Gå til innhold

Brant gjennom kanten - lakke eller ny felg?


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld folkens.

Vel, dette skulle liksom bli en strålende dag med fantastisk vær og fri fra jobb. Men da jeg skulle ut en tur med bilen oppdaga jeg at høyre forhjul var flatt, så da fikk dagen en litt annen vending. Tok av hjulet, satte på et annet hjul på bilen, og tok med felg m/ punktert dekk til en dekkforhandler. De lappa felgen, og jeg betalte gladelig 350,- for å få et hjul med luft.

Før han gjorde jobben sa jeg "Be careful!" (han snakka bare engelsk), og satsa på at han tok hensyn siden jeg er en pirk og hater riper/skader på felg. Men da jeg kom tilbake så jeg at det sto et dekk på høykant OPPÅ felgen, rett på lakken! :eek: "Huff!" tenkte jeg, og var 100% sikker på at det måtte ha blitt riper. Vaska felgen OG dekket grundig før jeg leverte den hos dem, både for å unngå unødvendige riper, men også for å ta litt hensyn til de som står der og håndterer dem.

Kom hjem og inspiserte felgen, og jeg fant to skader/defekter som ikke var der fra før:

IMG_6463.jpg

IMG_6469.jpg

Dro frem Flex DA for å prøve å få korrigert litt på dette, men korttenkt som jeg var gikk jeg nok litt for hardt til verks. Vet ikke helt hvorfor jeg brukte Meguiar's UC, men tenkte det funka fint på lav hastighet på Flex'en (midt mellom 3-4). Det andre merket gikk ganske enkelt bort. Etter kontrollspray så jeg at jeg hadde fått tatt det:

IMG_6472.jpg

Den andre skaden krevde flere runder/pass, og fikk etterhvert dempa skaden litt:

IMG_6475.jpg

Var ikke helt fornøyd, så kjørte enda en runde. Men det skulle jeg ikke gjort. Plutselig så jeg at kantene ble svarte. "Å neeeei...."

IMG_6478.jpg

IMG_6480.jpg

Fyyy @#!&%$!? :mad:

Spørsmålet mitt er om dette er noe jeg kan klare å lakke opp selv, siden det bare er kanten? Hvis jeg maskerer hele felgen utenom disse kantene, så pusser litt og legger grunning/base/klarlakk? Er det umulig å få det helt bra om jeg ikke har prøvd noe slikt før, så kjøper jeg ny felg.

Skulle få avslag på ny felg hos den dekkforhandleren siden dette egentlig var deres "feil" i utkantspunktet. Hadde de vært forsiktig med felgen min, som jeg tydelig gav beskjed om at de skulle være, hadde ikke jeg måtte dra frem maskinen for korrigering etterpå...

-Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ikke for å være vanskelig eller negativ, men du burde inspisert felgen hos felgsjappen og klaget med en gang. Nå har du gjort vondt verre og forstørret skaden såpass at de med rette kan si at de ikke har forårsaket det der.

Over til det mer konstruktive - du kan få felgen lakkert opp igjen (koster vel en tusing pluss moms), og risikere total fargebom, eller kjøpe ny felg (koster 1045 inkl mva iflg SuperDekk). Jeg tror jeg hadde gått for ny felg...

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Vet jeg burde gjort det. De fikk tilsnakk om at dekket stod oppå felgen der og da, men hadde dårlig tid og måtte rett hjem siden jeg lånte en bil som jeg måtte levere innen klokka 16, og jeg var sent ute allerede.

Tror det blir ny felg ja, om ingen andre har innspill på noe annet.

Det sure er jo at jeg kjørte en ekstra runde til etter jeg allerede hadde blitt ganske fornøyd og det så akseptabelt ut til at jeg kunne leve med det. Skulle bare dempe det liiiitt til... :(

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Skulle nok målt litt før jeg satte igang ja, men var litt stressa og hysterisk da jeg løp og henta maskinen. Ville bare få bort skaden jeg..

Mye jeg skulle gjort annerledes, men hva kan jeg gjøre med det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Var det jeg også tenkte...? Men har ikke prøvd å flekke steinsprut ennå desverre, står på to-do lista mi..

Såså, kom og få kos. Dette ordner seg :)

:rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Kjøp ny..

Opplakkering blir dessverre aldri likt og da må du lakkere minst 2 felger for å få det likt på en side, men i ekte detailerånd lakkerer du selvsagt alle 4.. Så 1 stk ny felg er rimeligste alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Skjønner. Blir nok ny da. Heldigvis har de lovt meg billigere felg pga. det som skjedde. :)

Men det betyr også at de må legge over dekket på den nye felgen, og det kosta 400,- der også vet jeg aldri om jeg får en helt strøken felg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Blir nok ny da. Heldigvis har de lovt meg billigere felg pga. det som skjedde. :)

Men det betyr også at de må legge over dekket på den nye felgen, og det kosta 400,- der også vet jeg aldri om jeg får en helt strøken felg heller.

Du får krysse det som krysses kan :) Er flere som har fått en ubehagelig opplevelse fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at dekkmann hadde tegnet på Mc felgen min. Var ikke helt kult at det var tegnet en stor svart pil med sprit-tusj på felgen. Fikk beskjed om at pilen indikerte hjulets rullerettning da jeg klaget.

Jeg forklarte at jeg driter i hvilken vei pilen peker, den skal ikke være der..

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

En liten oppdatering her; har snakka med dem og de var tydelig lei seg for det som skjedde og de tilbød meg 50% avslag på en ny felg + gratis omlegging. Det gjør at jeg sparer langt over 1000 kroner og blir derfor et fint plaster på såret. Bra fulgt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå har jeg byttet ut den ene felgen på bilen som var kantkjørt, dog ikke av meg, med denne som har gjennombrenning på kanten. Kommer til å prøve å flekke dette med riktig sølvfarge + klarlakk (må da kunne gå an å få tak i flekklakk til denne Mega-felgen?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dessverre ikke mange dekkforhandlere som tar hensyn til finishen på felgen. Mange spenner de opp med klør inni felgen også så du får dype merker inni felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...