter kit

Til behandling:

Meguiars SwirlX

Herfra sliter jeg litt.

På lakken har jeg tusenvis av swirls. Dette har jeg sterkt ønske å få bort. Har få steder der det er "negl-skraping" på lakken også.

Lurer på om jeg må polere med mer en bare swirlx?

Swirlx kjøpte jeg fordi at jeg har skjønt at dette skal være ganske mild og da har jeg tenkt å begynne med det mildeste først med DA maskin (oransje cyclo pads) og prøve meg fram på en annen bil.

Og hva er det jeg burde velg mellom de forskjellig lakkforseglingene? det er så mange der ute!

Har hørt at chemical guys jetseal 109 skal være bra! og kjapp i herding :D

Det ble nok en veldig lang topic dette, men jeg har lyst til å bli flink til dette og har ikke lyst å drite ut her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen! :)

Dropp HT før avfetting, legg avfetting på tørr bil. Etter voksing kan det være greit å vaske med noe mildere enn Turtle sin avfetting. Bruke gjerne to typer forvask/avfetting. En som er god på asfalt ( f. eks Prickbort) og en for annen møkk (f. eks Bitl-Hamber SurfexHD 1:20).

Avfetting->HT->håndvask(shampoo)-> HT -> Clay-> lakkrens(er dette et must?) -> polering -> Wax/lakkforsegling

Lakkrens som fjerner møkk i lakkporer som ikke clay får tak i, er et "must" hvis bilen har vært i trafikken noen måneder eller mer. Lakkrens med slipemidler som Ultimate Compound/SwirlX er nødvendig hvis du vil minske riper permanent.

Hva du bør velge som beskyttelse/forsegling/voks finnes det like mange meninger som som brukere. PÅ bilene jeg shiner bruker jeg mye en lakkforsegling fra Meguiar's kalt Mirror Glaze #21. Legger på denne med maskin. God holdbarhet, men ikke minst bra utseende, særlig på mørke farger og sort lakk.

Les Show&Shine-tråder av noen som har polert en bil fra start til mål, og spør i vei :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

droppe HT-spyling før avfetting? trodde det bare var bonus spyle før avfetting :s

Da vet jeg det :D

Men det med swirlx. Dette er altså en poleringsmiddel(med sliping) som har en lakkrens-effekt i seg hvis jeg ikke er helt på bærtur?

Var ikke sikker på om jeg måtte skaffe meg lakkrensmiddel i tillegg så jeg tok en sjanse der da.

Skal nok ta en kikk i trådene ja ;)

Men har du erfaringer med Nxt tech wax 2.0? Har bare lest at det ikke er nok med den, at du i ettertid må pålegge lakkforsegling for å få en mer holdbar beskyttelse. Vurderte å bestille dette med ble skeptisk etter å ha lest tråder oom den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's NXT Tech Wax 2.0 er en syntetisk lakkforsegling. Alene gir den grei beskyttelse, men den mister effekten etter en måned eller to, avhengig av vær og hvordan bilen behandles generelt. Det er ikke noe galt i å bare bruke TW2.0 som beskyttelse på bilen, men jeg ble fort lei av å legge nytt lag annenhver vask. Som et startprodukt er det knall - lett å legge på og lett å buffe av. For maksimal holdbarhet bør den få herde i 24 timer før den eksponeres for elementene; mener det sto på flasken at man kunne legge lag nummer to etter en times tid eller så (men ikke ta meg på ordet, les bruksanvisningen på flasken).

Hvis du vil ha noe mer holdbart kan du investere etpar hundrelapper i en voks som Collinite 845. Den er også flytende og like lett å legge og buffe som TW2.0, men varer opp mot et år hvis bilen får skikkelig stell. Den er vel faktisk billigere enn TW2.0 også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Christer i at Tech Wax 2.0 ikke gir en veldig langvarig beskyttelse. Men hvis man allerede har en flaske stående, blir resultatet flott av den forseglingen.

Dessuten har Tech Wax 2.0 ganske god kjemisk lakkrens i seg, samt en god del filler som skjuler mindre riper og gir i tillegg ganske voksaktig beading (vannperling) den første tiden etter påføring. Alt i alt er det et produkt som løfter utseende på lakk som ikke er nykorrigert med slipende polish.

Slik holder man lakken ren/velstelt og får en bil som stikker seg ut som pen i forhold til bilene folk flest kjører rundt i. Og det er jo akkurat derfor vi er her på DCN først og fremst :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Tech Wax 2.0 på min egen bil før vårmønstringen i Bergen i fjor og var storfornøyd med resultatet. Blankt og fint og mesteparten av ripene ble skjult, og siden det plastregnet stort sett hele dagen bilen sto utstilt var det masse fine dråper på den også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det var dette jeg lurte på :D Fordi jeg så bare på noen videoer der det var brukt Tech Wax 2.0 og det var veldig fin glans til slutt! Og det fylte ganske godt over vaskeripene (swirls) også.

