Gå til innhold

Lakkstift - blandingsforhold (BMW)


Gry

Recommended Posts

Har noen prøvd å blande de to stiftene som BMW leverer? Dvs farge og klarlakk i en kombinasjon som herder på en fornuftig måte så jeg kan våtslipe seinere. Det er snakk om 354 titansilber metallic om det spiller noen rolle (klarlakken har oransje faresymboler på seg, og ikke fargen? Står flammable på den riktignok :huh: )

Hva slags blandingsforhold i såfall? Skal blande opp ca 50/50 nå og se om det tørker, men greit å vite om det hvis noen andre har forsøkt også før jeg ender opp med å mikse i dagesvis...

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandingsforhold er ikke så viktig, 50/50 fungerer, pass på at de er samme type, dvs base er tynner og ikke vannbasert.

det virker ikke som dine er samme, prøv litt utnfor flaskene og se om de mikser seg og herder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, haha:lol: så lang tid tok det å finne ut det: gikk ikke å blande i det hele tatt, fargen bare klumpet seg inni klarlakken. Pokker heller, hadde håpet å slippe å ha på farge og klarlakk hver for seg (er ikke så stødig på flekklakk og våtslip).

Jeg vet man får kjøpt ferdigblandet hos f.eks Ødegård men det er ikke aktuelt denne gangen

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Ok, haha:lol: så lang tid tok det å finne ut det: gikk ikke å blande i det hele tatt, fargen bare klumpet seg inni klarlakken. Pokker heller, hadde håpet å slippe å ha på farge og klarlakk hver for seg (er ikke så stødig på flekklakk og våtslip).

Jeg vet man får kjøpt ferdigblandet hos f.eks Ødegård men det er ikke aktuelt denne gangen

Jeg har blandet to originale BMW-lakkstifter; Titansilber og Orientalblau. Blander de ca 1/4 for at de ikke skal klumpe seg. (1 del klarlakk og 3 deler farge.) Dette har fungert fint for meg, og det herder fort og kan fint våtslipes senere :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Er jo litt ekstra stress å legge de hver for seg da. Fort gjort å legge for mye base. Da er det bedre med ferdig blanda, hvor man bare kan smelle oppi såret. :)

Javel?

Mye mindre mas å legge hver for seg synes :) Og du bruker 3 min ekstra..

Og du får ett mye bedre resultat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg allerede gått over det meste på bilen før jeg sjekket tråden igjen, men skal prøve 1-3 neste gang. Merket mens jeg sto der med tannpirker at fargen snerket seg kjempefort!

Har ikke hittil fått noe særlig godt resultat når jeg må gå over med farge og deretter med klarlakk, derfor jeg ønsker å blande :unsure: (og med resultat mener jeg at jeg ender opp med noen kjempebobler som jeg strever med å slipe pent ned igjen! Uansett hvor mye møye jeg synes jeg tar meg med å legge pent på)

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Javel?

Mye mindre mas å legge hver for seg synes :) Og du bruker 3 min ekstra..

Og du får ett mye bedre resultat..

Må man ikke la baselakken tørke noen timer før man legger klarlakk i da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står 30 minutter på flaskene i hvertfall, så jeg har forholdt meg til intruksjonen. Den er jo vannbasert så hvis man ikke har dynget på er den tørr på null komma svisj. Så jo at lakken snerket seg på penselen mens jeg holdt på, var over 20 grader mens jeg sto ute og det tok ikke mer enn tiden det tar å myse på fire steinsprang så var det snerk.

Derimot står det ingenting om hvor lenge klarlakken skal tørke... På Toyota-lakkstiften sto det 48 timer (med tegning av noe som skal ligne på polering for hånd om jeg ikke husker veldig gæernt, dvs vent 48 timer før man roter med flekklakken)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Ja, hvis det bare er 30 min baselakken skal tørke vil det jo være forholdsvis greit å ta lag for lag, for det blir fort litt klæsj når man skal blande lakken først før man drypper det på, også tørker det jo fort.

Var jo nevnt i en annen tråd her, at lakken burde tørke i en uke før man rører det med våtslipepapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE! Føkk da :o

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Herdet et døgn eller to før jeg begynte å våtslipe når jeg hadde fylt steinsprang og riper. Følte lakken hadde god heft da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel?

Mye mindre mas å legge hver for seg synes :) Og du bruker 3 min ekstra..

Og du får ett mye bedre resultat..

Er nok noe helt annet når man er vant med å legge hver for seg, blir helt sikkert bedre også! Så jeg bør vel egentlig konvertere over til det jeg og.

EDIT: Når jeg tenker meg litt om, så tar det jo litt ekstra tid uansett da, siden hvert lag skal tørke! Så det blir jo lettere å smelle oppi en mikstur med både klarlakk og base, men igjen, blir sikkert bedre resultat av å legge hver for seg. :)

Når jeg våtslipte så lot jeg det herde i 24 timer, før jeg gøyv løs.Det funket fett det! :) Bortsett fra at jeg hadde fått feil farge.....

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jkkarlsen

Javel?

Mye mindre mas å legge hver for seg synes :) Og du bruker 3 min ekstra..

Og du får ett mye bedre resultat..

Fyller du helt opp med base og så klarlakk? Gjerne forklar kort hvis du har bry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Fyller du helt opp med base og så klarlakk? Gjerne forklar kort hvis du har bry

Legger i en bitteliten topp med base, setter lyskaster ca 30 cm ifra i 20-30 min.

Fjerner lyskaster og lar det kjøle seg. Legger en fin topp med klarlakk og lar lyskaster stå på i 3-6 timer. Fjerner og lar det kjøle seg i en time. Deretter bruker jeg lakkhøvel for å fjerne toppene og finsliper med 3000 korn på rondell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger i en bitteliten topp med base, setter lyskaster ca 30 cm ifra i 20-30 min.

Fjerner lyskaster og lar det kjøle seg. Legger en fin topp med klarlakk og lar lyskaster stå på i 3-6 timer. Fjerner og lar det kjøle seg i en time. Deretter bruker jeg lakkhøvel for å fjerne toppene og finsliper med 3000 korn på rondell :)

Lakkhøvel? Hva fornoe spennende er det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jkkarlsen

Legger i en bitteliten topp med base, setter lyskaster ca 30 cm ifra i 20-30 min.

Fjerner lyskaster og lar det kjøle seg. Legger en fin topp med klarlakk og lar lyskaster stå på i 3-6 timer. Fjerner og lar det kjøle seg i en time. Deretter bruker jeg lakkhøvel for å fjerne toppene og finsliper med 3000 korn på rondell :)

Takk for kjempe forklaring!

Du sliper altså ikke noe mellom base og klarlakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...