I og med at det er slik at det har kort holdbarhet så blir vel den ute av lista mi.

Btw jeg fikk en flaske Sonax av pappaen min her om dagen. Vet ikke helt når jeg skal bruke dette eller om det duger.

Dette er en wash+wax produkt? Syntes dette var litt rar. Står at det er en step-3 produkt, er dette en produkt jeg skal påføre etter poleringen?

Åååå er så gira på å prøve dette ut, men får ikke gjort det denne helgen siden jeg skal se på fotballkamp :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg så fotballkamp holdt de på i 90minutt, så da fikk jeg gjort masse annet også den helgen. Hvor lenge varer den du skal se? :-) skriv nvnet på sonax produktet, da er det ettere for folk å svare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ops skal legge til linken:

http://www.wgbilutstyr.no/sonax-bilpleie/sonax-xtreme/sonax-xtreme-cleanerwax

Tja det er vel 8-9 timers kjøretur til ullevåll og 8-9 timer hjem igjen. Overnating en helg med kompiser. Kampen varer nok 90 min + 15 min pause, men må nok en stille opp i kø en stund tidligere (Norge-England) + harrytur så det er ikke snakk om en kamp jeg skal se på tv ;)

Men skal nok prøve helga etterpå. Er midt i et flytteprosjekt i tillegg så :D

Synes produktet hørtes bra ut, men var bare ikke kjent med merket.

Hadde nok ikke kjøpt dette fra butikken om jeg så den, men lurer bare på om jeg får bruk for den siden jeg allerede har en! :D

Jeg skal hovedsaklig bruke meguiars sine produkter til å begynne med da og jobbe ifra der slik jeg kan begynne å sammenligne andre merker med dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ops skal legge til linken:

http://www.wgbilutst...reme-cleanerwax

Dette er en såkalt AIO (all in one) som i teorien skal rense, polere og vokse i en operasjon, om den er "bra" eller ikke har jeg ingen formening om, men jeg er generelt skeptisk til voks som fjerner riper ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner Wax er et alt-i-ett-produkt tilsvarende f.eks. Scholl Concepts' A15. Det har litt poleringsegenskaper for å fjerne swirls og etterlater seg litt beskyttelse. Jeg tror ikke CW er ment for maskinbruk, kun for hånd...

Tror nok jeg hadde gått for to separate produkter - ett til polering og ett til voksing :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sent men jeg har endelig fått polert og vokset bilen min! :D

Drev og polerte med da maskin med kun swirlX. Merket at tusenvis av swirls forsvant så det funket hvis du jobbet lenge nok med det!

Prøvde det først på en gammel bil som var utslitt og var litt for forsiktig til og begynne med. Men etterhvert som jeg ble mer modig så kom resultatet!

Det kom en fin rødfarge ut av skitbilen :D

Deretter prøvde jeg det på god-bilen. Har vasket grundig og clayet før jeg gjorde det selvfølgelig.

Fikk veldig mye swirls vekk! Men det var dessverre mye igjen også :(

Det kom fram noen få små hvite striper på lakken som har kommet til syne på grunn at det var kun dekket til med lakkstift, men dette skal jeg dekke til senere. Greier bare ikke å finne ut hvilke fargekode som er på lakken.

Men tilbake til saken:

Hva er hakket grovere enn swirl-x? Er det Meguiar ultimate compound?

Og hva bruker dere til å polere vekk swirls med i små hjørner? Da spør jeg om utstyr og produkt.

Gikk deretter rundt med voks. (Meguiars Deep crystal carnauba).

Det gikk no greit. Fant ut at jeg brukte bare syyyykt mye mer enn det jeg trengte.

Tror jeg brukte nok til å ta en bil til...Uff men nå har jeg lært av det iallefall. Ventet ca. litt over 10 min. per panel før jeg buffet det vekk. Trillet bilen ut for å se om jeg hadde tørket av skikkelig før jeg parkerte den inn i garasjen igjen.

Nå er det bare vente til herdetiden er over :D

Btw gi mer tips om dere har det! Har skjønt at man bør gå over med vokse en gang til for å sørge for at det er god nok beskyttelse.

Men litt flere spørsmål.

Hvordan er det dere vasker bilen etter den er polert og vokset uten å ødelegge det arbeidet du har gjort med bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det dere vasker bilen etter den er polert og vokset uten å ødelegge det arbeidet du har gjort med bilen?

Veldig forsiktig... ;)

Grundig forvask med gode avfettingsmidler, riktig vaskeredskap og riktig tørkeredskap er et must for å minimere nye riper, hvertfall.

Gjengangere er Prickbort, Surfex HD, gjerne en runde med skum, vaskehanske i ull eller spesialsvamp, skånsom såpe, bøtte med rist i bunnen og mye vann, og mykt mikrofiberhåndkle for tørk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive